Baby IQ test

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door VrouwtjeRomy, 26 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Mijn kleine dame is heel erg slim, nu dacht ik dat elke moeder zo over zn kindje denkt (wat misschien ook wel zo is haha) maar niet alleen ik vind het. Overal waar ik kom merken mensen het op.

Ze is net 1 geworden (27-9) en ze kan heel veel dingen benoemen. Al het speelgoed waar ze veel mee speelt:

- baby
    - kolala (koala knuffel)
    - bokke (blokken)
    - boekie (boekje)

ook weet ze dat de ene kist dicht moet om de andere open te mogen maken (anders gaat het speelgoed door elkaar heen) dus als ze met de blokken wil spelen gaat ze automatisch alles opruimen en doet ze de deksel erop. "LAAAA" zegt ze dan (klaar). en dan roept ze me en zegt ze: "dieee?" dan wijst ze naar hetgene waar ze mee wil spelen en dan meot ik de kist open doen en ga zo maar door! ze kan puzzeltjes maken en vormpjes herkennen.

ze kan ook dieren herkennen op plaatjes en ze benoemen, ook welk geluid ze maken.

poes doet Pieaaauuww (miauw)
    Hondje doet woef woef
    paard doet phihihihihi!
    Koe doet boeeeehh
    kip doet tok tok
    schaap doet behehehehe
    haan doet kukukukuuu (kukeleku)

en ga zo maar door!!

als ze honger heeft roept ze me en zegt ze happen!! als mensen weg gaan en je zegt: nu gaan ze weer weg!

dan zegt ze: dadaaa!!! en gaat ze zwaaien en handkusjes geven

Ze weet bij haar keukentje precies waar de dingen voor zijn, mes om te snijden, garde om mee te kloppen en het zout moet je schudden en dan doet ze ( shshshhsh) erbij zodat het lijkt alsof er zout uitkomt.

en dit is nog maar een fractie van wat ze allemaal kan.

Nu vind ik het niet erg, zelfs wel leuk dat ze dit allemaal kan en weet te benoemen maar ik ben bang dat als ik het teveel stimuleer, ze later problemen krijgt.

Een neefje is hoog begaaft en die heeft er heel erg veel last van op school en met vriendjes, ze willen niet met hem spelen enzo. Hoe weet ik of mijn dochter dat ook heeft? en moet ik hiermee oppassen?

Heb het hele net afgezocht maar geen iq test te vinden...

iemand een idee of het kwaad kan om het te stimuleren? want ik vind het wel erg leuk natuurlijk maar niet als het kwaad kan.

2. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ze is idd erg snel zeg
    mijn zoontje kan wel wat woordjes

dieee= die
    papa
    mama
    dice
    ami=youame
    etuh=eten
    jaa

hij begrijpt wel als ze zegt
    deur dicht
    deur open
    ga je slapen zegt hij ja
    waar is je speen gaat hij zoeken

3. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Wat leuk dat ze dat allemaal doet:) Kwaad kan het zeker niet en je voorkomt het toch niet denk ik.Het is gewoon genetisch aangelegd:)
    Ik zou gewoon zoals altijd met haar omgaan.

4. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    gewoon laten gaan.
    kan heel veel kindjes die zo veel woordjes zeggen en veel weten,praten enz
    en die zijn gewoon doodnormaal
    denk dat je het allemaal iets luchtiger moet zien.
    pas als ze het wilhelmus zingt zou ik me zorgen maken.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is een vlotte dame!

Maar ik zou me er nu nog niet teveel zorgen om maken. Als kinderen zo jong zijn zit er nog heel veel variatie in de ontwikkeling. Vaak maken ze ook opeens een sprong, en dan staan ze weer maanden stil.

Maar misschien is het iets wat je bij het CB eens aan kunt geven. Weet van een jochie (die blijft voorlopen, dus mogelijk hoogbegaafd) dat nu via het CB speciale aandacht krijgt op de peuterspeelzaal. Hij loopt verder niet voor qua klassen, maar er worden hem meer dingen aangeboden buiten de standaard dingen om. En meer ingespeeld op de emotionele/sociale vaardigheden die wat achterlopen.

