Vitamine D tekort

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #1 Kristel86, 16 aug 2013
    Laatst bewerkt: 16 aug 2013
    Er is een tijdje terug een topic over geweest, maar ik kan het even niet terug vinden en wilde van de dames die daar mee schreven weten of zij misschien nog ideeën hebben :)

Ik gebruik al zo'n 2 jaar dagelijks 2.000 IE per dag en dit doe ik nog steeds.
    Eind 2012 voor t eerst gecontroleerd op vit D, waarde was toen 51.
    Stootkuur gekregen van 8 weken lang 25.000 IE per week bovenop de 2.000 IE die ik dagelijks neem.
    Waarde na kuur was 60, vrijwel niet gestegen dus.
    Weer een stootkuur van 8 weken 25.000 IE per week gehad en daarbij ben ik magnesium gaan gebruiken voor een betere opname.
    Waarde na die kuur was 106, eindelijk! Dit is nu ongeveer 3 maanden geleden.

Ik moet nu elke 3 maanden bloed prikken op vit. D en dit heb ik afgelopen maandag gedaan. Zojuist uitslag gekregen van de assistente en de waarde is "gewoon" alweer gezakt naar 66 ;)
    Ondanks dagelijkse inname van 2.000 IE + magnesium, 1x per maand onderhoudsdosering van 25.000 IE en heeeeeeel veel in de zon zitten de afgelopen tijd, waarvan het eerste half uur zonder zonnebescherming voor een goede opname.

Dinsdag heb ik een afspraak bij de huisarts om te kijken hoe en wat nu verder, maar hebben jullie misschien nog ideeën?
    Ik begrijp er zelf namelijk niks meer van...
    Ik doe zoveel en ik loop alsnog gewoon leeg ;)

2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Niemand?

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Vitaminestore heeft sterk spul die gebruik ik 3 maanden , laatst geprikt waarde zat op 106

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Soms snap ik er niets meer van. Ik ben laatst geprikt en het was 31, daarvoor 28 ofzo. Ik hoef alleen maar van die pilletjes te nemen die de kinderen ook krijgen.

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Dat is wel echt veel te laag hoor! Dit moet behandeld worden en niet met een minimale dagelijkse dosis ;)
    Veel labs houden 50 nog als ondergrens aan, maar steeds meer houden 80 al als ondergrens aan en een waarde rond de 100 zou ideaal zijn.

Echt terug naar de huisarts gaan en eisen om een goede behandeling; ik weet niet hoeveel eenheden je per dag binnen krijgt, maar bij lange na niet genoeg i.i.g. - die waarde moet zo snel mogelijk opgekrikt worden.

@Sila24: Ik krijg een goede dosis binnen; meer dan de gemiddelde Nederlander schat ik zo... Het probleem is alleen dat het binnen 3 maanden weer terug zakt na kuren via de huisarts.
    Het lijkt me dat ik niet de rest van m'n leven zulke hoge doseringen moet blijven gebruiken om de waarde "ideaal" te houden.
    Normaliter zou je op zonnige dagen, met name de laatste tijd, al iets van 20.000 IE op moeten nemen in 15-20 minuten. Een hoge zonnebrandfactor kan deze opname verstoren.
    Maar ik ben dus vrijwel dagelijks buiten, een aantal uur minstens, en het eerste half uur/uur smeer ik me expres niet in.
    Je zou dus denken dat de waarde ongeveer gelijk zou zijn geweest met de laatste keer, maar het is dus met 40 gezakt. Ik begrijp dat echt niet :(

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Waarschijnlijk niet iets voor iedereen, maar zou zelf eens op meer alternatieve wijze gaan kijken waarom ik het niet goed zou opnemen of vasthouden. En uiteraard daarbij in gesprek blijven met huisarts over wat te doe, maar soms zie ik in het alternatieve 'circuit' ook dingen waarvan ik denk 'tja, klinkt niet gek en misschien zelfs wel logisch'. Maar heb zelf makkelijk praten met direct familielid die zoiets zo zou doen voor me en waarvan ik weet dat het goed voelt eerder zijn positieve effecten had.

Deel Deze Pagina