Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

@yukl: mijn man kon ook heel makkelijk een werkervaringsstage vinden. Alleen mocht hij daar van zijn uitkeringsconsulent van de gemeente niet gaan werken, omdat hij dan niet beschikbaar was voor betaald werk! Hij moets maar thuis gaan zitten en oproepbaar zijn! Toch belachelijk dat ze liever hadden dat hij kortdurende baantjes had, die hem op de lange termijn in de bijstand zouden houden, dan dan dat ze hem hielpen om voorgoed uit de bijstand te komen!
    Trouwens wel goed dat er dan de mogelijkheid komt voor uitkeringsgerechtigden om vrijwilligerswerk te doen, als zij dat willen. Of je het moet verplichten vraag ik me af. Zitten die bedrijven/ instanties die vrijwilligers nodig hebben denk ik niet op te wachten: uitkeringsgerechtigden die met tegenzin hun werk komen doen.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ janna: daarom doe ik die stage ook nu direct, ik ben toch gewend geen inkomen te hebben. Dus er verandert qua inkomsten niets. Al worden die inkomsten wel steeds wenselijker, dus ik ben blij als ik straks wel een betaalde baan heb.
    Vervelend dat het UWV niet begreep dat hij met zo'n stage waarschijnlijk sneller een passender baan zou vinden. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen!
    En ja, ik kan me voorstellen dat men niet zit te wachten op vrijwilligers die eigenlijk niet willen. Misschien moeten dat soort mensen maar gaan poepscheppen ofzo. Heeft niemand last van ze. ;)

3. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Het gaat nu dus puur over de verschillen wel/niet werken,en wel/niet hebben kunnen/leren voor een bepaalde baan.
    Ik ben idd van mening dat iedereen die KAN werken,dat ook moet doen.

Ik zit nu gedeeltelijk in de Bijstand,maar hopelijk niet voor lang(meer)
    Heb straks een nieuwe baan als Verpleeghulp voor 24 uur in de week,4 avonddiensten dus ook avondtoeslag er bij :D,dus ik hoop echt boven de bijstandsgrens uit te komen dan,en zo niet dat ik me nog op kan werken(en dus een beter salaris) in de Zorgsector,maar dat is even afwachten,want het gaat nu niet zo lekker met mijn rug.
    Ik ken 2 gevallen,waarvan 1 het gewoonweg vertikt om te gaan werken(Bijstand,schulden,Voedselbank,en nog auto willen/mogen? rijden ook),zij wilde toen ze nog met haar ex-man was,al niet eens werken kan je nagaan,nu verzint ze maar van alles om vrijstelling te krijgen.
    Het andere 'geval' weigert schoonmaakbaantjes bijvoorbeeld(laaggeschoold)dus zo kom je ook nooit aan de bak lijkt me,en ondertussen een hele uitkering opstrijken,dus die mogen ze wat mij betreft korten op d'r uitkering.
    WW,en WAO heb je zelf premie voor afgedragen,en ik weet nog goed dat ik 2 jaar terug WW kreeg voor 3 maanden,en meteen een heeeeeeel interessant aanbod kreeg voor een vacature(Reïntegratie)dus heb het met beide handen aangegrepen ook(alleen afgewezen helaas)
    Al met al kan ik mezelf nu wel voor mijn kop slaan dat ik nooit meer verder heb geleerd.
    Maar ik ben wel tevreden met minder,en hoef ook geen luxe,dus dat scheelt dan ook wel;)
    En je gaat ook leven naar wat je hebt,toch?

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik ben van mening dat mensen die bijstand of een uitkering krijgen en die niks mankeren ook prima vrijwilligerswerk kunnen doen zolang ze geen werk hebben. Stom eigenlijk dat je dan maar verplicht word om toch thuis te zitten om beschikbaar te zijn voor werk. Er zijn namelijk best mensen die dit wel willen doen.

Ik vind het aan de ene kant ook best wel raar dat je uitkering soms hoger is dan bijvoorbeeld een nieuwe baan. Ik heb vorig jaar 3 maanden een uitkering gehad, had hier niks over te klagen omdat ik bij mijn vorige werkgever een prima salaris had. Ik had nog recht op 9 maanden uitkering, maar vond na 3 maanden gelukkig weer baan. Echter moest ik wel bijna 270 euro per maand inleveren. Mijn uitkering was dus een stuk hoger dan het salaris van mijn nieuwe werkgever. Door zulke forse bedragen (ik vind het namelijk een hoog bedrag als je een gezin hebt) word werken niet interessant. Zoiets moeten ze echt veranderen want hierdoor blijven veel mensen toch nog wat langer thuis zitten.

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik denk niet dat het financieel slecht hebben echt een keuze is. Wat mij wel vaak opvalt is dat veel mensen die het financieel "minder" hebben (vaak diegene met uitkering/bijstand) gewoon echt verkeerd met hun geld omgaan. Bijv door alle boodschappen bij de AH te doen en dan alles A-merk, honderden abonnementen op onzin dingen, een giga collectie nieuwe en originele dvd's, een giga tv/een bank/ 2 laptops op afbetaling enz.
    Ze leven dus alsof ze geld genoeg hebben maar in werkelijkheid hebben ze dat niet en uiteindelijk leidt dat tot grote financiele problemen...

