Geen discussie aub. Gewoon even wat ervaring gevraagd Ik zou het heel leuk vinden om met Rapley te beginnen met 6 mnd. Mijn bv loopt op dit moment aardig, maar loopt ook regelmatig terug, dus ik wil liever niet eerder beginnen ivm dat het mss daardoor eerder al terug kan lopen. Daarbij krijgt mijn dochter jbpm in een papje met een lepeltje, dus met een lepeltje eten kan ze eigenlijk ook al. En Rapley spreekt me (buiten de rommel...) wel aan! Maar goed, als ik met 6 maand "pas" begin, moet ze dan eigenlijk ook meteen al wel iets binnen krijgen. We hebben laatst voor de grap eens geprobeerd of ze een plakje komkommer of een worteltje vast kon houden en het ging proberen te "eten", maar vasthouden was al lastig, en verder dan er aan likken kwam ze niet Is dit met 6 mnd straks echt anders? Kan ze het dan wel echt eten, of moet ik haar daarbij helpen? En met welke groenten/fruit zijn jullie begonnen? Ze vond wortel trouwens wel lekker qua smaak, ze heeft er wel 10 minuten aan gelikt We geven dit niet dagelijks ofzo, meer als ik toevallig iets eet wat zij ook tegen die tijd zou mogen en wat ze vast kan houden. Ben benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben!!
Als je begint gewoon nog eerst de borst aanbieden en daarna de groenten. Als je het op die manier doet in het begin is het het veiligst voor je productie. Zodra je merkt dat je dochtertje meer gaat eten kun je het om gaan draaien. En maakt je geen zorgen het eerste jaar is het bijvoeding dus als 99% van de groenten op de grond beland is dat alleen erg omdat je de zooi moet opruimen. (alternatief: laat de hond "stofzuigen", scheelt werk )
Wilde eigenlijk alleen even zeggen dat dat niet waar is. Als je met 6 maanden begint kan je ook gewoon lekker rustig aan doen. De tijd van 6 tot 9 maanden is bedoeld om te wennen en te oefenen en hoeven ze nog niet te eten om extra voedingstoffen binnen te krijgen. Alles wat ze nodig hebben zit in de melkvoeding, de rest wat ze binnen krijgen is enkel voor erbij, vandaar de naam bijvoeding ! De tijd van 9 tot 12 maanden is om goed te leren eten, dus dan komt er wat meer in de buikjes, zodat rond de 12 maanden de melkvoeding bijvoeding word en het geen dat eerst bijvoedding genoemd werd is vanaf dan de hoofdvoeding ! Wij zijn zelf begonnen met broccolie, bloemkool, spercieboontjes, wortel.
Omdat ik geen BV kon geven, hier dus FV en vanaf vier maanden krijgt Esmae zo nu en dan een hapje groenten en fruit. Meer dan happen en eruit werken was het niet. Af en toe had ze een dag dat het wel ging. Toen werd ik gewezen op de Rapley methode en daar zijn we nu twee weken mee bezig en dat gaat erg leuk! Maar inderdaad; het is geen volledige voeding, ze krijgt gewoon nog de flesvoeding. Dit is meer om kennis te maken met alle soorten en smaken. Maar goed, ik kan me voorstellen dat het met BV toch even anders werkt..
Was zelf in eerste instantie niet van plan om te rapley-en, omdat ik het wat eng vond met kans op verslikken. Maar mijn zoontje heeft zelf aangegeven graag te rapley-en! Het wilde de geprakte banaan enzo niet eten! Hij wil stukjes, en zelf kauwen. Nu geef ik fruit wel van een lepeltje, omdat het anders een kliederboel wordt (kleine blokjes peer bv). Hij kan nog niet zelfstandig zitten, dus zit in het wipstoeltje. Dan is het een beetje lastig stukjes fruit pakken. Maar bv een broodkorst en een gekookt worteltje uit het vuistje gaat super! Hij vindt het heerlijk om zelf te kunnen eten, en geniet echt van de structuur. Ik hoef niet met olvarit aan te komen hoor! En wat hiervoor al is gezegd, ze hoeven echt nog niet veel binnen te krijgen. Tis gewoon oefenen en smaken proberen. En het vasthouden van het eten, dat is ook een kwestie van oefening baart kunst! Ik geef ook nog volledig borstvoeding, en merk nog niet veel van teruglopen nu we met bijvoeding zijn gestart! succes!!
hier krijgt ze gemengd .. de ene keer een heel stuk wortel bijvoorbeeld en de andere keer pure ... het is meer ondekken ... dan eten.. en kinderen zonder tandjes kunnen echt wel kauwen... las zelfs in het boek natuurlijk ouderschap dat zelfs de 1e paar JAAR volledige borstvoeding genoeg zou zijn hier krijgt ze nogsteeds vaak de borst en smiddags dr fruit en savonds dr groente gestoomde groente maar niet tot snot zeg maar... al verklaart me ma me voor gek .. ach baby's kunnen nog niet kauwen en stikken.. nou mevrouw weet echt wel hoe ze dat stukje vanuit dr keel weer dr mond in moet krijgen gelukkig
Zo was mijn zoon ook! Ik zeg wel eens dat hij het Rapley-en zelf heeft uitgevonden. Maar voor we daar achter waren (hij pakte zomaar iets van mijn bord en at het met smaak op!) had ik er al wel een maandje stress op zitten van 'dat kind wil maar niet eten!'
Fruit- en groentehapjes gaan er hier goed in bij Sem maar ook een stukje komkommer of iets anders om op te sabbelen vindt ie erg lekker. Het is echt sabbelen wat hij doet, hij moet er echt aan wennen en dat geeft ook niet, hij heeft al die tijd niks anders dan melk gehad en ja, dat slobber je zo naar binnen Een stukje broodkorst vindt meneer ook errug interessant al schrok ik van de week wel een beetje toen hij een stuk een beetje te ver naar binnen zoog...stond al klaar om het eruit te wurmen met mijn vinger toen hij het zelf weer naar buiten werkte Zolang de melk nog de hoofdvoeding blijft en niet ten koste gaat van de stukje groente en fruit kun je je kindje makkelijk laten oefenen (lees: kliederen )