borstvoeding voor een ander? spoed!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Bellabella, Aug 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Hallo!

Mijn schoonzusje is gisteren om 13:00 u bevallen van een prachtige zoon. Helaas heeft hij nog niet bij haar gedronken. Vanmiddag heeft ze wel 4 cc kunnen kolven en heeft hij dat binnen gekregen met een spuitje. Volgens de kraamhulp heeft hij nu weer even genoeg tot morgen maar moet ze blijven oefenen.
    Ik vroeg me af of het een idee is om (helemaal omdat het zo heet is nu en 4 cc mij zo weinig lijkt??) wat voor haar te kolven dat ze in ieder geval wat aan hem kan geven en heeft ze wat langer de tijd om te proberen om te kijken of de borstvoeding gaat lukken? Of als hij het niet goed drinkt omdat er niet genoeg melk uit komt, misschien hem bij mij aan te leggen omdat daar altijd genoeg uit komt? Of gaat hij dan aan mijn geur/tepel wennen en moet je dat dus juist vermijden? voor de moeder binding ofzo? Hij heeft een erg slecht en gevoelig huidje (allemaal rode vlekken nu en volgens de arts erg gevoelig) dus leek me helemaal belangrijk dat hij wel bv krijgt..

Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring op dit gebied? Graag reacties! Dank alvast!

2. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Ik zou het zelf niet fijn vinden mijn pasgeboren kindje bij een ander aan te leggen. Maar bijvoeden met moedermelk van iemand die ik ken, had ik in het begin wel fijn gevonden. Er bestaat ook een donorbank voor moedermelk. Alleen wat ik me wel afvraag is of jouw melk niet te 'heftig' is voor een pasgeborne. Je melk past zich toch steeds aan kwa samenstelling aan de behoeftes (leeftijd) van het kind??

Informeer eens bij een lactatiekundige en bij je schoonzus of ze het wat vind.

Groet Snoozie

3. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Hai snoozie, dank voor je reactie.

Ik weet idd dat de samenstelling anders is nu. Er zitten alleen nog wel antistoffen in die wellicht voor haar kleine goed zijn en die niet in KV zitten. Ik ben het met je eens dat aanleggen weer een brug verder is, lijkt mij ook niet echt een fijn idee...
    Verder heb ik het natuurlijk ook aan hun aangegeven dat ik op zich paraat wil staan voor hun, maar dat ze het wel even voor moeten leggen aan hun kraamhulp ed.

4. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Dat jij kolft voor hem is als zij dat wil een hele goede optie. Het is niet dezelfde samenstelling als de voeding die zij zelf nu heeft maar in ieder geval stukken beter als kunstvoeding. Super dat je daar zo over nadenkt. Ik hoop dat ze het ook een goed idee vindt.

5. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Ja? Dus geen raar idee? Ik dacht ook: elk beetje helpt, toch? Heeft zij ook minder stress als het even niet zo goed gaat... Maar weet iemand hier hoeveel een pasgeboren baby binnen moet krijgen de eerste dagen? Is 4 cc niet veels te weinig nu?

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    #6 Kristel86, Aug 19, 2009
    Last edited: Aug 19, 2009
    Ik zou het persoonlijk niet doen en ook niet willen eerlijk gezegd...
    Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar in moedermelk zitten antistoffen en zo kan het kindje van je schoonzus via jouw melk antistoffen binnenkrijgen die voor hem misschien niet goed zijn en waardoor zijn lichaam daar verkeerd op gaat reageren aangezien je geen bloedverwante bent..
    Ik weet niet zo goed hoe ik t moet uitleggen... sorry..

En 4cc is in het begin niet veel nee, maar een kindje heeft reserves voor de eerste paar dagen, dus die 4cc is voor nu al voldoende!
    Als ze blijft kolven en hem aanlegt zal het vanzelf meer worden (dan wel om de 2 a 3 uur kolven en misschien zelfs vaker even) :) Ik ben 2 weken na de bevalling pas begonnen met bv en hier was t de eerste keer met kolven ook maar 5cc maar nu, 9 dagen later, zit ik al op 70cc per keer.. En bij iemand die net bevallen is zal het wel nog sneller gaan lijkt me :)

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Ik heb geen idee of je zomaar moedermelk kan 'uitwisselen'.

