Hoi, Ik ben nu 9+3 zwanger en krijg net te horen dat onze dochter waarschijnlijk de hand- voet- mondziekte heeft. De huisarts zegt dat ik als ik besmet zou worden ik nu al wel besmet zou zijn en dat ik het wel even moet melden aan de verloskundige. Maar is dit iets om het 'spoed' nummer voor te bellen? Normaal zijn ze op werkdagen van 8-12 bereikbaar. Dus nu bellen of maandag?
Je dochter heeft het waarschijnlijk, dus niet zeker, en bij jou zijn er nog geen tekenen van een besmetting te zien? Dan zou ik geen spoednummer bellen. Er is in feite toch niks aan de hand? En ze kunnen er toch niks mee als ze niet eens weten of je besmet bent.
Pijnlijke blaasjes kunnen aften zijn die opkomen bij een verlaagde weerstand, maar idd ook hvm-ziekte. Je kunt er nu weinig aan doen, anders dan heel secuur zijn met betrekking tot hygiene. Meeste zwangeren ondervinden er geen problemen van, maar ik zou maandag wel even de vlos bellen. Tenzij je heel ongerust bent, dan bel je gewoon het spoednumner.
Ik heb met 6 weken zwangerschap hand-voet-mondziekte gehad, mn hele mond en keel zat vol zweren en enkele dagen later ook op mijn handen. Ik loop bij de gyn en ze hebben voor de zekerheid wel getest op herpes en mazelen, dat was het gelukkig niet. HVM wordt veroorzaakt door coxsackievirus en geeft in principe geen verhoogd risico, behalve dan als je hoge koorts krijgt dan is de koorts op zich een risico op miskramen in het eerste trimester (ook bij andere infecties). Dus als je het krijgt en koorts hebt; dan paracetamol om koorts te dempen. Verder kan je er helaas niets tegen doen.