Hoe lang borstvoeding (ge)geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jet2018, 8 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe lang geef jij borstvoeding of heb je gegeven?

  1. Meteen flesvoeding

    8 stem(men)
    8,2%
  2. 0-3 maand

    15 stem(men)
    15,5%
  3. 4-6 maand

    7 stem(men)
    7,2%
  4. 6-9 maand

    10 stem(men)
    10,3%
  5. > 1 jaar

    38 stem(men)
    39,2%
  6. > 2 jaar

    32 stem(men)
    33,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Omdat ze heel moeilijk sliep, ze was heel onrustig, veel huilen, daardoor zag ik niet meer of ze nou honger had of gewoon moe was en niet kon slapen.Toen ben ik overdag alle voedingen gaan kolven zodat ik eventuele honger uit kon sluiten. Dit gaf wel rust maar was toch wel erg zwaar.

    Nu kolf ik zo min mogelijk en voed ik op verzoek, ik kijk niet naar hoeveel tijd ertussen zit of op hoeveel voedingen ze zit, zij is heel relaxed en ik dus ook. Scheelt natuurlijk ook dat je bij een tweede meer ervaring hebt, en ze gewoon een hele rustige gemakkelijke baby is.
     
  2. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bij de oudste 3 maanden fulltime gekolfd; door heftige reflux en kma ging aan de borst drinken ontzettend moeilijk. Na 3 maanden enorme onrust + de energie die het kostte om te kolven + een productie die heel moeilijk op peil te krijgen/houden was, was ik er klaar mee...

    Bij jongste dochter is het, met heeeeeeeeel veel doorzettingsvermogen (door dezelfde problemen als bij de oudste, al dronk jongste dochter gelukkig wél aan de borst) gelukt om 10 maanden borstvoeding te geven.

    Nu geef ik weer borstvoeding, live, maar wederom valt het me erg zwaar door wederom dezelfde problemen.
    Ik wil DOLGRAAG ervaren hoe het is om minimaal langer dan 1 jaar te voeden, maar ik heb op het moment weer enorme twijfels of dit a) gaat lukken zonder er zelf aan onderdoor te gaan en b) of het het uiteindelijk wel waard is na zoveel gedoe weer....
     
  3. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Dank jawel voor de duidelijkheid, ik snap het volkomen. Ik vroeg het omdat mijn dochter ook heel onrustig was en heel moeilijk slapen dus was best wel pittig. Ik geef nog steeds wel borstvoeding maar het is wel veel minder dan toen ze nog jong was
     
  4. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Oudste: 3 weken
    Middelste: 2 jaar en 3 maanden
    Jongste: 9 maanden inmiddels... We gaan door tot de who norm. Tenzij hij anders aangeeft.
     
    Jet2018 vindt dit leuk.
  5. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Onze baby is 12 weken nu dus ik geef pas 12 weken borstvoeding, ik wil het graag zo lang als hij er behoefte aan heeft blijven doen.
    Wat ik me wel afvraag, ik zie dat een aantal borstvoeding blijven geven terwijl er een baby bij komt etc. Staat het borstvoeding geven het zwanger worden niet in de weg? We willen graag na twee jaar gaan proberen voor een tweede, maar ik lees ook vaak dat borstvoeding geven juist de cyclus onderdrukt. En blijft de borstvoeding ook op gang tijdens de zwangerschap? Ik had nooit gedacht dat het mogelijk was dus ik ben benieuwd om te horen hoe dat allemaal zit!
     
  6. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Is heel erg verschillend per vrouw. Sommigen worden na 4 Weken en met volledige borstvoeding al ongesteld anderen pas als ze volledig zijn gestopt. Net als melk tijdens de zwangerschap. Sommigen drogen op sommigen blijven melk houden sommige kinderen drinken door terwijl er niets meer komt. Het is dus echt afwachten hoe het in jouw situatie zal zijn.
     
    Maxellera vindt dit leuk.
  7. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hier vanaf een jaar ongeveer weer een cyclus ondanks spiraal, met 1,5 jaar werd het wat regelmatiger. Met 2 jaar weer zwanger geworden tijdens borstvoedingsperiode van de oudste. Na het uithalen van de spiraal direct weer vruchtbaar. Zij dronk nog tot 14 weken zwangerschap.

    Tis denk ik bij iedereen anders.
     
    Maxellera vindt dit leuk.
  8. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Over het algemeen drinken ze dan niet zo vaak meer. Ik ben op een gegeven moment gaan uitleggen dat drinken alleen voor het slapen was. Toen eens met het dutje gewoon weggelegd en gezegd dat ze savonds weer mocht. En uiteindelijk dat de melk op was maar dat we wel konden knuffelen. Steeds wel een tijdje ertussen zodat het niet al te plots is.

