Carpaal tunnel syndroom

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nadia77, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Sinds een paar weken hou ik meer vocht vast en heb daardoor klachten die wijzen op het zgn carpale tunnel syndroom. Vooral 's nachts word ik regelmatig wakker met gevoelloze en pijnlijke handen en onderarmen. Overdag voel ik het ook continu, maar niet zo heftig als 's nachts. Men zegt dat deze vorm niet zo erg is omdat het zwangerschapsgerelateerd is, maar ik maak me toch een beetje zorgen... bang dat het blijvende schade kan veroorzaken. Zojuist huisarts gebeld, maar die is de hele week afwezig en ik vind mezelf nou weer geen spoedgeval voor de vervangende arts :)...

Iemand ervaring met dit verschijnsel?

2. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Ik kan alleen maar zeggen onderneem op tijd actie dus ga naar die vervangend huisarts! Ik dacht ook dat het niet zo erg zou zijn en dat het na de bevalling meteen weg zou zijn. Ik had het voor de bevalling alleen rechts en na de bevalling aan allebei de armen omdat ik rechts ging ontlasten en dus links verkeer belasten.

Ik kreeg er pas bij 39 weken last van maar ben met 42 weken bevallen en was na 7 maanden pas weer pijn vrij. En heb een hele vervelende kraamtijd gehad door de pijn. Het was zo erg dat ik mijn kindje niet kon oppakken van de pijn of durfde op te pakken omdat ik geen kracht in mijn handen had en bang was haar te laten vallen!

Ik wil je niet bang maken met bovenstaand verhaal maar als ik het gehoord had toen was ik er eerder mee naar de huisarts gegaan en misschien minder last van gehad. Ik zou een volgende keer zeker eerder reageren en iets proberen te doen. Blijf er dus zeker niet te lang mee lopen!

3. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik zou contact opnemen met je huisarts en je door laten verwijzen naar een goede fysiotherapeut.

tot die tijd kun je vast een paar spalken omdoen 's nachts. héél geschikt hiervoor zijn die beschermers die je om moet bij het skeeleren. misschien kun je ze lenen van iemand? anders zijn ze niet zo duur.

is even wennen om daarmee te slapen, maar het geeft je handen wél rust!

sterkte, groetjes, Lien (zelf fysio)

4. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik heb ook carpaal tunnel syndroom gehad, zonder zwangerschap dan. ben pas geopereerd aan rechts.
    maar heb er heel lang mee door gelopen. langer dan jij zal doen als je het enkel tijdens je zwangerschap heb. en volgens mij kan je weinig blijvende schade op lopen hoor. het is alleen heel irritant voor je zelf.

het komt ook erg vaak voor tijdens zwangerschap. maar geloof dat ze dan juist niet opereren omdat het na je bevalling weer weg gaat.

5. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    ha ik kreeg het ongeveer bij week 33 en heb in ziekenhuis spalken laten maken. t was zo irri en vooral s nachts maar echt net na bevalling had ik al weer wat minder en volgende dag helemaal weg dus idd kan t blijvend zijn maar is maar heel klein die kans succes en sterkte

6. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    ja inderdaad, ik had bij de zorgwinkel een standaard handschoen/spalk gehaald speciaal voor carpaal tunnel syndroom. dat helpt wel erg goed. vooral snachts vond ik. alleen zit dat ding zelf natuurlijk wel irritant. vooral als je van beide handen/armen last hebt.

7. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    IK heb ook carpaal tunnel syndroom gehad tijdens de zwangerschap richting het einde ging in vocht vast houden
    en bleef ik pijn houden
    ben in oktober vorig jaar geopereerd en
    en het heeft goed geholpen.

Ondersteun je polzen goed
    probeer niet te veel te tillen
    en hopelijk gaat het over na je bevalling
    want dan raak je het vocht weer kwijt
    Fysio wil ook nog wel eens helpen

succes

8. Quinta

Quinta Niet meer actief

Ik heb het aan 2 handen, hand 1 kon ik helemaal niets meer mee en hand 2 wordt met de dag erger.

Het is tijdens de zwangerschap begonnen en alleen maar erger geworden na de bevalling.
    Ik kon mijn zoontje niet in bad doen en niet zelfstandig aankleden en ben dan ook een paar dagen na de metingen bij de cardioloog geopereerd.
    Ik ben inmiddels 4 mnd geleden aan 1 hand geopereerd maar deze kan ik nog steeds niet goed gebruiken en is ook nog steeds pijnlijk. In het ziekenhuis hebben ze aangegeven dat ik er ongeveer 7 mnd mee rond heb gelopen en dat het ook die tijd nodig kan hebben om te herstellen.

