Goeiemorgen @Betties: Ahh wat ontzettend kl*te dat je testen wit blijven Jij voelt je dus ook ineens heel slecht na het stoppen? Had gehoopt op een mooie test voor je, maar als dat dan onverhoopt toch niet gebeurt dan wil je dat het ook zo snel mogelijk doorzet he.. Ik duim voor een nieuwe ronde met een geweldig eindresultaat! @Hip: Spannende dagen nu voor jou! Toch niet stiekem al getest vanmorgen? Ben wel heel benieuwd hoor! Hoop dat het echte zwangerschapsklachten zijn en je die nog 8 maanden mag hebben @Betty Barclay: Het lijkt er idd op dat de bijwerkingen erbij horen... Blehhh! Maarja, het is niet anders.. Ik zie dat jullie binnenkort naar Gent gaan; mag ik vragen waarvoor precies? Wordt daar verder onderzoek gedaan naar de vroege miskramen? @Hier: Ik zit nu op 14 DPO, maar ik ben toch al gestopt met de bollen.. 11 DPO heb ik de laatste volledige dag gehad en toen was ik er echt helemaal klaar mee. 12 DPO was test nog helemaal spierwit en dat was voor mij duidelijk genoeg (ik test namelijk altijd rond 10 DPO al positief) Nu nog steeds negatief, dus mn gevoel dat t niet raak was klopte ook gewoon. Ben benieuwd wanneer ik ongesteld ga worden, hopelijk zsm, dan kunnen we weer een nieuwe ronde beginnen! Ik heb gisteren trouwens de huisarts gebeld en verteld dat we weer bezig zijn om zwanger te worden en dat ik deze cyclus zelf begonnen ben al met de utro. Hij zag er geen problemen in en heeft me nu ook weer nieuwe utrogestan voorgeschreven voor komende ronde. Hij heeft me alleen even duidelijk gezegd dat ik echt direct nadat ik weet dat eisprong geweest is moet beginnen. Dus zodra ovutesten weer nega zijn (na positief) en temp 1 dag omhoog gegaan is. Mocht het komende cyclus raak zijn dan krijg ik vervolgrecept tm 12 weken zwangerschap (net als bij jongste dochter) en zoniet dan krijg ik weer voor 2 weken voor een nieuwe cyclus. Ben echt blij met mn huisarts!! Dromen jullie ook zo raar en heftig met de bollen?? Ik had dit altijd als ik zwanger was en dan ook vrij snel na eisprong; voor mij was dit altijd een teken dat ik zwanger was. Maar nu heb ik t dus ook met de utro. Ik heb het opgezocht en het schijnt dus typisch iets te zijn voor progesteron. Herkenbaar?
Hi Kristel, Ik had precies hetzelfde, ook een paar dagen eerder gestopt met utro (most eigenlijk tot 30 dagen gebruiken dat zou tot en met morgen zijn). Mijn testen zijn ook altijd al rond 10-11 dpo licht positief als het raak is en deze was op mijn normale nod ook nog steeds spierwit. Ik ben toen per direct gestopt met utro en voel me dus megaklote nu. Vannacht echt een soort beenweeen en nu trillerig en vreselijke hoofdpijn. Bouw jij af als je stopt? Ik ben dus vann 600 naar 0 gegaan en heb het idee dat ik een soort van aan het afkicjen ben van de progestron ofzo. Misschien is een beetje afbouwen beter? Ik wordt dus wel meteen 24 uur later ongesteld. Volgende ronde valt midden in de vakantie, dus dat is mooi! Ik droom eigenlijk helemaal nooit (dat ik ervan weet tenminste) en heb dit met utro ook niet gehad.
