Ervaring antidepressiva?

Discussie in 'De lounge' gestart door Martini, 22 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hoi!
    Mijn psycholoog adviseert om met antidepressiva te beginnen.
    Ik heb als diagnose een (milde/matige) depressie + een gegeneraliseerde angststoornis gekegen een paar maanden geleden. Afgelopen maanden heb ik in hele heftige periode gezeten waaruit ik nu langzaam opkrabbel. Het voorstel is om de depressie te behandelen met medicatie en als dat goed aan slaat de angststoornis aan te pakken door middel van cognitieve gedragstherapie.
    Morgen heb ik voor de medicatie een consult bij de psychiater.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met antidepressiva, want ik zeg eerlijk: ik wil het liever niet. Tegelijkertijd heb ik wel vertrouwen in de psycholoog.

Dus, eigenlijk zou ik willen vragen (vraag ik ook morgen aan de psychiater hoor)
    - in mijn hoofd is het vaak een zooitje, ik weet bijv. niet waar ik moet beginnen, kan moeilijk plannen, heb geen rust om na te denken en kan slecht tegen prikkels, kan ik op dit gebied ook verbetering verwachten?
    - ik ben al niet de slankste en wil echt niet nog meer aankomen, gebeurt dit altijd?
    - ik ben best verslavinsgevoelig, wordt afbouwen dan een probleem?
    - ik hou van in het weekend een wijntje, kan dit gewoon of is alcohol echt uit den boze?
    - ik ben eigenlijk bang voor verergering van mijn klachten en lees veel over mensen met bijv zelfmoordneigingen, is dit een reële angst?

Alvast bedankt voor de reacties

2. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Moeilijk...Ik heb bijna dezelfde diagnose alleen ipv angst last van controledrang...Alle punten die jij noemt zijn voor mij een reden geweest niet op medicatie over te gaan en probeer met cognitieve gedragstherapie, imaginaire exposure van mijn klachten af te gaan komen...Ik wil je alle sterkte en wijsheid toebrengen! Mijn gat was pikzwart, met de meest vreselijke gedachten, maar ga nu steeds een stapje vooruit en weer 2 achteruit, maar tijd zal de sleutel zijn hoop ik...

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/antidepressiva.692346/

In dit recente topic heb ik m'n ervaring beschreven

Verder kom je niet per definitie aan van Ad. Ligt er maar helemaal wat je krijgt.

Ik drink af en toe een glaasje wijn oud. Maar wel nadat ik echt gewend aan het middel ben.

Je klachten kunnen in het begin wat verminderen maar je hoeft niet per de suïcidale gedachten te krijgen.
    Ik had ze al en namen niet echt toe.

Ad zijn niet verslavend!
    Rustgevende medicatie zoals temazepam, lorazepam, oxazepam, valium en Xanax wel.

M'n huidige AD helpt ontzettend goed. Ik merk hoe erg depressief ik eigenlijk was. Heb er spijt van dat ik niet veel eerder ben overgestapt.

Als je het probeert en het werkt niet voor jou kun je gewoon weer stoppen.

4. MissMolly

MissMolly Lid

15 jun 2018
    92
    61
    18
    Vrouw
    Ik slik escitalopram ivm gegeneraliseerde angststoornis en het helpt mij zeker wel. Ik ben ooit wel eens gestopt en vooral toen merkte ik hoeveel het me eigenlijk hielp. Ik ben er wel iets van aangekomen door meer hongergevoel. Welke ad voor jou het beste werkt is vaak een kwestie van uitproberen. Wel is het zo dat je ad altijd een week of 6 de tijd moet geven voordat het goed werkt.

5. MissMolly

MissMolly Lid

15 jun 2018
    92
    61
    18
    Vrouw
    Overigens dronk ik voor de zwangerschap in het weekend ook heus wel 1 of 2 glaasjes wijn hoor. Kan wel, zolang je het niet overdrijft.

6. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik gebruik medicatie waar corticosteroiden inzitten, blijkbaar zou dit ook verband kunnen houden met een depressie. Hier kwam ik gisterenavond via een link van de depressievereniging achter.
    Ik ga eerst om een alternatief vragen bij de huisarts en kijken of dit verbetering brengt, zo niet dan weer contact met de psychiater .

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Maar kun je je dit niet beter bespreken met de psychiater? Die heeft meer verstand van interactie van medicatie

Ysabella, Martini en MissMolly vinden dit leuk.
  8. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Dit heb ik dus vanmorgen met hem besproken....

Hij adviseerde precies wat ik zelf al dacht; eerst kijken voor een alternatief voor mijn andere medicatie, kijken hoe/of dat wat doet. Zou ik ook AD beginnen zouden we niet weten welke medicatie welk effect heeft.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Dart je de psychiater vanmorgen gesproken hebt maakte ik niet op uit je stukje. Alleen dat je een link op internet gevonden had en dat leek me nogal kort door de bocht.

Goed plan! Als je maar van die depressieve gevoelens afkomt!

Martini vindt dit leuk.
  10. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    - ik kwam niet aan
    - een keer alcohol en niet teveel kan.
    - afbouwen heel geleidelijk doen. Kan ook in een drankjes vorm en dan kun je in ml afbouwen.

Heb zelf ook een gegeneraliseerde angststoornis gehad. Alleen medicatie hielp.

Jaren later kwam er de diagnose adhd

Martini vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina