Wanneer precies vruchtbaar

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door germar, 29 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. germar

germar Bekend lid

30 nov 2008
    587
    0
    0
    Hallo
    Ik vraag t toch maar, ook al is t misschien vragen naar de bekende weg.. maar wil t toch ff zeker weten :)
    Als je eisprong geweest is, ben je dan echt niet meer vruchtbaar tot je NOD? Heeft t klussen wat dat betreft dan geen enkele nut meer?
    En hoe zit dat met de 2e week (nadat je ongesteld geweest bent), ben je dan al (een beetje) vruchtbaar? Of is dat echt pas midden in je cyclus dat je vruchbaar begint te worden? Ik zit nu op cd 14, dus zo'n beetje halverwege m'n cyclus.
    Alvast bedankt voor t antwoord ;)

2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Als je eisprong geweest is ben je idd niet meer vruchtbaar. Een eicel leeft gemiddeld maar 24 uur en daarna komt er geen nieuw eitje meer, dus valt er ook niks meer te bevruchten...
    Wat betreft wanneer je precies vruchtbaar bent dat verschilt echt per vrouw..
    GEMIDDELD duurt een cyclus 28 dagen en duurt de periode tussen eisprong en menstruatie 14 dagen (gemiddeld he), dus zou je op cd 14 je eisprong hebben.
    Maarja, er zijn maar weinig vrouwen die zo'n cyclus volgens het boekje hebben, dus je kunt er in jouw situatie pas wat over zeggen als je je eisprong bijhoudt dmv temperaturen en/of ovulatietesten.
    Want ook bij een gemiddelde cyclus van 28 dagen kan t maar zo zijn dat je eisprong al op dag 11 is of pas op dag 20 bijvoorbeeld.

Wel ben je al een paar dagen voordat je eisprong komt al vruchtbaar, gemiddeld zo'n 2-3 dagen voor je eisprong, dat merk je dan ook aan je afscheiding, die wordt anders. Zo komt er een optimale leefomstandigheid voor zaadjes zodat ze sneller bij het eitje kunnen komen. Zaadjes leven ook langer dan eicellen en kunnen dus even op wacht staan zeg maar tot je ei springt en t dan bevruchten.

Wil je weten hoe t met jouw cyclus precies zit dan raad ik je aan om ovulatietesten te gaan gebruiken en/of te gaan temperaturen.

Maar de allermakkelijkte manier om erachter te komen of je vruchtbaar bent is door te luisteren naar je lichaam ;)
    De meeste vrouwen krijgen namelijk ineens veeeeeel mer zin in sex als ze vruchtbaar zijn ;)

3. Wijfie79

Wijfie79 Actief lid

15 okt 2010
    208
    1
    0
    Zuid-Holland
    Dit kan ik (deze ronde) zeker bevestigen. :D

4. germar

germar Bekend lid

30 nov 2008
    587
    0
    0
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)
    En als 1ste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap ;)
    Ik gebruik idd ovutesten en ben deze maand ook begonnen met temperaturen. Van dat laatste weet ik nog niet zo goed wat ik kan verwachten. Wat ik ervan begrepen heb, is dat als je eisprong geweest is, je temperatuur omhoog gaat.. mijn temp is niet constant hetzelfde, wisselt wel een beetje. Ben wel benieuwd :)

Deel Deze Pagina