Ik weet t niet meer... Jullie wel?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kristel86, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Fijn zeg dat het een stukje beter gaat! Ik zou haar gelijk bij wakker worden, ingebakerd, voeden. Als dat werkt, prima toch! Kun je t later altijd weer wat langzaam afbouwen.
    Boven rustig voeden lijkt me ook niet verkeerd. Verder gewoon lekker veel met haar knuffelen! s Middags misschien even een dutje doen (slaapt Y. nog s middags?) en haar lekker bij je neerleggen.
    Geniet van de voedingen die goed gaan en probeer stukje bij beetje het vertrouwen weer terug te kijken.

2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @zogelukkig: Ze slaapt zo'n 3-4x overdag (tussen 8 en 20 is dat dan)
    Ik doe idd alles in een vaste volgorde normaal gesproken, maar t is nu zo rommelig dat dat dus even niet meer werkt.
    Normaal gesproken wordt ze wakker, krijgt ze schone luier, dan drinkt ze, dan knuffel-/speeltijd en dan gaat ze slapen.
    Maar nu is het zo rommelig dat dit ritme ook weg is...

@Red: Y slaapt idd nog 's middags (gelukkig ;)) dus ga dan ook wel eens liggen als P ook wil slapen.
    Maargoed, ritme is een beetje weg dus dit komt er helaas even niet meer van.

Vandaag ging t ietsje beter..
    Vanochtend om 8.00 uur gedronken bij me, ging als vanouds.
    Daarna ging t weer moeilijk en heeft ze dus rond 11.30 een fles gekregen.
    's middags (15 uur) toen ze wakker werd meteen vanuit bed geprobeerd aan te leggen (ingebakerd en al). Ik bleef staan en heb haar heen en weer gewiegd en dat ging goed. Ze heeft goed gedronken toen!
    Maarja, daarna om 18.30 was t weer drama toen ze wakker werd. Heb hetzelfde gedaan als vanmiddag maar niks was goed..
    Uiteindelijk dus maar gaan kolven en dit heeft ze weer met de fles gekregen van papa (ik zat er weer even helemaal doorheen :))

Daarna ben ik met haar op ons bed gaan zitten in t donker en heb haar tegen me aan gelegd. Na een tijdje mn shirt uit gedaan en haar bij mn borsten gelegd maar toen zette ze meteen weer een keel op :( (niet om te drinken, maar gewoon om erbij te liggen, meer niet)

Ik geniet enorm van de momenten dat t wel goed gaat, maar ik vind t zo moeilijk om de slechte momenten uit mn hoofd te zetten en/of te relativeren..
    Ik voel me echt een slechte moeder.. Krijg hier echt gedachten van dat ze me liever kwijt dan rijk is (ookal weet ik dat het nergens op slaat, natuurlijk wil ze me niet kwijt! Maar zo voel ik me nu wel gewoon...)
    Bah, ben gewoon een emotioneel wrak hierdoor en weet echt niet hoe lang ik dit nog volhou.
    Mn man begrijpt me ook voor geen meter. Komt elke keer met "ja, maar ze heeft vanmiddag wel gedronken!" of "dat slaat nergens op wat je nu zegt". Allemaal antwoorden die ik zelf ook wel weet, maar ik wil dat niet horen. Ik wil gewoon getroost worden, maar dat begrijpt ie niet :( (ookal heb ik dat duidelijk gezegd)

Nooit gedacht dat borstweigeren zo'n grote impact kon hebben..
    Zoals het nu gaat is t gewoon te veel voor me. Ik ga eraan onderdoor en mijn gezin ook.
    Als ik nou niet nog een peuter had rondlopen was t misschien anders geweest, maar nu is t gewoon erg moeilijk om te handelen zonder goede backup en daarbij wil ik mn oudste ook niet t gevoel geven dat ze niet meer belangrijk is ofzo. Ik probeer zoveel mogelijk van mijn tijd ook aan haar te besteden, maar t gaat al 3 maanden k*t en ik merk dat zij er ook onder lijdt...

Anyway, ik blijf proberen en doorgaan, maar ik ben bang als t niet snel beter zal gaan dat ik stop met proberen en in eerste instantie overga op fulltime kolven weer (wat ik bij oudste ook gedaan heb) en dan zie ik wel hoe (lang) het gaat...

