Heb jij rood haar en ben je er blij mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Eevie82, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Bekijk bijlage 645039 [QUOTE="mamavanmimi, post: 22896948, member: 40595"]Ik zelf geen rood haar, wel de sproeten en de witte huid. Als de zon schijnt zie je wel dat het ergens heel ver weg zit.
    Mijn jongste heeft echt rood haar, denk pipi langkous, supermooi vinden wij. Altijd de vraag waar het vandaan komt? Maar geen idee..[/QUOTE]

Dat heeft mijn oudste ook en hij vindt het vreselijk! Ik vind het erg mooi.

Hier kun je het wel zien. De sproeten zitten ook op zijn armen enz.

2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.391
    21.773
    113
    Jongste dochter had voorheen een rossige gloed, vond het prachtig! Helaas is het nu alweer zo'n 2 jaar "gewoon" blond.

Eevie82 vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Het klopt natuurlijk wel theoretisch dat rood haar recessief is en je dan beiden het gen zou moeten hebben, maar juist bij haar en oogkleur is die erfelijkheid niet altijd volgens het boekje. Ik heb een vriendin van Chinese afkomst met een man met rood haar, haar beide kindjes zien er dus vrij aziatisch uit met heel donker haar. Maar als ze in de zon lopen hebben ze dus echt wel een rode gloed over hun haar (de ene wel veel meer dan de andere), Dus toch niet altijd zo recessief ;)

jade2011 en Eevie82 vinden dit leuk.
  4. mutsje83

mutsje83 Lid

1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    ik heb rossig haar (inmiddels geverd, maar altijd met een rode tint) En mijn zoontje heeft ook rood haar. Hij begint ook een beetje sproetjes te krijgen. Zo schattig!
    ik hoop dat hij er ook trots op is, gelukkig wordt hij er niet mee gepest, maar dat kan nog komen. Zelf heb ik daar geen last van gehad.

Eevie82 vindt dit leuk.
  5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik heb rood haar en zit volledig vol met kleine sproeten.
    Vooral 's zomers zijn mijn sproeten heel duidelijk te zien.
    (Dat ik in de zon geweest ben (al is het de hele zomer) is dan ook vooral aan de pigmentatie van mijn sproeten te zien; mijn huid blijft zo licht als wat :roflmao:)

Ik ben er erg mee gepest vroeger en wilde daardoor niets anders dan een "egale" huid en bruin haar, om maar "normaal" te zijn.
    Tot een jaar of 20 heb ik het er wel moeilijk mee gehad en ik verfde mijn haar dan ook constant, elke kleur behalve rood. "Helaas" komt rood alleen overal doorheen :roflmao: (Zelfs toen ik het zwart had geverfd zag je na 2x wassen de rode gloed er alweer doorheen.) Kortom, ik kon óf elke week gaan verven óf gewoon accepteren "dat ik een rooie ben" ;)
    Dat is dus het laatste geworden en ik ben er nu alleen nog maar heel erg blij mee :)

Voor wat betreft het stukje genetische aanleg; het gen voor rood haar moet dan inderdaad bij beide ouders aanwezig zijn en doorgegeven worden.

@TO: Als er iemand in jouw familie rood/rossig haar heeft (ouders, (oud)ooms/tantes, (overgroot)opa's/oma's, etc.) dan bestaat er een kans dat jij zelf dit gen (ook) draagt.
    Ik weet dat het generaties over kan slaan - doordat het eenzijdig doorgegeven kan worden zonder resultaat - maar hoeveel? Geen idee... Wellicht leuk om eens uit te vinden over je familie? :)

Eevie82 vindt dit leuk.
  6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Hier ook een roodharige. Hoewel het inmiddels meer de eerder genoemde kastanje kleur heeft. Sproeten heb ik niet heel veel, meeste zit op mijn armen. Ik kleur zelfs nog aardig in de zomer.
    Vroeger weleens een opmerking gekregen als 'stoplicht' 'tomaat' maar nooit gepest. Nu krijg ik vooral heel veel complimenten om mijn haarkleur.

Zoontjes zijn beide heel blond...

Eevie82 vindt dit leuk.
  7. jade2011

jade2011 Actief lid

9 mrt 2013
    214
    319
    63
    Hier is het idd 2 generaties over geslagen!

Eevie82 en Kristel86 vinden dit leuk.
  8. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Hier ook een zoontje met rood haar,net 1 geworden en bruine ogen.
    Wij beide bruin haar in de zomer lichter.
    Man blauwe ogen ik groene ogen.
    Dochter heeft lichtbruin haar met sproeten en groene ogen.
    krijg veel opmerkingen over zijn haar,waar komt het vandaan en wat mooi zeg.
    Hij heeft ook een kuiltje in zijn wang maar of hij sproeten krijgt weet ik nog niet.

Aan beide kanten zit rood in famillie maar wel een paar generaties overgeslagen.

Eevie82 vindt dit leuk.
  9. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

25 apr 2007
    1.759
    194
    63
    Ik ben roodharig met blanke huid en sproetjes. Ik heb er zelf geen moeite mee en ben ook nooit gepest om mijn rode haar. Mijn man het rode gen ook, maar alleen in zijn baard.

Mijn oudste dochter heeft een rode gloed over haar haren, maar is donkerblond. Mijn jongste dochter is ook roodharig, blanke huid en sproeten. Ook heeft zij krullen (ik ook).

Mijn vader is trouwens ook roodharig net zoals mijn zusje.

Eevie82 vindt dit leuk.
  10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben een dochter met bruinrood haar. Heel erg mooi en bijzonder . Groene ogen erbij, echt een plaatje.

Eevie82 vindt dit leuk.
  11. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ik ben zelf knal rood, inclusief bijbehorende witte huid met sproeten. Ik vond het vroeger vreselijk, als kind regelmatig pestende opmerkingen, als puber vreselijk onzeker erover. Daarna lange tijd de meest waanzinnige kleuren erin gegooid. Nu puur natuur, sproeten zijn iets weg getrokken. Ik kom uit een echte roodharige familie, uit het gezin waar ik uit kom heeft iedereen rood haar, allemaal wel net een andere tint. Ik kan mijn haar inmiddels gedogen, en het soms zelf mooi vinden.

Mijn kinderen zijn blond en zwart/ bruin qua haarkleur, en om heel eerlijk te zijn ik was opgelucht. Niet alleen vanwege het pesten, maar ook vanwege het enorme vebranden. ( Ik kan echt blaren van de zon oplopen, en heus niet omdat ik een middag zonder zonnebrand op het strand ga liggen ;) )

Eevie82 vindt dit leuk.
  12. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier roodblond. Mn dochtertje is iets roder dan dat ik ben.
    Ik met sproeten, zij een paar, beiden blauwe ogen.
    Mijn man heeft bruin haar meest en knal rode baard als hij zich niet scheert.

De kleur haar van mn dochtertje is echt prachtig. In de zomer wel echt blonder dan in de winter maar blijft rode plukken houden.

Eevie82 vindt dit leuk.
  13. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Waar zijn de hartjesogen??? :D:D:D
    Oh ik vind rood haar echt SCHITTEREND :D:D:D
    En dan vooral dat rode/oranje haar, prachtig!
    Ik vind Ed Sheeran ook heel aantrekkelijk.

Mijn moeder had wilde rode krullen vroeger.
    Ik heb gewoon saai, stijl donkerblond haar.
    Mijn oudste had bij de geboorte een rossige gloed, nu is hij een witkop. Mijn jongste was heel donker en wordt steeds blonder met soms een rode gloed.

Eevie82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina