Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik kan ze zo opnieuw maken hoor, ik woon er vlakbij. Ik had ze met opzet scheef staan, wilde een speciaal effect. Als ik dat per ongeluk gedaan zou hebben was mijn zicht er niet al te best aan toe geweest :D
    En bij de bovenste was het een erg bewolkte dag, dus ik vind hem hier dankzij inderdaad de levels en curves aardig lichter geworden. Plus nog een filtertje er over heen.

2. handbalster

handbalster Fanatiek lid

7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    @Yenolah; foto lijkt inderdaad overbelicht en volgens is er scherpgesteld op de achterste speilen. Ik zou zo'n foto maken zonder flits en dan spelen met de sluitertijd om toch genoeg liggen te 'vangen'. En dan scherp stellen op het gezichtje.

Het moet wel kunnen:
    Bekijk bijlage 230582

3. thalina

thalina Bekend lid

24 jun 2008
    701
    0
    0
    tollebeek
    Ik ben ook een kleine hobbyfotograaf
    door mijn zwangerschap is het even wat minder geworden
    Heb een eigen studiotje op een slaapkamer van mijn moeder
    Heb de opleiding basisopleiding fotografie op de fotovakschool gedaan
    zou hele graag de vakopleiding doen maar dat is 2 jaar om de week 1 hele dag les, en 3000 euro geloof ik
    dus nog even doorsparen:D

ik zal even wat van mijn werk laten zien, mijn zoontjes
    Bekijk bijlage 230591

Bekijk bijlage 230593

4. thalina

thalina Bekend lid

24 jun 2008
    701
    0
    0
    tollebeek
  5. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Mooie foto's weer dames.

Kristel: Leuk zo'n compilatie van foto's van je dochter. En wat is de bovenste foto (ondanks verkleining) scherp. Dat mis ik soms in mijn foto's.

Handbalster: De bovenste foto van Sydney vind ik erg mooi. Vooral de reflectie.

Yenolah: Bij de tweede foto stoort het mij niet dat hij scheef is omdat hij juist overdreven scheef is. Bij de bovenste foto zou je de muur links wel even recht kunnen zetten.

Thalina: Prachtige foto's van je kindjes. Ondanks dat ze zwart wit zijn springen de ogen eruit.

6. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    De achtergrond was inderdaad niet mooi wit, dus die is bewerkt met "clone stamp" maar is inderdaad niet zorgvuldig genoeg gedaan... Daardoor lijkt ie een beetje smoetsig ;).

7. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Deze heb ik een paar weken geleden gemaakt. Tips zijn welkom.

8. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
  9. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Maloutje: Ik bedoelde het in de zin van dat de achtergrond wat grijzig/beige is en zo ook de huidskleur van je meisje.. Dus ik vroeg me af of je iets met de kleuren gedaan hebt in de nabewerking? Of dat de foto echt zo genomen is? :)

@Sheann: Foto van de laarsjes is leuk! (laarsjes zijn ook leuk, waar komen die vandaan? :p)

10. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Dit is 1 foto die ik echt heel mooi vond en een leuke onderwaterfoto :)

11. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    Bedankt voor het openen van dit topic :p las de vorige af en toe mee. Heb kerst 2010 van mijn man een spiegelreflex gekregen, maar moet echt meer gaan oefenen. Ben al super blij met het toestel, omdat het automatisch ook al scherpe foto's maakt, maar moet echt meer gaan uitvogelen. Heb er een boekje bij gekocht dus daar ga ik eens in lezen!

12. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    ik las ook mee in het andere topic. Goed dat er een nieuwe is! :D

Ik heb geen spiegelreflex, was wel aan het twijfelen maar manlief kan daar echt niet mee omgaan, zou zonde zijn!

ik heb een nikon coolpix p100 (bekend??)

ik ben gek op foto's en ze maken, ons hondje is niet zo'n model haha (zit niet stil:p) maar moet nog heeeel veel leren. Straks als de tweeling er is ga ik lekker los:cool:

ik blijf alleen ruzie houden met de sluiter en diafragma gedoe...
    alle foto's worden donker in die stand... :(

13. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Kristel: De laarsjes zijn van mijn nichtje en die woont niet in NL. Dus heb geen idee waar ze van zijn.

14. thalina

thalina Bekend lid

24 jun 2008
    701
    0
    0
    tollebeek
    kijk eens wat ie op standaard schieten doet en pak die instellingen en ga daar op verder
    Hoe lager je sluitertijd hoe lichter de foto's hoe hoger hoe donkerder
    maar hoge sluitertijd is voor bewegende foto's, dan moet je weer diafragma op afstellen, dus hoe lager je diafragma hoe meer licht erbij komt,
    En dan je iso is net anders om hoe lager het getal hoe donkerder de foto word en dan moet je je diafragma en sluitertijd op afstellen
    Het voordeel van een lager ISO is dat je niet last hebt van pixels in je foto of ruis
    Buiten is vaak licht genoeg vooral als het zonnetje schijnt dan heb ik hem altijd op 100 staan
    Hoop dat je hier iets aan hebt

15. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Mijn probeersel van vandaag...
    Lastig met voeten die nooit stilliggen... :D

16. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    ISO kan ik bij mij volgens mij niet instellen kan dat kloppen?

Zie het soms wel ff in beeld komen "iso" maar meer niet...

zat net al beetje op de bank te kijken en had al ontdekt dat hij lichter werd als ik beide anders zou instellen... weer een stapje verder hihi.... maar dan is het foto moment toch onderhand al weg??:)

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wel fijn dat je meteen weer de stemming wil bederven met je opmerking.
    Gelukkig verschillen de meningen daarover. Ach ja; zoveel mensen, zoveel mensen.

Uiteraard blijf ik ook per pb beschikbaar; ik deel mijn kennis graag.

18. zogelukkig

Zwaar overstraald, flits?
    Deze foto valt een beetje uit de toon vergeleken met je andere foto's. Vond je blog 365 echt heel mooi en leuk, ga je daar nog mee verder of heb je er geen tijd meer voor?

19. zogelukkig

Mooi Kristel!
    Toen ik nog in de studio actief was, liet ik de kindjes ook altijd dansen en springen. Baby af zette ik ze niet stijf op een kussen of krukje, dat vinden ze ook helemaal niet leuk he?
    Prachtig kind trouwens!;)

20. zogelukkig

Eens!
    En de handleiding van je camera uitprinten en van voor naar achter doorlezen en oefenen. Dus als er iets staat over Av, ga je daar wat foto's mee maken. Gewoon doen. Op een gegeven moment weet je voor elke situatie een belichting.

Par tipjes:

Groot getal = klein diafragma = grote scherptediepte (dus van voor naar achter scherp)
    Klein getal = groot diafragma (dus meer licht) = kleine scherptediepte (dus wazige achtergrond)

Als je weinig licht hebt en niet wilt flitsen, gooi je je ISO omhoog en je diafragma open. Je sluitertijd wordt dan dus langer en dus moet je voorwerp niet bewegen.
    Let op deze: 1/brandpuntsafstand is de langste tijd waarbij je nog uit de hand kan fotograferen. Dus ga je richting groothoek moet je opletten of een statief gebruiken.

Have fun!

Let op standpunt, compositie, vlak- en kleurverdeling.

Deel Deze Pagina