He Tori, we kunnen elkaar de hand schudden. Gisteren eisprong gehad en vanaf vandaag temperatuur omhoog. Kunnen we mooi samen op het wachtbankje zitten hier Ik test altijd al rond 10 dpo positief dus ik hoef niet lang te wachten tot ik iets weet. Hoe is dat bij jou? @Kristel: Ik heb ook zo'n heerlijk makkelijke huisarts! Erasmus mc zei keihard nee toen ik schoorvoetend om Utrogestan vroeg ("we werken niet mee aan iets waarvan we zeker weten dat het niet werkt") en toen heb ik dezelfde dag nog een afspraak bij mijn huisarts gemaakt. Nou, binnen 5 minuten stond ik weer buiten met een recept voor 100 stuks En ik herken ook heel erg wat je zegt over dromen en vroeg wakker zijn. Vanaf 7 a 8 dpo ben ik altijd voor 5 en wakker en heb ik de meest rare nachtmerries. Ben ik zwanger dan gaat door na 12 a 13 dpo en als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden dan houdt dat richting mijn NOD weer op.
Meiden wat een hoop bijwerkingen van de utro! Ik zou het zelf pas gebruiken als ik weer zwanger ben.. maar de bijwerkingen klinken ook als zwangerschapskwaaltjes en ook het gevoel van zware pms net voor ik ongesteld word. Behoorlijk heftig als ik het zo lees. Vooral het dromen en vroeg wakker worden klinkt als echte progesteron-high... Hip ik hoop dat je (morgen? ) positief test, maar blijf voorzichtig dat je niet door de utro te hoopvol wordt zeg maar. Tori het zou toch wat zijn als je nu spontaan zwanger raakt Das nog beter als van de tp. Hier: wauw de wond in m'n navel zit dicht en ik voel me meteen een stuk beter! Naast dat de fysieke pijn daardoor is afgenomen en ik wat beter kan zitten/lopen doet het emotioneel ook een hoop goeds Ben nog wel thuis van werk, maar nu kan ik thuis rustig oefenen en verder aansterken en dan dus morgen op controle! Ben benieuwd.. ik hoop echt dat ik nog een echo krijg zodat ik het ook met eigen ogen kan zien.. en stiekem ook zodat we die linker nog een keer kunnen controleren
Nog even een hersenspinsel: Het is helemaal niet zo gewoon om al rond 10 dpo positief te testen en toevallig hebben wij dat allemaal hier... Wie weet is er wel een verband tussen (te) vroeg al positief testen en kans op een miskraam. Hmmmm hier ga ik eens op googlen
BB: waarom zou dat nou iets 'slechts' zijn? Volgens mij staat er op zwtesten express dat je pas na je nod mag testen om mensen niet gek te maken. Dan ben je echt 'overtijd' en zou er genoeg hcg in je lijf zitten om positief te kunnen testen. Aan de andere kant zijn er ook vroege testen en dan kun je dus inderdaad al positief testen op 10dpo. Zeker ondersteunt met utro zou het vruchtje zelf dani n elk geval wel blijven zitten. Sophy: wat fijn dat je zo lekker opknapt! Succes morgen.
@Betties: Ik bedoel dat er heel veel vrouwen óók met vroege testen nog omowit testen tot hun NOD. Wij toevallig allemaal niet. Blijkbaar hebben wij allemaal een hele vroege innesteling waardoor wij al vroeg HCG aanmaken. En nu vraag ik me dus af of er misschien een verband is tussen een vroege innesteling en miskramen... That''s all!
@Sophy: Wat heftig allemaal zeg, jeetje Wel fijn dat je je steeds beter begint te voelen weer, maar het zal met name emotioneel wel heel erg moeilijk te behappen zijn...? Heel veel succes morgen, ik zal duimen dat de uitslag misschien beter zal zijn dan verwacht @Betties: Nee ik ben ook direct gestopt (ik gebruik 400 mg per dag) en ik moet zeggen dat ik me ook flink beroerd gevoeld heb! Het lijkt vandaag eindelijk wat beter te gaan weer, maar pff, wat een gedoe allemaal zeg..! Hier nog geen teken van een aankomende menstruatie, behalve wat zeurderige buikpijn sinds gisteravond. Ik heb gelezen dat het wel 5 dagen kan duren, dus ik wacht nog even (ik ben dit echt niet gewend, ineens zo'n lange LF; normaal maar 9-10 dagen, tenzij zwanger, dan rekt t tot een dag of 14/15 en dan gaat t fout..) @Betty Barclay: Ik kan me daar zo boos om maken he, om dat soort antwoorden..! In het buitenland wordt het standaard voorgeschreven na 2 miskramen (iig in heel veel landen), ik neem aan dat ze dat niet voor de lol doen Wel fijn dat je huisarts er iig aan mee wilt werken! Wat betreft je "hersenspinsel"; ik ben er even op door gaan denken Ik maak erg snel hcg aan na innesteling. Misschien jullie ook wel? En stel dat dit het geval is; doen onze lichamen dit misschien om het progesterontekort te compenseren in de hoop dat ons lichaam dit signaal oppikt en heel snel weer progesteron aan zal maken zodat het een blijvende zwangerschap zal worden? Even uitgelegd; Hcg en progesteron werken nauw samen tijdens een zwangerschap. Stel nu dat je lichaam op zegge 7 DPO al bezig is met de progesteronwaarde flink omlaag te gooien zodat je op 9/10DPO ongesteld wordt. Gedurende die dagen nestelt een embryo in en gaat je lichaam ineens als een speer hcg aanmaken om te zeggen "HALLOOOO!!! Je bent zwanger!! Dat progesteronniveau moet weer omhoog!!" Het aanmaken van hcg zal dus erg snel gaan waardoor je dus vroeg al positief test, maar eigenlijk maakt het niet uit, want voor je progesteron is het al te laat waardoor je hcg op een gegeven moment weer zakt en je een miskraam krijgt..
Ohja, ik heb trouwens nog iets wat ik wil delen met jullie Hebben jullie ooit gehoord van Vitex Agnus Castus? Oftewel Monnikspeper? Dit is een kruid wat oa zorgt voor meer balans in de hormoonhuishouding waardoor je cyclus regelmatiger wordt. Het zit oa ook in de multivitaminen van de Etos - Etos Zwanger Worden. Maar hetgene wat ervoor zorgt dat je hormoonhuishouding meer in balans komt is dat Monnikspeper de natuurlijk progesteronaanmaak stimuleert! Nu is het bij vrouwen die echt een progesterondeficientie hebben vaak niet voldoende om dit probleem op te lossen (hoewel het wel je LF kan verlengen), maar het kan er wel voor zorgen dat je baarmoederslijmvlies vanaf het begin van de cyclus (na je menstruatie) beter en dikker opgebouwd wordt waardoor een embryo dus beter kan innestelen. (want een progesterontekort zorgt helaas ook voor dun baarmoederslijmvlies; dit was hier ook het geval..) Ook kan het helpen bij het rijpen van een ei waardoor je eisprong kwalitatief beter kan zijn. (oftewel; meer kans weer op een goede bevruchting!) Ik ben dit gaan gebruiken toen wij voor een tweede kindje gingen en elke ronde dat wij er bewust voor gingen was ik direct zwanger ook. (we hebben na elke vmk pauzes gehad, omdat ik het emotioneel niet meer aan kon) Alleen was het dus niet genoeg om de zwangerschap in stand te houden, daarvoor had ik echt utrogestan nodig erbij. Ik ben er sinds kort weer mee bezig en ik hoop dat het weer zn vruchten mag afwerpen (Ik gebruik deze: Bonusan / Vitex agnus castus extract - Gestandaardiseerde fytotherapie) Misschien hebben jullie er iets aan? Hier nog even een artikel erover (Engels) Vitex Agnus Castus, PCOS, and Infertility Symptoms P.s. Als je zwanger bent moet je er wel mee stoppen trouwens Het is zeer geschikt voor de periode om zwanger te worden, en daarna tijdens de borstvoeding ook (het helpt ook om de melkproductie te stimuleren; weet ik sinds kort, had ik dat nou maar eerder geweten!), maar zodra je weet dat je zwanger bent moet je stoppen. (Etos pillen mag je tot 12 weken zwangerschap gebruiken, dus het komt niet op een week aan ofzo)
