Hoi, Ik maak me een beetje zorgen, misschien wel om niets, maar toch... Ik moet vandaag bloed laten prikken voor zowel de combinatietest als voor de NIPT. Maar, nu zit ik met een grote verkoudheid. Keelpijn, beetje oorpijn, verstopte neus, ... Nu ben ik natuurlijk bang dat door die ziektekiemen de uitslag van mijn bloedafname vertekend zal zijn. Weet iemand hoe dit zit?
Je verkoudheid heeft geen invloed op de nipt hoor. Ze halen het dna van het kind uit jouw bloed. Dna staat vast, dat verandert niet door een verkoudheid.
Ja, met de combi test kunnen ze blijkbaar meerdere afwijkingen detecteren dan met de Nipt. Dus de gynea vraagt zoiezo om deze te doen. Maar omdat dit meer een kansberekening is, doe ik op eigen vraag de NIPT ook nog.
Hou dan wel tekening met een fikse rekening vh ziekenhuis. Deze testen zijn best prijzig en worden op eigen vraag niet vergoed...
Weet ik. Voor die NIPT moet ik 390 opleggen, werd me verteld. Mar, ik wilde hem toch doen omdat ie naar mijn gevoel meer zekerheid gaf. Als ze spreken over de combi test in het ziekenhuis, gaat het altijd over "kansberekening". De gyneacologe zegt dat de NIPT zekerder is, maar dan alleen in het uitsluiten van het downsyndroom. Hij detecteert geen andere chromosoomafwijkingen.
Toch ook Edwards en Patau? Ik zat in een NIPT-trial, daarbij werd naar die drie gekeken. Dus Down, Edwards en Patau.
Niet eerst de combinatie test afwachten? Hier een topuitslag van 1 op 5000. Als he een minder goede uitslag hebt dan kuezen voor nipt?
Ik durf het er niet op wagen. Misschien heel erg stom, maar ik ben er pas laat achter gekomen dat ik zwanger ben. Ik had eigenlijk al de hoop laten varen dat het nog eens zou lukken. Dus, moet ik toegeven dat ik er ook niet echt naar heb geleefd. En, nu wil ik natuurlijk alles op alles zetten om toch maar te weten of alles ok is. In de mate van het mogelijke natuurlijk. Zeker ben je nooit. Maar, de nekplooimeting was al goed. 1,3mm
Als je je verdiept in die twee zal je zien dat die veel ernstiger zijn als down. Zelfs in zoverre dat het niet met leven verenigbaar is of de kindjes niet ouder als 1 zullen worden.
Wij hebben die testen niet laten doen (kansberekeningen vond ik niet zinvol). Maar in jouw geval zou je kunnen overwegen om eerst de combietest te doen. Als die minder goed is krijg je die nipt vergoed. Scheelt toch weer 400.
Gisteren bloed laten nemen in het labo van het ziekenhuis, vandaag al de resultaten. Voor de combinatietest is de kans 1 op 10000. Ze hebben tegelijk bloed afgenomen voor de NIPT, maar daar moet ik een paar weken op wachten.
Wat fijn dat je die uitslag zo snel kreeg. Ik ga dinsdag naar het uza in Antwerpen. Reden is dat ze daar uitgebreider testen dan de drie trisomieen (14,18,21)die via de Nederlandse weg worden getest, tweede reden is de prijs, scheelt toch behoorlijk. De uitslag van de combinatietest krijg ik waarschijnlijk eind deze week, de echo was goed, maar ik wil meer zekerheid, vandaar de nipt
Ik wist niet dat die testen veel duurder waren in Nederland? Ik wilde ook meer zekerheid. Als ze bestaan, kunnen we er maar gebruik van maken, denk ik zo. En, het is niet zo dat het risico's met zich meebrengt zoals bv een vruchtwaterpunctie of zo. In ieder geval: veel succes met jouw test. Hopelijk een kerngezonde baby!
Ja het scheelt ongeveer 200,- euro dus daar rijden we wel een stukje voor om. Daarnaast vond ik de voorlichting bij het uza echt heel prettig en duidelijk. Hier heb ik echt om informatie moeten vragen en vragen en doorvragen en eigenlijk wist mijn verloskundige er bijzonder weinig van. Het meeste heb ik dus zelf uitgezocht. Ik vind dat best erg eigenlijk want niet iedereen is zo assertief, als je de info zelf niet zoekt of minder goed op de hoogte bent, heb je dus 'pech'. Zo komt t op mij over zoals het nu geregeld is. Jij succes met het wachten en hopelijk is alles helemaal goed bij jullie!
Ik ga zelf ook naar het uza, echt een heel fijn ziekenhuis met topmensen die echt weten waar het over gaat. Maar ik woon dan ook in antwerpen en mijn gyn zit daar. Ik zou ook omrijden voor 200 verschil hoor, goeie keuze!
Ja heb ook echt een goed gevoel over het uza, vind het echt beter dan hier en ik heb ze alleen nog maar telefonisch gesproken.. Jammer dat ik daar ook niet kan bevallen