Een hamster...?

Discussie in 'De lounge' gestart door Saskia78, 1 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Even jullie ideeën hoor...
    (en dan bij voorkeur niet meteen zeuren dat ze er te klein voor is... Dat bepalen wij zelf wel)

We zitten er over te denken om dochterlief een hamster te geven voor haar verjaardag.

Enige tijd geleden hadden wij dit idee al... En ja ik weet.. Haar hamster, mijn verantwoording. Dat is geen enkel probleem.
    Kleine maand geleden wilde ze graag onze poezen hebben dus ik zei half serieus; nou ga ze eerst maar eens verzorgen :)
    En nu elke dag krijgen ze eten, drinken en ook aandacht. Had ik niet helemaal verwacht :)

De overige opties:
    Konijn valt af omdat die vrij moet kunnen lopen en dat is hier met 2 katten die graag bewegende voorwerpen bespringen geen optie.
    Cavia vond ik sowieso al stom maar volgens man in de dierenwinkel zijn ze dusdanig gevoelig voor ziektes dat je het eigenlijk niet moet willen.
    Vissen kunnen natuurlijk altijd maar eerlijk gezegd maak ik liever een hamsterkooi schoon dan een vissekom..
    Muisje lijkt me wel leuk.. Maar NOG kleiner :)
    Gerbil wilmanlief graag maardie zijn nauwelijks tam te krijgen en stellen toch wel aardige eisen aan hun behuizing ook omdat ze graag ontsnappen.

Iemand nog andere leukere of betere ideeën?

2. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    als je een hamster neemt zou ik eerder voor een goudhamster gaan dan een dwerghamster.
    goudhamsters zijn veel tammer te krijgen en een stukje groter.

alleen vergeet niet een hamster slaapt overdag en leeft vooral snachts.
    ze kunnen goed ontsnappen!!!

als je een cavia in de dierenwinkel koopt ja dan heb je kans op ziektens, als je een cavia bij een fokker of beter nog uit opvang haalt heb je gezonde beesten.
    en als konijn, wees daar niet te licht over, onze frans hangoor pakt onze kar gerust als die niet optijd is.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Schildpadjes? Die zijn wel rustig en ook niet super moeilijk qua verzorging

Een hamster is al gauw te snel voor een kleuter, die lopen echt snel weg. 1x deurtje 1 minuut onbewaakt en ze zijn weg. maar zijn wel gave beestjes :)

4. tulip

tulip Niet meer actief

wij hebben een hamster, leuk beestje. Voor haar wel te snel om vast te houden, maar ze doet het kooitje open (als wij erbij zijn) en dan geeft ze hem lekkers. Dat vindt ze helemaal geweldig.

Hiervoor hadden wij een cavia, beestje is 6 jaar geworden, dus met ziekten viel het hier wel mee. Erg leuk, kwam toen ze baby was naast haar op het boxkleed liggen, het was net een klein hondje. Die zijn wel makkelijker te kroelen.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik had vroeger ook hamsters maar vond ze niet zo leuk omdat ze altijd sliepen :p Er is idd hier ook wel eens een ontsnapt!
    Een vriendinnetje had ratjes en die vond ik echt superleuk! Denk dat dat veel leuker is dan een hamster.

6. Saskia78

@guus: mja ik had online gesnuffeld en daar adviseerde men een Siberische dwerghamster als "handigst".
    (niet schrikachtig, slaapt relatief vroeg en makkelijk handtam te maken.)

@schildpadjes: heel leuk als ze 3-4cm doorsnee hebben... Maar ze worden zo'n 30cm :)

7. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

wat vind je van een tamme rat

mijn neefje heeft al meerdere keren een rat gehad

ze zijn echt zo leuk en heel goed tam te maken. je kunt ze op je schouder meenemen en zijn duizend maal leuker dan een hamster (die de hele dag slaapt)

en qua stank valt het reuze mee , ze stinken niet meer dan andere beesten.

8. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Als je een muis te leuk vindt neem een ratje. En voordat iedereen roept dat ze vies zijn, dat zijn ze niet! Ja de rioolrat is vies maar een tammeray niet. Zijn ontzettend schattig, goed tam te krijgen en leuk voor kinderen. Ze zijn overigens ook grappig en je kan er van alles mee.

Wel 1 tip, ze kunnen goed ontsnappen

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    waar woon je ongeveer? Ik heb mijn hamster gekocht bij iemand die ze zelf fokt ( heeft veel ouderdieren dus geen doorfokken) en ze vanaf de eerste week dagelijks oppakt enz, echt een liefhebber. Ik heb jog nooit zo een tam hamstertje gehad! Zelfs mijn meisje van anderhalf kan m aaien, blijft ie gewoon voor stilzitten.

Gouhamsters zijn inderdaad liever en rustiger, idd nachtdieren maar je kunt ze best af en toe wakker maken overdag, mijne komt zelf zn nestje uit als we zn naam noemen.
    Hele leuke huisdieren zolang je ze maar dagelijks uit hun hok haalt zodat ze aan je gewend blijven.

10. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

super leuk maar padjes worden padden... en hebben een mega bak nodig ;)

11. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    schildpadden bijten snel!!

dan is een rat denk ik nog wel een optie, die slapen overdag niet zo heel veel, zijn stuk groter en supertam (mits je ze partculier koopt)

mijn ervaring met goud en dwerg hamsters is toch anders, ik heb zelf een langharige goudhamster gehad, geweldig beest, op school en in de dierenwinkel waar ik werkte waren juist de rusische die flink beten.

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je hebt er ook die maar max 14 cm schildlengte worden

Muskusschildpad - Wikipedia

13. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik dan eerder voor twee ratjes gaan.
    Hamsters bijten snel is mijn ervaring en genieten niet echt van knuffel contact... Ratjes bij een fokker weg leven net zo lang als ee hamster en kun je goed tam maken...

14. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hamstertjes slapen inderdaad erg veel overdag en 's nachts maken ze vooral herrie ;) Ik had zelf als kind een hamster en ik vond hem hartstikke schattig, maar echt kroelen ging niet, daarvoor was hij veel te snel.
    Gemiddeld wordt een hamster slechts een jaar of 2; ook dje van mij overleed na 2 jaar en dat was tranen met tuiten!

Ik heb aan mijn cavia veeeel meee plezier beleefd! Ziek is ie eigenlijk nooit geweest. Hij stierf na 7 jaar aan ouderdom. Het was een lief beestje, met hem kon je makkelijker knuffelen dan met mn hamster.

Succes met het vinden van een geschikt huisdiertje! :)

15. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
  16. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Dwerghamsters zijn over het algemeen veel zachtaardiger dan goudhamsters ;)
    Goudhamsters kunnen erg dominant zijn en zijn vaak een stuk feller (en bijten sneller!).
    Als ik een dwerghamster zou aanraden zou ik voor een Roborovski gaan; die zijn zo lief!

Ik heb jarenlang diverse knaagdieren gehad; Gerbils (woestijnratjes), tamme ratten, goudhamsters, dwerghamsters, cavia's, konijnen...
    De dwerghamstertjes en de konijnen vond ik toch wel de meest lieve en rustigste beestjes hoor :) Ook de Gerbils zijn ontzettend lief, leuk en prachtig om naar te kijken! (gedrag lijkt heel erg op die van stokstaartjes, zo staan ze ook vaak op de uitkijk in hun hok :D)
    Ik heb de dwerghamstertjes ook altijd samen gehouden (vrouwtjes; 2 mannetjes zou ik niet zo snel doen ;)) en dat ging hartstikke goed!
    Het zijn namelijk echte groepsdiertjes :)
    Goudhamsters zet je niet zo snel samen ;) (tenzij mannetje + vrouwtje, maar dan heb je binnen no time een heel huis vol :p)

17. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ja heel leuk maar die zijn dus niet zo makkelijk te onderhouden als jij zegt... ze hebben zo i zo een bak van 1.20 nodig.. vaak schatten mensen het verkeerd in.. met gevolg dat ze in veels te kleine bakken verkeerde inrichting en verlichten op mp staan

18. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    nou jaren cavia's gehad maar de meesten toch dood gegaan door ouderdom. Ik vind ze tof, ze krabben niet.

maar een hamster ook leuk alleen zo klein..
    gerbil zou ik ook niet doen.
    Een rat dan? die zijn grappig.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Eerlijk?

Met 2 katten in huis zou ik geen klein diertje doen.

Daar gaan ze echt op jagen...en als ze de kans krijgen eten ze het beestje zo op.

Tenminste dat is mijn ervaring met ratjes en 2 katten.

20. Saskia78

Mja een rat die tam is... Is op zich erg cool.
    1 practisch bezwaar is dat hij natuurlijk veel te groot is voor die kleine handjes, schouder.
    En ze is er laatst door gebeten... Heel drama want de eigenaar zei dat het niet waar was want "dat doet ie anders nooooooit" zegmaar :)
    Maarja wel huilend kind natuurlijk.
    Al viel het op zich wel mee... Was weinig te zien verder. (en ze kunnen pittig bijten op zich.. Maar goed, mijn ervaring is ook dat ze dat weinig doen als ze zo tam zijn dat ze op je schouder mee naar de winkel kunnen :) )

Vind ze zelf erg leuk trouwens.. Maarja meisje dr voorkeur zelf is een muis..
    Dat heeft mijn voorkeur dan weer niet maar iets kleins mag wel op zich.
    En poezen blijven uit de buurt. Beestje komt boven te staan (ja, wij zitten veel in die kamer.. Althans bijna altijd wel 1 van ons beiden) en de poezen mogen niet in die kamer komen sinds ze in het mengpaneel hebben overgegeven.. Duur grapje, doen we niet meer)

Deel Deze Pagina