6. PollekePiek

PollekePiek Actief lid

19 jul 2009
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laat je kindje gewoon lekker op haar eigen tempo ontwikkelen.. als ze hoogbegaafd is doe je daar toch niks aan. Om haar dan te remmen lijkt me niet echt verstandig..
    En dat ze snel is hoeft niks te zeggen... kindje van een vriendin zei met 11 maanden al 40 woordjes, echt een spraakwaterval dat kind.. maar nu (2 jaar later) is het een heel normaal kind.. die qua ontwikkeling misschien net een tikje voorloopt op leeftijdsgenootjes.. maar echt niet super intelligent is!
    Jouw kindje is gewoon wat sneller dan gemiddeld, lekker van genieten, ik weet uit ervaring hoe frustrerend het soms is als je nog niet goed kunt communiceren met je dreumes! ;)

7. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ze is idd vlot maar niet abnormaal vlot.
    Stimuleren kan echt geen kwaad als ze het zelf ook wil.
    Mijn zoontje van 2 legt zonder problemen een legpuzzel van 70 stukjes (ook hij was met alles, behalve praten, heel snel).
    Gewoon lekker zo laten gaan en als ze het zelf wil haar 'helpen' bij het leren van nieuwe dingen.

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik weet alleen 1 ding: Als je een hoogbegaafd kind gaat remmen (of zoals jij zegt dat je bang bent haar te over-stimuleren) in de ontwikkeling, dan gaat het
    Of vervelend doen
    of zich vervelen en daardoor wordt het niet gelukkiger.
    Als jij denkt dat je dochter graag gestimuleerd wil worden, dan zou ik dat gewoon doen. Hoogbegaafd is hoogbegaafd, en daar kun je nooit iets aan veranderen.
    Maar misschien is ze niet hoogbegaafd, want ik heb geen idee met mijn zoontje van 9 mnd, (6mnd gecorrigeerd) Groetjes

9. VrouwtjeRomy

hmm oke, ja daar zit wel wat in. maar ipv het te stimuleren en woordjes aan te leren zou ik haar ook haar gang kunnen laten gaan. dan rem ik het niet maar dan stimuleer ik het ook niet... Zo bedoelde ik het eigenlijk.

het is alleen zo leuk om het te stimuleren en zo verbazingwekkend om te merken dat je iets maar 1 keer hoeft te zeggen en ze herhaalt het vlekkenloos en onthoud het ook nog! als ik bezig ben met iets stopt ze met spelen en gaat ze me helemaal observeren en weet dan precies wat k doe als k het een volgende keer weer doe, of gaat ze me nadoen...

het wilhemus zit er voorlopig niet in haha ze kan wel tot 3 tellen! :p "eeeeen teeee diee!" en "een teee hop!"

sokken horen aan je voeten en mutsen op je hoofd, hoe het er precies op komt heeft ze nog niet door maar ze kan echt een half uur doorstil zitten en hetzelfde blijven proberen haha

nou in iedergeval bedankt voor de reacties, ik ga het aan het cb vragen en hoop dat er wat geruststelling komt!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

OP dit moment kun je idd nog niet echt testen. Zou ook een beetje onzinnig zijn nu.
    Lekker blijven stimuleren, en gewoon in de gaten houden. Als ze echt hoogbegaafd is, (maar dat houdt meer in dan enkel vlot zijn in de ontwikkeling), dan is het wel goed om daar straks goeie aandacht voor te hebben, maar NOOIT remmen in de ontwikkeling! Wel andere terreinen stimuleren als die achter blijven, (emotioneel), of begeleiden bij hoe ze op een goeie manier contact kan maken met leeftijdsgenootjes, (hoogbegaafde kids worden nogal eens als arrogant/betweterig ervaren, doordat ze graag alles spuien wat ze weten en liggen daardoor gemakkelijk uit de groep). Begeleiding zit hem dan dus echt in hoe ze met andere kids kan spelen enzo...

Maar ze is wel echt vlot hoor! Dat was zij toch, die met 6 mnd al woordjes zei?

