Weet t even niet meer (kattenprobleempje)

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 1 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Toen mijn man (toen vriend) en ik gingen samenwonen hebben wij 3 katten genomen. Ik heb altijd katten gehad thuis (4) en kon ze dus niet missen hier!

Het was een nestje van 3 katers en helaas hebben we daar ontzettend problemen mee gehad. Vanaf het begin waren ze ontzettend dominant tegenover elkaar en dat werd steeds erger.
    Ze plastten overal in huis, ze vochten met elkaar, het was gewoon niet leuk meer, dus na 1,5 jaar aanmodderen (met 6 maanden waren ze al gecastreerd en we hebben echt ontzéttend veel geprobeerd om t te verhelpen, maar helaas) hebben we met pijn in ons hart voor 2 katers een ander thuis gevonden (waar t nu heel goed met ze gaat!)

Met de kater die bij ons bleef ging t sindsdien hartstikke goed! Hij was heel aanhankelijk, wat ie eerst nooit was (!), hij was heel netjes met alles, hij speelde ineens heel veel met onze hond, kortom, t ging gewoon goed!

Maar nu komt t probleem, sinds mijn dochter geboren is plast hij ineens weer in huis.. En niet gewoon plassen, nee, hij sproeit!
    Vanochtend heeft hij zelfs al tegen de speelgoedzak van de box aan zitten sproeien! :x :(

We hebben t er met de dierenarts over gehad en zij kwam ermee dat dit dus, wederom, komt vanuit dominant gedrag. Hij weet zn plek in huis niet meer sinds Yentle er is.
    Wij konden dit verhelpen door eerst zelf te eten en daarna hem pas eten te geven, de baas mag dus eerst eten (overdag en 's avonds deden we dit al, maar 's ochtends niet) en dit doen wij nu dus een paar dagen al, maar het lijkt dus niks te helpen aangezien het vanochtend alweer raak was?!

We weten echt even niet meer wat we moeten doen, dus als iemand tips heeft, graag!
    Ik ben echt bang dat t van kwaad naar erger gaat en dat hij straks nog veel meer spullen van Yentle gaat onderpiesen en misschien zelfs wel haar iets aan zal doen...?! :( (dat laatste lijkt me héél sterk hoor, maar soms schiet t wel door mn hoofd... :))

Het heeft overigens geen zin om met tips aan te komen als; plekken goed schoonmaken en geurvrij maken, aluminiumfolie op de plaatsen leggen, kattenbak schoonhouden, etc etc etc, want dit doen wij al en zoals ik al zei, t is puur dominant gedrag (hij sproeit! terwijl hij gecastreerd is!)..

2. Murmel

Murmel VIP lid

7 jan 2007
    6.628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Erg herkenbaar!

Wat bij ons uiteindelijk heeft geholpen is het medicijn 'Clomicalm'.
    Dit is een soort anti-depressivum dat eigenlijk is bedoeld voor gestresste schoothondjes met verlatingsangst.

In een niet al te hoge dosering kan het echter ook prima werken voor katten.

Bij ons heeft het Tikkel erg geholpen om zich enigszins over zijn jaloezie heen te zetten.

Hij vergist zich nog wel eens, maar het is niet te vergelijken met vroeger!

3. Murmel

Murmel VIP lid

7 jan 2007
    6.628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Clomicalm dient trouwens wel te worden voorgeschreven door een dierenarts!

4. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Uhm ik ben bang dat de tip van je dierenarts bij een kat niet veel uit zal halen, bij een hond zal het wel werken maar een kat is geen roedeldier.
    De oplossing heb ik helaas niet voor je (had ik hem maar, wij hebben hier meerder katten rondlopen die zich soms ontpoppen tot echte pismonsters en dan ook sproeien, en niet alleen de katers ook zeker 1 van de poezen en alles is geholpen) het is territorium gedrag en katten vertonen het vooral als er iets veranderd is.
    Er bestaan speciale katten gedragsdeskundigen die je tips kunnen geven en dan heb je bachbloesem: homeopatisch achtige druppeltjes, feliway (een soort ambipur stekker die een voor katten rustgevend feromoon afgeeft, mensen ruiken het niet) En ik heb hier wel eens geroepen: 'alles aan de clomicalm!!' da's een soort prozac voor katten, kan je dierenarts voorschrijven, maar daar zou ik pas naar grijpen als andere dingen niet helpen, een gezond beest medicijnen geven ben ik persoonlijk niet zo voor.