Maar weet wel dat als je zusje gaat/blijft afkolven de productie waarschijnlijk goed op gang zal komen.

Onze dochter is 3 weken te vroeg geboren en heeft niet de kracht gehad om uit mijn borst te drinken. Ik ben direct begonnen met afkolven en heb dat tot nu toe nog vol kunnen houden.
    Pasgeborene hebben een reserve met zich mee. En die 4cc die je zusje heeft gekolfd is netjes. Het moet echt allemaal nog op gang komen!
    De eerste melk (colostrum) is vette melk en heel erg voedzaam, vandaar dat er zo weinig van nodig is...
    Je zusje zal het een paar dagen de tijd moeten geven (dmv toch proberen aan te leggen en tussentijds af te kolven), maar waarschijnlijk komt haar productie nog wel op gang.

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    als je een donor bank heb waar je bv kan halen dan zal het uitwisselen ook wel kunnen neem ik aan.

Meid ik vind het al heel erg lief dat je er over na denkt.
    Bespreek het anders met haar en als zij het een optie vind met de lactatiedeskundige.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Jij zou prima kunnen kolven voor je schoonzus. Een heel goed idee zelfs !
    Moedermelk kun je zeker wel uitwisselen, ook als er leeftijdsverschil is tussen de kindjes. In een paar situaties kan het (beter) niet: als jij hiv of hepatitis hebt of medicatie en alcohol e.d. gebruikt.
    Meer info kun je vinden op www.moedermelknetwerk.nl

Dat je schoonzus 4 ml kolft is prima. Een babymaagje kan de eerste dag maar 5 ml bevatten. Het maagje is zo groot als een walnoot.
    Als je schoonzus regelmatig kolft/aanlegt zal er vanzelf meer melk komen.

10. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Dank voor de reacties. Ze heeft net weer gekolfd en nu kwam er al 18 cc! Goed he? Gelukkig maar, ik was echt een beetje bang dat hij te weinig binnen zou krijgen maar als ze nu al zo hard stijgt met het kolven komt het allemaal vast goed!
    Ze heeft me net wel gebeld dat ze het graag zou willen, als het om een of andere reden toch even niet lukt, dat ik dan wat kolf zodat ze dat in ieder geval kan geven...Ze heeft zelf namelijk ook erge last van eczeem en wil daarom echt graag BV geven.

Dus hopelijk eind goed al goed! ;)

11. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Mijn moeder heeft vroeger een andere baby volledig gevoed met haar bostvoeding.
    Het kan dus goed en het blijft inderdaad gezonder dan kunstvoeding.

Goed dat ze al weer meer kolft, nog ff doorzetten en het komt vast helemaal goed! En dat ze jou als back-up heeft zal sowieso al een fijn en rustig gevoel zijn.

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Er is zelfs een moedermelknetwerk, dus je kan zeker wel moedermelk van jou aan een ander geven. (Bij dat netwerk word je als het goed is alleen wel op ziektes getest etc ;) en er word als het kan een beetje gekeken naar leeftijd van de 'donor' en de 'ontvanger'.

Als jou nichtje liever heeft dat de kleine bijgevoed word met moedermelk dan met kunstvoeding, dan zou ik gewoon voor haar kolven zodat ze dat aan de kleine kan geven met een cupje oid.

De kleine bij jou aanleggen zou ik niet doen, de kleine moet leren dat hij/zij bij de mama moet drinken, en die heeft toch een andere geur dan die jij hebt. Dat lijkt me niet erg 'handig' voor het leren drinken bij mama.

Fijn trouwens dat het kolven al beter gaat! Ik zou dan dus kijken of de kleine bij haar wil drinken, dan kolven en dat geven en evt erbij dan wat cc van jou geven.

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

vroeger bestonden er toch ook minnen? die voedden vaak heel veel baby's tegelijk. dus volgens mij kan het prima.

waarschijnlijk is het nu dus niet meer nodig. vind het wel heel lief dat je dat voor haar wil(de) doen!!

14. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    kijk eens aan met het kolven komt het dus ook heel goed op gang.
    Super goed van je schoonzusje.

Enne meid ik vind je een kanjer dat je haar wil helpen.

Share This Page