Sauna

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Ly1, 25 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Hallo meiden,

Ik ben er over uit een keer met mijn man naar de sauna te gaan, iets wat hij al langer graag wil maar ik nooit zo zeker was over mijn lijf dus heb ik het altijd af gehouden. Nu voel ik me nu ik 26 weken zwanger ben heerlijk in mijn vel en ben enorm zelfverzekerd en gaan we dus snel een keer naar de sauna nu de baby er nog niet is.. Ook hebben ze hier speciale massages voor zwangeren en lijkt me heerlijk ontspannen

Nu kan je beter niet naar de sauna als je ontsluiting hebt ivm infecties, maar nu lees je veel dames die bijvoorbeeld met 30 - 33 weken als iets onschuldige ontsluiting hebben zonder dat ze het weten... Kan ik gewoon vragen aan de vk of ze wil voelen of ik wel of geen ontsluiting heb? Want wil natuurlijk niet het risico van een infectie oplopen.. Wel hebben wij 13 november een pretecho, kan zij misschien zien al ik iets ontsluiting heb?

Liefs

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik dacht dat het werd afgeraden om naar de sauna te gaan als je zwanger bent en er niet aan gewend bent. Ik behrijp uit jouw verhaal dat je mog nooit brnt geweest en je weet dus ook niet hoe je lichaam er op reageert. Ik zou het zeker eerst met de vk bespreken, vooral omdat je nog nooit bent geweest.

Ik was voor mijn zwangerschap een reguliere bezoekster van sauna, maar ik ga het nu gewoon even niet doen, ook omdat ik veel duizelig ben en dat is niet echt fijn icm sauna. Komt na de bevalling wel weer, nu gewoon vaker lekker in bad/ bubbelbad ontspannen!

3. Username

Username Niet meer actief

Klopt wat Roxy zegt. Als je niet gewend bent aan de sauna wordt het erg afgeraden om dan tijdens je zwangerschap ineens wel naar de sauna toe te gaan.
    Ik ga vaak naar de sauna, maar nu even niet. Want bloedverlies en geen zin om onderuit te gaan door de hitte.

4. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Als je ook voor de zwangerschap gewend was om regelmatig naar de sauna te gaan dan mag je gewoon naar de sauna... Alleen niet in de 90 graden cabines en ook niet te lang in de 70 graden cabines.

Zwemmen mag je tot je je slijmprop hebt verloren, dus daar in baden gaan mag ook gewoon.

Ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap ook gewoon geweest en heb een keer een zwanger-arrangement gedaan... heerlijk

5. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

@ MayD, daarom als je het gewend was zeggen ze dat het kan, maar als je voor het eerst in je leven naar de sauna gaat tijdens zwangerschap lijkt mij dat geen goed idee. Ik gimg regelmatig, maar ik vermijd het nu toch liever. Eventjes 9 maanden geen sauna is ook geen drama... (misschien omdat ik voor de rest niks anders niet mag qua eten etc.)

6. Elynada

Elynada Bekend lid

12 jan 2011
    502
    0
    0
    België
    Ik zou het gewoon niet doen. Ik ga heel af en toe eens en moet vaak na 10 minuten al naar buiten omdat ik het echt te warm krijg. Er gebeurt dan vanalles in je lichaam met je bloeddruk en wat weet ik nog allemaal. Lijkt me niet verstandig om dat nu opeens voor de eerste keer te gaan doen hoor. Je weet niet wat voor effect het op de baby heeft. Als je dat vaak doet, en je weet hoe je lichaam erop reageert, dan misschien. Maar dan nog zou ik het nu even gaan laten, baby komt eerst bij mij. Denk niet dat ze dat al wetenschappelijk onderzocht hebben zeker wat sauna met je baby en zwangere lichaam doet, dus zeker van de gevolgen ben je niet.

Is uiteindelijk mijn mening he, iedereen doet wat hij zelf wil, maar die paar maand dat je zwanger bent, vind ik, kan je best een aantal dingen laten want er zit nu eenmaal een klein hulpeloos wezentje in je dat volledig afhankelijk is van jou.

7. Mir81

Mir81 Bekend lid

25 sep 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    Ik mag ook graag naar de sauna toe, heb zelfs nog een bon van vakantieveilingen liggen, maar nu ik zwanger ben ga ik niet meer en gaan we die bon ook weggeven. Ik wil het risico niet lopen...

8. DaphneB

DaphneB Bekend lid

25 jul 2011
    585
    68
    28
    Ik ben vorige week lekker geweest, ik zou zeker gaan.
    Buiten de sauna's om ga ik heel vaak in lekkere warme baden en max 3x in een sauna, en dan ietsje minder lang.
    Zo een wellness resort bestaat niet alleen maar uit sauna's dus genoeg andere dingen om van te genieten.

Ben bij thermen Bussloo geweest en genoten van een zwangerschapsmassage.. echt een aanrader.

Dus ik zou lekker gaan ( mijn gynaecoloog zei ook dat het geen enkel probleem is ), luister goed naar je lichaam en vooral lekker ontspannen en genieten !