Tijd zal het zeggen :)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.264
    7.312
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat ik zou doen als ik jou was, is de borst geven op de momenten waarvan je weet dat het goed zal gaan, en de fles op de momenten dat je weet dat ze de borst niet echt zal willen. Denk dat dit voor jullie allebei veel stress scheelt en zo heb je haar toch nog aan de borst en misschien kan je haar weer volledig aan de borst krijgen als ze wat groter is, maar die negatieve associatie moet nu even weggaan en je dochter moet wat beter in haar vel komen te zitten. Denk dat de borst voor haar vaak niet fijn is, omdat de melkstroom misschien wat onvoorspelbaar is voor haar, Lisa had ook reflux en ze had vaak echt moeite met uit de borst drinken, werd er erg onrustig van. Die paar keer dat ze de fles heeft gekregen was ze wel rustiger, maar ik wilde er niet aan, maar achteraf gezien heb ik daar heel erg spijt van...
    Wil ze trouwens wel altijd de fles van jou?

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Arme jullie! Je doet zo je best, ik vind dat echt knap van je!
    Het moet haast wel goedkomen!;)

Mijn zoontje heeft nooit borstgeweigerd toen hij verborgen reflux had (wel bij 8 maanden ivm doorkomende voortanden) maar vlak voor zijn opname bij 4,5 maand ging het drinken wel steeds slechter. Maar hij had toen al een slokdarmontsteking en echt heel veel pijn. Wanneer heb je weer contact met de kinderarts? Het kan ook door de reflux komen.

Je bent goed bezig; verschoon maar niet eerst de luier en leg haar maar aan meteen als ze wakker wordt in de bakerzak.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dikke knuff meid!! *hou de post morgen even in de gaten* ;)
    Ik sluit me bij Snoopy aan, zodra het niet gaat, de fles pakken en kolven. Zij rustig, jij rustig.
    En kijk hoe het gaat met de reflux, medicatie, etc.

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Even kort via telefoon

Lijkt me een goed plan om t even zo te doen met de voedingen, overdag fles en de ochtend/late avondvoeding live. Overdag iig aanbieden maar direct bij t eerste teken van aversie stoppen en fles geven.
    Maar even kijken hoe dat gaat. Denk wel dat t ons beiden iig rust zal geven :)

Wat betreft medicijnen, gaat alweer niet goed. (nu 2x 2,5mg)
    Ze ruikt alweer zurig en haar ontlasting is groen met slijm en klonten...
    Dit had ze nooit voordat ze nexium kreeg en in mijn dieet is niks veranderd dus t is echt door de nexium..
    Ik heb maandag weer afspraak bij ka maar ga morgen bellen, wil andere medicijnen proberen. Misschien losec of domperidon oid, maar even overleggen iig, want nexium is t gewoon niet voor mn meisje..

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

hey meis ik lees het nu pas!! dat p ook z'n last heeft van de nexuim zeg wat ellendig! ik hoop echt dat het voor jou ook goed gaat lopen nu.

welke arts heb je??

8. zogelukkig

Groene poep:

Niet optimaal borstvoedingsmanagement
    Een erg ruime melkproductie, lange tijd tussen voedingen of het te snel wisselen van borst tijdens een voeding kunnen ertoe leiden dat de baby grote hoeveelheden relatief magere melk binnenkrijgt. Door het lagere vetpercentage blijft de melk minder lang in de maag en zal de darm in korte tijd veel melk te verwerken krijgen. In de darmen moet het melksuiker lactose afgebroken worden door het enzym lactase. Komt er erg veel melk in korte tijd in de darmen, dan kan er een relatief tekort aan lactase ontstaan. De overmaat aan lactose in de darmen geeft gisting van deze suikers. Dit kan gasvorming, krampjes, dunne groene en schuimende ontlasting veroorzaken.

Signalen voor een overgevoeligheid voor iets uit de voeding van de moeder of een supplement dat aan de baby wordt gegeven zijn: groene, waterige ontlasting, een vieze geur, chronische diarree of juist verstopping, met slijm of een spoortje bloed.

Bij doorkomende tanden of kiezen melden ouders vaak dat de ontlasting vaker komt, losser van structuur is, soms zurig ruikt en richting groen van kleur is. Ook wordt irritatie van de huid in het luiergebied gezien.

Bron: bv.com

9. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @zogelukkig: ik ben bekend met die oorzaken van groene ontlasting, maar dit komt echt door de nexium.. ze heeft t laatst een dag niet gehad en toen was de ontlasting ook meteen weer geel, zoals t hoort. Nu krijgt ze t weer en t is meteen weer groen en dikkig..

Voor zover ik begreep zit t zo: nexium verminderd de aanmaak van maagzuur. Maagzuur verteerd normaal gesproken je voeding al een beetje voor. Door remming van maagzuurproductie komen er nu onvoorverteerde eiwitten ed in de darmen en dus moeten de darmen nu t meeste werk doen. Dit kan een grote aanslag zijn, helemaal bij baby's waarbij de darmen nog niet goed ontwikkeld zijn...

