Heb volgens kdv geen goed voedingsschema

Discussie in 'Voeding' gestart door rus05, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Jeetje wat eten jullie kindjes allemaal goed brood!
    Hier word elke stukje wat er in zn mond zit, brood/fruit noem t maar oo
    Zn mond uitgespuugd, gaat kokhalzen of eet een paar hapjes om vervolgens heel erg te spugen..:(

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.111
    113
    Komt vanzelf goed! Voordat mijn kindjes door hadden hoe je brood moest eten waren ze een maand of 9.
    Stukjes fruit heeft mijn zoon (4) tot nu toe nooit zonder overgeven kunnen eten, maar dat is dan weer het andere uiterste;). Gelukkig had mijn dochter na een paar maanden wel de smaak te pakken.

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ik vind het wel een redelijk schema hoor, misschien wat weinig....maar ja ieder kindje is anders met eten. Ik zou zeker niet nog meer fruit geven! En ook geen extra tussendoortje..

Maar zoals anderen ook zeggen, brood gaan geven en de pap dikker maken en in een bord.

Schema hier.

7.30 donker bruine boterham (zonder iets erop)
    8.30 borstvoeding (ik weet niet hoeveel dus)
    11.00 fruithap (meestal 2 stuks fruit geprakt of geraspt) Soms nog wat slokken borstvoeding na.
    13.00 donker bruine boterham (zonder iets erop)
    14.00 borstvoeding (ik weet niet hoeveel dus)
    16.00 een koekje, rijstwafel, soepstengel, kracker, beschuit, whatever....gewoon iets om te knauwen dus. Weer een paar slokken borstvoeding.
    18.00 warme hap (meestal 1 aardappel en wat groentes geprakt,pas ook spagetti met tomatensaus gehakt en groenten kort gesneden)

Soms nog eens ergens wat borstvoeding, maar vaak ook niet...

Om 19.30 krijgt hij een papfles 180/6 met granen die drinkt hij vaak niet leeg.

Dan vaak komt hij rond 12 uur nog eens voor borstvoeding en tussen 4 en 6 vaak ook nog een keer.....

maar moet zeggen, mijn jochie eet super goed! dochter at met deze leeftijd net een korstje en had al moeite met potjes van 4 maanden.....jochie eet als het eens moet potjes van 12 maanden....

4. ChellySemp

14 dec 2011
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je schema lijkt mij prima hoor! Mijn dochter is 6,5 maand en heeft ongeveer hetzelfde schema. Ik heb van het cb een foldertje gehad met daarin voorstellen van voedingsschema's voor diverse leeftijden. Superhandig!

5. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Naar aanleiding van jullie adviezen vanochtend een bordje pap geprobeerd: nou, geen succes! Ik weet niet precies waarom - smaak kan het niet zijn want ze kreeg al een papfles maar dan met minder granen - misschien dat ze moet wennen dat ze het niet meer uit de fles krijgt? Ze heeft denk ik net de helft opgekregen dus heb de andere helft meegegeven aan kdv. Ben benieuwd...

Overigens met schema waar ik topic mee startte ging het gisteren prima! Ook avondeten een beetje aangepast: heel klein beetje tartaar, sperziebonen, wortel, en een beetje aardappel gepureerd. Ze moest er even aan wennen maar at het redelijk.

Morgen brood proberen.

Nog een vraag over drinken: ik heb nu ruim 2 weken water geprobeerd maar hoe ik het ook aanbied, ze wil het echt niet. Wat zijn goede alternatieven: diksap bijvoorbeeld?

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.111
    113
    slappe thee, diksap kan ook, maar zijn weer suikers, is in ieder geval geen alternatief voor water (wel als ze echt te weinig vocht zou binnen krijgen, maar dat is bij jouw dochter zeker niet het geval.

Oh, ik zou ook niet te druk maken over een bord pap (dat jouw kdv dat doet trouwens, verder eten geven) hier eten ze soms ook niet of nauwelijks, halen ze op het kdv wel weer in hoor. Ik meld het altijd wel even als ze niks heeft gegeten.

7. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt mij een prima schema!

Wat een raar Kdv ik werk zelf op het Kdv op een babygroep

Wij zijn juist gewend het eerste jaar het kindje/Ouders hun schema te volgen en ieder kind heeft ook tot 1 jaar een boekje waar alles qua eten/drinken/slapen/belevenissen word bijgehouden ouders en leidsters schrijven daar dus elke dag dat het kindje komt in

Ik vind het dus echt raar dat hun jou zeggen dat jou schema niet goed is, jij bent ouder en bepaald toch wanneer je het bv tijd vind voor stukjes fruit/boterham oid

En qua hoeveelheid is het naar mijn idee ook een goed schema

Kijk naar je kindje is het tevreden eet en slaapt get goed en heeft het naar jou idee voldoende dan is het prima!

Ik heb alleen de openingspost gelezen dus sorry als ik dingen zeg die al gezegd zijn oid!

Succes ik zou als ik jou was niets veranderen voor hun als dat naar jou idee niet nodig is !

8. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou langer water aanbieden, met 2 weken kun je nog niet zeggen of ze het lust of niet. Nu investeren is alleen maar fijn voor de toekomst...heel veel extra vocht is op deze leeftijd ook nog niet echt nodig...zeker niet in deze zomer;)
    Ik zou water blijven aanbieden en anders fruit welness thee van pick wick slap. Zit minder theeine in als in gewone fruitthee.
    Diksap zou ik persoonlijk nog even mee wachten.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gewoon water :) En misschien eens afgekoelde slappe thee zoals rooibosthee.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier heeft het weken geduurd voordat ander drinken pas lukte en nog niet altijd super. Hier water en slappe rooibosthee meer wil ze niet.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oh ja en het zou fijn zijn als ze even uit zouden leggen waarom ze geen "fan" zijn van het schema...

Alleen al de woordkeuze daar zou ik wat van zeggen.
    Hoe durven ze!

12. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nou, als dit te weinig zou zijn dan heb ik mijn beide kinderen toch wel erg tekort gedaan op die leeftijd ;)

Jongste (11,5 maand) krijgt een fles 's ochtends met daarna een boterham die vaak niet op gaat.
    Tussen de middag hetzelfde als 's ochtends.
    In de middag een fles en dan rond 18.00 uur avondeten met voor t slapen gaan nog een keer een fles.
    Tussendoor krijgt ze soepstengel/rijstwafel, fruit (dagelijks) en heel af en toe een half biscuitje (1x per week ofzo).

Als ik t zo lees krijgt ze dus veeeeeel te weinig, maar ik hoor niemand mopperen hier thuis hoor en ze is echt niet de magerste ;)

Ik vind het een prima schema en absoluut niet te weinig!
    Het ene kindje eet/drinkt nu eenmaal gewoon meer/minder dan het andere kindje.

13. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor al jullie reacties. Fijn om te horen dat het schema zo slecht nog niet is, en ook dank voor alle goede tips om hier en daar wat aan haar voeding toe te voegen.

Iemand had Griekse yoghurt aangeraden: ik heb haar na het avondeten een beetje gegeven - groentenhap had ze niet helemaal op - en dat vond ze helemaal fantastisch. Ging er achter elkaar in! Maar dus vanochtend pap geprobeerd en zo vies als zij erbij keek...Dat gaat m voorlopig niet worden geloof ik. Maar weet niet zeker of het ligt aan het feit dat ik haar voerde in plaats van fles of aan dat ze dikke pap niet lekker vindt.

14. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ik vind pap niet lekker, misschien je dochtertje ook niet :)

Verder vind ik je schema prima, lijkt enorm veel op de schema van mijn zoontje en ik weet dat daar niks mis mee is. Wel heb ik altijd aardappeltjes bij de groentenhap gegeven en sinds een paar weken soms ook rijst of pasta - moet er wel bij zeggen dat pasta niet het favoriet is van mijn zoon. Voeg er soms ook wat kip aan toe, ook lekker.
    Vind de reactie van je kdv gewoon jammer, ze kunnen best met je samenwerken maar gewoon zeggen dat ze geen 'fan' zijn vind ik niet netjes.

Ik oefen ook sinds 6 maanden elke dag met een bekertje en geef een antilekbekertje om effectief iets binnen te krijgen. Ik geef op dit moment alleen water, rooibosthee ook geprobeerd maar dat was geen succes. Water vind mijn zoontje wel lekker :)

15. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ben zelf ook geen fan van pap dus het zou me niet verbazen :) Als ze brood lekker vindt, kan ik haar 's ochtends ook brood geven met wat melk toch? Dat is toch ongeveer op dezelfde manier voedzaam als pap?

Tsja, ik heb zo'n antilek tuitbeker van Avent; ze lijkt te snappen wat de bedoeling is - ze brengt beker richting mond met tuit half in mond - maar ik heb de indruk dat ze niet snapt dat ze dan moet zuigen. Ze lijkt er wat op te nibbelen en dan slingert ze m weg :p

16. misa

misa Niet meer actief

Wat een rare reactie van het kdv..! Lijkt me dat jullie dat bepalen in grote lijnen. Daarbij vind ik er niets geks aan en lijken me nog meer tussendoortjes best veel.
    Gewoon zo door blijven gaan hoor!

17. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Mijn zoon vond uit een bordje niet echt wat, ging hem niet snel genoeg, en ik vond het geklieder ook niet wat, haha.

Vaak mixte ik een banaan fijn en deed dat in de pap uit een fles met een groot gat, dat vond hij erg lekker.

18. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hmmmm zo slecht was mijn schema kennelijk niet...Gisteren dus extra fijne granen gegeven, en 's avonds na avondeten een eetlepel Griekse yoghurt (vond ze helemaal heerlijk :)). Laatste avondfles zoals in schema en om 20.30 blij naar bed. Vanochtend werd ze om half 8 wakker, ik kwam haar uit bedje halen, had ze gespuugd :( stel me vast aan maar schrok er een beetje van, ze spuugt eigenlijk nooit. Ze is nu verder heel vrolijk en heeft bijna haar hele ontbijt opgegeten dus neem aan dat er verder niets ergs is. In ieder geval wordt de yoghurt nu maar tussendoortje en geen toetje, arm schaap!

19. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oh, en ik geloof dat ik voor die tip kristelstrijbos moet bedanken maar de pap niet uit het bordje maar uit opengeknipte papspeen ging fantastisch!

20. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook een dame die geen pap uit een bordje wilde!
    Maar uit de fles ging het er zo in...
    Inmiddels kan ze zelf met de lepel eten, dus nu wel uit een bordje!

Deel Deze Pagina