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kindje is zeker lekker vlot, dit zegt alleen nog niets over het IQ wat je kindje gaat ontwikkelen. Goeie kans dat ze niet de domste zal zijn maar of ze een vorm van (hoog)begaafdheid zal ontwikkelen is zeker niet zeker.
    Zolang je kindje dingen leuk vindt, lijkt het me prima om hierin mee te gaan. Laat haar vooral kind zijn en let op dat je geen verwachtingen wekt. Continu zeggen hoe knap een kindje is, kan de lat erg hoog leggen.

12. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Merel ook zo. Die sprak met 1,5 al in zinnetjes, nu volzinnen en verleden tijd, tegenwoordige tijd enz. Ze wil van alles weten wat het is en ze vergeet helemaal niks. Wij hadden ook het idee dat ze hoogbegaafd zou zijn, met 2 jaar al praten als een 4 jarige volgens cb lijst.

Maar aan de andere kant kan/wil ze bv. niet fietsen, en nog meer dingen die niet zo snel gaan. Baby's/kinderen ontwikkelen volgens mij in fases, praten/doen enz. Wij stimuleren niet extra, wat ze wil weten krijgt ze antwoord op, als we ergens zijn leggen we alles uit hoe het werkt en waarvoor het is enz. Ze heeft dat nodig, leert graag en erg snel. We gaan mee in haar behoeften, tenminste die wij denken dat dat zijn.....

Tegen de tijd dat ze op school zit zien we wel verder of ze echt hoogbegaafd is.

13. onze oudste dochter was ook zo ontzettend snel met praten
    en versjes zingen.
    En ze ontwikkelde zich daarin echt razendsnel, na de test op de psz
    zei de juf, ik had niet meer materiaal om haar te testen.

Nu zit ze in groep 3 en het gaat heel goed, maar ze is niet uitzonderlijk....
    Gelukkig!!

En ook hier was het zo dat ze pas heel laat kon fietsen, en steppen
    en hinkelen...
    Dus met het ene zijn ze supersnel, en het andere blijft dan wat achter

Ik denk als je kind echt hoogbegaafd is, dat je dat echt wel merkt
    Ze zijn dan echt duidelijk anders dan andere kids

14. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Wat leuk zeg!
    Vlotte meid hoor.
    Geweldig he, als ze echt gaan communiceren met woordjes.
    Hier begint dat nu ineens (14mnd), elke paar dagen komt er wel weer een woordje bij. Alleen wordt ze 2talig opgevoed, dus soms is zij wat in de war, en weten wij eigenlijk niet welke taal ze nou gebruikt en dus wat dat niet perfect uitgesproken nieuwe woordje betekent ;)

Gelukkig hoeft je kleine nog niet naar school, dus je kunt het lekker in de gaten houden en voldoende uitdaging geven.
    Schooltijd zie je dan wel weer :)
    Enneh, kindjes worden om de gekste redenen gepest... dom of slim, dik of dun, lang of kort, "raar" haar, sproeten, hoog stemmetje... je kunt het niet voor zijn denk ik

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    wow super zeg!

jamie zegt nog niks :D

hij weet wel alles, als je vraagt waar is de lamp, box, tent, tv, paardje, bank,... dan wijst hij alles aan. ook snapt hij het wel als je zegt deurtje open of dicht of slapen of nam nam,...

maar praten doet hij nog niet.

motorisch is hij ook wel weer slim. zo deed hij met 9 maanden al vormpjes in zon emmer! driehoekje, rondje, vierkantje, ster... ging allemaal vanzelf. ook kroop hij met 7 maanden, stond hij met 8 maanden... nu begint hij te lopen.

maar praten duurt nog wel effe denk ik. Nee kan hij knikke als de beste, ja wil nog niet echt lukken :D

16. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Of ze hoogbegaafd is kun je op deze leeftijd echt nog niet zeggen.. Maar ze is wel vlot! :)

Iig, als zij er behoefte aan heeft, gewoon lekker blijven stimuleren, anders heb je kans dat ze idd vervelend gaat doen omdat ze zich verveeld.