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    KA gebeld, hele discussie gehad (Meid is net afgestudeerd - gelukkig ben ik zelf ook niet op mijn achterhoofd gevallen om t zo maar even te zeggen ;))
    maar vanmiddag kunnen we nieuwe medicijnen ophalen > Losec.
    Ben benieuwd hoe t daarmee zal gaan.. ;)

Drinken tot nu toe:
    Ze werd om 5 uur wakker en had erge buikpijn en wilde dus totaal niet aan de borst. Luier verschoond en een beetje geholpen met de thermometer. Kwam flink wat lucht uit en een beetje ontlasting en daarna was t goed, toen wilde ze gewoon aan de borst!
    Terwijl ze dus niet ingebakerd was en klaarwakker! :D

Vanochtend weer even GEEN nexium gegeven, maar had nog wel buikpijn dus wilde niet aan de borst, dus gekolfd en fles gegeven.

Vanmiddag niks aan de hand en gewoon aan de borst gedronken! Ik was zelf wel erg gespannen, maar P was heerlijk ontspannen en met behulp van de neusspray is het gelukt! :D
    Ik ben benieuwd hoe het zometeen zal gaan (ze kan elk moment wakker worden)

Net een onverwacht telefoontje van Stefan Kleintjes gekregen (hij begeleidt me met mijn dieet) en nog wat tips gekregen.. (heb hem woensdag nog aan de telefoon gehad en hij had al door dat ik er doorheen zat dus belde even om te vragen hoe t ging. Geweldige man! :))
    Hij zegt hetzelfde als jullie eigenlijk; de momenten waarvan ik weet dat t goed gaat gewoon live geven en de andere momenten iig aanbieden, maar bij t eerste teken van weigeren stoppen en een fles geven.
    En bij elke fles die we geven moeten we wat olie erdoor doen.

Ik voel me iig wederom weer ongelooflijk stom.
    Vanochtend heeft gewoon bewezen dat ze niet drinkt omdat ze pijn heeft..
    En dit is al de zoveelste keer dat ze weigert en dat dit de reden is, dus voel me stom dat ik het niet wederom in deze hoek zoek.

Nu is t deze keer dan niet door de reflux (wat vorige keren wel het geval was) maar als gevolg van de medicijnen.

Wat een gedoe ook allemaal.. *zucht*
    Nu maar hopen dat ze t beter zal doen met Losec (+ olie door elke fles die ze krijgt) en de maatregelen om wat rust in huis te creeren weer.

11. zogelukkig

Ik hoop voor je dat de Losec geen krampen geeft. Helaas is wel het zusje van Nexium (esomeprazol en omeprazol) en hebben ze dezelfde eigenschappen. Zantac heeft een andere werking, is dat niks dan?

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Fijn dat Stefan ook meedenkt! Had hier idd ook even contact met m gezocht toen D. weigerde.
    Fijn dat je nu waarschijnlijk de oorzaak weet! Hopelijk gaat het goed met de Losec.

13. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Losec: Ik hoop ook dat t hiermee goed zal gaan.. Als ze hier ook buikpijn en verstopping van krijgt dan blijft er weinig over..
    Zantac kreeg ze als eerste medicijn, maar zelfs de maximale dosis was niet genoeg, dus dat is helaas geen optie.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.264
    7.312
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan ze niet iets van lactulose erbij krijgen als ze last heeft van verstopping door de medicijnen? Met medicijnen heeft ze geen last meer van reflux?

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Snoopy: Dat is idd de volgende stap als het weer niet goed mag gaan.. We moeten nu 2x 10mg losec per dag geven, maar ik vind t doodeng dus we beginnen even met 1x per dag 10mg, kijken hoe ze hier op reageert.
    De reflux is idd weg met de juiste dosering medicijnen, maar haar darmen kunnen er gewoon echt niet goed tegen.
    Dus je bent van t ene probleem af en zit met een ander probleem..
    Losec zou wat milder zijn dan Nexium, dus ik ben benieuwd...

Ze heeft gisteren iig bijna alle voedingen aan de borst gedronken, op 2 na! :D
    Vandaag ook alweer 2 live, dus hoop dat t vandaag ook goed mag blijven gaan en ze dus geen last zal krijgen van de Losec die ze gisteravond gekregen heeft... *duim duim duim*

16. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    En toen was ik weer ongesteld... *zucht* dat kan er ook nog wel bij! :x

Zal ook wel een rol spelen in t weigeren, lage productie en moeilijke toeschietreflex denk ik?? Vanmiddag wilde ze overigens weer niet bij me drinken..
    (Wat zal er nog meer bijkomen ;))

Deel Deze Pagina