Iets leren eten/drinken

Discussion in 'De lounge' started by Kristel86, Jun 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Ik hoor regelmatig van mensen "Ja, maar ik vond dat ook niet meteen lekker, dat moet je leren eten/drinken".
    Nooit heb ik het begrepen; van wie moet dat dan? En waarom dan?
    Als je iets niet lust, dan lust je het toch gewoon niet?

Zo vind ik koffie bijvoorbeeld niet te pruimen; ik heb het op diverse manieren geprobeerd, maar ik blijf het vies vinden, geef mij maar een lekkere beker thee! :D
    Maar toch krijg ik vaak van die blikken en opmerkingen alsof het maatschappelijk gewenst is dat je gewoon koffie drinkt ;)

Wat is dat toch?
    Waarom zou je moeilijk doen met iets wat je niet lust in de hoop dat je het toch lekker gaat vinden ooit?
    Is dat nu echt iets maatschappelijks? Of is het een kwestie van "erbij willen horen"? Of zit er iets anders achter?

Ik probeer in principe alles en lust gelukkig een hoop (er zijn maar een paar dingen die ik echt te vies voor woorden vind ;)) dus wat is het dan toch steeds dat mensen moeten zeggen "Je moet het leren eten/drinken"?

Zomaar even een vraag waar ik wel benieuwd naar ben :)

(Overigens ben ik bij mijn kinderen wel zo dat ik dingen blijf aanbieden; willen ze t niet, nou dan niet, maar na zoveel keer merk ik toch dat ze het lekker gaan vinden. Maar ik vind dat bij een 1-2-3-4- (etc) jarige toch net even wat anders dan bij een volwassene; een kind moet zijn/haar smaak nog ontwikkelen, de meeste volwassenen hebben deze al ontwikkeld)

2. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

ik lust ook geen koffie, wijn, veel dranken niet. Haha en idd mensen zeggen moet je leren drinken, nou nee dank je!

Mijn man heeft wel bij mij en mijn fam dingen leren te eten. Die at thuis weinig aparts en was zoals zijn fam wat de boer niet kent..... Maar die eet dus nu bijna alles

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,020
    548
    113
    ik lust ook echt geen koffie. ik drink het heel soms als er niks anders is of als ik megaslaap heb ofzo. maar lekker? nee nooit.
    zelfde als wijn en veel andere alcohol... ik krijg het wel weg hoor maar lekker vind ik het niet. vind dan fris veel lekkerder.

mijn kindjes moeten zoveel mogelijk proeven. vinden ze het niet lekker hoeven ze het ook niet te eten meer.
    zo lus mijn zoontje echt niks waar chocola inzit. geen pasta, hagelslag, chocoladevla en zelfs van de week geen hapje muffin waar chocolade opzat

4. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik 'leer' mezelf niets eten of drinken omdat dat moet, wel merk ik dat ik in de loop der jaren dingen wel lekker ben gaan vinden. Ik probeerde ze dan na jaren weer eens te eten en ineens vond ik het niet meer (zo) vies.
    Ik lust nu bijv olijven/oude kaas/geitenkaas/komijn kaas wat ik 5jr geleden echt heeeeel vies vond.

(Nu schijnen je smaal papillen te verranderen in de loop der jaren dus wellicht dat dat de oorzaak is..)

Maar 'leren' eten kan mijn inziens niet,tenzij je het over kinderen hebt die iets nog nooit gegeten hebben.

5. hannez91

hannez91 Lid

Mar 23, 2012
    93
    0
    0
    NULL
    Schoondijke
    Ik loop daar ook zo vaak tegen aan. Drink ook geen koffie omdat ik het maar smerige brij vindt... En idd dan mensen die zeggen dat je het maar MOET leren drinken. Nou zodra iets MOET wil ik het al helemaal niet meer. Maar kan je vragen dus ook niet echt beantwoorden. Ik begrijp er ook niks van.

