Iemand tips voor verantwoord en duurzaam afvallen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 1 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Graag wil ik 5 kilo afvallen. Het liefst 7, maar kan leven met 5 kilo eraf.
    Helaas ben ik maar klein, dus verhoudingsgewijs is die 5 kilo best veel.

Ik eet tussen de 1000 en 1200 calorieën op een dag.
    Ontbijt: kwark met fruit
    Lunch: 2 bruine boterhammen met beleg
    Avondeten: gezond en afwisselend, weinig vlees iig
    Tussendoor fruit of snack a jack
    Bij gelegenheden een gebakje of een handje chips.
    Thuis misschien 1 keer per maand een klein zakje chips, geen snoep verder.

Ik doe 2 a 3 keer per week p.ilates en beweeg tussen de 5000 en 10000 stappen op een dag.
    Hardlopen heb ik ook geprobeerd, maar dat wil op de een of andere manier niet.
    Vanwege een ongeluk jaren geleden heb ik rug en bekkenklachten overgehouden, dus helaas zijn niet alle sporten geschikt voor mij.

Ik heb een verleden met eetstoornissen, dus weet dat ik hier voorzichtig mee moet zijn. Ben na mijn zwangerschap heel erg veranderd van uiterlijk; hangbuikje en overal vetjes. Weeg nu meer dan ik ooit gewogen heb en ben hier erg ongelukkig onder.
    Ben bij een diëtiste geweest, zij gaf aan dat mijn eetpatroon goed is.
    Ook ben ik bij een internist geweest, heb geen afwijkende (schildklier)waarden oid.

Inmiddels ben flink wanhopig en besef me dat crashen geen goede en blijvende oplossing is.
    Dus brand maar los met die tips!

2. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Meer en gevarieerder eten. Hoe stom dat ook klinkt. Doe ‘s morgens een handje noten of muesli in de kwark erbij. Tussendoor 2 dunne crackers met mager beleg. Lunch afwisselen bijv. roerei en groente of een lekkere zelfgemaakte salade of een wrap vullen.
    Tussendoor 2 stuks fruit of wat rauwkost met een paar blokjes kaas of worst of een gekookt eitje oid.
    Let bij het avondeten op de hoeveelheden aardappelen/pasta/rijst, probeer zoveel mogelijk groente te eten en minder a/p/r.

succes

Rizzoli vindt dit leuk.
  3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Indd afwisselend eten. Zoek eens op gezonde baksels, bijv met havermout oid. Ik vind havermout vies maar heerlijk in zelfgemaakt brood.

Verder eet ik beperkt koolhydraten. Geen pasta, rijst, brood, suikers en frisdrank. Ik ben nu 10 kg kwijt in 10 maanden en ze blijven ook weg.
    Ik sport 3 a 4 keer per week

Rizzoli vindt dit leuk.
  4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Je diëtist heeft gezegd dat 1000-1200 calorieën in orde is?
    Wat ontzettend weinig?
    Ik denk dat je je lijf juist wat meer moet geven om te verbranden..
    Goede vetten bijvoorbeeld, avocado, vette vis.
    Een handje nootjes.
    Eet de volkoren varianten van pasta rijst en brood.

Rizzoli vindt dit leuk.
  5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Als ik dit zo lees dan denk ik juist dat je wel wat meer mag gaan eten; helemaal i.v.m. bewegen/sporten.
    Wanneer je namelijk te weinig binnen krijgt gaat je lichaam op de spaarstand; alles wat binnenkomt wordt vastgehouden, want er is (volgens je lichaam) immers schaarste.

Rizzoli vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou ook zeggen wat meer eten en meer variatie. Ik ben ook aan het lijnen en 'mag' ruim 1500kcal per dag eren. Daarbij probeer ik goed te letten op voldoende eiwitinname, dat vult ook gelijk goed. Ik ben nu 3 weken bezig en ruim 4kg kwijt terwijl ik tussendoor ook best wel eens wat gesnoept heb. Zoals een stukje taart in het weekend en vorige week een keer uit eten.
    Ben wel helemaal gestopt met sap en frisdrank, drink alleen nog maar water, koffie en thee houd ik niet van. Maak af en toe een smoothie, maar eigenlijk mis ik de sap en frisdrank niet eens meer.

Rizzoli vindt dit leuk.
  7. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Ik heb een voorbeeld dagmenu opgesteld met een sportdietiste. Ik vind 1000-1200 calorieën ontzettend weinig en lijkt me niet gezond om vol te houden.

Als ik jou was zou ik even goed kijken naar je energiebehoefte. Die kan je heel precies uitrekenen maar dat kan ook via bijvoorbeeld https://www.dietenlijst.nl/energiebehoefte/

Als je precies het aantal calorieën eet wat uit je behoefte blijkt blijf je op gewicht. Om gezond af te vallen zou ik er maximaal 200-300 calorieën onder gaan zitten. Zeker als je erg klein bent, zou ik neigen naar 200 oid.

Ik heb een eetschema met mijn sport diëtiste opgesteld, als je me een pbtje stuurt kan ik het je wel toesturen. Werkt prima, maar je moet je er wel aan houden :roflmao:

Verder stoppen met frisdrank, sapjes, sausjes, boter, kleine dingetjes tussendoor etc. Als er reclame voor gemaakt wordt is het vaak niet goed voor de lijn. Sla kan je onbeperkt eten, maar niet als je er spekjes en een mayo dressing door gooit (laatst een vriendin die daar verbaasd over was want ze mocht onbeperkt sla eten) . Dus vooral letten op de toevoegingen.

8. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Als ik het daar uitreken, dan kom ik op 1818. Minus 200 kom ik dan dus op 1618.
    Ik stuur je een pb!

Deel Deze Pagina