9. Vlinder1983

Vlinder1983 Bekend lid

15 nov 2010
    681
    47
    28
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik niet gaan. Vooral als je er niet aan gewend bent, zou ik het niet doen. Voordat ik zwanger was ging ik ook af en toe naar de sauna, inderdaad heerlijk ontspannend, maar durf het nu niet. Niet eens om mijzelf, maar meer het idee dat de baby oververhit raakt ofzo :) Ik wacht toch liever tot na de bevalling en mijn lichaam weer in shape is ;)

10. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    #10 Ly1, 26 okt 2012
    Laatst bewerkt: 26 okt 2012
    Je mag gewoon naar de sauna vanaf 12 weken en tot aan 36 weken..dat wist ik wel al maar heb ik uiteraard nog even nagevraagd bij mijn VK.

Ik ben sowieso niet van plan vollop de hitte in te gaan want daar kan ik niet tegen, dit is dus ook niet mijn manier om te ontspannen, ik wil alleen een zwangerschapsmassage en in de baden, al vertelde de vk dat je wel in de sauna's mag maar niet langer dan 10 minuten.. enfin: dat is het probleem ook niet, de reden van mijn topic was dan ook: Wie heeft er ook eerder dan 6 weken voor de uitgerekende datum ontsluiting had.. en of ze dat bijv bij de pretecho kunnen zien.. want als dit wel het geval is raden ze het dus af..

11. Maart2013

Maart2013 Actief lid

25 aug 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dezelfde vraag maar dan specifiek over een stoomcabine.
    Ik heb gelezen dat die ook veel minder heet is
    En dan natuurlijk eerst een paar minuutjes proberen en goed luisteren naar mijn lijf. Binnenkort ga ik het ook navragen bij mijn verloskundige

12. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    #12 Ly1, 26 okt 2012
    Laatst bewerkt: 26 okt 2012
    De VK vertelde mij dat het prima kan in de sauna, maar niet langer dan 10 minuten omdat je lichaam boven de 50 graden die temperaturen na een tijd van 10 minuten aaneengesloten gaat zien als een soort koorts.. Ze zei dat je er dan op zijn verstandigs even ongeveer 20 minuten tussen kan laten zitten, en het langzaam afbouwen dus niet gelijk in een dompelbad gaat springen, dat mag dus niet..

Verder vertelde ze me dat het juist goed is dat je wat vocht kwijt raakt op deze manier, en dat je kindje doordat jij ontspant ook veel meer ontspannen is en rond de 32 week juist wat meer bewegingsruimte krijgt doordat alles ontspant. Stoomcabine weet ik verder eigenlijk niet... heb ik haar toen ook niet naar gevraagd eigenlijk.. maar sauna was geheel veilig, mits je bloeddruk goed is, en die was bij mij perfect

13. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Wij hebben thuis een stoomcabine en die zijn doorgaans max. 50 graden (bij ons thuis staat ie op 40 graden)... hierbij geldt: eruit als het teveel wordt (met een max van 15 minuten) en niet alleen erin

14. Luja

Luja Niet meer actief

Ik zou het niet doen! Je bent het niet gewend en dan reageert je lichaam er anders op, vooral tijdens je zwangerschap!!!
    Ik ga sowieso eens per twee maanden dus dat blijf ik nu zolang als het mag ook gewoon doen, overal wat korter in en de hete dingen vermijden. Ik denk dat je het beste na je zwangerschap voor het eerst kunt gaan.

Ik hoor een paar meiden hier ook over een zwangerschapsarrangement , waar is dat? En wat houdt het in?:)

15. sjak

sjak Niet meer actief

Ik ben tot 34 weken naar de sauna geweest, tot 15 weken niet. Ik ben wel gewend aan de sauna, maar toen ik zwanger was vond ik het zelfs niet lekker... Werd er eng van in mijn hoofd. Maar ik vond de bubbelbaden, kruidenbaden etc. heerlijk!
    Zonder daadwerkelijk in de sauna te gaan kan je heel erg genieten van een dagje 'sauna'.
    Tja, en met die ontsluiting, persoonlijk heb ik daar zelf nooit over nagedacht.

Veel plezier

16. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Dankjewel voor je reactie, ik denk dat wij inderdaad rond de 30 week gaan, dan zit ik nog save.. inderdaad kan je van een dagje sauna heerlijk genieten als je niet de sauna in gaat dus gaan we zeker lekker van genieten!

Liefs

17. Leann

Leann Lid

10 mei 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van de week vroeg ik aan mijn vk hoe dat zat met een ontsluiting die je misschien niet doorhad en sauna gebruik. Wij zijn vorige week nl geweest. Ze zei dat zelfs met een kleine ontsluiting de vliezen je kindje beschermen. Dus hier was het antwoord; gewoon doen. Omdat ik gewend ben aan sauna's en hoge temperaturen heb ik niet geïnformeerd vooraf over de hitte. Tot 33 weken was het geen issue hoorde ik. Ik heb verder goed geluisterd naar mn lijf en dat beviel top! Succes met beslissen en gewoon naar je vk en je lijf luisteren.

18. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gewoon lekker gaan en goed 'luisteren' naar je lijf!

De enige sauna waar je niet in mag is de infrarood sauna.
    Voor de rest lekker veel water drinken en vooral enorm genieten.

19. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    komt er ook bij dat een beetje ontsluiting nog niet hoeft te betekenen dat je slijmprop al weg is....

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Twee weken geleden naar de Veluwse Bron geweest. Heerlijke zwangerschapsmassage gedaan, verder de hele dag lekker wat gezwommen, wat sauna's gedaan etc. Ging prima. Ik ben geen regelmatige saunaganger, maar heb goed naar mijn lijf geluisterd. Je voelt vanzelf wanneer het niet meer gaat.

Deel Deze Pagina