Hyperemesis Gravidarum Oftewel overmatig braken tijdens de zwangerschap. Wie heeft er ook last van? Of is er al een topic over geopend (ik heb het niet kunnen vinden bij de eerste 3 pagina's met onderwerpen)?
Ik heb dit gehad tijdens mijn zwangerschap, echt vreselijk. Ben 3 keer opgenomen geweest in het ziekenhuis voor een infuus met vocht. Pas na 24 weken werd ik weer een beetje mezelf en hield het braken op. Er is een engelse site over die heel goed is, ik ben de naam even kwijt. Weet dat daar wel een topic over is geweest. Heb je het heel erg?
Hoi Sooner, ik heb het ook gehad, en ook in het ziekenhuis gelegen. De link naar de site: www.hyperemesis.org Met een week of 20 was ik weer een beetje te genieten... Hoe ver ben je, heb je erg last? Heel veel sterkte in ieder geval, hyperemesis is lichamelijk en psychisch erg zwaar! Liefs, DeeLighT
ik heb t ook gehad, heb 1 week in het zh gelegen voor vocht en rust. Met 12 weken voelde ik me weer wat beter... Hoe gaat het met jou? hoever ben je zwanger?
hey meisjes, bedankt voor jullie reactie. ik ben nu 13 weken ver en heb er erge last van sinds week 5. ik heb sindsdien niet meer kunnen werken en heb 8 dagen in het ziekenhuis gelegen. ben vorige week weer thuisgekomen. ik heb het best zwaar. ik heb vooral erge last van mijn maag en slokdarm. heb wel emefasene en dat helpt wel wat en ook een maag medicijn (naam even kwijt). misschien is het vervelendste nog wel die vieze smaak in mijn mond, daar word ik steeds erg misselijk van. ik was vooral erg benieuwd wanneer het bij jullie minder werd. Erg wisselend dus. ik zou zo graag weer een beetje mijn gewone leventje willen leiden. ik kan nu helemaal niets.
ik ga zo direct even op de site kijken die je aangaf deelight! gelukkig heb ik wel veel begrip uit mijn omgeving, vooral sinds mijn ziekenhuisopname (dat maakt het natuurlijk best echt voor je omgeving). Hoe was dat bij jullie?
Ik heb het bij beide zwangerschappen gehad. Bij de eerste mocht na 3x ziekenhuisopname de sonde er met 13 weken uit. De tweede zwangerschap was een stuk heftiger. Bij 1 dag heel veel spugen werd ik al opgenomen en ging er gelijk een sonde in en werd er een infuus aangelegd. Met de sonde naar huis en deze heeft er tot 20 weken in gezeten. Het maakte het extra zwaar dat er nog een kind van 3 jaar in huis rond liep die je gewoon niet kunt verzorgen, ik lag echt hele dagen op bed en bij de minste of geringste inspanning spuugde ik ook sondevoeding. Hier is er tot 20 weken hele dagen iemand in huis geweest. Dit betekent ook dat (ook na 2 bevallingen met ernstig bloedverlies) ik met 2 kinderen gelukkig ben en er geen derde meer komt. Want het is ontzettend zwaar, zowel lichamelijk als emotioneel en ook voor de overige gezinsleden. Ik wens je heel veel sterkte en je zult zien zodra de misselijkheid en het spugen aardig over is je het wel heel snel vergeten bent en je dankbaar bent dat er dagen zijn dat het wel goed kan gaan. Kijk ook eens op medischforum.nl, hier vind je nog veel meer lotgenoten.
Ik kreeg ook wel veel begrip uit mijn omgeving al waren mijn collega's niet echt geinteresseerd. Ik heb vanaf week 7 tot bevalling niet meer kunnen werken. Na week 16 werd het bij mij minder en na week 24 was ik eigenlijk niet meer misselijk. Maar daarna was ik zo slap en zwak dat ik echt weer op krachten moest komen. Pas na de 30e week kon ik weer een beetje wat doen. Die site is wel echt heel goed. Ik zag hem pas na mijn zwangerschap en had echt het gevoel dat ik het veel eerder had moeten zien. Voelde me vooral vanuit de artsen, verloskundige enzo heel onbegrepen. En ook in de bladen en de boeken lees je er heel weinig over. Ik voelde me echt niet normaal zeg maar! Heel veel succes! Hoop voor je dat het snel minder wordt. Is het spugen wel al gestopt?
oh wat fijn, ik ga er zo direct op kijken. bedankt voor de tip. ik had het in het zkh wel goed, ze waren er daar wel goed mee bezig, maar de hele behandeling is alleen gericht op dat je weer naar huis kunt, maar daarna zit je er thuis weer alleen mee. ik ben voortdurend misselijk en ik heb het echt heel erge maagpijn. elke dag vanaf een uur of 12 a 14.00 uur ben ik beroerd tot ik ga slapen. ik kan het met de medicijnen iets onder controle houden en ik spuug niet elke dag meer gelukkig. ik maak me alleen zorgen dat ik bijna geen melk en melkproducten kan vedragen, dus ik krijg geen calcium binnen.
