Ik ben bezig met het maken van een grote decoratietak voor aan het plafond en hier wil ik graag minilichtjes/kerstverlichting in hebben. Alleen nu vroeg ik mij af of er ook zulke lampjes verkrijgbaar zijn die je kunt aansluiten op het lichtnet ipv stopcontact? Of dat het op de een of andere manier mogelijk is om ze zodanig aan te passen dat het op t lichtnet aangesloten kan worden? Ik wil deze namelijk ophangen als vervanging voor een "normale" plafondlamp Wie weet of en waar dit te koop is en/of heeft een man met 2 rechterhanden, want de mijne heeft die helaas niet
Wij hebben een kerstkrans met lampjes die gewoon op het netstroom aan het plafond gaat. Als ik dan mn logica gebruik ga ik er van uit dat iedere verlichting, welke geschikt is voor 220 op het netstroom aangesloten kan worden. Dus stekker dr af, snoer strippen en aansluiten.
Ja dat kan, stekker eraf halen, dan kroonsteentje ertussen en aan de plafondaansluiting aansluiten. Ik zou dan wel kiezen voor verlichting met een wat dikker stroomdraad. Oh en dan wel kerstverlichting nemen die blijft branden als er 1 lampje stuk is . (parallel)
@Pcootje: Hmm, dat zou je idd denken, maar ik ben bang dat dat niet zo simpel is..? Ergens in een donker hoekje van mn bovenkamer ligt namelijk de gedachte dat het iets te maken heeft met het aantal volt van je lichtnet (220) en het aantal volt van de lamp/lampjes? Dus als je maar 25 lampjes van 6 volt zou hebben (25x6 = 150) dat dit dus niet zou kunnen omdat er dan te veel volt doorheen gaat en de boel dan uit elkaar knalt ofzoiets? Als dit klopt, dan zou je dus iets moeten zien te vinden wat precies overeen komt of je zal het aan moeten passen op de een of andere manier?? Of ben ik stiekem toch blond en komt t sowieso wel overeen? haha Ben even in de war hoor.. (Twijfel nu heel erg namelijk of ik niet gewoon in de war ben met t inkorten van een lichtsnoer oid..)
@Pcootje: Ehm, ja, dat is een goeie; daar had ik in de gauwigheid even overheen gelezen @Napoleon: Bedankt voor je reactie Dus volgens jou zou het ook zo makkelijk zijn! Dat scheelt weer, dit durf ik dan nog wel aan manlief over te laten haha Ik zal dan wel moeten zoeken naar een verlichting met een lang snoer, de contactdoos van de lamp zit nu namelijk op de muur en het moet dus naar het plafond (zo'n 2/2,5 meter verderop denk ik) Dat wordt dus even goed zoeken (of iemand moet weten hoe je dit weer aan kan passen?)
een streng van 25 lampjes zou ik niet op netstroom zetten. Denk dat er in onze krans iets van 100 lampjes zitten. Als je zo'n eind moet overbruggen dan wordt het waarschijnlijk een kabelgoot, maar of dat nou echt mooi is? Gaat de lamp veel branden of niet? Zo niet dan is het misschien een idee om een streng kerstverlichting te nemen welke op batterijen werkt.
Ik denk dat het idd een stuk of 75-100 lampjes zullen worden uiteindelijk Het wordt als vervaning van een wandlamp gebruikt en met de aankomende donkere dagen zal ie dagelijks aan staan, dus een op batterijen is geen optie. Dan maar met een kabelgoot aan de slag gaan en evt het snoer verlengen (is idd niet het mooiste, maar je moet wat ) Ik weet nu iig wat ik moet weten (had niet gedacht dat de oplossing zo simpel zou zijn ) dus ik kan aan de slag! Bedankt!