Hallo, Van de week mijn verloskundige gebeld dat wij in verwachting zijn Nu heb ik een afspraak als ik 8 weken in verwachting ben. Nu was ik zo zenuwachtig dat ik helemaal niet gevraagd heb wat deze afspraak precies inhoud. Weten jullie wat er dan gebeurt? Ben zo nieuwsgierig.... Ook heb ik morgen een afspraak bij mijn huisarts. Hij wil grag alle zwangere vrouwen zien en spreken voor eventuele vragen. Wel attent vind ik. Ook wel fijn. Want ik slik schildklierhormonen en ben eigenlijk benieuwd of dit aangepast moet worden
Qua schildklierhormonen enzo zou ik er in ieder geval rekening mee houden dat je mogelijk wordt overgedragen aan de gyneacoloog.
Die van 12 weken is verschillend per vk. Bij de vk praktijk waar ik bij zit krijg je een termijnecho rond de 9 a 10 weken, daarna idd de 20 weken echo.
Bij mij was het eerste gesprek inderdaad ook de intake en meer niet. Voor de rest heb ik een echo gehad bij 7 weken om te kijken of ik echt zwanger ben (ik ben heel erg moeilijk te overtuigen), toen eentje met 10 weken. Daarna eentje met 12 weken en vervolgens met 20 weken. Nu krijg ik straks de groeiecho met 28 en 32 weken, en daar kijk ik wel weer naar uit! Bij de verloskundige ben ik nu ongeveer zo'n 4x geweest. 1 keer omdat ik graag een extra controle wilde hebben. Ze vragen je daar het hemd van je lijf tijdens die intake en daarna gaan ze vervolgens met jou aan de slag wat betreft informatie. Voelen ze af en toe aan je buik, vragen ze hoe het gaat en luisteren ze naar de hartslag van de baby. Volgende week weer een afspraak ivm mijn bmh - stiekem weer een echo!
Ik heb 15-4 afspraak voor de eerste echo en 18-4 bij de gyn,zit dan ook rond de 8 weken, wel spannend weer kan niet wachten tot 15-4 en duurd nog zo lang
Het is echt afhankelijk van de vk. Bij ons was het begin 2010 alleen een intake en een paar dagen later op eigen verzoek een echo. (i.v.m. eerdere mk en ik die erg onzeker was) Maar dat was toen niet standaard. Blijkbaar veel onzekere vrouwen, want eind 2012 was ik opnieuw zwanger en was er standaard een echo bij de intake. Alleen heeft die intake nooit meer plaatsgevonden, want ze zag een tweeling en ik werd onmiddelijk overgedragen aan de gyn. Het was een heel jonge vk en zij was ook helemaal happy: het was 'haar' eerste tweeling. Wat ik nog weet van de zwangerschap van onze zoon, dat ze vooral veel wilde weten over onze medische geschiedenis. (Ook allergieën e.d.) En of er bijvoorbeeld aangeboren afwijkingen of doodgeboren kindjes in de familie voorkomen. Dat soort dingen kun je dus misschien nog even in de familie navragen. Verder allemaal vragen over opleidingsniveau e.d. Dat vond ik dan wel weer onzin. We kregen toen ook een heel pakket mee met informatie, vooral veel reclame.
gewoon echo en intake en bij 12 weken nog keer ik heb ook schildklier en ik zit gewoon bij de vk pas later als het echt erger word of zwaarder zullen we mijn overdragen misschien aan de zkh .
Het kan zijn dat je met schildkliermedicatie wordt overgedragen aan de gynaecoloog (maar dat hoor je dan vanzelf van je vk). Maar hier was de eerste afspraak bij de vk een intake gesprek. Mijn medische geschiedenis, die in grote lijnen van mijn man (evt. aangeboren afwijkingen in de familie ed). Verder vragen ze naar de situatie, je relatie, je woonomstandigheden... Er werd een echo gemaakt om te bepalen of het hartje klopte, of het op de juiste plaats zat (wisten we allemaal al want een paar dagen daarvoor waren we al bij de gynaecoloog geweest) maar toch leuk om weer te zien! Verder krijg je veel informatie mee zoals boekjes en folders. Het enige wat ik mee zou nemen is je verzekeringspasje en je rijbewijs of id-kaart (en misschien je vent?).