Kun je wel vitaminepillen slikken? Dan kun je daar je calcium uit halen. Calcium zit verder ook in graanproducten en groene groenten (al zul je dat ook niet echt binnen kunnen houden waarschijnlijk). Weird genoeg kon ik vettere dingen beter binnen houden dan andere dingen. Het beste werkt om dingen te eten waar je trek in hebt, hoe raar die ook zijn.
Grappig van dat vette eten, want dat is juist waar ik helemaal niet tegen kan. Heeft ook weer met mijn maagklep te maken die niet goed sluit, denk ik. Maarreh ik eet wel wat groente, sperzieboontjes en doperwtjes. En ik zal vitaminepillen halen en proberen. Je weet maar nooit.
Sooner, alles wat je eet is prima. Zolang je maar íet binnenhoudt dan neemt je lijf daar toch wat van hoor. Ik kon geen vitaminepillen gebruiken, ik spuugde ze gelijk weer uit. Maar het is te proberen. Drinken is het allerbelangrijkste ook voor jezelf. De baby put echt uit jouw reserves (ook van vitamines/mineralen). Dat merk ik nu zelf ook door dat ik zo langzaam opknap. Ik eet ongeveer de helft van wat een zwanger zou moeten eten maar meer gaat er gewoon niet in dus aanvullen van mijn eigen reserves is lastig. Daardoor groeit de baby wel goed maar ben ik nog slapjes. Meer dan je best kun je er niet voor doen hoor. Je bent goed bezig als ik t zo lees met groenten : ) Mijn omgeving was ook begripvol. Ik vond t jammer dat het al weer zo vroeg bekend was dat ik zwanger was maar daar was nu eenmaal niets aan te doen door de opname. Het was al de derde keer dat ik dit had en de 2e opname in het zh. Balen is het maar nu het beter gaat ben ik daar wel dubbel zo blij om. Heel veel sterkte
Hey Sooner, toen ik uit het ziekenhuis kwam kon ik alleen maar witbrood eten met jam, suiker en drinkbouillon. Weken daarna alleen gekookte aardappels, klein stukje vegaburger en peulvruchten. Fruit en groente heeft echt heel erg lang geduurd. Ik probeerde inderdaad ook vitaminepillen. Verder herken ik je klacht over maagpijn, ik ben met week 21 nog met een ambulance afgevoerd omdat ik het uitgilde (en ik ben niet echt een pieper), ze hebben niks kunnen vinden. Het begrip van mensen was heel wisselend, van geschokt zijn dat je in het ziekenhuis lag, en de vraag of je baby dat wel aankan tot mensen die het wegwuifden en zeiden: ach dat hoort erbij he. Of mensen die zeggen dat ze je begrijpen omdat ze smorgens ook wel 1x braakten
Ja Deelight, dus jij ook je maag. Heb jij het idee dat dat kwam door het vele spugen of stond het voor je gevoel daar los van? Ik heb moeten praten als brugman in het ziekenhuis (uiteindelijk werd naar mijn vriend wel geluisterd toen hij het nog een keertje benadrukte) om duidelijk te maken, dat de maagpijn en slokdarmpijn er eerder was dan het spugen. De pijn in de maag en slokdarm werd steeds als gevolg aangepakt van het spugen. Daar werd ik dus gek van. Want ik had het idee dat het spugen eerder kwam van de maagpijn. Die maagpijn had ik al twee weken voordat ik ooit 1x gespuugd had. Dat dat je nog even in week 21 overkwam, wat vreselijk ellendig. Ik lees alleen maar over reflux (maagklepproblemen) en maagzuur tijdens de zwangerschap. Maar nergens zie je echt dieetmogelijkheden ofzo (ja, alleen geen prik, geen kool etc). Maar je zou verwachten dat ze hiervoor dieten konden samenstellen ofzo.
beby2, zit jij er nu nog middenin? ik zal zorgen dat ik voldoende drink, dat is niet mijn hobby op het moment, maar moet maar even he!
