ik werd gebeld door uwv.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sila24, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    nou als je de puf hebt om even een blokje om te gaan dan mag dat gewoon.
    Ik heb tijdens mijn 2 zwangerschappen lang in de ziektewet gezeten en ging overal ook heen als dat enigzins kon.
    Alleen als je op vakantie wil moet je toestemming van je werkgever en arbo-arts hebben.

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ehm ziekteverzuiminfo waar kan ik die vinden dan? staat het in mijn cao?? die benik kwijt:D:D

En arbo heb ik niet gehad en komt ook niet denkik omdat ze mij eruit gaan gooien in februari

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja precies als ik me uit mijn bed kan slepen. Maar op vakantie gaan lukt sowieso niet ;)ik zie mezelf al , kotsend de vliegtuig ingaan haha

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja precies ik ben vandaag even buiten geweest maar heb weer energie gekregen lijkt het wel

5. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Vervelend dat je je zo ziek voelt Hamis. Ik ben vanaf week 20 (ongeveer) 25% minder gaan werken. Toen ben ik ook gebeld door het uwv, 6 weken later hebben ze nog een keer gebeld. Dat was een gesprekje van 1 minuut ofzo. Ze deden absoluut niet moeilijk. Heb vandaag mn laatste dag gewerkt en hoef nu pas weer in mei...raar hoor. Hoop dat je je snel weer wat beter voelt, want je een hele zwangerschap zo slecht voelen lijkt me afschuwelijk. Je mag inderdaad gewoon naar buiten hoor.

6. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Roosenzo waarom moet je pas in mei heb je nu al je verlof opgenomen? Maar ja het is heel erg vervelend voor mezelf en vooral voor mijn partner want hij werkt en zorgt ook voor mij. Ik kan bijv niet meer koken etc. dat doet hij allemaal.

Maar ik heb nu een brief gekregen van UWV. Daarachter staat dat ik een plan van aanpak moet maken met de werkgever etc. Maar ik neem aan dat het niet voor mij geldt? Ben ziek door mijn zwangerschap dus ik kan er vrijwel niks aan doen volgens mij. Na mijn zwangerschap ben ik toch wel weer beter:D En contract loopt ook bijna af dus denk niet dat ze nog moeite gaan doen voormij. Ik denk dat het gewoon een standaard brief was die ze aan iedereen sturen.

7. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Ben toen ook gebeld dat ik een uur per dag op ziek stond. Ze willen weten hoe het met je gaat en that's it.

Plan van aanpak? Geen idee, maar je kan er niet zomaar vanuitgaan dat ze je eruit gooien dus in principe moet je gewoon meewerken aan de re intergratie bij je werk. Alleen lijkt me niet dat je je binnen nu en 3 weken beter zal gaan voelen

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat plan van aanpak is wettelijk geregeld, valt onder de Wet Poortwachter en heeft te maken met reïntegratie bij ziekte. Dus je bent wel degelijk verplicht dat in te vullen! Het wordt nl ook meegenomen op het moment dat je uit dienst gaat bij je huidige werk.
    En het is echt niet zo dat je nu ineens in drie weken tijd weer fulltime moet gaan werken ofzo! Het gaat er gewoon om dat je samen met je werkgever gaat kijken naar mogelijkheden om aangepaste werkzaamheden te gaan doen die je dus wel zou kunnen doen (aangepast aan je ziektebeeld)
    Dus heb jij iets waarbij je gewoon niet kunt werken, maakt niet uit wat... dan wordt dat in het plan van aanpak aangegeven. Verder wordt er bijvoorbeeld ook een vervolgtraject in besproken. Dus bijvoorbeeld de eerste 4 weken ben je nog volledig thuis en dan in week 5 ga je bijvoorbeeld een uurtje per dag "koffie drinken" met je collega's. En in week 6 ga je 2 uurtjes per dag klusjes doen... weet ik veel.

Dit zijn uiteraard voorbeelden hè!

Dus ook bij ziekzijn door zwangerschap kun je wel degelijk reïntegreren op het moment dat je je weer beter voelt.

9. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Nee oke maar die man van uwv heeft het zelf gezegd einde dienstverband ..februari. Dus heeft mijn werkgever het zo gezegd tegen hun en dan ga ik er echt wel vanuit dat ze mij eruit gooien.

10. Sila24

Sila24 Niet meer actief

En hopmarjanneke ik denk niet dat dat voor mij geldt. Want ook al moet ik zoiets maken dan kan ik dat alleen maar thuis, ik kan echt niet naar me werk. Ik kan moeilijk al kotsend erheen gaan.

En eeder had je ook zoiets geschreven en juju had geantwoord.
    Oorspronkelijk geplaatst door Hopmarjanneke [​IMG]
    Ik weet niet hoelang je contract nog loopt, maar ook wanneer ze je eruit gooien, moeten ze zich een goed werkgever tonen en je helpen met reïntegratie. Het bedrijf moet zelfs bewijzen leveren dat ze hun best hebben gedaan (jij ook trouwens) om te voorkomen dat je ziek uit dienst ging. Heeft te maken met de wet Poortwachter.
    Officieel hoeven ze je pas met 4 weken ziekte over te dragen aan de Arbodienst ivm reïntegratie.

