Houdbaarheid van make-up, letten jullie hier op?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 3 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Hallo dames,

Omdat ik laatst een artikel las over de houdbaarheid van make-up producten en de risico's van het gebruik van producten die over-de-datum zijn, kwam ik tot de conclusie hier zelf totaal niet mee bezig te zijn cq. op te letten.
    Sterker nog, ik gebruik nu zelfs nog oogschaduwkleurtjes die ik pakweg 10 of zelfs 20 jaar geleden heb gekocht 8)
    Vooral wat de oogmake-up betreft ga ik er dus aardig laks mee om (of is dat een understatement? :D), voor een deel omdat ik gewoon teveel kleurtjes heb die dus in geen jaren op gaan wanneer ik alle kleurtjes afwissel en er dus ook nogal eens kleurtjes bij komen EN omdat ik niet dagelijks oogmake-up opdoe EN ik er gezien mijn eigen ervaringen eigenlijk het nut niet zo van inzie om make-up die (in mijn ogen dan :D) nog goed is, weg te gooien omdat de houdbaarheidstermijn verstreken zou zijn.
    Met voedingswaren vertrouw ik eigenlijk ook vooral op mijn eigen ogen en neus (en heb ik nog nooit problemen ondervonden).

Maar nu vraag ik me dus af....
    Ben ik gewoon een geluksvogel geweest wat dit betreft en kan ik in de toekomst beter WEL de THT aanhouden van mijn make-up OF luistert het bij jullie ook niet zo nauw en gebruiken jullie je make-up ook net zolang tot deze op is/verbrokkelt? :D
    Ik ben benieuwd!

2. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ik gebruik ook make up van zo wat 7 jaar geleden ik wist niet dat het schadelijk was? ander moesten ze toch een houdbaarheids datum erop zetten? Hoelang is het dan houdbaar

3. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    Ik let daar eerlijk gezegd ook niet echt op.

4. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Ik let er eigenlijk ook nooit op. Ik gebruik ook oogschaduw's die ik 5 jaar geleden heb gekocht, en zelfs die mijn moeder 20 jaar geleden heeft gekocht. Ik denk niet dat dat zoveel kwaad kan.
    Ik let er wel op dat ik maar 1 mascara gebruik, en als deze op is pas nieuwe koop. Als je deze te lang bewaard, kan je namelijk last krijgen van ontstoken ogen (zelf gelukkig niet meegemaakt, mijn moeder wel). En eyeliner kan je ook niet zo heel lang bewaren, want hiervan voel ik zelf dat als hij oud is, hij begint te prikken. Nu gebruik ik vrijwel nooit eyeliner omdat ik getattoeerde eyeliner heb, zowel boven als beneden.
    Foundation of blush kan volgens mij ook heeeeel lang mee.

5. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ik weet wel dat lippenstift en lipgloss heel raar gaat ruiken als het niet meer goed is

6. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ik let daar ook nooit op eigenlijk.
    Hier ook genoeg doosjes oogschaduw/potloodjes die goed al 10 jaar oud kunnen zijn. :D
    Nog nooit ontstoken ogen gehad.

7. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    ik let er alleen op bij mascara, deze zijn max 3 maanden houdbaar, en ik merk dat ook meteen aan mijn ogen, ze gaan dan kriebelen.
    Er staat altijd een tht op, op make-up en cremetjes, is dit dmv een potje met een open dekseltje met een cijfer erin, dit zijn de aantal maanden dat je het kan gebruiken wanneer je het open hebt gemaakt, en dus in aanraking is gekomen met bactieren.

8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Alleen bij mascara let ik erop, ik koop elke paar maanden een nieuwe.

maar voor al die andere dingen? nee hoor!
    Ik heb wel wat beters te doen met mn geld dan elke paar maanden alles nieuw te kopen ;)

9. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Nog nooit op gelet ik denk eerlijk gezegd dat zon "poedertje" geen kwaad kan maar lipglos en mascara is toch anders. Mascara gaat bij mij niet zo lang mee is zo op en lipglos gebruik ik niet is er toch zo af...

