Ik zit net in mijn 7e zwangerschapsweek, en vanochtend schrok ik nogal toen ik op de weegschaal ging staan...ik ben al 1,5 kg aangekomen! Overal lees ik dat dit helemaal niet hoeft zo kort in de zwangerschap, en dat lijkt mij ook. Ik eet gezond (denk zelf ietsje minder dan normaal) en sport om de dag (ondanks dat ik echt supermoe ben ). Iemand enig idee waar dit mee te maken heeft? Misschien vinden jullie het overdreven, maar ik heb me voorgenomen om er wel een beetje op te letten, omdat ik wel merk dat de eetlust toeneemt en ik het niet nodig vind 20 kg aan te komen. Vrouwen die hetzelfde hebben??
Nogal cliché waarschijnlijk, maarre.. hormonen? Je lichaam werkt gewoon heel anders dan normaal tijdens de zwangerschap, en gaat dus ook anders met de voedingsstoffen om, veel zuiniger vooral. Als je gewoon gezond (en genoeg!) blijft eten en je niet te veel te buiten gaat aan ongezonde snacks, moet het wel goedkomen volgens mij (hoop ik). Ik denk maar zo: de baby neemt wat ie nodig heeft, en de rest heeft ook zo zijn nut (extra bloed, vetvoorraadje voor bevalling en borstvoeding, etc.). Ligt er ook een beetje aan met welk BMI je begint - te lichte vrouwen moeten extra aankomen, en andersom - en sowieso verschilt het van vrouw tot vrouw. Zelf ga ik precies volgens het boekje: morgen precies 18 weken en zo'n vier kilo aangekomen (maar het schommelt nogal; ben ook wel es ineens 1,5 kilo 'kwijt' na een dag, en een dag later weer een kilo erbij). Beetje gezond verstand gebruiken en dan hopen maar dat de schade beperkt blijft. Gewichtstoename tijdens de zwangerschap - Zwangerschapspagina.nl
Pff ik 2.5 kilo. Ik ben wel even gestopt met sporten (heb er echt de energie niet voor met vakantie van de kids en man in het gips). Maar ik eet echt niet zoveel meer. Wel wat slechter (minder gezond) ivm erge misselijkheid. Was ook net behoorlijk afgevallen. Dus baal behoorlijk. Maar goed ik ga het nu gewoon weer oppakken met gezonder eten en sporten en dan zien we het wel.
Anderhalve kilo is niks, snap niet waar je je druk om maakt. Dat kom ik aan rond mijn eisprong en menstruatie. Kun je nagaan als je hormonen echt op hol slaan vanwege een zwangerschap.
Hier inmiddels ook 3,5 kilo aangekomen. Ik probeer er ook wel enigszins op te letten maar niet obsessief ofzo. Kan het niet komen door je darmen? Ik had de eerste weken nogal last van verstoppingen. Dan heb je al gauw 1 of 2 kilo meer op de weegschaal staan.
Denk er ook aan dat je met warm weer en zwangerschap ook flink vocht vast kunt houden en dat zie je ook op de weegschaal...
Op die termijn kan je opzich makkelijk aankomen door hormoon wisselingen en last van je darmen. Wellicht is het er voor de 12 weken ook alweer af. Ik viel zelf tot ongeveer 14 weken alleen maar af en kwam pas echt bij tegen de 20 weken. En nu schrik ik er zelf van hoe hard het gaat, vorige controle ineens 5 kilo erbij! Nu groei ik wel een tweeling maar hoop wel dat dat extra er na de bevalling snel weer af is (net als de andere twee keer)
Hier met 10 weken al 2 kilo erbij, en ik herken je schrik.Bij mn eerste begon het aankomen echt keurig pas na week 13, 14. Ik heb idd ook enorm veel honger en eet dus ook wel echt meer.Probeer gezond te kiezen maar helaas heb ik vooral veel zin in kaas, tosti's, nacho's, pizza Dat probeer ik dus enigszins in te tomen. Als je blijft sporten, en probeert enigszins normaal te blijven eten, dan komt het echt wel goed. Tegen aankomen van obstipatie en/of vocht vasthouden is helaas ook gewoon niet zoveel te doen. En als je het enigszins binnen de perken houdt, komt het echt weer goed. Ik was vorige keer 14/15 kilo aangekomen, toen ik weer ging werken na 3 mnd was daar alweer 10 kilo van af, en na een half jaar woog ik weer hetzelfde als voor mn zwangerschap, zonder echt te lijnen. Maak je dus niet al te druk! Het hoort erbij, hoe lastig ook als je gewend bent om het een beetje onder controle te willen houden!
In mijn eerste zwangerschap kwam ik 12 kg aan in de eerste 20 weken. Dit kwam voornamelijk door een lage bloeddruk en ik snel duizelig en licht in mijn hoofd was. Ik was elk uur wel iets aan het eten. De andere 20 weken maar 5 kg aangekomen, uiteindelijk dus 17 kg, waarvan de laatste week 3 kg vocht. Nu 12 weken zwanger en op -3 kilogram vanwege het ziek zijn haha..
Ik herken jouw schrik! Ik kwam in het begin van mijn zwangerschap ook ''snel'' aan. In de eerste 12 weken zo'n 4 kilo. In het begin van mijn zwangerschap was ik ook heel erg bezig met het niet te veel willen aankomen, maar op een bepaald moment heb ik ook geaccepteerd dat het gaat zoals het gaat. De hormonen doen zoveel met je lichaam. Als je van jezelf weet dat je niet enorm veel eet/snoept, dan kan het daar niet aan liggen. Ik ben uiteindelijk 16/17 kilo aangekomen, maar 2 weken na de bevalling was dat alweer 12 kilo minder. Uiteindelijk zat ik 5 maanden na de bevalling weer op hetzelfde gewicht (rond de 60 kg) als voor de zwangerschap.
Ik kom in het begin juist altijd veel aan, later in de zwangerschap juist minder. Zat ook met met 12-15 weken op 4/5 kilo erbij. Ben in totaal maar zo'n 9/10 kilo aangekomen, dus zit bij mij echt in de beginfase
Gemiddeld komen vrouwen toch tussen de 12-18 kilo aan? De ene vrouw doet dit wat meer in het begin van de zwangerschap en de andere vrouw wat meer aan het einde. Wanneer je gewoon normaal gegeten hebt en voor de rest niets bijzonders hebt gedaan, kun je er dus niets aan doen. Kortom loslaten en kijken waar het schip ergens strandt