Hand 2 moet ook nog maar ik zie dit echt niet zitten.
    Ik heb de hele dag z'n pijn maar er is maar weinig begrip voor.

Zijn er meer mensen met operatie ervaringen?

9. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Ik heb juist afgezien van een operatie en het de tijd gegund (ca. 6 maanden) om het over te laten gaan. In die tijd ben ik wel een aantal keer (volgens mij 4 of 5 keer) bij een osteopaat geweest. Hij gaf aan dat de pijn in mijn polsen veroorzaakt werd door een blokkade in mijn schouders, veroorzaakt door vocht maar ook door een verkeerde houding. En inderdaad vaak had ik na zijn behandeling een aantal weken minder last. Dus naar mijn idee werkte dat wel erg goed en heb ik dus afgezien van een operatie.
    Misschien is dat het proberen waard.

10. Quinta

Quinta Niet meer actief

Ze hebben in de metingen kunnen zien dat de blokkade alleen in mijn pols zat en dat het niet uit mijn schouder kwam.
    Lijkt mij toch dat ze niet zomaar gaan opereren of had ik dit beter niet kunnen doen?

11. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Daar heb ik ook last van gehad maar bij mij is het vanzelf weer weg gegaan na de bevalling.
    Het heeft wel even geduurd hoor.

12. jobijntje

jobijntje Actief lid

22 nov 2008
    146
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi,

Ik had er al last van voor mijn zwangerschap en heb er een spalk voor gekregen waar ik s'nachts mee slaap. Het heeft mijn klachten laten verdwijnen. (Ik was er vroeg bij). Je kan zo'n polsbeschermingdingetje nemen die je bij het skaten gebruikt (wel de juiste maat) en bij de apotheek kan je er ook een speciale spalk kopen. Ik zou wel je laten door verwijzen naar het ziekenhuis zodra je huisarts er weer is.

Succes ermee!

13. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Bij mij hielp niets :(
    geen spalk geen
    cortisone geen osteopaat
    ik heb toen gekozen voor een operatie
    omdat ik gewoon niks meer kon..
    ik kon demy niet meer aankleden helemaal niks en dat frustreerde mij en nu kan ik alles weer :)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb ook last van pijnlijke dove onderarmen en handen 's nachts.
    Maar mijn fysio raadde een spalk/polsbeschermer juist af!

Wat is het eigenlijk precies?

15. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    het is niks, gewoon een spalk die je pols in de juist stand houd waardoor de spieren/zenuwen/bloedvaten zo min mogelijk beklemd zitten. snap niet wat voor probleem het kan zijn. werkte voor mij heel goed. vond het alleen irritant zitten en deed hem vaak in mn slaap af.. :(

16. zogelukkig

Nee, ik bedoel: carpaal tunnel syndroom, wat is dat nou precies? Worden er zenuwen of pezen afgekneld en waardoor dan?

17. Quinta

Quinta Niet meer actief

18. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    op een makkelijke manier zoals ik het de kinderen uitleg:

in je pols zitten allemaal touwtjes. zenuwen, bloedbanen, spieren enz. en daar zit een strikje om heen om alles bij elkaar te houden, maar als je extra vocht gaat vast houden bij zwangerschap bijvoorbeeld dan komt dat strikje te strak te zitten en gaan dus je handen tintelen enzo. vooral s'nachts zit het dan strakker omdat je je armen niet beweegt.
    en bij de operatie snijden ze het strikje door zodat alles meer ruimte heeft en gelijk zijn alle klachten weg.

19. zogelukkig

Duidelijk verhaal, klinkt ook aannemelijk. Bedankt!

20. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Het hoeft niet altijd carpaal tunnel syndroom te heten. Ik had dezelfde klachten en mijn huisarts en osteopaat zeiden dat het geen carpaal tunnel syndroom was maar een ontstoken peesschede (het buisje om je pees heen) ontstaan door afknelling door het vocht of door overbelasting. Het is mij verteld dat carpaal tunnel syndroom niet uit zich zelf weg kan gaan een peesschede ontsteking wel (wat gelukkig bij mij na 6 maanden eindelijk het geval was)

Deel Deze Pagina