Nog een boel te doen.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ikke20, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Ik weet niet waar ik dit onderwerp het beste kan zetten, maar ik denk dat het hier het meest logisch is. Inmiddels ben ik alweer 37 weken ver en heb er nu een week verlof opzitten. Eigenlijk zijnde dingetjes voor de baby wel klaar, maar er zijn nog genoeg dingen in huis te doen. Het 'probleem' is alleen dat ik niet zo heel veel kan doen. Wanneer ik de gewone huishoudelijke klusjes heb gedaan, voel ik me gesloopt. En ik heb ook nog een peuter van ruim twee rondlopen. Eigenlijk zou ik wat grotere klussen willen aanpakken (ramen zemen), maar dat is dus best lastig. Wanneer ik dat doe, heb ik dus geen energie meer om wat met mijn zoontje te gaan doen. Herkennen jullie dit en hoe lossen jullie dat op? Hoe vind je hier een balans in?

Groetjes Mariska

2. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    kan je partner het niet doen dan ?
    Mijn vriend doet de klusjes die ik niet kan doen zoals stofzuigen , dweilen , toilet schrobben enzo en ik doe de rest wel in stapjes ga niet meer aan 1 stuk achter door in huis ,

3. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Zo ontzettend herkenbaar! Ik zit dan al wat langer thuis, omdat werken niet meer ging. Ik ben sinds de 30 weken enorm ingestort i.v.m. trage schildklier en het heeft me echt heel veel moeite gekost om te accepteren dat ik niet alles van dat to-do-lijstje meer kan doen..

Heb wel het nodige gedelegeerd naar vriendlief toe (en dat vind ik supermoeilijk, geef niet graag iets uit handen), besef me namelijk ook dat ik dat in de kraamtijd ook zal moeten doen.

Probeer het echt een beetje te houden bij kleine klusjes die je wel goed vol kan houden en die je ook gewoon lekker vindt om te doen. Gewoon lekker een beetje rommelen, af en toe toegeven aan een flinke verveel- of hangdag. En op die manier ook een beetje de rust in je hoofd krijgen, dat is ook heel belangrijk in deze weken!

Succes!

4. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Inderdaad proberen om je partner dingen te laten doen.
    Ik vond het uit handen geven ook wel moeilijk, zeker omdat ik zo de neiging had om als hij gestofzuigd had het nog na te doen omdat ik overal nog stof zag liggen.
    Helaas ( en maargoed ook:)) kon ik dat gewoon niet meer ivm BI.

Nu komt mijn moeder elke week een dagje en die doet dan de wat grotere klussen, zoals ramen wassen, keuken schoonmaken enzo. Vond het ook erg lastig om te accepteren, maar mijn moeder wil het graag doen en vind het nog gezellig ook, dus ik neem het maar dankbaar aan!

En evt. vriendinnen zou je kunnen vragen!

5. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Dank jullie wel voor de tips. Ik moet eigenlijk ook niet zo moeilijk doen. Want mijn man doet echt super veel in het huishouden. Eigenlijk altijd wel. Ik vind het alleen zo jammer als hij na zij werk nog bezig moet, terwijl ik de hele dag thuis ben. Mijn moeder woont helaas ver weg, dus dat ligt ook wat lastig. Nu zou mijn zusje heel graag willen helpen, maar heeft onlangs haar ribben gekneusd.
    Hoe dan ook, ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat ik niet alles kan doen. Voor de baby is alles klaar, dat lijkt me het belangrijkste!

Groetjes Mariska

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Ja joh, maak je er niet te druk om, dan zijn je ramen even niet brandschoon, so what? Iedereen snapt dat je zelf niet zo veel meer kan en dat er daardoor sowieso al meer op je vriend neerkomt. Ramen zemen, onkruid wieden, dat soort dingen gebeurde bij ons gewoon niet meer op het laatst. Jammer, maar het is even niet anders.

7. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Ja, dat herken ik ook heel erg! Dat voelt gewoon vervelend he. Maar probeer je er toch niet schuldig over te voelen, je draagt ook zijn kind en dat heeft hij er ook helemaal voor over, dat weet ik zeker ;)

Precies!

8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Zolang voor de baby alles klaar is zou ik me niet al te veel zorgen maken :) De kraamzorg moet ook nog wat te doen hebben straks he ;)

9. Reina5

Reina5 Fanatiek lid

1 jun 2010
    1.153
    0
    0
    Hulp vragen! Mijn moeder heeft kleertjes gewassen, de koelkast en de magnetron gesopt toen ik niks meer mocht/kon. Jij mag het nog, maar ik zou het gewoon ook anderen even vragen bij te springen. Je man, vriendin??