Dit geldt niet voor iedereen natuurlijk maar om mij geen zie ik het echt veel..

6. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Uhm, je betaalt dan 2355 euro per maand aan belasting, er blijft dan 2175 euro netto per maand over.

7. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Dat dus,
    ik ken ook iemand die klaagt maar en klaagt maar,maar gaan wel wekelijks een kapsalon gaat halen voor 4 pers.(gas wordt trouwens ook duurder dus op zich kan ik ze daar ook geen ongelijk in geven ;))
    ook ken ik iemand die 8 jaar terug in de WSNP maar 50 Euro per week had om van te leven,met 1 kind in de luiers(kind was net 1 geloof ik),maar wel allemaal Zwitsal dingen op de commode had staan :S,maar qua eten bijna nooit wat in huis was.

8. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Heb al een paar keer meegelezen vandaag maar wilde hier toch wel even op reageren. Volgens mij is het zo dat je niet 52% betaald over je hele salaris. Van het totaal bedrag betaal je over de eerste 18.000,- een bepaald percentage, over de rest tot 30.000,- betaal je een bepaald percentage, enz. enz., dus het zal geen 52% totaal zijn. Over extra's zoals 13e maand en vakantiegeld betaal je wel gelijk het hoogste tarief.

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Dat had ik dus ook net getypt haha.

10. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    'k ben blij dan dat ik niet als enige dit denk dus dan is er nog een kans ook dat het waar is wat ik zeg :D.

11. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Klopt, het is inderdaad niet over je gehele salaris. Je betaald alleen 52% over het gedeelte wat je verdient boven de norm die gesteld is daarvoor.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik ken helaas wel een paar mensen die van een uitkering leven die te lui zijn om te werken, omdat ze het zo wel prima vinden. En ze geven het ook nog eens toe met een enorme lach op hun gezicht.

Ik kan me er kwaad om maken, mijn man studeert voltijd geneeskunde hij loopt elke dag co-schappen van 8uur in de ochtend tot 19uur in de avond. Hij vertrekt om 6:30 en is hij pas om 20uur /21:00 thuis met een beetje geluk.
    In de weekenden werkt hij vaak ook nog eens dubbele diensten bij de thuiszorg, omdat we niet alleen kunnen rondkomen van de studiefinanciering. Ik volg een opleiding 3 dagen in de week en heb daarnaast de zorg over het huishouden en de kinderen, ik kan momenteel niet werken naast mijn studie omdat ik dan zeer zeker weer een burn-out zou krijgen.

Over minder dan een jaar is mijn man afgestudeerd en zal hij als arts in opleiding goed verdienen, waarvan wij ontzettend veel moeten afstaan aan de belasting! Terwijl we er zo hard voor geknokt hebben.

En anderen die mensen die tegen mij kunnen zeggen met een lach op hun gezicht dat ze het prima vinden zo thuis en alle wegen omzeilen om thuis te blijven, leven dan van ons hard verdiende geld.

Van mij mogen ze die hele uitkering e.d op de schop nemen en heel streng gaan controleren.

13. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    oja zo ken ik er idd ook wel 1 die is dan een Borderliner maar die kunnen toch ook best wel gewoon wat doen vanuit het UWV?
    Zij vertelde me echt een keer dat ze het niet eens erg vind afgekeurd te zijn(ook met die lach op het gezicht)
    Ken er ook 1 die zei eerst dat ze nog niet HOEFT te solliciteren,daarna zei ze dat ze niet MAG:(,en weer later heeft ze gezegd nog niet te WILLEN werken.
    Ze heeft nu vrijstelling tot mei 2012,en op grond waarvan weet ik niet,maar haar kennende loopt ze heel veel te faken hoor.
    Terwijl zij een rijbewijs heeft en daarmee dus veel meer kans op bepaalde baantjes,denk aan bijv.Schooltaxi of pakkettendienst bij TNT...

Maarja,wie ben ik ;)

14. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    ^^^klopt. (ik reageerde eerder met iets anders maar dat was meer in reactie op een rekensommetje)

Anyway...
    Ik heb niet meer alles gelezen maar wat ik denk is dat we tegenwoordig met z'n allen zoveel willen!
    Het is normaal om een telefoon te hebben, een tv, internet, een auto, een wasmachine, een dvd recorder, een....nou ja ga maar door!
    Ik ken mensen om mij heen met een bijstandsuitkering en ook zij leven volgens deze standaard. Het klopt dat zij deze keuze zelf maken, en misschien klopt dat niet of is het dan hun 'eigen schuld' dat ze het dan met heel weinig geld in de maand moeten doen. Maar eerlijk gezegd maak ik mij daar niet zo druk om.