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Is dat zo?
    Nooit geweten :)
    Wellicht verklaart dat waarom ik mosselen nu niet meer lekker vind (de gedachte alleen al, brrr, terwijl ik het vroeger echt hartstikke lekker vond) en van de brie niet meer af kan blijven :p (dat vond ik vroeger juist niet te eten)

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bij mij is het anders, ik wil wel meer dingen lekker vinden maar ik vind veel vies
    Hoelang duurt het neerdat je iets lekker vind?

8. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Olijven. Ik wilde ze leren eten omdat ik me als puber had voorgenomen dat ik ooit in Griekenland wilde gaan wonen (Zeus weet waarom)....
    Ben begonnen met de combinatie olijf/ griekse salade...
    Ik heb uiteindelijk helaas nooit in Griekenland gewoond, maar ben nu wel verslaafd aan olijven... :D

9. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    3,922
    1
    38
    den haag
    Ik vind dat ook zo'n onzin. Ik lust bijvoorbeeld geen haring terwijl de familie van man dol is op vis!! Dan zeggen ze ook telkens ja neem gewoon, proef! Uhh nee ik lust het niet! Ja dat moet je leren eten! Wie lust er nou geen haring? Nou ik dus;)

10. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik dacht dat elke 7 jaar je papillen verranderen..
    En dat je dan de verschillende smaak sensaties 'doormaakt'
    Als je ouder (bejaard) bent heb je vaak een zoete voorkeur (denk aan oudjes met advocaatje/gebakje/slagroom)

11. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Als je iets echt niet lekker vind dan vind ik het ook altijd wat vreemd.

Maar voorheen hield ik bijvoorbeeld helemaal niet van rode wijn en nu drink ik het liefste rood.
    Het is niet zo dat ik steeds rode wijn ging drinken, juist niet. Ik sloeg het altijd af en gaf aan dat ik er niet van hield. Tijdens een etentje zei mijn moeder moet je eens proeven wat een lekkere rode wijn, toen vond ik dat ineens erg lekker.

Koffie dronk ik eerst met veel melk en suiker en op den duur dronk ik zwart... Dus dat lijkt ook op leren drinken maar heb het nooit tegen mijn zin gedronken. Ik vond het met veel melk en suiker al lekker maar vond toen helemaal zwart niet lekker. Op den duur wil je steeds sterkere koffie daar groei je denk een beetje in.
    Vind espresso overigens niet lekker maat wie weet over een paar jaar wel.

Denk dat het meer een kwestie is van verandering van smaak als je ouder word dan echt aanleren?

Ik zou nooit mijn best doen om iets lekker te vinden omdat mensen dat van je verwachten.

Zo eet ik geen orgaanvlees en hou ik niet van schaal en schelpdieren. Mijn schoonmoeder bleef mij maar gamba's aanbieden onder het mom van je gaat het vanzelf lekker vinden maar ik hoef ze niet en probeer het ook niet meer.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ik houd ook niet van koffie en ik word inderdaad soms gek aangekeken. Maar ik ga het echt niet leren drinken.

Wat ik mezelf wel aangeleerd heb zijn tomaten. Dat vond ik echt niet lekker, nu kan ik niet meer zonder. Zit vaak overal tussen en bij. (Salades, broodje gezond enz.) Vond ik makkelijker als ik het wel lust. Nu doe ik dat ook met champignon omdat dat vaak op de bbq bij ons gegeten word en ik het gewoon wil eten.

13. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Ik probeer wel vaak dingen omdat ik het jammer vind dat keuzes anders zo beperkt zijn :D Olijven bijvoorbeeld heb ik leren eten en ik vind ze echt heeeerlijk! Thee dronk ik altijd met suiker of zoetjes, ik zei altijd: ik drink het zoet of drink het niet. Tegenwoordig toch maar zonder en ik vind het nog lekker ook ;) was wel wennen trouwens, heeft best een tijdje geduurd.
    Ik begon vroeger met zoete witte wijn, maar tegenwoordig wil ik alleen nog maar droge. Die moest ik wel leren drinken, maar ik vind 'm nu echt veel lekkerder!

