In het groene groeiboekje staat dat baby's vanaf 9 maanden uit een gewone beker, zonder tuit moeten drinken. Bente is 8 maanden en wil nog niet eens uit een tuitbeker dinken.... Ik heb ook al eens een drinktrainer (soort rietje dat je op de fles zet) geprobeerd, maar dat vindt ze ook niks. Tot nu toe heeft elke poging haar uit iets anders dan een fles te laten drinken, geresulteerd in driftig huilen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Dat was bij mijn zoontje ook het geval. Ik heb het wel elke keer aangeboden in een tuitbeker maar niet geforceerd. Als hij niet wilde dan in een fles. Op een gegeven moment pakte hij zelf de beker en was het gedaan met de fles. Ik ben wel begonnen met een tuitbeker met zachte tuit. Daarna overgegaan op een harde tuit.
Welke hebben een zachte tuit? Ik heb die van Avent, die is wel flexibel, maar zou ik niet zacht noemen...
Ja, die van Avent had ik ook. Maar die was zacht en flexibel. Misschien door het schoonmaken dat hij zachter werd.
Difrax heeft een zachte en harde tuit in ieder geval. Staat ook op de verpakking. Ik heb het hier een keer geprobeerd, ze moest wel een paar keer oefenen, maar op een gegeven moment had ze het door. Denk dat je het kunt blijven proberen en op een gegeven moment lukt het (of heeft ze zin om het te proberen).
Mijn oudste zoon was te lui voor een tuit beker en dronk nog liever niets dan uit een tuitbeker , toen heb ik bedacht om hem yogurt uit een beker te geven was een knoeiboel maar ging steeds beter , en daarnaast ben ik toenn kleine beetjes sap of melk gaan geven en dat ging prima , en dronk hij al heel snel uit een open beker
Mijn zoontje van bijna 2 heeft thuis nooit uit een tuitbeker gedronken, snapte ie echt niet. Wij hebben een rietjesbeker, die begrijp hij in 1 keer. En soms krijgt ie een open beker, maar daar moet ie wel geconcentreerd voor zijn, anders gaat alles ernaast. Persoonlijk vind ik met 9 maanden uit een gewone beker drinken behoorlijk overdreven, toen kon mijn zoontje net aan een beetje los zitten... Gewoon af en toe proberen, en probeer eens een rietjesbeker bijvoorbeeld (die heb je oa van difrax).
Gewoon elke dag op een vast moment even oefenen, bijv, tijdens de middagboterham oid, maar niks forceren. Als ze niet wil dan wil ze niet. Persoonlijk vind ik t ook erg vroeg om met 9 maanden van een kind te verwachten dat hij/zij uit een normale beker drinkt Niet al te druk om maken en gewoon samen lekker oefenen; maak er iets leuks van Tussendoor kun je op vaste momenten (bijv 's middags) een tuitbeker aanbieden of een rietjesbeker. Vroeg of laat zal ze er echt wel uit drinken hoor! (dat hoeft echt niet nu al allemaal ) Kijk gewoon naar je kindje en laat dat boekje lekker links liggen (kinderen "moeten" tegenwoordig zóveel en zó jong )
mijn dochter heeft eerst uit een gewone beker leren drinken en pas later uit een tuitbeker (en ook later uit rietjesbeker). En dat was op het kdv. Thuis gebruiken we geen tuit of rietjesbeker
Inderdaad naar je kind kijken ipv naar de boekjes... J. was een stuk ouder toen ze voor het eerst uit een tuitbeker dronk. Toen lukte het we meteen in één keer. Rietjesbeker zelfde verhaal. En ze was een stuk ouder dan 9 maanden toen ze uit een gewone beker dronk (op een paar keer proberen na), maar ook dat lukte toen wel meteen goed. Het komt vanzelf. Inmiddels drinkt ze al een hele tijd alleen nog maar uit een gewone beker, ze wil geen tuitbeker meer, rietjesbeker heel af en toe nog. Mijn ervaring is dat het goed komt.
Ik had/heb hetzelfde probleem. Ik heb de Avent met zachte tuit. Ik bied hem af en toe aan en hij kan het inmiddels wel, dus dat is niet het probleem, maar hij drinkt er niet graag uit. Hij drinkt wel uit de fles, als het dan warm weer is geef ik hem wel af en toe gewoon de fles met water, want ben blij dat hij dan af en toe water drinkt. Hij drinkt alleen uit de tuit, als hij echt heel erg dorst heeft. Mijn zoontje duimt niet, dus af en toe nog de fles dacht ik kan geen kwaad. En ik denk als ik het blijf aanbieden, gaat hij het vanzelf doen. Blijven aanbieden. Ook geef ik hem geregeld slokjes uit een echt glas, zodat hij al wel de techniek van een echte beker krijgt. Gewoon laten gaan zoals je kleine het wil en wel blijven aanbieden en oefenen, maar dat je kindje drinkt en vocht krijgt is belangrijker dan wat er in de boekjes als gemiddelde staat. Elk kind is anders, let alleen wel op de ontwikkeling van de tanden, als dat goed gaat en je oefenduel regelmatig dan is er niets aan de hand.
