Beginnende puber vragen en meer van dat soort dingen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pnirmal, 7 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Welke klusjes laat je je kind in huis doen.

Wat vind je belangrijk! En wat vind je belangrijk dat ze moeten leren.

Vandaag heb ik tegen mijn net 11 jarige zoon gezegd dat hij van af morgen gaat leren afwassen/drogen.

Daar naast dekt hij nu de tafel en haalt hem af. Moet zijn kleren in de wasmand stoppen en vooral zijn sokken niet vergeten?

Ik zat er aan te denken om er nog een klusje er bij te laten doen maar dan een leuke. Bijvoorbeeld een keer per week samen gaan koken dat vind hij namelijk leuk.

Welke klusjes doen jou kinderen en welke vind je dus ook belangrijk die ze moeten leren.

En misschien vergeet ik een klusje die ik een 11 jarige ook kan laten doen?

Het moet nog wel leuk blijven maar wil hem wel steeds iets zelfstandiger maken in en om het huis. Als hij 18 is dat hij weet hoe de wasmachine werkt de droger hoe je je kleren opbergt. Hoe je kleren koopt. Hoe je daar voor aan geld komt en als hij straks 14 is zou die van mij een kranten baantje mogen hebben voor wat extra zakgeld.

Dus brand los.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Leuk verjaardagscadeautje heb je je zoon gegeven dan :D
    Je bent nu 11, dus je kunt best het een en ander doen in de huishouding ;)

Gefeliciteerd met zn verjaardag.

Wat kun je een 11-jarige laten doen?
    IN de zomerperiode evt wat klusjes in de tuin (mocht je die hebben uiteraard)

Ik zou het trouwens wel gedoseerd doen hoor, niet teveel tegelijkertijd of ineens op zn bordje leggen.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dus hij doet op dit moment

- tafel dekken
    - tafel afruimen
    - eigen kleding in de wasmand

en daar komt dan bij

- afwassen/afdrogen

Dat laatste zou ik in ieder geval lekker met zijn 2-en doen, kun je ook een beetje bijkletsen en is het gezelliger.

Heeft hij nog jongere broers/zussen dan zou je kunnen zeggen op b.v dinsdag gaat ..... helpen met afwassen en dat betekend dat jullie dan de tafel gaan dekken en afruimen.

Als hij koken leuk vind zou ik daar zeker op in spelen en een vaste kookdag voor hem instellen, maar dan mag hij natuurlijk ook zelf het menu vaststellen (tenzij hij elke keer patat gaat bakken natuurlijk)

En zelf vind ik dat dit ook wel een leeftijd is waarop hij zelf zijn kamer een beetje op orde kan houden, in ieder geval ervoor kan zorgen dat 1 dag in de week zijn kamer zo is opgeruimd dat jij (of misschien hijzelf) er moeiteloos kan stofzuigen.

Ik weet dat ik op die leeftijd zelf naar de bakker mocht fietsen (en de slager) voor brood .
    Heel vreemd want dan was het bruine brood altijd op ;):cool: en de slager verkocht alleen maar katenspek :D

Deel Deze Pagina