En wat ook een goeie tip is van de anderen is haar sociaal/emotioneel zoveel mogelijk proberen te stimuleren.

Ik ben zelf hoogbegaafd en heb ook een klas overgeslagen op de basisschool en moest ook altijd gestimuleerd worden door de leraren. Ik kreeg dan ook altijd extra taken, want ik was altijd als eerste klaar en verveelde me dan daarna ;)
    Op school wisten de leraren alvast niet hoe ze met me om moesten gaan en de leerlingen al helemaal niet, ik ben dan ook flink gepest op de basisschool. Ik wist namelijk ook niet hoe ik met leeftijdsgenoten om moest gaan, omdat de meesten mij niet begrepen. En soms kom ik dat nog steeds tegen, ik kan veel beter met mensen omgaan die een stuk ouder zijn dan met leeftijdsgenoten, gewoon doordat ik toch net even wat anders denk (en dan heb ik t niet over meningen oid, maar meer dat ik gewoon héél snel denk en voor sommigen, die dat niet snappen, dat overkomt alsof ik van de hak op de tak spring terwijl t voor mij heel logisch is, snap je?)

Ik kan me heel goed voorstellen dat, als je kindje dus hoogbegaafd is, dat je daar bang voor bent, want veel mensen weten simpelweg gewoon niet hoe ze ermee om moeten gaan... ;)
    Moet zeggen dat ik bij mijn dochter ook t idee heb dat ze hoogbegaafd is (aangezien ik t ook ben) en dat ik ook ontzettend bang ben dat er 'moeilijkheden' mee komen als ze naar school gaat..

Mocht het dus zo zijn, probeer dan zoveel mogelijk informatie op te zoeken over hoe je er als ouder mee om kan gaan en hoe je je kindje zodanig kan stimuleren dat ze er zelf iig goed mee om kan gaan en zo een beetje kan leren hoe ze met leeftijdgenootjes kan omgaan die wat minder 'slim' zijn, om t zo maar even te noemen :)

(Ik zet 'slim' expres tussen aanhalingstekens, want mijn mening is dat élk kind slim is op zn eigen manier plus dat slim op meerdere manieren op te vatten is)

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #17 Kristel86, 27 okt 2009
    Laatst bewerkt: 27 okt 2009
    Wil trouwens wel nog even toevoegen dat als je kindje dus daadwerkelijk hoogbegaafd is, dat je ook weer niet té veel moet stimuleren.

Dit is dan pas voor latere zorg, maar ik móest t hoogste onderwijs volgen (2-talig atheneum) omdat ik dat makkelijk aan kon, maar ik wílde het niet. Ik wilde gewoon naar t vwo ;)
    Doordat ik met tegenzin naar t 2-talig atheneum moest is dat juist averechts gaan werken en is mijn middelbare school periode niet bepaald soepel verlopen..
    Ook wilde mijn ouders dat ik per se naar de universiteit ging, maar ik wilde 'gewoon' verpleegster worden en heb dat dus gedaan, maar het werd me niet in dank afgenomen.. (nu 6 jaar later weten ze niet beter dan dat t nu zo is zoals t is, maar mn moeder vindt t nog steeds zonde)
    En nu ben ik huismama en doe ik dus niks qua werk ;)

En dit bovenstaande geef ik echt alleen even als voorbeeld om t uit te leggen...

Zoals ik al zei, het is van latere zorg, maar je kan er nu al wel mee beginnen om niet té veel van je kindje te verwachten.
    Kijk naar wat hij/zij (als andere moeders zich ook aangesproken voelen) wil en kan en speel daarop in.. :) (Ik vind sowieso dat elke ouder dat moet doen bij zijn/haar kindje, of hij/zij nu heel slim is of niet, elk kind is slim genoeg om te laten merken wat hij/zij wil/kan ;) Maar dat is een andere 'discussie')

18. VrouwtjeRomy

Klopt ja, ze kroop met 7 maanden en begint net met stapjes zetten als je haar echt aanspoort en de tijd neemt dan heeft ze er echt lol in en kan ze hele stukken los lopen, uitzichzelf doet ze dit niet. Omdraaien kon ze ook vlot dus zie niet echt of ze met bepaalde dingen sneller is dan andere. Ze is verbaal wel sneller ja maar ze loopt motorisch niet achter, ze is alleen daar niet zo snel in als het verbale.