Ik mag woensdag EINDELIJK voor het eerst naar de vk en krijg dan intakegesprek en meteen de eerste echo om de termijn te bepalen. Maar denk dat het per vk verschilt, ik zou gewoon even bellen en dan uitleggen dat je op het moment dat je de afspraak maakte zo hyper was dat je het even niet meer wist
Wat leuk. Woensdag naar de verloskundige. Spannend hoor... Ik moet gevoelsmatig nog zooooo lang wachten...haha... Ik zal morgen ofzo eens bellen en vragen wat we gaan doen. Op de website staat niets van echo..Dus dat gaat niet gebeuren... De echo wordt ook niet bij hun in de praktijk gemaakt maar elders. Vind het wel spannend... Want 28 april gaan we naar New York en dan ben ik pas 9 weken en 3 dagen.... Vind ik zo spannend, want dan weet ik nog niet hoe het met de baby gaat...
Vandaag mijn verloskundige gebeld. Ze belt me straks terug, want ze wilde even bespreken of ik een vervroegd echo krijg of niet. Dan met 12 weken een nieuwe echo. Ik zei dat ik het zoooooooooo spannend vind om naar New York te gaan voordat ik weet dat alles goed is met de baby.... Ze begreep me helemaal Erg fijn!!!! Spannend wat ze nu zegt!!!
Yes! Ik ben helemaal blij. Mijn verloskundige begreep me helemaal en ik mag met 9 weken en 1 dag een echo vóór onze vakantie. Dat was uiteraard niet gebruikelijk, maar ze wilden graag deze uitzondering voor mij doen Wat was ik happy met dit bericht. Met 12 weken mocht ik dan nog een "echte" termijnecho. Het echocentrum (zit niet bij de verloskundig praktijk bij in) gebeld en ik was natuurlijk super blij. Maar die vrouw die ik belde was erg chagrijnig. :x Erg jammer. Ze vond het volgens mij belachelijk dat ik nu al een afspraak kreeg, maar ik heb haar gewoon doorverwezen naar mijn verloskundige bij vragen Heel vreemd allemaal. Ze vond ook 1 echo genoeg, maar mijn verloskundige zei dat ik gewoon 2 krijg . Beetje vreemd hoe het ging, maar toch blij met mijn afspraak vóór onze vakantie New York! Kan ik met gerust hart op vakantie gaan!!! Wat voelt dat lekker. Nu hopen dat alles goed gaat tit die tijd..... SPANNEND!
Ik heb mijn intake over 2 weken en daarna pas een nieuwe afspraak voor de echo. Zou willen dat het tegelijk was haha! Maar ik wil wel zo snel mogelijk daarna terug voor die echo
Je kunt je intake voorbereiden door je eigen ziektegeschiedenis en medicijngebruik nog eens na te lopen, en zowel aan je moeder (of ander familielid) als aan die van je man te vragen of er aangeboren afwijkingen zijn voorgekomen in de familie - ook bij familieleden die er nu niet meer zijn (jong overleden, zwangerschap beëindigd, dat soort dingen). En denk vast na wat jullie willen qua prenatale diagnostiek (zoals combinatietest), daar gaat ze jullie ook over vertellen en vragen wat je wilt. Altijd handig als je je hebt ingelezen. Verder neemt ze je bloeddruk op en krijg je een formulier mee om je bloed te laten prikken. Mijn vk deed zelf geen echo's, ik mocht na de intake een afspraak maken bij het echobureau.
Bedankt voor je tipps. Ik zal me inderdaad inlezen over de prenatale diagnostiek. Daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten Ik moet ook naar een echocentrum. Wat is het toch spannend allemaal.