Er zijn ook dingen die ik niet wíl leren eten. Denk aan orgaanvlees, insecten... Ik wil het niet proeven, nooit niet!
    Erwten, champignons, bonen of garnalen daarin tegen heb ik weleens geproefd, maar ik vind het echt niet lekker (structuur/geur) en omdat ik het geen gemis vind, ga ik er ook geen moeite voor doen.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb nooit iets 'geleerd' te eten/drinken. Koffie vind ik altijd nog vies, en denk dat dat nooit zal veranderen. Maar ben gaandeweg wel bepaalde dingen gaan lusten die ik vroeger niet lustte.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Maar eet je dan nooit worstjes ofzo, dat wordt toch ook van darmen (= orgaan) gemaakt?

16. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Jawel. Maar orgaanvlees in z'n pure vorm zoals lever, niertjes of zwezerik blief ik niet.

17. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    Ik dronk geen thee en koffie en heb dat echt door mijn man leren drinken. Hij vind het gezellig om een bakje thee te drinken na het eten en ik wilde dan nooit. Haha, vind het nu ook wel lekker.
    Koffie drink ik alleen met melk. Cappucino, latte en mocha. Zwart zou ik nooit drinken. Vind het echt niet lekker!
    Wat betreft voedsel hebben we allebei nu dingen die we eten die we eerst nooit aten. Niet perse omdat we het niet lekker vonden, maar we aten het gewoon niet.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik heb koffie en thee wel leren drinken. Ik lustte dit beide niet. Maar ik werk in de thuiszorg en daar zitten veel oudjes al trots klaar met hun bakkie. Dus dit wilde ik wel "leren" drinken.
    Ik zal mn 1e kop koffie nooit vergeten. Collega's hadden me al gewaarschuwd. Drink daar nooit koffie. Vond het zo zielig voor die man om te weigeren. Ik heb het geweten:)
    Koffie was zo sterk dat ik alle haren op mn lichaam overeind voelde komen. Tja, hij maakte een volle pot en liet die net zolang staan tot hij leeg was..... desnoods dagen:$
    Plant naast me had nodig wat vocht nodig en achteraf hoorde ik dat dit ondertussen een zeeeeeer sterke plant was:D
    Ik kan het nu drinken met melk en suiker. Maar het is niet zo dat ik het super lekker vind en ik zal het thuis ook nooit voor mezelf maken. Vinden veel mensen raar. Ik HEB niet eens een koffiezetapparaat.

Maar dingen als bier, wijn en andere drank vind ik dus echt niet te zuipen. 1x geprobeerd en hoor dan vaak, je moet het leren drinken. Tja,waarom? Voor mij hoeft drank niet. En dingen die me niet aanstaan probeer ik niet eens. Dus geen verse vis, rauwe dieren, garnalen, haring en mosselen enz.

19. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    hier nog iemand die maar wat vaak krijgt te horen dat moet je leren eten/ drinken.
    Ik ga toch niet nog een keer het zelfde in mijn mond stoppen wat ik niet lusten dat is toch raar..... (vind ik dan)

20. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,253
    1,011
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb bier moeten leren drinken ;) toen ik ging studeren. Tsja met vriendinnen op stap en het goedkoopste was om alle café's af te gaan waar ze piek uur hadden (1gulden voor een biertje) ;)
    En ja hoor het ging vanzelf lekker smaken! Hahaha
    Wijn moet je ook leren waarderen! Gestart met zoete witte wijn en nu kan echt genieten van een goede droge witte wijn of een heerlijk robuuste rode wijn!

Maar goed, ook vaak genoeg koffie geproefd maar dat vind ik nog steeds vies!

Share This Page