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Zoals K3lly al zegt: vind je de houdbaarheidsdatum vaak in de vorm van een potje met deksel en daarop het aantal maanden.
    Soms ook zie je de datum gewoon vermeld staan.

Ik heb dus echt nog nooit (even afkloppen) last gehad van ontstoken ogen of zo door het gebruik van mijn verjaarde make-up.
    Zelfs niet met mascararollers, al moet ik er wel bij zeggen dat ik die waarschijnlijk ook niet zo lang heb bewaard. Ik heb me wat dit betreft in ieder geval ook voorgenomen om nog maar 1 of 2 rollers, waar ik echt tevreden over ben, te gebruiken totdat ze op zijn en dan pas weer een nieuwe te kopen.

Maar ook mijn lippenstift en lipgloss is ondertussen wel ver over de datum. Lippenstift gebruik ik niet zo veel, maar vind ik blijkbaar van tijd tot tijd wel erg leuk om aan te schaffen en mezelf dan voor te stellen iedere dag met keurig gestifte lippen rond te lopen ;)
    En blijkbaar zijn er wel meer vrouwen die een luxe gevoel ervaren bij het kopen van lippenstift.
    Zo las ik eens dat de verkoop van knalrode lippenstift (= niet mijn kleur) in crisisperiodes altijd behoorlijk stijgt.

11. Female

Female Niet meer actief

Dat laatste :D

12. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik let er niet op, ik heb inmiddels ook een aardige oogschaduw collectie die ga ik echt niet weg doen omdat het te oud zou zijn hoor. Lippenstift ofzo kan wel gaan stinken dat gaat dan natuurlijk wel weg.

13. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik let er ook eigenlijk niet op. Je merkt het wel als je lippenstift een beetje raar aanvoelt als je hem opdoet.
    mascara koop ik wel elk jaar met kerst een nieuwe, op de 1 of andere manier is dat de enige tijd dat ik dat gebruik... En het jaar erop is het meestal klonterig, dus gooi ik het weg.

14. tis

tis Actief lid

28 okt 2009
    147
    0
    0
    NULL
    NULL
    ook ik let er nooit op...

(misschien krijg ik daarom wel rimpels)

15. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe

16. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik let ook niet zo heel erg op de THT datum van make-up. Af en toe kijk ik alles na en de dingen waarvan ik weet dat ik ze niet meer ga gebruiken of die er niet meer goed uitzien, die gooi ik weg. Ik leen ook nooit spullen uit ivm. "besmettelijke ziektes" als ik het zo eng kan noemen :p daarmee bedoel ik oogontstekingen en koortslippen waarvan men nog niet weet dat ze ze hebben. Heb ook nog nooit ontstekingen of andere nare verschijnselen gekregen van verjaarde make-up. Inderdaad *afkloppen*

17. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik kijk er ook niet echt naar. Nu gebruik ik elke dag make up, dus gaat het er nogal snel doorheen. Mascara koop ik om de zoveel maanden wel nieuw, maar mijn oogschaduw gebruik ik gewoon tot het op is, of tot ik de kleur niet meer mooi vind. Ik heb nog nooit ergens last van gehad.

18. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Nog werkelijk nooit bij stilgestaan! Ook nog nooit ergens last van gehad dus ik ga lekker door zoals ik al jaaaaren doe.
    Oogpotloodje is volgens mij nog van de 18e eeuw ofzo en mijn oogschaduw gebruik ik ook al jaren! Mascara's doe ik toch zeker ook langer als een half jaar mee. Gebruik wel elke dag foundation en als die op is koop ik gewoon nieuwe. Lippenstift gebruik ik ook en koop ik ook pas nieuw als het op is.

19. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in Belgiƫ
    als visagiste let ik hier natuurlijk erg goed op!

20. Bolly

Bolly Fanatiek lid

27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    ik draag contactlenzen en dan moet je er echt wel op letten ,, zoals ik nu onder vind,, je kan er oog infecties van krijgen..( nu heb ik het ergens anders van , maar is vaak wel een oorzaak bij contactlenzen dragers )

Deel Deze Pagina