Mijn dochter dronk eerst uit een rietjesbeker van Nuby, die is ideaal als ze het eenmaal doorhebben. Bij het cb zeiden ze dat ik met zes maanden moest gaan oefenen met kleine beetjes in een bekertje. Niet gedaan natuurlijk, blijf dweilen....Ik heb nog zo´n speciale beker van difrax met opstaande rand, maar die staat ongebruikt in de kast, onding. Rond een jaar is ze gaan oefenen en kon ze het al redelijk snel. Mijn ervaring is dus dat het vanzelf wel goedkomt.
Hier wil het ook nog niet echt lukken en drinkt mijn dochter nog het liefst uit een fles en daar komt nog bij dat ze die ook nog niet zelf beetpakt. Ik ben dagelijks aan het oefenen met een gewone oefenbeker van difrax en een rietjesbeker van de Hema. Uit de rietjesbeker lukt het af en toe om er wat uit te drinken en de gewone beker gaat ook al vrij goed. Ik heb het idee dat het vanzelf wel goedkomt. Ik forceer niks en het oefenen moet ook leuk blijven.
Wij zijn begonnen met de nuby tuitbeker, die heeft inderdaad een hele zachte tuit net als een speen. (ding lekte als een gek trouwens) Toen ze dat door had zijn we overgegaan naar die van difrax met zachte tuit. Uit een glas of beker gaat aardig nu een paar slokjes, alleen wil ze elke keer met de vingers in het glas zitten
mijn zoontje is bijna 4 maand oud en is een hele slechte drinker. hij heeft daarom een maagsonde omdat hij zelf uit de fles praktisch niks drinkt. de fysio en kinderarts zijn er nu overuit dat hij dit gewoon niet kan doordat hij na de geboorte door omstandigheden een infuus kreeg en niet gelijk een flesje mocht. nu mogen wij al beginnen met dagelijks een paar hapjes fruit of groente om te oefenen zodat hij straks goed zelf kan eten de sonde eruit kan. nu vroeg ik mij af of het een idee is om hem een anti-lek beker op te halen met een zachte tuit, hij leert heel snel dingen(behalve drinken uit een fles dan) en ik dacht miss kan ik hem dat leren en zo hem toch laten drinken. wat denken jullie welke ik het beste kan ophalen? hij heeft nu een difrax fles met een s speentje
Hier wilde ze ook niet uit een tuit drinken, open beker ging redelijk. Ik kwam er na een tijdje achter dat ze wel uit een harde tuit zonder anti lek wilde drinken. Maar die 9 maanden hoef je echt niet zo strikt te nemen hoor, als ze het willen prima, proberen ook prima, maar fles is ook prima.
Ons mannetje is bijna 1 en vindt een gewone beker geweldig; niet om uit te drinken, maar om er met je vingers in te gaan! Die krijgt hij dus voorlopig echt niet. Soms geven we hem een slokje uit ons glas, maar het loopt er allemaal zo weer uit. Tuitbeker was hier ook geen groot succes. Maar de rietjesbeker van de Hema wel. Toen het zo heet was (in april) hebben we hem ook gewoon water/diksap gegeven uit de fles. Vocht binnenkrijgen is dan belangrijker welke beker, vind ik. Gewoon geduld, ik neem maar aan dat het vanzelf komt.
hoe doen jullie dat toch met die rietjesbeker? Ik vind t zo'n onding......er komt gewoon vanzelf water uitlopen, omdat het rietje altijd gevuld is. Tis hier altijd zo'n knoeibende. Doe ik iets verkeerd?
Pfoe, fijn om te horen dat Bente niet de enige is die tuit-en rietjesbekers niks vindt! Ik vond 9 maanden om uit een gewone beker te drinken ook al wat vroeg, ze kan de fles net zelf een beetje vasthouden (dat doet ze al wel).... Maar ja, als er dan weer in zo'n stom boekje staat dat het slecht is voor de spraakonwikkeling enzo, dan vind ik het wel even fijn om van andere mama's te horen dat het allemaal wel meevalt..... Verder is ze motorisch trouwens wel heel snel. Sinds twee weken kan ze zelf zitten en buikschuiven, en sinds een week ook gewoon kruipen en zich tot staan optrekken aan de spijltjes van ledikant of box. Geen slechte score voor een wurmpie van 8 maandjes, dacht ik zo... Glim...glim....