Graag tips! Bijna 4 jarige komt niet in slaap.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamakaatje, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hallo mama's,
    Help ik ben op zoek naar de gouden tip.
    Sinds begin december komt onze dochter zeer moeilijk in slaap. Voorheen had ze een speen. Met Sinterklaas heeft ze hem weggegeven. Heeft er ook nooit meer op gevraagd. Maar het probleem is dat ze niet zelf in slaap valt. Ze heeft 1001 smoesjes waarom ze me roept.
    Ik heb allerlei dingen al geprobeerd.
    -knuffels gekocht die in bed mogen
    -we hebben een vast ritueel voor t slapen gaan al vanaf 1,5 jr oud.
    -vroeger naar bed
    -later naar bed
    -beloningssysteem
    etc
    maar niks helpt. Nu is het weer drama maar ik ben ten einde raad. Het huilen staat me nader dan t lachen.
    Ik ben na 2 mk zwanger vd 2e. Heb suiker gekregen en loop continue met harde buiken. Dus HELP!!!!!! Wie heeft de gouden tip!

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Geen gouden tip. Hier een dochter die al heel haar leven moeite heeft met in slaap vallen.

Wij zijn wel heel consequent en strak in het ritueel. Verder mag ze niet meer roepen, maar moet ze naar beneden komen. Dan gaat een van ons weer mee naar boven, kusje en weer weg. En ja, na tig keer op en neer kook ik bijna over, maar ik probeer dan zo rustig mogelijk te blijven. Hier gaat het moeilijke slapen wel in fases, soms relatief makkelijk en dan breekt de hel weer uit ;)

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Misschien toch een gouden tip: 'wisseldiensten' draaien met je partner met een verdeling van 4 dagen partner en 3 dagen jij, of zelfs 5:2 ... ;)

4. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Herkenbaar al die smoesjes ;)
    In het begin ging ik er nog wel op in, maar al vrij snel kreeg ik door dat het gewoon smoesjes waren om tijd te rekken.
    "mama, ik wil wat water hebben... Ik heb zooooo'n dorst!"
    "mama, ik moet poepen..."
    "mama, ik ben helemaal niet moe..."

Nu is het naar-bed-gaan-ritueel gewoon uitgebreid met deze dingen ;) Ze gaat nog een keer extra naar de wc vlak voordat ze t bed in duikt (ookal is ze 10 min ervoor beneden nog geweest), krijgt een bekertje water na het tanden poetsen en ze krijgt een extra verhaaltje sinds een tijd.
    Hier was t in het begin ook wel even lastig toen ze zonder speen ging slapen (sinds januari dit jaar), maar t voordeel hier was dat ze altijd een tut-konijntje aan haar speen heeft gehad en daar slaapt ze nu nog steeds mee, alleen dan zonder speen eraan :)

Zo af en toe heeft ze een bui en dan staat ze op de gang te schreeuwen naar beneden.
    Wat hier dan goed helpt is gewoon samen met haar op haar bed gaan zitten en even kletsen over leuke dingen. Vaak is dan ook de reden dat ze niet wil/kan slapen dat ze nog even wat kwijt wilde.
    We kletsen dan nog even wat over leuke dingen en dan stop ik haar weer in met de woorden "morgen weer een nieuwe dag met aaaaaaaaallemaal leuke dingen, maar eerst even lekker slapen nu he? Anders ben je morgen veel te moe om leuke dingen te doen ;)"

Helaas is ze bij papa niet zo makkelijk en gaat ze altijd lopen klieren als hij haar naar bed brengt... 9 vd 10 x moet ik het alsnog weer oplossen dus. Geen idee wat het probleem is, hij doet het precies hetzelfde als ik...

Iig niet echt een gouden tip van mij (wellicht een paar handvaten?) maar de tip van Salapio is sowieso een goede: Laat het eens lekker aan je partner over :)

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    ik heb helaas geen gouden tip, maar het klinkt wel alsof je dochter met het naar bed gaan een loopje met je neemt door van alles en nog wat verzinnen om maar niet te gaan slapen.
    ik zou heel consequent het vaste ritueel aanhouden en vaste regels over hoe dan verder. je kan alleen zelf bepalen wat je nog wel wilt toestaan en wat niet. Maar ik zou heel rechtlijnig worden, idd ook afwisselen met je partner en je dochter met dit spelletje geen ruimte meer gunnen.

Deel Deze Pagina