Ik kwam op facebook een community tegen die zich erg hard lijkt te maken voor achterwaarts vervoeren tot 4 jaar, 'omdat dat 5 keer veiliger is'. Nou las ik wat verder en dan lees ik vooral dat een klap 5 keer minder hard aankomt bij achterwaarts vervoeren, ten opzichte van voorwaarts vervoeren. OK, maar dat is volgens mij dan niet direct synoniem aan 5 keer veiliger... Maar wat ik er verder van begrijp, is dat achterwaarts vervoeren langer verplicht gaat worden, in ieder geval eerst tot 15 maanden en al dit jaar in zou moeten gaan? Heb zitten googelen, maar kan er verder niets over vinden en met onze ervaringen met onze oudste, (die schopte de gordel onder de haken van de maxicosi uit toen ze 8 maanden was, en dan stond dat ding dus gewoon los op de achterbank ), ben ik er ook niet zo blij mee eerlijk gezegd.... Weet iemand meer?
Er is een heel uitgebreid topic over; http://www.zwangerschapspagina.nl/verzorging-veiligheid/399376-achterwaarts-gerichte-autostoeltjes.html Daar vind je vast alle antwoorden
Je hebt ook stoeltjes die tegen de rijrichting geplaatst kunnen worden Deze hebben wij ook omdat onze dame zoooo onrustig werd in de maxi cosi en zich eruit probeerde te wurmen. Ik vond dat echt niet veilig meer
niet alle auto's zijn geschikt om een achterwaarts stoeltje in te plaatsen, dus verplichten op korte termijn lijkt me niet waarschijnlijk.
Maar kan me ook niet voorstellen dat ze dit dit jaar verplicht gaan stellen. Had er nog niet van gehoord.
omdat achterwaatse stoeltjes met isofix vast zitten. dat zit niet in elke auto. en inderdaad lijkt mij niet elke auto groot genoeg.
ik heb een achteruit stoeltje zonder isofix..... dus daar hoeft het niet aan te liggen denk ik qua groot genoeg, uhm dat weet ik verder niet, ken niet alle auto's van binnen natuurlijk, maaar hier neemt hij ong net zoveel ruimte als de maxi cosi deed, bijrijders stoel kan net niet meer helemaal naar achter erdoor
Maar weet iemand vanaf wanneer precies ze wel verplicht gaan worden? Begrijp nu van die beheerder van facebook dat het pas over een paar jaar is, maar ook daar geen info over wanneer precies...
Inmiddels is het me duidelijk. De nieuwe richtlijn start per juni 2013, vanaf dan kan er dus volgens de nieuwe richtlijn verkocht worden en verplicht wordt achterwaarts vervoeren tot 15 maanden pas met een jaar of 5-8 dan. Hoeven hier dus geen nieuwe stoelen te kopen
Nee, advies is nu tot 15 maanden sowieso achterwaarts vervoeren, maar verplicht is nu tot 9 maanden, geloof ik.
Dat zou ook niet best zijn trouwens, tot 15 kilo in de MC. Oudste dochter van 4jr4mnd is net de 15 kilo voorbij...
Ik vind dit wel goed eigenlijk, nu maar hopen dat België volgt en dat veel van de stoeltjes goedkoper worden zodat je meer keus hebt. Ons zoontje is tot 13 maanden in zijn maxi-cosi gebleven, bijna dus gehaald
vanaf juni begint het invoeren tot 15 maanden in de maxicosie....eerst auto's met isofix waar de nieuwe stoeltjes op passen en dan volgt daarna de rest. vanaf 2018 tot 4 jaar achterwaarts vervoeren.