In de afgelopen 2,5 jaar heb ik alle tips wel eens geprobeert, waaronder de etos zwanger worden pillen. Ik vond het een ramp. Ik merkte enorme invloed op mijn humeur, voelde me dagenlang een donderwolk, buikpijn veel hoofdpijn en mijn cyclus werd ineens 32 dagen. Ik heb juist een heel regelmatige cyclus: dag 12-13 positieve ovulatietest en dan standaard 26 of 27 dagen, dus keurig een LF van 14 dagen. Ik heb die pillen meteen in de prullenbak gemikt. Trouwens wel een beetje herkenbaar dat HCG-progesteron verhaal. Vorige ronde gebruikte ik utro en stopte ik op dag 27. volgende dag ongesteld. Ik had toen geen zwangerschapstest gedaan, had mijn gyn niet gezegd... op dag 10 van mijn cyclus daarna waren mijn ovulatietesten echt meteen knalpositief. "voor de grap" een zwangerschapstest gedaan toen en bleek ik zwanger! Dus dwars door de menstrautie heen was er iets blijven zitten. Omdat ik inmiddels al bijna 2 weken geen utro gebruikte (en ik na een telefoontje aan de gyn het antwoord kreeg dat ik het ook niet moest gebruiken, want ik was immers zwanger (!?) kreeg ik drie dagn daarna een miskraam.... tsja, had ik maar geweten dat ik moest testen dan was ik nu misschien nog wel zwanger geweest...
Die Etos zwanger worden zijn ook bij mij geen favoriet. Ik kreeg een veel langere cyclus en m'n humeur was om te huilen dus die heb ik weer weggedaan. Nu Davitamon mama (die eigenlijk zijn bedoeld voor als je al zwanger bent, maar lekker interessant) en dat gaat heel goed. HCG - progesteron: ik test meestal rond 12dpo positief, maar dat is vooral omdat ik me er eerder nog niet aan wil wagen. Wat me vooral opvalt is dat in een niet-zwanger cyclus ik vanaf 10-11dpo al bruinverlies heb en vaak ook al een temperatuursdaling voordat ik ongesteld ben. Dat vind ik ook zo'n typisch iets.. voor m'n gevoel zou dat niet moeten.. anderzijds weet ik dat veel vrouwen dat hebben dus dat het niet per definitie iets slechts hoeft te betekenen.
Ik heb het over Vitex Agnus Castus (oftewel Monnikspeper); niet over Etos Zwanger worden pillen... Ik heb alleen gezegd dat het in die pillen zit (als voorbeeld; jammer dus dat alleen hier op gereageerd wordt), maar er zit nog veeeeeeeel meer in de Etos pillen natuurlijk wat als combinatie helemaal verkeerd kan vallen. (dit lees ik overigens wel vaker) Ik gebruik dan ook pure monnikspeper (zie link) en geen etos pillen
Het gekke van die Etos pillen vind ik nou juist dat er XYZ en Vitex Agnus Castus in zit. XYZ zit ook in andere supplementen en volgens mij is alleen de VAC "speciaal" bij het Etos supplement.. en blijkbaar heb ik daar dus last van. Ik heb trouwens ook een ander supplement geprobeerd (Fertilityblend) waar het ook in zat, precies hetzelfde probleem qua verlengde cyclus en mood swings. De vraag is dan of losse VAC dezelfde bijwerking zou hebben. En nog even doorgedacht over de progesteron kwestie.. ik zou juist hopen dat een vroege innesteling positief is. Namelijk dat het kindje er al zit en dus een aanzet geeft tot de aanmaak van nog meer progesteron en HCG.. juist met een late innesteling heb je de kans dat dat "over het hoofd wordt gezien" of dat de aanzet voor een menstruatie al is gedaan. Zeg maar korte LF tegenover lange(re) LF. Of zie ik dat nou verkeerd?