Wat ik belangrijk vind is dat wij in een land leven waar de zwakkeren in de samenleving worden opgevangen, dat wij een systeem hebben waarbij wij voor elkaar zorgen. Juist als wij het wat beter hebben betalen we meer om die zwakkeren te ondersteunen. En ja, er zijn altijd mensen die misbruik maken van dat systeem, maar voor mij geldt dat als er iig 1 persoon mee wordt geholpen die het hard nodig heeft, het al genoeg is.
    En natuurlijk leven de mensen die van het minimum rond moeten komen een luxe leven vergeleken met mensen die in een krottenwijk wonen ergens in Afrika. Maar zij leven hier en niet in Afrika en dan is het referentiekader ook een beetje anders.

Btw, ik heb ook een uitkering. Een WAO-uitkering, en ik maak me, werkelijk waar, druk over mensen die niet snappen dat ik deze uitkering heb omdat ik daar ten eerste gewoon voor heb betaald toen ik nog werkte en ten tweede recht op heb omdat ik niet meer kan werken.
    Ik woon samen en mijn vriend heeft een goede baan, en ja ik heb nog steeds recht op mijn uitkering. Waarom? Omdat deze werkgerelateerd is en niet gebaseerd is op het inkomen van mijn vriend en of we wel of niet samenwonen.
    Zo. Moest ik effe kwijt :)

15. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

ik zal dan even een voorbeeld geven van iemand Die WEL recht heeft op een uitkering. genaamd lautjuhhh ( sorry voor de mensen die werken voor mij dan)

ikzelf heb sinds 2 jaar een wajong uitkering vanwege de spierziekte strumpfell oftewel hsp.. dit houd in dat ik bijna niet kan lopen en een goede afwisseling moet hebben van lopen,zitten en liggen.. ik heb geprobeerd te werken maar dit bleef fout gaan omdat ik na een week iedere keer het zieknhuis in ging met een fikse spieraanval waar ik bijna niet meer uit kwam.. toen kreeg ik de wajong en mocht ik dus om gezondheidsredenen niet meer werken.. ik baal hier als een stekker van want had dolgraag willen werken.. hier thuis komen de muren bijna op me af..

dus hier wel een voorbeeld van iemand die wel recht heeft op een uitkering en het NIET leuk vind om thuis te zitten ;)

16. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Er zijn zeker mensen die er niks aan kunnen doen dat ze financiele problemen hebben en daar ook keihard aan werken om dat te veranderen, maar ik zie idd ook mensen die het zichzelf aan doen hoor. Door idd verkeerde keuzes te maken bijv.

Je kunt gewoon niet iedereen maar over 1 kam scheren, want het zal per persoon/gezin en per situatie heel erg verschillen!

Wat betreft mensen die het wel prima vinden om van bijstand of een ander soort uitkering te leven;
    Zo ken ik er ook wel een paar ;)
    Willen best werken, máár alleen zwart, want anders wordt het van de uitkering ingehouden ;) Tja, zo werkt t natuurlijk niet he! (Hier kan ik me dan ook enorm aan irriteren, maarja, wat doe je eraan?)

17. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0

Dat geloof ik dan ook direct,
    je werk is vaak toch wel je lust en je leven,en als je dat door ziekte/en of handicap niet meer kan uitoefenen,is dat heel zuur.
    VB:een oud-buurman van me was machinist bij de N.S.,ging iedere ochtend fluitend de deur uit,en kwam met een big smile op z'n gezicht weer thuis,ging eten en ging s'avonds ook nog wat klusjes doen in een buurtsuper,maar die heeft helaas een beroerte gehad...
    En een oud-peuterleidster waar m'n jongste in de groep zat,die ik weer tegenkwam,en ik vroeg of ze nog steeds in de Kinderopvang werkt,heeft dus MS,en kan daardoor haar werk niet meer doen...gevolg:in de WAO.

18. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

kijk precies dus er zijn wel degelijk mensen die onbedoeld in de bijstand komen of in een uitkering terecht komen ;)

ik vond dat er zoveel gevallen langskwamen van mensen die vies spelen met de uitkeringen ik dacht laat ik eens een goed geval neerzetten..

19. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Het is zeker niet altijd eigen schuld, wij kochten ons huis op twee salarissen, ik werkte ook nog goed, helaas doordat ik na de geboorte van onze dochter erg ziek werd en we nog steeds dit huis hadden en meer dan 80% verlies van inkomen zaten en zitten wij erg in knoei, omdat de huizenmarkt zodanig is ingestort kunnen we hier weg mede omdat in ons gebouw 11 appartementen te koop staat, pas geleden onafhankelijk het huis laten taxeren laten taxeren wat wil zeggen dat we flink verlies lijden en uit trots maar omdat we nergens heen kunnen, we zit net boven modaal zodat we geen enkel potje kunnen aanspreken.

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Ja maar zo werkt het belastingstelsel dus niet dus dit hele verhaal gaat niet op ;)

Deel Deze Pagina