Ik heb nu een zoon van 3. Toen hij 1 werd, werd bij mij een PND vastgesteld. Het eerste jaar heb ik 'overleefd' door mijn werk toe te passen op mijn gezinssituatie. (ik werkte al 12 jr op een KDV) Na 1,5 jaar therapie en 2 jaar AD ben ik eindelijk 'gezond'. Ik ben stapelgek op mijn mannetje en geniet nu ook volop. Alleen heb ik sinds zijn 3e verjaardag een stille wens voor een 2e. Ik weet alleen niet of ik het nog eens aankan/aandurf. Na een gesprek met de gyn/psychiater/psychologe ben ik nog altijd in dubio. Ik wil heel graag, maar blijf erg bang voor herhaling. Heeft iemand ervaring met een nieuwe zwangerschap na een PND?
Geen ervaring, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je door deze ervaring ontzettend twijfelt! Het is ook niet zomaar iets wat je doorgemaakt hebt. Ik denk alleen wel dat niemand hier jou kan vertellen of je het wel of niet moet doen; die keuze ligt natuurlijk bij jou en je partner (?) Het enige wat ik je misschien wel zou kunnen 'adviseren' is, mochten jullie voor een tweede gaan en je wordt zwanger, om na de bevalling direct hulp te vragen/aanvaarden dmv gesprekken, medicijnen, en wat er nog meer nodig zal zijn. Zo ben je er iig op tijd bij en kun je er waarschijnlijk eerder vanaf zijn dan de vorige keer. Ik heb weinig verstand van PND's dus misschien zeg ik wel iets heel raars nu, maar omdat je het al eens doorgemaakt hebt weet je nu misschien wel hoe je ermee om kunt gaan en daardoor het misschien in mindere mate krijgt of zelfs helemaal niet..? Heel veel succes in ieder geval met het nemen van een beslissing! P.s. Je schrijft 'stille wens', ik begrijp daaruit dat je partner er niets van weet? Als dat klopt, praat er eens met je partner over (Ik neem namelijk aan dat je een partner hebt...? )
Dank je, mijn man is helemaal op de hoogte hoor! Het is alleen een stille wens omdat onze omgeving er van uit gaat dat we met z'n 3en zullen blijven. Dat houden we ook graag zo totdat we een definitief besluit hebben genomen. Hij is ook in twijfel door alles wat hij heeft mee moeten maken. En ja de hulptroepen staan klaar mocht het weer gebeuren, maar goed je moet er wel weer doorheen... vraag me gewoon af hoeveel vrouwen het wel hebben gedaan of waarom juist niet..