Bedankt voor de link Kristel! @Soph: een langere LF is inderdaad beter dan een korte. MAAR, wat nou als dat is omdat de innesteling dan rustig en goed plaatsvindt en meerdere dagen duurt? Ik test soms positief vanaf 8 dpo, dat is echt bizar vroeg. Dat betekent dus misschien dat dat bevruchte eitje aan komt zwemmen, mijn baarmoederwand ziet en denkt hup. Daar plak ik wel ff tegenaan Ach, ik weet het ook allemaal niet hoor... Ik ben geen dokter. Ik vond het alleen opvallend dat wij toevallig bijna allemaal een vroege innesteling hebben hier.
@Sophy: Misschien de dosering? Ik heb geen idee hoeveel er precies in de etos pillen zit, het enige wat ik weet is dat het niet icm borstvoeding gebruikt mag worden (wel gek, want VAC stimuleert juist de melkaanmaak ) terwijl de pure die ik heb juist wel geschikt zijn icm borstvoeding. Maar dat je cyclus erdoor verlengd wordt hoeft niet per definitie slecht te zijn he Wat betreft moodswings, het kan dat je er even aan moet wennen omdat je hormoonhuishouding natuurlijk veranderd (en ook dit is niet per definitie slecht) @lange/korte LF: Een korte LF is niet goed en het zegt niks over wanneer het vruchtje innestelt. Bij een zeer korte LF (er zijn vrouwen met een LF van maar 5/6 dagen) krijgt het vruchtje niet eens de kans om in te nestelen en deze vrouwen zullen dan ook nooit zwanger worden zonder hulp van medicijnen om de LF te verlengen. Volledig innestelen duurt overigens niet 1 dag, hier gaat vaak een aantal dagen overheen. Het liefst heb je als vrouw een LF van gemiddeld 13-14 dagen, maar langer is ook niet ongewoon (en al helemaal niet verkeerd). Volgens de boekjes moet je een LF van minimaal 10 dagen hebben, maar ook dit kan dus problemen geven (zie mij ) als t vruchtje rond die periode innestelt en je natuurlijk aanmaak van progesteron niet geweldig is.. (zo betekent een LF van zegge 8/9 dagen niet meteen dat je een progesterondeficientie hebt ) Innesteling is gemiddeld tussen de 7-10 dagen, maar het kan ook al op 4 of 5 dpo gebeuren (maar dit is eerder uitzondering dan regel) Bij mijn oudste dochter heb ik geen hulp gehad van medicijnen en toch is deze zwangerschap goed gegaan; ik noem het een wonder want van de in totaal 8 zwangerschappen die ik had is er van nature 1 goed gegaan. (bij mijn jongste dochter heb ik utro gebruikt) Mijn tempkaartje liet op 5 dpo een megadip zien wat kan duiden op innesteling.. We zullen het nooit zeker weten, maar ik vermoed dat ik toen een hele vroege innesteling gehad heb en dat het dus op tijd was voor mijn lichaam om de aanmaak van progesteron flink in gang te zetten P.s. een korte lf gaat vaak wel hand in hand met een slechte progesteronaanmaak en dit laatste kan problemen geven met de opbouw van het baarmoederslijmvlies (vóór de eisprong, dus met utro los je dit niet op ivm dat je t pas na je eisprong gebruikt) waardoor deze te dun kan zijn... een (te) dun baarmoederslijmvlies bemoeilijkt ook een goede innesteling en kan er ook voor zorgen dat t eindigt in een vmk...
