Onze zoon start over 1,5 week op de middelbare school, tijd om weer eens naar zijn zakgeld te kijken. Nu krijgt hij 2 euro per week maar voor mijn gevoel is dit veel te weinig voor straks als hij zelfstandiger wordt en nog meer zelf gaat ondernemen. Wat zou een mooi bedrag zijn en wat moet jullie eigen puber daar zelf van betalen?
Ik heb zelf geen kinderen, maar heb wel een beetje ervaring met pubers (geef les op een middelbare school). Wat ik vooral merk is dat er zo'n verschil zit tussen wat de één krijgt en wat de ander krijgt (en wat ze er zelf van moeten betalen). De meeste leerlingen krijgen geld, maar hoeven daar zelf niets van te betalen en gebruiken het om nog wat lekkers in de pauze te halen of later na school het een en ander te halen. Anderen krijgen meer geld, maar moeten daar bijvoorbeeld ook hun telefoon van betalen (weliswaar op rekening van ouders, maar mocht het hoger uitvallen, dan moeten ze bij leggen). Mij lijkt het lastig, want je wilt niet dat je kind achter blijft bij de rest, maar je wilt ook niet dat hij alles als vanzelfsprekend gaat zien. Ik zie dagelijks leerlingen die vol trots hun gebarsten telefoon laten zien en dan met een lach zeggen ' kijk juf, hij was gister gevallen'. Dan moeten ouders maar weer alles laten maken, wat best een dure grap is met de smartphones van tegenwoordig. Zelf vind ik dit dan weer echt absurd hoe er mee word omgegaan! Maar goed Ik zou het iets verhogen naar bijvoorbeeld 3-4 euro per week en het gesprek aangaan wat hij daar van vind. Misschien geeft hij wel aan dat hij daar erg blij mee is, of dat hij het eigenlijk nog wat weinig vind. Dan kan je altijd de afspraak maken dat als hij netjes zijn schoolwerk in orde heeft elke week en af en toe een beetje in huis mee helpt (beetje verantwoording bijbrengen en snappen dat geld iets is wat je verdient door er voor te werken) er nog wel wat bij kan. Betekend niet perse dat als het wat slechter gaat, dat hij daar voor word afgestraft, want dan kan je ook samen kijken hoe het beter kan . Ik weet niet of dit heel streng over komt en ik ken je zoon natuurlijk niet, maar zelf zou ik het denk ik wel zo aanpakken. Dan heb je ook meteen een beetje houvast dat je op een gepaste manier kan kijken hoe het op school gaat, zonder dat het je kwalijk wordt genomen. Ik merk namelijk dat een hoop ouders hier ook moeite mee hebben Hoop dat je hier iets aan hebt!
Ik zou ook kijken naar wat je ervan verwacht. Als het is om af en toe een snoepje mee te kopen, dan zou ik gaan voor maximaal 5 euro per week. Maar ik heb vaak genoeg gehoord dat ook kleding, schoenen, beltegoed en elk "uitje" (cinema-bezoek, ...) er van betaald moesten worden ... en dan is 20 euro per maand krap. Je kan hem ook een soort van "basisbedrag" geven elke week - bijvoorbeeld 3 of 4 euro en bijpassen als hij een activiteit gaat doen. Als hij bijvoorbeeld wil gaan zwemmen, naar de film wil, met vrienden naar de stad gaat, ... Voor een dure gsm / smartphone zou ik hem toch echt wel zelf laten sparen overigens. Je hebt er immers even goed goedkope.
Ik zou gaan voor ongeveer een euro per schooldag (20 euro per maand) en daar ook van opzij leggen voor kadootjes voor vrienden. Elke dag 'iets lekkers' kopen is in mijn ogen nergens voor nodig en voorzichtig aan beginnen met je 'eigen' geld beheren en uitgeven lijkt me goed.
