Groeiachterstand pas vanaf 28 weken zwangerschap zichtbaar?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door D83, 15 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Volgens m'n Gyn en een verloskundige die ik hier eerder over heb gesproken, heeft een groei echo pas zin vanaf 28 wk omdat alle kindjes tot die tijd min of meer t zelfde groeien?
    Ik heb best vaak gelezen over kindjes die niet groeien zoals ze horen te groeien en achterlopen op groei maar over welke termijn hebben we dat dan?
    T lijkt mij dat een kindje om wat voor reden dan ook eerder kan stoppen met groeien of minder snel groeit..
    Wil graag meer hierover weten kan t Nie egt vinden online..
    Deze vraag stel ik omdat ik pas vanaf 28 wk mn eerste groei echo krijg ivm medicijngebruik voor m'n migraine tijdens mn zwangerschap
    Ik heb sinds de gelukkig goede 20 wk echo geen echo gehad n om alleen nou de schattingen vd verloskundige af te gaan dmv voelen vind ik niet geruststellend genoeg..
    Heb gelukkig wel de 26e een 3D gepland; dat is ntl geen medische echo maar kan ze m wel f opmeten :) is t egt zo dat t voor 28 wk geen zin heeft nog n echo op eigen initiatief te plannen?

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.973
    15.606
    113
    Nabij Utrecht
    Hier met 17 weken liep ze 1 week achter. Nog acceptabel
    Met 18 weken liep ze 1,5 week achter. Nog acceptabel
    Met 20 weken liep ze 2 weken achter. Nog beetje acceptabel.
    Met 25 weken liep ze 5 weken achter
    Met 26 weken liep ze 5,5 weken achter
    Met 27 weken doodgeboren en toen liep ze 6,5 week achter.
    Ze woog toen 360 gram en was 26 cm klein.

Ik leed aan placenta insufficientie, maar ik vermoed dat zij ook trisomie 18 had (edwards syndroom).
    Helaas hebben ze dit niet kunnen achterhalen.

De laatste 3 zwangerschappen begonnen de kindjes pas vanaf week 33 af te buigen.
    Nu is gebleken dat mijn placenta telkens verkeerd aanlegt waardoor hij te klein blijft en de ukkies op het eind dus te weinig voeding krijgen om een minimale 6 pond te wegen bij de geboorte.
    Vandaar dat ik allemaal kleintjes heb gebaard ;)

3. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Wat heftig en verdrietig om te lezen..

Daarom vind ik t zo stom dat m'n Gyn zegt dit nog nooit te hebben gezien en t niet nodig vind om eerder te kijken
    Nu was ie met de 20 wk echo gemiddeld en miss dat dat voor hem daarom dan geen reden is
    Maar ik heb er zelf geen lekker gevoel bij dat t nog zo lang diirt
    Bij de tweede is t goed gegaan maar t gebruik ligt nu gwn veel hoger en t kan hoeft (nie iets doen) met de bloedvaten in de navelstreng/placenta
    Dat zou kunnen leiden tot n groei achterstand of lager geboorte gewicht
    T hoeft dus helemaal Nie maar t kan wel..
    Maar waar t me nu vooral om ging is dat ie zei dat t geen zin had omdat t pas vanaf 28 wk zichtbaar wordt
    Lijkt me dus niet helemaal juist...

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.973
    15.606
    113
    Nabij Utrecht
    Vanaf 28 wkn hebben dopplers pas zon ;)
    Groei echo's kunnen ze vanaf 20 wkn gewoon om de 2 weken uitvoeren hoor.

5. Onze Hayley is met 31 weken zwangerschap doodgeboren en had toen een achterstand van 5 weken. Waaraan ze is overleden dat weten we niet, vermoedelijk een hartstilstand. Bij de 20-weken echo volgde ze nog het schema.

Bij Ranomi hebben we veel onderzoeken gekregen. Dat zal nu ook wel weer gebeuren.

6. Jc31

Jc31 Actief lid

12 apr 2016
    117
    3
    18
    bij mijn eerste dochter kwamen wij per toevallen, tijdens een pretecho, erachter dat ze ongeveer 1-2 weken achter liep. Daarna meerdere echo's gehad. Met bijna 41 wkn geboren en 3kg. Gelukkig niet heel klein, maar volgens de gyn en z'n 'schema' had ze al richting de 3.8kg moeten wegen..
    Nu met 20 wkn er al achter gekomen dat deze baby 1 week achter liep en nu met 35 weken richting de 3 weken. Heb vanaf 20 weken bijna iedere 2 weken een groeiecho gehad. In het termijn kunnen ze zich niet vergist hebben want ik ben dmv Icsi zwanger geworden.. Deze baby zal nog kleiner zijn als m'n eerste dochter maar wordt goed in de gaten gehouden door het ziekenhuis!

7. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Onze dochter bleek met 28 wkn 5 weken achter te lopen op groei. Hoop echo's onderzoeken verder. Iedere week groeide ze echt maar een klein beetje.. Met 38.3 eencecho gehad en ze zou met geluk zo'n 2200 gram wegen. Ze woog 2760.

Deze zwangerschap liep hij met 20 wkn 2 weken voor op groei, daarna met groei echo was.hij gemiddeld & nu (32 wkn) loopt hij 3 wkn achter! Ik krijg volgende week een extra groei echo.

Denk dat eerder wel zou kunnen hoor. Maar misschien ivm de kosten? Als er geen reden toe is, dan is het ook niet nodig toch?

8. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

22 aug 2013
    1.296
    2
    38
    Hier al vanaf 16wk om de week een groei echo ivm groei achterstand.
    Met 23wk overgedragen naar het wkz door mijn gynaecoloog uit het Antonius.
    Reden van de groei achterstand Is nog steeds niet duidelijk.
    Leek eerst placenta insufficiëntie maar de drukken in de navelstreng en hersens van de kleine meid zijn hersteld, vruchtwater punctie kwam niets uit.
    Volgende week nog een 3e GUO om te kijken of een skelet afwijking de oorzaak Is.

Ik ben dus wel degelijk van mening dat een groei achterstand eerder te zien Is.

9. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

22 aug 2013
    1.296
    2
    38
    Dopplers van baarmoeder navelstreng en hersenen hebben ze hier vanaf de 20wk gedaan, wkz zijn ze daar met 23wk mee verder gegaan.
    Hun mening Is dat het wel degelijk nut heeft omdat je kunt zien welke kant het op gaat.

We zijn nu gestopt met de dopplers ivm ze nu mag komen.

Deel Deze Pagina