Hallo allemaal ik heb hier twee cavia's en heb een probleem ik gebruik al heel lang soort van kattekorrels vor in hun kooitje, nooit geen problemen mee gehad! maar nu tref ik steeds "wormpjes" aan in hun vloerbedekking! zo zielig! dat wil ik helemaal niet! ik vervang het spul elke week en dat was normaal geen probleem zijn de caafies misschien ziekjes ofzo? vind het echt zo sneu.... ik ga nu in ieder geval dat gedeelte waar ze het meeste zitten {en waat "wormpjes" dan zitten} wat vaker leegscheppen....
Ik heb een cavia, maar ik herken het probleem niet. Kan het zijn dat de worpjes al in de kattenkorrels zitten? Eten de cavia's nog goed en zijn ze nog levendig? Vaak kan je daaraan wel zien of ze goed in hun velletje zitten.
mmhh wij hebben 7 cavias gehad ....en nooit wormpjes gezien ....de korrels ken ik wel ...je bedoelt de gerperste houtkorrels toch ? zou toch eens even naar de wormpjes laten kijken ...
jep geperste houtkorrels jah ze zijn heel levendig vacht blinkt en vreten al de beste keutels zien er ook heel goed uit! zouden het misschien ook vliegen larven kunnen zijn bedenk ik me net?
het kunnen ook vliegen larven zijn maar die moeten dan wel een reden hebben om daar te nestelen .....
Vreemd, nee, hier een cavia van bijna 7 (haar zusje is helaas vorige maand overleden ), maar nooit wormpjes in de kooi gezien. Ik gebruik al van het begin af aan die geperste houtkorrels. Misschien toch even je cavia door de dierenarts na laten kijken.
wij hebben bij mijn ouders denk totaal18 cavias gehad maar ik ken het inderdaad ook niet. Vind appart zal er inderdaad even naar laten vragen.kijken bij de dierenarts
Zit er in die zak van die houtkorrels geen wormpjes? Misschien als je een nieuwe zak koopt dat het dan is opgelost? Als dit niet het geval is toch maar even naar de dierenarts
Ik ben showfokker Kan het zijn dat die wormpjes al in de zak houtkorrels zitten? Ik heb hier nog nooit wormen of maden gehad. Maar ik heb wel een keer nieuwe zakken voer gehad met vliegjes erin, dus misschien dat het al in de zak zit.
ik heb jaren veel cavia's gehad Totdat we getrouwd zijn en mijn man zeer allergisch is voor .... ja cavia's! Ik heb 1 keer maden in het hok gehad, toen de oppas tijdens de vakantie het hok niet had verschoond... Maar als jij wekenlijks je hok veschoont lijkt me de kans op maden heel klein...
mijn vriendins vader fokt cavia's, en die lopen ook buiten, nu had een vriendin van ij 2 jonkies opgehaald en die hadden wormpjes of iets in de vacht.
mmm vachtjes ook al nagekeken een paar keer heb het al vaker echt al een aantal weken maar dacht steeds he verdorie weer te laat verschoont maja doe het elke week! zak is nu leeg zal nog 1 keer een nieuwe zak kopen... en overmorgen even de kooi inspecteren en anders ga ik idd maar naar de dierenarts! germ erme dingskes
@marijke welke cavia's fok jij dan? ik heb 2 borstel geloof ik maar ze zijn echt zoooo leuk! 1tjes heeft een witte ring helemaal doorlopend om haar hoofdje en de andere heeft een wit flinkje aan haar zijkant en echt een hanenkam met in het midden een witte streep en hieromheen zwart en bruin! ziet echt super schattig uit
Voordat je de bak verschoond met nieuwe inhoud uit de nieuwe zak zou ik even lekker de bak ontsmetten met gekookt water en dettol. Dan weet je zeker dat er niks in blijft zitten.
mmhh kan wel de reden zijn dat er wormpjes zijn ....maar er zitten 2 in 1 kooi ....die kun je beter wat vaker dan 1 keer in de week doen ......die beestjes poeperen wat af ....en vaak blijft er ook wel wat rauwkost liggen en dat kan ook lekker gaan schimmelen ..... hoop dat je er snel van af bent van die wormpjes ...
Ik heb zelf al jaren cavia's en heb dit probleem zelf ook een keer gehad met houtkorrels. Het zou heel goed al in de zak kunnen zitten dus. Maar het kunnen natuurlijk ook vliegenlarven zijn. Ik heb er ook 2 in een hok zitten en ik gebruik nu alleen nog maar zaagsel eigenlijk. En hooi, daar kunnen ze zich lekker in verstoppen Verder maak ik zelf het hok 2x per week schoon, ze schijten namelijk alsof hun leven er vanaf hangt En idd, altijd tussen het verschonen door het hok even goed schoonmaken. Hopelijk ben je er snel vanaf! En anders misschien toch even naar de dierenarts voor de zekerheid. Succes!
tnxx allemaal voor de reacties heb nu tussendoor ook nog gekeken en tot nu geen "wormpjes/larfjes {of hoe je die dingen ook wil noemen} en misschien idd door de houtkorrels, ga anders misschien nog maar eens over op zaagsel maar is alijd zo'b zooi en dan gaan ze zo niesen