    Ik heb de oudste meer dan 2 jaar gevoed, toen was ik zwanger en stond het me opeens zo vreselijk tegen en deed het zoveel zeer dat ik dus heb gezegd dat het op was.
    Jongste hoop ik weer minstens 2 jaar te voeden, zijn nu 9 maanden onderweg.
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  9. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Mijn dochter 1,5 jaar en was toen zwanger van haar broertje, steeds minder melk (wat pijnlijk werd) en ik wilde even pauze tot de baby kwam.
    Mijn zoon bijna 2 jaar en toen vonden we het genoeg om verschillende redenen.
    En nu mijn derde kind, bijna 10 maanden en hoop het nog lang vol te houden.
     
  10. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Ik werd na een jaar weer ongesteld en werd vervolgens in de volgende "ronde" zwanger. Ik gaf toen nog borstvoeding.
    Het werd gevoeliger, minder melk en daardoor in mijn geval ook pijnlijker.
     
    Maxellera vindt dit leuk.
  11. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    @Maxellera
    Ik ben nu voor de derde keer zwanger geraakt tijdens de borstvoedingsperiode. Eerste keer werd ik na 13 mnd ongesteld, tweede keer niet (maar zwanger na 18 maanden) en nu na 21 maanden.
    Melk raakt bij mij altijd op. Nu 12 weken zwanger maar melk is op.
     
  12. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ah ok, helaas dus niet altijd mogelijk om borstvoeding te blijven geven.
    Ik ben na 12 weken alweer ongesteld geworden :(. Hopelijk heeft het geen invloed op mijn melkproductie..
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Net voor zijn 2e verjaardag wou zoon overdag opeens niet meer.
    Terwijl hij daarvoor nog op 4 drinkmomenten zat (vaste momenten voor de slaapjes).
    Dus toen nog 2 keer, en dat werd op een gegeven moment 1 x.
    Met 2,5 werd het meer een soort van klimfeest dus toen was het voor mij en hem klaar.
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  14. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Na 12 weken is wel heel vlug. Niet leuk inderdaad.
    Mijn ervaring is dat je productie na je menstruatie doorgaans weer prima is en tijdens de dip gewoon lekker veel aanleggen.

    @afbouwen
    Soms gaat het heel natuurlijk omdat er meer interesse komt voor de grote wijde wereld en anders kun je bijvoorbeeld eerst nog alleen bij een slaapmoment voeden en dat afbouwen. Peuters begrijpen ook al best veel
     
  15. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Dochter heeft 7 maand bij me gedronken, altijd een heel gedonder geweest.. Ze regelde niks zelf haha.

    Zoon is nu ruim 10 maand en die drinkt nog bij me..
     
  16. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    -Oudste zoon 6 weken. Slechte begeleiding gehad en zoon sliep alleen maar aan de borst.
    -Oudste dochter tot haar 3de verjaardag. Op mijn verzoek gestopt.
    -Jongste dochter 11 maanden en toen wilde ze zelf echt niet meer. Nog een beetje door gerekt tot haar 1ste verjaardag.
    -Jongste zoon: is nu een ruime maand en we zien wel wanneer hij of ik het zat zijn.
     
  17. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Zoon ruim 3 jaar gevoed. Dronk tijdens de zwangerschap van dochter stug door. Was nauwelijks nog melk, maar dankzij dat hij nog dronk had dochter wel direct na de geboorte al melk. Wat heel fijn was, want ze was thuis geboren en was randje dysmatuur, doordat ze direct kon drinken hoefden we niet naar het ziekenhuis.
    Heb ruim een jaar getandemd. Niet perse tegelijk, meestal baby eerst en dan peuter nog slokje voor het slapen. Was alleen na de geboorte even lastig voor peuter, ineens meeeeelk in overvloed dus hij wou liefst ook weer 8x per dag net als baby haha. Helaas helaas.
    Dochter drinkt nu met 2,5 nog 1-2x per dag klein slokje. En hoop zwanger te mogen worden. Ik vermoed dat zij dan wel gaat stoppen, ze is niet zo fanatiek als zoon haha. Heeft al maanden geen geduld meer om tsr op te wekken, snel slokje en op hihi.
     
    Jet2018 vindt dit leuk.
  18. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    Ik geef nu zo’n 10 maanden borstvoeding
    We stoppen pas wanneer zij dat wil
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Wat een geweldig verhaal, je zoon die zijn kans schoon zag hahaha:p
    Ik had ook graag willen tandemen maar de boel droogde heel snel op.
    Er zit maar 14 maanden tussen jongste meisje en haar kleine broertje.
    Echt jammer.
     
  20. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Oh jammer ja...
    Tja hier ook alleen geluk dat zoon happy was met alleen een paar minislokjes hihi. Echt fijn voelde het ook niet toen het vrijwel droog stond maarja vond hem nog wel klein om te stoppen op mijn verzoek...
    Grappig hoe ze steeds zo blij worden van melk. Zoon drinkt nu dan al lang niet meer en is het verleerd. Maar hij noemt mijn botsten nog steeds 'melk' en als hij verdrietig is wil hij altijd 'knuffel melk' haha.
    En periodes dat dochter erg ziek was en helemaal niks wou eten en drinken, ging een slokje melk toch nog net wel gelukkig.
     

Deel Deze Pagina