En verder: poetsen poetsen poetsen, mopperen als je hem op heterdaad betrapt, verder negeren en hem vooral niet bij de baby weghouden (wel altijd erbij blijven!!) anders heb je inderdaad kans dat hij jaloers wordt op de baby en dat moet je niet hebben!!

Succes met je opstandige poezel!

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips, voor zover!

Wat betreft het eten.. Tja, vanochtend gingen wij dus eerst eten en Yentle, en de kat was t daar dus niet mee eens (bleef maar mauwen en mauwen) en toen ging hij dus staan sproeien :(
    Of het nu dus wel helpt of niet, ik betwijfel het, maar hij laat iig wel merken wat hij ervan vindt!
    Dus mij lijkt t aan de ene kant wel iets te helpen? Anders zou hij ons niet iets proberen duidelijk te maken lijkt me..
    Of zie ik het nu helemaal verkeerd?! :(
    Wil er iig alvast nog even niet mee stoppen, want dan denkt hij straks 'ha, ik heb gewonnen, ik heb mn zin gekregen :D'

Wat betreft Clomicalm.. Tja, ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om maar meteen medicijnen te geven. Ik probeer t liever met wat andere dingen, zoals bijv die feromonenstekker!
    Waar zou ik die kunnen kopen??

6. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    het is idd een kwestie van nieuwe hierarchie, en je kater denkt dat ie nog bovenaan staat... ;)

die stekker: werkte bij ons voor geen ene meter!
    kat (die nu vermist is :() pieste jaar geleden heel veel in huis (stress want hij bleek ziek te zijn) en dat we een paar van die stekkers hadden maakte helemaal niets uit.

dat clomicalm is echt wel goed spul hoor, in de zin van dat ze er zelf geen last van hebben.
    integendeel: de stress gaat weg, dus dat is alleen maar goed voor t dier.

bijkomend voordeel: sproeien houdt op.

voor de rest denk ik dat je kater veel (meer) aandacht wil/nodig heeft dan ie eerst misschien nodig had. jaloezie ;)

succes!

7. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Hmm, dus zo'n stekker kopen is dan misschien toch niet zo'n goed idee.. (vind ze ook niet bepaald goedkoop, maar dat buiten beschouwing gelaten :p)

Hoeveel kost dat Clomicalm wel niet eigenlijk? Zou t namelijk ook niet zo leuk vinden als ik de rest van zijn leven €100 per maand aan m kwijt ben ofzo.. (Alsof hij nu goedkoop is.. not :p)

T is moeilijk iig! Ik denk dat ik maar weer eens een goed gesprek met mevrouw de dierenarts ga regelen...

Wat betreft de aandacht, hij krijgt net zoveel aandacht als eerst, we betrekken m ook overal bij met Yentle als hij daar zin in heeft, dus ik zou niet weten wat we hier verkeerd mee doen.. :(

8. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    denk dat je niets verkeerd doet, je doet juist je best.
    maar.. ik denk dat ie nu even niet net zoveel aandacht wil, maar meerrrrrrrrrrrrrrrrr! ;)

die stekkers zijn knetterduur ja!
    en dat clomi, ik weet ni?

hoop dat je eruit komt, zou erg zielig zijn als kat niet opklaart en de boel onhoudbaar wordt :(

9. tonka

tonka Bekend lid

2 nov 2008
    784
    1
    0
    Hengeloooo
    Aangezien drie katertjes uit hetzelfde nestje niet met elkaar door 1 deur konden ga ik ervan uit dat het nestje niet stressvrij is opgegroeid. De stekker geeft een geur die de moederpoes ook geeft en is dus eigenlijk een chemische variant van de nestgeur. De kans in jou geval is dus erg groot dat door de stekker het probleem groter wordt. Mijn katten die met de fles zijn groot gebracht worden erg zenuwachtig van deze geur.

Voor je ook aan de versuffende middelen gaat van de da zou ik het eerst anders proberen en een heeeeeeeel stuk goedkoper. Bij de Etos haal je bach resceu, paar druppels door het water en in het begin zou ik je kater extra verwennen met een schaaltje vleesvoeding waar je ook iedere dag een paar druppels door doet. Koop ook valiraan vloeibare tinctuur. Hier doe je een deel in een plantenspuit en vul je aan met water, wel zo dat je het nog goed kan ruiken. Spray dit vervolgens op veilige plekken voor de poes zoals mandjes, een vensterbank, de stoel, deurposten en ook op de plasplekken na het schoonmaken. Deze geur brengt rust in een kattenhoofdje.Spray ook wat op je handen en aai je kater dan even zodat hij de geur ook heeft.In het begin zal hij even kunnen reageren op de deur maar dit is vaak zeer snel over.(paar uurtjes hooguit) Als zijn plekjes een veilige geur hebben, de bach resceu zijn werk doet (hierdoor kan hij de situatie beter aan, het dempt heftige emoties zonder te drogeren) zal de rust terug keren en dus de situatie gaan accepteren. Hij is gewoon de weg even kwijt, een kindje zet natuurlijk ook de hele wereld op de kop.

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Wishgirl: bedankt voor de link! Het is niet echt een goedkoop grapje! Al zou ik t sowieso niet zomaar online bestellen, als t écht nodig is regel ik t via de dierenarts :)

@Tonka: Dankje voor de uitleg! :)
    Ik zal er eens over nadenken om dat maar eens te gaan proberen.
    Ik wacht natuurlijk eerst nog even wat meer reacties af en wil t ook nog even met de dierenarts allemaal overleggen zodat ik een juiste beslissing kan maken over wat we nu als eerste gaan doen.

Iig ben ik best wanhopig ;) Als iemand mij zou vertellen dat het dé oplossing is door elke dag op mn hoofd te gaan staan en een liedje te zingen achterstevoren dan zou ik t doen :p
    We hebben de broertjes al uit elkaar moeten halen om ze zo alledrie rust te geven, en dat was echt ontzettend moeilijk, maar ik wil hem gewoon echt niet weg doen!
    (Kijk, als écht écht niks werkt en t wordt alsmaar erger, zodanig dat mn dochter er ook onder zal lijden oid, dan moeten we t misschien wel overwegen, maar ik wil eerst alles proberen natuurlijk!)

11. Gezond

Gezond Niet meer actief

Kristel
    Nee als je het al gaat proberen zou ik het ook zeker via de dierenarts doen...
    Ik heb je de link gegeven zodat je een idee zou krijgen van de kosten... Meer niet...
    Maar zou ik er echt even onderzoek naar doen zelf ook... Via internet en in overleg met je dierenarts...

Ik weet overigens verder geen oplossing...

We hebben wel een cattery en vroeger meerdere katers gehad die sproeiden, maar die zaten in een aparte katerkamer en daar namen we het voor lief dat er gesproeid werd en ja... dat was dus 3x per dag zeker boenen...

Nooit een oplossing voor gezocht... Toen de katers weg waren was het probleem ook opgelost ;)

Dus ik kan je geen tips geven omdat de kater die je hebt al gecastreerd is...

12. Murmel

Murmel VIP lid

7 jan 2007
    6.628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Clomicalm kost via de DA ca. EUR 18,- voor een potje van 30 pillen.
    Ik halveer ze nu (ben gaan minderen, want het gaat beter met mijn kat) en doe er dus nu 2 maanden mee. Dan valt t best mee, toch?

13. Fleurrebel

Fleurrebel Niet meer actief

Kijk dit is nu een fantastische tip en zou ik zeker uit proberen. De valeriaan kan ook in eerste beginsel de gekke 5 minuten veroorzaken. En ik zweer bij de rescue van bach . Is er ook in spray variant en kan je zo in de bek van de kat sprayen , maar meestal vinden ze dat niet leuk. Ook zou je de kat wat eet werk kunnen geven, bv een rauwe kippennek, dan heeft hij wat te doen.

14. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik neig er nu idd naar om dat maar eens te proberen met de Bach Therapie.
    We hebben net met de dierenarts gebeld (met de assistente dan) en ik werd alleen maar steeds opgefokter door haar.. ;)
    Ze kwam met allerlei dingen aanzetten die we al lang geprobeerd hebben en maar steeds 'ja, je moet m laten controleren, misschien is t iets medisch'. Goh, wil er iemand geld verdienen ofzo?!
    We zijn afgelopen vrijdagavond nog met m naar de spoeddienst geweest (wat ons al €90 gekost heeft) omdat hij niet lekker was en toen kon de dierenarts echt helemaal niks vinden! Dus t lijkt me héél sterk dat hij in de afgelopen 3 dagen iets medisch opgelopen heeft wat met t sproeien te maken heeft terwijl hij t al 3 maanden doet ;)
    Dusja, aan de dierenarts hebben we nu dus ook weinig heb ik t idee :( Assistente wil NIET aannemen dat t met dominantie/jaloezie te maken heeft.. Nee, hij pist alleen maar tegen de spullen van mn dochter omdat ie een blaasontsteking ofzo heeft.. right..
    Als t iets medisch was zou hij overal en elke dag in huis plassen lijkt me en niet alleen 1x in de zoveel dagen en tegen haar spullen..

Maargoed, dat was even mn frustratie :p

Die druppels, kan ik die bij elke Etos kopen? En waar zou t bij moeten staan?
    Want dan wil ik die straks gaan halen en dan gaan we het proberen, ookal ben ik dan ziek nu, ik wil gewoon dat er zsm een oplossing komt..

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Never mind ;)

Heb de bach druppels en de valeriaan druppels al gevonden en gekocht en we gaan t gewoon proberen!
    Hoop dat t gaat helpen :)

16. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hier bleek achteraf blaasgruis het probleem...

Met een andere kater hebben we uiteindelijk ook clomicalm gegegeven (een halve per dag). Werkte super. De bach bloesem, valeriaan en stekker feromonen werkten hier toch echt helemaal niet. Je zou de clomicalm altijd tijdelijk eens kunnen proberen.

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Wup: Nouja, hier weet ik gewoon dat t niks medisch is.. Hij is afgelopen vrijdag ook nog van top tot teen nagekeken en er is echt niks gevonden ;)

Clomicalm zal hier waarschijnlijk de volgende stap worden, denk ik, als blijkt dat de bach bloesem en de valeriaan niet werken, maar voor nu willen we het sowieso een kans geven :)
    Als er over een maand ofzo nog geen verbetering in zit kan ik iig zeggen dat we t geprobeerd hebben :)

Wish me luck! :D :p

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Mijn poes was ook erg van slag toen mijn dochter werd geboren!
    Onze poes was ook erg van slag toen mijn dochter werd geboren.
    Ze deed dingen waarvan ze wist dat ze het niet mag, zoals op tafel springen, op het aanrecht springen en....ze kauwde op de flessenspenen en de gewone spenen van me dochter ;)
    Heb 3 nieuwe spenen en 5 nieuwe flessen spenen moeten kopen :(
    Toen hebben we elke keer als we de kamer uit gingen de spenen opgeborgen.

Ook vroeg ze om heeeeel veel extra aandacht, werd er soms echt gek van. Me dochter was de eerste weken niet echt makkelijk, en dan had ik er ook nog een jankende kat bij.

Maar moet zeggen dat ze nu gewend is aan mijn dochter, en gewend is dat ze niet meer alle aandacht krijgt.
    Gelukkig is ze nooit op rare plekken gaan plassen.

19. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nou, even een update dan maar voor de nieuwsgierigen:

Hij heeft de Bach druppels vanavond over zn eten gekregen, gelukkig at ie t gewoon lekker op :) Maar hier dus ng geen reactie op.

Maar ik heb net even wat plekjes ingesprayed met de verdunde valeriaantinctuuur; nou, hij wist niet meer hoe hij t hebben moest! :D
    Hij vloog op de deurmat af (die ik dus ook ingesprayed heb) en ging me toch rollebollen en knuffelen met dat ding, niet normaal! :D :p
    Ook heb ik m geaaid terwijl ik wat op mn handen had, nou, hij zou mn handen zo verslinden :p

Het lijkt er dus iig op dat ie t een ontzettend fijn geurtje vindt!
    Hopelijk helpt t ook tegen t plassen ;)

Deel Deze Pagina