Dit is alleen met ontslag, als een tijdelijk contract afloopt mogen ze gewoon kiezen het niet te verlengen zonder opgave van reden (dat is geen ontslag). Ongeacht ziekte, begeleiding bij reintegratie is dan dus niet nodig.

11. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Ik heb verlof inderdaad

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    #32 Hopmarjanneke, 5 jan 2011
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
    Ja sorry, ik heb er helaas vaker mee te maken gehad... maar als je me niet geloofd. Ik vind het prima hoor! Ik heb niet gezegd dat je niet hoeft te reïntegreren... heb alleen maar aangegeven dat dit wettelijk zo geregeld is, ongeacht of je contract wel of niet wordt verlengd! Ik heb nergens gezegd dat het bij einde dienstverband dan niet nodig zou zijn!

Ik hoop dat je je in ieder geval snel weer beter voelt en dat je met een hoop plezier elders een leuke baan zult vinden.

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Hopmarjaneke ik bedoelde het niet verkeerd. Sorry als het zo bot is overgekomen . Ik wil het graag zeker weten, dus vandaar. Maar ik ga even verder speuren op internet, kijken wat ik er over kan vinden.

14. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ow en trouwens onderste gedeelte was van juju ,ik kon het niet goed citeren.

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Soory maar ik kan helemaal geen reacties van Juju vinden. Staat dat dan in een ander topic ofzo??

Ik was ook een beetje geprikkeld, vandaar mijn reactie!

Ik begrijp dat je onzeker bent en dat je niet lekker zit mbt je werk.
    Het plan van aanpak moet in samenspraak met je werkgever worden gemaakt. Het hoeft dus niet OP je werk. Je kunt proberen het telefonisch te regelen.
    Kijk wanneer jij zeker weet dat je contract niet wordt verlengd, vraag het dan voor de zekerheid gewoon na bij je werkgever. Maar dan nog zal ook het UWV proberen je weer te reïntegreren, al is het maar tijdelijk ivm je zwangerschap.

Zoek anders eens op "Wet Poortwachter" misschien kom je daarmee wat verder qua plan van aanpak enzo.

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja dat staat in een andere topic van mij.

17. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ik heb dit gevonden:

Opstellen reïntegratieverslag uiterlijk na 20 maanden ziekte en samen met WIA-aanvraag opsturen naar het UWV uiterlijk met 21 maanden ziekte.

18. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Er is een verschil tussen een plan van aanpak voor reïntegratie en een reïntegratieverslag. In het reïntegratieverslag staat precies wat jij en je werkgever allemaal gedaan hebben om je weer aan het werk te krijgen...

En even voor de goede orde: je moet zelf ook inspanningen verrichten om weer aan het werk te kunnen. Als jij nu niet aan het werk kunt dan is dat zo en dan moet het gewoon in het plan van aanpak komen te staan. Maar er komt een dag dat je je (iets) beter gaat voelen en dan zul jij je ook van je goeie kant moeten laten zien om weer (deels) aan het werk te gaan... Doe jij helemaal geen moeite, ook door bijvoorbeeld geen plan van aanpak te maken met je werkgever (wat echt niet op het werk hoeft, kan ook telefonisch of als bv je werkgever bij jou op bezoek komt), dan zegt het UWV straks: je hebt zelf geen moeite gedaan om te reïntegreren, sorry mevrouw, geen uitkering....

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dat is al in het einde van het traject, ik mag toch hopen dat je binnen een jaar weer 100% bent hersteld hoor :D

Zoals al eerder gezegd: het plan van aanpak is bedoeld om je op een zo goed mogelijke manier weer in het arbeidsproces te helpen. En niet overhaast, maar het hoeft ook niet twee jaar te duren ( in jouw situatie dan he)

Vandaar ook mijn beschrijving over wat je in welke week hebt "gepland" qua werkhervatting. Kijk kun je gewoon niks omdat je een innige relatie met de toiletpot hebt, dat mag duidelijk zijn. Maar zodra die relatie bekoeld raakt, m.a.w. jij bent niet meer zo beroerd en niet meer zo moe, dan kun je bij wijze van spreke best wel koffie gaan rond brengen ipv vakkenvullen (even een gek voorbeeld hoor)
    Na verloop van tijd beschrijf je dan bijv dat je een uurtje per dag gaat vakkenvullen en de rest van de tijd koffie rond brengt en kopieert.... en bijvoorbeeld toch nog 4 uur in de ziektewet zit.

20. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Jeetje wat is iedereen toch ' behulpzaam' nee ik ga niet werken klaar. Ook al ontslaan ze me of geven ze mijn loon niet ik ben gewoon niet in staat om te werken klaar.

Deel Deze Pagina