Wij geven het zakgeld op de volgende manier: Ze krijgen elk 3 munten. (welke munten dat zijn ligt aan de leeftijd) De ene munt is voor eigen gebruik, daar mogen ze dus snoep oid voor kopen. De tweede munt is om voor iets te sparen (meestal iets groters, zoals playmobil, lego, een mooi boek enz) De 3e munt is voor een goed doel (bijv een kindje wat door de school is geadopteerd, en project waar ze aan werken voor school enz) Zo worden ze zich er van bewust dat ze het geld wat ze krijgen niet alleen maar voor zichzelf kunnen houden. Of het gelijk op moeten maken. Mijn middelste spaart vaak de 1e en de 2e munt tegelijk, dan heeft ze sneller iets. Mijn jongste rent bijna gelijk met zijn 1e munt de snoepwinkel in, maar komt er dan wel achter dat het langer duurt voordat hij iets groots gespaard heeft. Mijn oudste wisselt nogal in uitgaven. Mijn oudste gaat volgend jaar naar het vervolgonderwijs. We zijn er nog niet echt uit hoe we het dan gaan doen met zakgeld en wat ze er van moet betalen. Misschien gaan we kleedgeld geven, maar we zijn er nog niet uit hoeveel. Tot nu toe bevalt het ons prima hoe we het nu doen!
Bedankt voor de tips tot nu toe. @smeetjuh1990, ik vind je helemaal niet streng hahaha Je verwoord eigenlijk wel een beetje mijn gedachtes. We hebben het niet slecht en zijn best snel geneigd dingen voor hem t ebetalen waarvan ik denk, dat zou je best ook zelf moeten kunnen doen. Gisteren na een gesprekje over zijn nieuwe voetbalschoenen werd ik "wakker" en dacht ik, het moet anders. hij wilde nieuwe schoenen omdat het nieuwe seizoen weer begint. Hij heeft alleen niet zo lang voor de vak. nieuwe schoenen gehad omdat ze echt te klein waren en deze schoenen paste nog. Hij was boos, eerder teleurgesteld en dat begrijp ik maar dat is geen reden nieuwe schoenen te kopen. Zo kwamen we dus in gesprek over zakgeld en zakgeldverhoging als hij naar de middelbare gaat. Hij heeft mijn oude smartphone en een klein abonnement. We hebben dit voor hem betaald en aangegeven dat als hij wat ouder wordt mee moet gaan delen in de kosten, meer een soort symbolisch bedrag om te lerenmet vaste lasten om te leren gaan. Verder heeft hij een grote vriendengroep, dus kadootjes van zakgeld vind ik niet eerlijk, dat is iest wat wij nog zullen betalen. net als zijn kleding. Ik heb nu eenmaal een dure smaak en hij gaat niet graag mee winkelen. Als hi van zijn Eigen geld kleding moet kopen loopt hij vanaf nu hele dagen in zijn trainingsbroek. Ik heb nu afgesproken dat hij een eerste paar schoenen die hij mooi vindt van ons krijgt maar alles wat hij daarna wil hebben zelf moet kopen als het niet nodig is. Is het wel nodig krijgt hij een bepaald bedrag en wil hij mooiere of duurdere zal hij dit ook zelf moeten bij leggen. Verder vind ik het lasting, vooral ook omdat ik nog niet weet hoe het op de middelbare gaat straks. Maar de tip van smeetjuh vind ik ook een goede.
Mijn dochter van net 12 krijgt 21 euro per maand. Hier van moet ze 5 euro op haar spaarrekening zetten en heeft ze 4 euro in de week voor haar zelf. Ze moet daarmee wel zelf haar activiteiten betalen (zwemmen, bios etc) Kadotjes voor vriendinnen betalen wij, al denk ik niet dat ze op de hogere school nog feestjes geven. Ze is ook net deze week begonnen op het voorgezet onderwijs en heb haar gezegd dat ze daar best wat mag kopen in de kantine, maar dat zelf moet betalen. Neemt ze eten mee van huis is het gratis en er is altijd genoeg in huis. (ze mag drinken brood en koekje mee) Ze vraagt inmiddels ook om kleding geld. Hier zijn we nog niet over uit. Laatste x heb ik samen met haar bekeken wat ze nodig had en zo een bedrag gegeven waarvan ik van mening was dat ze die dingen daarvoor kon kopen. Om nu al maandelijks een bedrag te geven ben ik het nog niet zo mee eens.
Zo te horen heb je dus al mooie oplossingen En verder is het ook een geval van aftasten en afstemmen hoor! En fijn dat je blij bent met mijn tips haha, voel me eigenlijk altijd een beetje een broekie omdat ik zelf geen kinderen heb. Ga ik ouders en dergelijke wel adviseren op school hoe ze het moeten doen XD