even hierop inhakend, en ik zal wel niet nuchter na kunnen denken ofzo (ben inmiddels 23 weken zwanger en weet t soms nog niet): mag je gewoon verpakte schouderham? Heb gisteren schouderham gehaald bij de aldi en ga ervan uit dat dit bewerkt vlees is maar op de achterkant staat nergens gerookt/gekookt. (staat er trouwens bij ham van de c1000 wel). Mag je nou schouderham en achterham, ook al staat er op de achterkant niet gerookt/gekookt?
@ loe soms ga je opeens overal aan twijfelen hè. Ik heb dit gegoogled; Vlees Ook met sommige soorten vlees is voorzichtigheid geboden. Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees en de diverse soorten worst zijn bewerkt, waardoor ze zonder problemen gegeten kunnen worden. Let wel op de hoeveelheid, want er kan vrij veel zout in zitten en dat is weer slecht voor je bloeddruk. Het eten van andersoortig rauw vlees wordt wel afgeraden. Niet alleen vanwege het risico van besmetting met de listeria-bacterie, maar ook vanwege toxoplasmose. Al het vlees mag gegeten worden, mits het goed doorbakken is. De voorkeur gaat wel uit naar magere vleessoorten omdat vet veelal klachten geeft als maagzuur. De enige vleessoort die je écht niet mag eten is lever, vanwege het vitamine A-gehalte. Ook kip mag, mits goed doorbakken, gewoon gegeten worden.
Wat ik dan wel weer raar vind, op de site van voedingscentrum staat dat salami niet mag. Terwijl op andere sites dan weer staat dat het wel mag om dat dit ook bewerkt vlees is. Gelukkig hier geen behoefte aan salami.
Klopt dat is ook heel raar en zelfs mijn gynaecoloog vond het vreemd. Volgens hem mag je het gewoon eten, omdat het bewerkt is. Ook het voedingscentrum kon er geen goed antwoord op geven. Ik heb er ooit een topic over geopend. Ik zal kijken of ik het kan vinden.. Edit. gevonden http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/178446-zit-salami.html Het gaat er waarschijnlijk om dat je moet oppassen met de eche Italiaanse slamai en dat de huis-tuin-keukensalami's uit supermarkten in Nederland waarschijnlijk geen probleem zijn.
@ Loe Je hebt gerookte ham ("rauwe" ham zoals parma en serrano en coburger enz) en gekookte ham (achterham, schouderham, yorkham enz: de roze zeg maar). Dat mag allemaal (toch iets nuttigs gehaald uit dat bijbaantje bij de slager ooit ) @ Gwen Lever mag je wel maar niet teveel. Geen hele leverworst opeten bijvoorbeeld, maar een broodje smeerleverworst mag wel gewoon.
Ben ik even blij dat ik vegetarier ben! Het klinkt ook allemaal best ingewikkeld, vooral als betrouwbare sites elkaar tegenspreken. Ik hoef zelf eigenlijk alleen maar op rauwmelkse kaas te letten en die kom ik bijna nooit tegen.
[/QUOTE]@ Gwen Lever mag je wel maar niet teveel. Geen hele leverworst opeten bijvoorbeeld, maar een broodje smeerleverworst mag wel gewoon.[/QUOTE] Volgens mij mag je idd wel een beetje lever. Ik heb dat stukje tekst van internet gekopieerd. Ik denk dat ze dan echt gebakken stukjes (pure) lever bedoelen. En dat is denk ik dat toch weer anders dan bv leverworst. Een broodje smeerleverworst kan je gewoon eten denk ik ook hoor. Gelukkig lust ik niet eens gewone gebakken lever dus dat scheelt.
Valt wel mee hoor met die tegenstrijdige berichten maar voor sommige mensen moet gewoon alles uitgespeld worden! En eerlijk gezegd... van googlen LIJK je wijzer te worden... helaas is dit vaak niet het geval! Enne.. het voedingcentrum heeft geen duidelijk antwoord op de vraag waarom salami niet zo mogen. Ik zou persoonlijk salami in Italie en Spanje laten staan maar in NL gewoon eten!
Volgens mij was het van die traditionele salamiworsten die je niet mag, maar plakjes salami voor op brood mag gewoon wel. Die salamiworsten worden nl gemaakt van rauw vlees (volgens google hahah).
Jammer dat je zo reageert over dat voor sommige mensen alles uitgespeld moet worden. Ik denk dat het alleen maar goed is als we er stil bij staan wat we in ons mond stoppen. En een forum als dit is er toch ook om vragen te stellen als je ergens onzeker over bent..