Bah, ik moet toch aan de ijzerpillen. Ze hadden het al voorspeld (was al niet zo hoog) en nu is het toch flink gedaald de laatste weken. Nu zei de VK dat ik die pillen op een lege maag moet nemen (liefst dus 's ochtends vroeg) en niet met melkproducten. Ik eet 's ochtends altijd cornflakes en aangezien we hier alleen (Duits) zuurdesembrood hebben eet ik ook echt geen brood 's ochtends. Dat is namelijk vaak erg droog. Weet iemand in hoeverre ijzertabletten met (een half uurtje later) een bakje cornflakes is? Of moet ik langer wachten?
Je mag idd geen melkproducten eten/drinken bij het gelijktijdig gebruik van ijzersuplementen. Dit is ivm dat melk de opname van ijzer verstoord. Daarom zou je ook gewoon bij het eten geen melk mogen drinken... Hetzelfde geldt overigens voor cafeïnehoudende dranken.. Het is niet zo dat je per se de tabletten op een lege maag moet nemen hoor. Ik zou ze in jouw situatie bij het avondeten nemen. Ongeveer een half uur/uurtje vantevoren. Zo heb je het probleem met de melk 's ochtends niet en ijzertabletten op een lege maag zijn alles behalve lekker! (je krijgt dan echt een bepaalde smaak in je mond)
Ik zou ze ook ruim voor de maaltijd innemen. Voor een goede ijzeropname is het goed om ze in te nemen met vitamine C, dus bijvoorbeeld sinaasappelsap.
idd beste innemen met sinaasappelsap, melkproducten breekt juist het ijzergehalte weer af van de tablet
ik gebruik ook (3 maal daags) ijzertabletten (ben overigens niet zwanger). Het voorschrift is: een half uur voor de maaltijd met vruchtensap of 2 a 3 uur na de maaltijd met vruchtensap.
Dit staat bij mij ook op het doosje idd. Behalve dan dat van die vruchtensap bij mij staat er alleen op niet innemen met melk producten. Hier overigens nog steeds (al ong vanaf dat ik zwanger werd van de laatste) aan de pillen. Heb in de zwangerschap toen ik ze echt niet geslikt kreeg trouwens een drankje gehad (nog viezer) en mocht ik kiezen of ik het tegelijk met een melk product deed en dan de dubbele hoeveelheid of op een ander moment en dan de gewone hoeveelheid. Maar daarmee moet je natuurlijk nooit zelf gaan knoeien. Verder als het 1x per dag is kan je het bijv ook gewoon in de middag slikken zegmaar rond 3 uur ofzo met een stuk fruit erbij en een flink glas water/sap!
IJzertabletten en levensmiddelen met een hoog ijzergehalte mogen niet direct gecombineerd worden met melkproducten, koffie of thee, omdat het de ijzeropname tegenwerkt. Levensmiddelen met een hoog vitamine-C gehalte (appelsap, sinasappelsap of roosvicee) bevorderen juist de opname van ijzer en daarom kunt u deze het beste gecombineerd gebruiken. Dit betekent dus niet dat u geen melkproducten moet gebruiken. Integendeel, u heeft melkproducten zeker nodig in verband met de calcium die het bevat. Gebruik uw melkproducten bij voorkeur minimaal één uur voor of twee uur na de maaltijd. Levensmiddelen met een hoog ijzergehalte zijn: -vlees, vis gevogelte -eieren -volkorenbrood, roggebrood, bruinbrood, ontbijtkoek -alle groene groentes, rode bieten, koolraap -peulvruchten, frambozen, abrikozen, mango’s -noten -appelstroop, keukenstroop -roosvicee ferro, floradix, bietensap Wij zullen uw ijzergehalte minimaal twee keer in de zwangerschap controleren en indien nodig ijzer voorschrijven. Dit kwam ik tegen op de site van Verloskundigen praktijk Kampen..
Ik neem ze meestal 's middags met fruit of sinaasappelsap. Als ik ze 's ochtends neem, word ik kotsmisselijk. En net als jij ontbijt ik ook altijd met een bak muesli of cornflakes.
Hmm wel lastig, want mijn Frauenarzt zei dus duidelijk dat het op een lege maag moest. Het mocht ook later in de avond, maar meestal snaai ik 's avonds nog wel wat en dan heb ik dus geen lege maag... Ik ga ze zo even halen, en dan hoop ik dat er wat op staat.