O, ik lees dat het nu even lastig is om iemand te vragen. Nou als je vriend al bijspringt, moet het goedkomen toch? Ik zou genieten met je kindje voorrang geven, maar ja, die nesteldrang he! ;)

10. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Toen ik in de laatste weken voor de bevalling zat is mijn moeder 1 keer per week komen poetsen en heeft alle grote dingen toen aangepakt. Badkamer grote beurt, ramen zemen, keuken helemaal schoonmaken enzovoorts. De standaard dingen deed mijn man wel.

Misschien dat in jou geval je man in het weekend een keer de wat grotere dingen kan doen, zodat ie dat s' avonds na zijn werk niet meer hoeft te doen?

11. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    ik vind t ook lastig mijn vriend te vragen dingen voor mij over te nemen..
    maar dat is ook omdat ik denk dat k t zelf beter kan ;)

ik doe elke dag een klein beetje.
    om de dag stofzuigen (ivm hond) dat vind ik een beetje zwaar dus vandaar niet meer dagelijks en dweilen doet vriendlief voor me..

voor de rest maak ik een lijstje van de week met elke dag een ietsje zwaarder taakje..
    zoals ramen lappen..
    en dan de andere dag buitenom..
    en dan weer een dagje de tuin aanvegen... of grasmaaien..
    maar ben ook wel uitgeteld na zo'n klusje..
    dan lig ik daarna ff lekker een uurtje .. of twee op de bank tv te kijken :)

12. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Heel herkenbaar. Ben nu 35 weken en merk sinds een paar dagen dat alles traag en moeilijk gaat. Alles kost opeens enorm veel energie. Ik ben nu met verlof gegaan en vind het dan helemaal vervelend om mijn vriend iets te laten doen als hij al een lange dag op zijn werk gehad heeft. Ik weet dat hij graag wil helpen, daar gaat het dus niet om.

Ik laat de grote klussen even voor wat het is en probeer de rest in ieder geval bij te houden. Als mijn moeder terug is van vakantie dan vraag ik wel of zij een dagje met mij aan de slag wil in het huis.

13. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Nooit last gehad van overdreven schoonmaakwoede net voor de bevalling. Ergens vroeger tijdens de zwangerschap wel, maar dat was meer lades en kasten weer op orde krijgen.

Over de ramen heb ik nooit moeilijk gedaan, doe ik ook niet als ik niet zwanger ben haha. Per slot van rekening komt het bezoek voor de baby en niet voor de ramen. En als ze het maar niks vinden (de ramen dan) dan kijken ze maar naar iets anders.

14. 2bmama

2bmama Actief lid

2 feb 2011
    388
    0
    0
    ambulant begeleider
    Wij hebben ook nog een hoop te doen in huis....qua grote klussen (trap schilderen en vloeren leggen in de gang en hal boven). Ik probeer het huis een beetje bij te houden, maar de rest moet zoveel mogelijk in de weekenden en avonden door mijn man gedaan worden. Tja ennuh, voor de baby is alles klaar, dus ik heb ook zoiets van: lukt het niet, jammer dan.
    Ramen zemen heb ik trouwens laatst wel toevallig nog eens gedaan, maar dan alleen van 2 slaapkamers. Was voor het eerst in zeer lange tijd, dus die moeten het nu tot ik weer een beetje op de been ben er maar mee doen. En als visite een probleem heeft met hoe je huis er uit ziet....dan wijs je ze toch even waar je schoonmaak middelen liggen;)

Maareh, zal sowieso niet makkelijk zijn om van alles te doen als je al een kleintje rond hebt lopen. Zonder is het al moeilijk genoeg om overal energie voor te vinden.

15. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik heb sinds kort een fantastische werkster die alle zware klussen zoals stofzuigen en ramen zemen doet. Kan ik zonder schuldgevoel op de bank blijven zitten en rustig aan doen..

16. Delilah

Delilah Niet meer actief

Moet je niet mijn kraamverzorgster krijgen! Niet elke kraamhulp neemt je huishouden compleet over helaas...

@ TS, toen ik tegen mijn man zei toen ik een week of 38 zwanger was, dat ik even de ramen ging zemen of hij het trappetje wilde pakken voor me ging hij heel snel zelf de ramen doen.

Voor de rest heb ik altijd tot het laatst nog alles in huis kunnen doen dus ik mag niet klagen. Ik had wel een lijstje en dan deed ik elke dag de normale dingetjes en iets groots zoals de keuken kastjes uitsoppen of ramen zemen.

Nu ben ik een behoorlijke poetskont met een man die niet echt wat in het huishouden doet maar toen de bevalling eenmaal bezig was boeide het me allemaal vrij weinig dat het niet Tip-Top was, je kunt niet alles! Mijn zoontje was 2 jr. en 7 mnd toen ik verlof had en daarmee ben je al druk genoeg dus maak je vooral niet te druk om de rest :D

Deel Deze Pagina