zo dames flink gekletst hier. ik weet niet of ik ook altijd al vroeg positief test omdat ik iedere x gewoon netjes afgewacht heb tot mijn nod... (braaf he hahaha) ik word liever ongi dan een negatieve test dus ik heb ook alleen getest die keren dat ik zwanger was. ik begin nu wel te twijfelen hoor nu ik lees dat jullie ook vroeg wakker worden van de utro, hopeijk is het bij mij gewoon doordat ik zwanger ben. doordat ik iui doe weet ik dat mijn baarmoederslijmvlies altijd heel erg mooi dik is dus das wel mooi, en door de pregnyl werd mijn lf altijd al verlengt naar 13 a 14 dagen. zonder pregnyl 10 dagen ongeveer. vandaag voor mijn gevoel meer terugverlies van de utro gehad dan tot nu toe, dus dat brengt me ook aan het twijfelen. ben wel echt meer moe, maar ja ook dat kan van de utro zijn. grrrr waarom beginnen de klachtjes van de utro ook pas vanaf 8 dpo das toch echt te verwarrend. voordat ik utro gebruikte had ik vanaf ongeveer 8 dpo duidelijke pms klachten (zin om te poetsen, sneller geirriteerd en knuffelig.) of zwangerschapsklachten (steekjes in mijn buik vroeg wakker en moe) en nu heb ik dus wel de zwangerschapsklachtjes maar het kan dus net zo goed van de utro zijn...verwarrend hoor! morgen ben ik 11 dpo mss toch maar een testje wagen dan??? ik weet het nog niet, ben ook zo bang voor een teleurstelling.
Oh wat prachtig grafisch beschreven hahaha.. ik zie echt een eitje *ploink* en *plak* Heb je nog iets gevonden met je zoektocht online? Om het idee van (te) vroeg testen te ondersteunen?
Ik ga er nog eentje opgooien, maar vooral om te kijken of ik de enige ben: de dag voordat de mk begint, ben ik steeds ontzettend moe. En dan bedoel ik het gevoel alsof ik gesmoord word in een dekentje en alleen nog maar op de bank of in m'n bedje neer kan zinken en m'n oogjes dichtdoen. De eerste keer dacht ik nog dat dat door de hormonen komt.. maar gek genoeg heb ik dat op geen enkele andere dag.. alleen dus de dag voordat het bloed komt. Nu vermoed ik dat het gewoon een ontzettende progesterondip is. Hebben jullie dat nou ook? En waarom.. omdat ik eens zat te denken over de oorzaak-gevolgverhouding die natuurlijk kan zijn A: m'n lichaam beseft dat deze zwangerschap niet goed is, er is iets mis met het kindje, en stopt de progesteronaanmaak zodat de mk op gang kan komen B: de progesteronaanmaak stopt "per ongeluk" zodat de nog prima zwangerschap wordt afgebroken Maar ja.. daar zal wel geen antwoord op zijn.. het is beide mogelijk. Nu eerst maar eens klaarmaken om op controle te gaan!
@Hip: En? Heb je getest? Of lukt het om nog even te wachten? @Sophy: Succes bij de controle! *duim* *duim* @Hier: Nou, 15 DPO vandaag en "eindelijk" ongesteld geworden. Dus op dag 4 na het stoppen met utrogestan. Hopelijk meer geluk in de nieuwe ronde
Kristel, bij mij kwam de bloeding pas 9 dagen nadat ik gestopt was met utro ; en daarvoor had ik 7 dagen last van enorme weeënpijn (maar toch kwam het daardoor niet los, pas 2 dagen na deze pijn begon de bloeding). Maar goed, ook andere situatie natuurlijk, aangezien ik toch eerst wel een stijgende HCG had (en dus zwanger was). Ik ben verder niet echt bezig met middeltjes vinden waardoor het misschien een keer niet uitdraait op een vmk ... dus ik kan er niet echt over meepraten. Ik neem nu alleen foliumzuur van de Etos, dat moet voldoende zijn denk ik.