Ze is heel sociaal, zo is ze bijv absoluut niet eenkennig en past ze zich voordurend aan... Ze is wel heeeeeeel leergierig maar kan uuuren met 1 dingetje spelen zonder dat het verveeld... zo zit ze rustig een hele tijd met 1 boekje of met een pop te spelen zonder dat ik haar echt bezig moet houden dus ze verveelt zich ook niet snel...

ik vind het wel moeilijk hoor. Vroeger ben ik ook getest en ook ik kwam eruit als hoog begaaft. Ik heb er nooit last van gehad maar ik merk wel dat als ik iets leuk vind, ik er absoluut geen moeite voor hoef te doen of voor hoef te leren want alles onthoud ik en weet ik. ik had bijv wiskunde op vwo nivo terwijl ik VMBO deed. ik heb nooit mn boeken open gehad en haalde 9ens en 10e. wilde alleen niet naar de havo want dat duurde me te lang. uiteindelijk wel heel veel spijt van maar goed, jonge jaren he! liever willen spelen dan naar school. t was te makkelijk en ik vond het niet boeiend. kreeg vwo advies maar ook nooit iets van aangetrokken... terwijl ik dus in het 2e jaar met de stelling van pythagoras mn wiskunde op vwo nivo had, ik in 3 maanden 4 wiskundeboeken klaar had en de rest van het jaar andere kinderen hielp en niets meer te doen had. maar dingen die ik niet interessant vind kan ik ook niet leren... in de 3e klas vond k wiskunde maar saai worden en haalde ik zelfs op vmbo onvoldoendes... heel raar, maar zo gaat het altijd bij mij. Ik vind iets leuk en het gaat me zooo makkelijk af. vind ik het niet leuk kan ik me helemaal scheel gaan blokken maar ik krijg het niet geleerd...

zo heeft ook hoogbegaafdheid zn eigen manier van ontwikkelen denkik. Ik heb er gelukkig nooit erg veel last van gehad op sociaal nivo.

19. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoontje is ook zo vlot met praten en andere dingen. Hij kwekt me de oren van het hoofd af overdag. En elke dag nieuwe woordjes er bij, hij begint nu vooral met napraten nl. En ik hoef bijv. maar 1x iets te doen en mijn zoontje onthoudt dit en doet het vervolgens een week later na. Bijv ik pak de zak konijnenvoer uit de kast hij zag dit maar deed verder niks. Een week later had ik het met de visite over ons konijn en meteen komt de kast open en komt mijn zoon met het voer aanzetten... en er zijn steeds van deze dingen. Ik zeg ook altijd doe maar geen verkeerde dingen want mijn zoontje onthoudt dit en vergeet dit niet zo snel weer... Mijn moeder herkent mijn broertje erg in mijn zoontje die onthoudt ook alles nl, mijn broertje is getest en heeft een fotografisch geheugen (verhoogd IQ) wij vermoeden dat mijn zoon dit ook heeft, maar dit is nu nog moeilijk te bepalen. Ik zeg het wel de volgende keer op het CB. verder hou ik hem niet tegen, probeer zoveel mogelijk uitdaging voor hem te zoeken met bijv boekjes met plaatjes e.d. maar ik moet wel opletten dat ik niks doe wat verkeerd is want mijn zoon onthoudt alles.

20. VrouwtjeRomy

haha ja idd hetzelfde probleem hier hoor!!

enneehh even offtopic voor iedereen:

ZE LOOOOOPT!!!! :$8)8):D:D

ineens zie ik haar door de kamer hobbelen en toen ik haar riep draaide ze om en zwaaide ze zei ze byebye en liep ze zo naar de keuken om met haar keukentje te spelen.

zo ineens! woeehh nog geen 13 maanden! vlotte dame 8)

ben even helemaal aan het twinkelen hier! :D ;)

Deel Deze Pagina