Sooner, bij mij kwam dat denk ik wel door het vele spugen. Heb tijdens de pieken van braakperiodes ook bloed gespuugd enzo. Heb nu heel af en toe ook nog eens maagpijn, wel veel zuur en soms nog braken. Je kan er helaas weinig tegen doen. Toen ik met de ambu aankwam in het ziekenhuis kreeg ik antagel, dat braakte ik bijna direct weer uit. (braakte toen van de pijn). Paracetamol zetpil hielp wel! Meteen 1000mg. Die mag je evt 6x per dag geloof ik (kijk het wel even na!) Werkt supersnel. Regelmatig rennies nemen wil de boel ook wel wat rustiger houden, je kan inderdaad pijn krijgen door een open maagklepje, dat kan al vroeg in de zwangerschap hoor. Ik heb trouwens wel dieetadvies gekregen in het ziekenhuis(van dietiste), voor hyperemesis, dat zou wel kunnen helpen bij maagklachten in het algemeen denk ik. Het zijn allemaal dingen die kort in de maag blijven en veel energie geven. Heb m alleen niet meer liggen hier, anders had ik em je wel kunnen sturen . Ze adviseren je dingen waar je niet snel aan denkt, zoals bijv waterijs, zodat je suiker niet te laag wordt en je vocht binnenkrijgt. Verder koolhydraatrijk eten, en weinig vet.... sja...
ik had ook pijn in mijn maag/darmen/buik al voor ik ging spugen. Heel herkenbaar en nu is mijn maag nog steeds een onhandig punt. EIgenlijk ben ik er iedere avond nog beroerd van, en als ik iets verkeerds heb gegeten dan ook. De avond is gewoon niet mijn beste deel van de dag daarom ga ik vroeg naar bed. De rest van de dag probeer ik gespreid te eten en dat gaat heel goed. Ik eet 's middags warm en ga een klein uur na het eten een poosje slapen, dat scheelt ook wel want dan voel je er natuurlijk niets van. Spugen doe ik nu ook helemaal niet meer. Ik ben nu zo ver dat ik wel zeg dat dit uit te houden is hoor tot het einde van de zwschap, het is alles beter dan het spugen en niets binnenhouden. Van de antagel ging ik trouwens ook alleen maar spugen. Heel naar.... Oh ja, wat ik wel merk is dat wanneer ik teveel doe mijn klachten erger worden, dus rustig de dag doorkomen is voor mij nog heel belangrijk. Mss heb je daar ook iets aan? Lig jij nu nog hele dagen op bed??
oh ja, toen ik zo misselijk was moest ik van de arts koude cola drinken en dat hielp inderdaad goed. Hoe stom en goor ook als je al ziek bent....! Verder niets eten waar je geen zin in hebt. Als je er al geen zin in hebt gaat het er geheid weer uitkomen. Hij zei toen ook dat als ik iets wilde hebben wat er niet op de afdeling was dat de voedingsassistente dat dan moest gaan halen bij de kantine/winkeltje
oh beby2, zo herkenbaar. Weet je wat ik nog steeds niet goed begrijp. Bij maagzuur of maagpijn wordt pepermunt afgeraden. En wat smaakt er naar pepermunt; antagel, rennies en maalox. Alledrie kwamen ze er net zo snel weer uit als ze er in gingen. Nee wat zeg ik, ze gingen er heel moeilijk in en waren er zo weer uit. Vooral die Antagel, daar heb ik nu nog angstdromen van. Ik heb even de naam van het maagmedicijn opgezocht dat ik nu heb, het is omeprazol activis. In het zkh hadden ze hetzelfde medicijn, maar daar had het een andere naam, maar die wordt niet vergoed door de verzekeringen. Het legt een beschermlaag over mijn maagwand. Een wondermiddel, hoewel het nog niet helemaal over is. Met name (en ook dat herken ik) als ik te lang van mijn bed op ben (ik lig er inderdaad nog heel veel op, of ik zit op de bank) dan krijg ik weer een verlammende maagpijn en slokdarmpijn. ik kan dan heel moeilijk ademen. Alles plan ik heel rustig en ook bezoekjes laat ik door mijn vriend doseren. En als ik telefoneer dan ga ik verkeerd ademen en gaat het mis, dus dat laat ik door mijn vriend doen. Maar het gaat wel de goede kant op. Deelight, jammer dat je dat dieetadvies niet meer hebt, maar ik heb toch wel wat aan je tips hoor. Ik ben gelijk aan de waterijsjes gegaan en dat is echt een heel fijne tip!! Dank je wel.