koemelkallergie of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Momfulness, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik had al eerder een topic geopend, maar omdat ik vandaag misschien wel weer wil overstappen naar normale voeding ipv de nutramigen (hypoallergeen/medische voeding), ben ik even benieuwd of iemand mij kan helpen.

Ik heb nu 1 week nutramigen, voorheen gebruikte ik Nutrilon standaard 1.

Omdat onze dochter last had van reflux maar met medicatie nog niet echt beter werd, zijn we door de kinderarts overgestapt op nutramigen, wellicht had ze koemelkallergie. Symptomen waren:
    snotneus
    huilen/krijsen
    bultjes in haar gezicht
    Kort en onrustig slapen

We moesten toch wel met enkele dagen al verschil merken. Nu is ze door de nexium wel geholpen met de reflux.

De bultjes zitten er nog, lijken me ook niet van allergie te komen, eerder babyacne.

Verder is ze ook nog steeds verkouden en ook daarvan denk ik, dat het gewoon verkoudheid is en geen allergische reactie

Het probleem is dat ze de voeding niet goed drinkt, mega lange tijden ertussen laat en onrustig drinkt.

Ik twijfel om terug te gaan naar haar gewone voeding, natuurlijk overleg ik nog even met de ka, maar ik ben ook benieuwd naar de mening van mensen met ervaring.

2. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    Heb je verhaal helemaal gevolgd, want ik zat 2 weken geleden in hetzelfde schuitje als jij!
    Mijn zoontje (van nu ruim 13 weken) begon vanaf 5 weken steeds onrustiger te worden, en overdags slecht te slapen. Steeds 45 minuten en daarna weer krijsen, niet normaal! Wekenlang vanalles geprobeerd, inbakeren, RRR, magnetiseur...Uiteindelijk kon ik alleen nog maar wandelen en rondjes rijden in de auto (met zoon in maxicosi) om hem nog eventjes te laten slapen, zodat hij niet te moe was om de fles te drinken (want dan was het helemaal drama, zoals jij ook omschrijft...) Ik ben er aan kapot gegaan! Je weet dat er iets is, maar je kunt er de vinger niet op leggen. Een kind dat zoveel krijst is niet normaal!
    Uiteindelijk zat ik er zo doorheen, dat het ziekenhuis hem een week lang heeft opgenomen en geobserveerd. Zelf konden wij zo een beetje bijtanken (al ga je toch 2 keer per dag op en neer naar het ziekenhuis...)En wat blijkt: Koemelkallergie en verborgen reflux!
    Afgelopen vrijdag mochten we hem weer ophalen, en het is gewoon wonderlijk om te zien hoeveel hij nu slaapt en hoe ontspannen en gezellig hij is! Ik moet zelf weer aan een nieuw kereltje wennen, dat klinkt misschien stom maar zo voelt het voor mij. Dus mijn tip: Niet te lang klungelen, en laat haar opnemen in het ziekenhuis! In een andere omgeving tanken ze vaak ook bij, en krijgt ze meteen weer een ritme qua slapen en flessen. Ik ben blij dat we het gedaan hebben, al is het wel zwaar je kindje niet bij je te hebben. Nu heeft hij speciale voeding, ook nutramigen (en dat duurde bij ons ook even voordat het aansloeg, ze moeten ook aan de nieuwe voeding wennen) en zantac, 2 keer daags voor zijn verborgen reflux.
    Zo, een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

3. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi Luna,

Ik zou het nog even een kans geven. Het duurt vaak 2 tot 4 weken voordat je echt kunt zien of er verschil is. Ht kan zo lang duren voordat een lijfje herstelt tijdens een allergie.
    Daarna zou je het in overleg met de arts eenmaal kunnen provoceren door normale voeding te gaan geven. Als je geen verschil merkt is het waarschijnlijk geen KMA.
    Hier eet Jesse ook slecht hoor (lees elke voeding is een waar drama), maar merk nu een paar weken later wel verschillen qua krampen, vol zitten/ horen, uitslag en piep in ademhaling.

Zou voor nu niet te snel weer veranderen van voeding, dat is voor haar darmpjes ook niet goed.

Sterkte!

4. Momfulness

Mommy en Tokkel, bedankt!

Mommy, ook heftig voor jullie en ik zie dat jullie zoon al wat ouder is, dan verwacht je dit al helemaal niet. Gelukkig is het nu onder controle.

Tokkel, oke! daarom vraag ik het inderdaad even. De kinderarts zegt dat we na enkele dagen verbetering moetne zien, maar dat kan dus even duren...

5. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Luna Ondanks dat geen enkel kindje te vergelijken is en het bij elke baby anders is, wil ik het volgende toch wel even aangeven. Zou daar toch rekening mee houden. Ik zie dat Valerie nog maar 1 maand bijna 2 wkn is.

Jaylin haar uitslag(nu eczeem) begon met 6-8 weken in haar gezicht als een hormoonbultjes die normaal schijnen te zijn bij een babytje. Tegen de tijd dat ze bij andere babytjes weggingen kwamen ze bij J. steeds terug en werden ze met mate erger en daarna steeds erger. Uiteindelijk kreeg ze schrale huid en ging alles over in (volgens de artsen) extreem droge huid. Na 3 maanden !!!! is pas gebleken dat het toch al eczeem was.
    Het lijkt vaak niet op eczeem en het wordt ook niet als zodanig benoemd omdat dit vaak een allergische reactie is en het punt is dat babytjes na de leeftijd van 8 weken pas allergieën en dus eczeem kunnen gaan ontwikkelen.
    Hier zou ik dus wel rekening mee houden want pas bij 12 weken zeiden de artsen over Jaylin haar uitslag dat het eczeem ‘kon worden’. terwijl voor mij allang duidelijk was dat ze eczeem had en kreeg. Jaylin heeft heel lang gewoon vettende zalf gekregen voor haar uitslag ook, pas bij 14 weken (+- 2,5 week terug!!) werd de diagnose KMA en eczeem gesteld. Jaylin is nu na 2,5 week op nutramigen wel een hoop veranderd maar heeft nog zo haar momenten, verkouden is ze nog steeds wel wat en jammeren na de fles kan ze ook nog. Maar ik zie het wel minderen

Maar blijf wel je moederinstinct in de gaten houden meid! Want dat vertelt je wat er is.

Wat bedoel je met ‘lange tijden’ tussen de voeding laten? Laat je haar op verzoek drinken of op schema? Want ik heb gemerkt dat voeden op schema beter is met de KMA (en ook met de nog 2 bv-momenten die Jaylin krijgt overigens). Met KV krijgen ze altijd even veel he.

Dat ze de voeding niet goed drinkt kan door de smaak komen, ik weet niet of de KA je erop heeft gewezen. Maar ruik eens aan de voeding, het ruikt al naar (vind ik) hondenbrokken. De KA was verbaasd dat Jaylin de voeding zo dronk want dat had ze nog niet vaak meegemaakt!

6. Momfulness

wellicht nog even de tijd geven dan inderdaad. Hier is de huid waar de bultjes zitten ook erg droog eigenlijk! Ene dag lijkt het meer dan de andere... Moeilijk te plaatsen vind ik, maar het kan dus toch een allergie zijn.

Ik voed op verzoek, omdat het vasthouden aan een schema hier helaas niet werkte. Ik heb haar een aantal keren als ze wakker is en er zit vier uur tussen, de fles aangeboden. Maar dan drinkt ze niet. Ik weet zeker dat ze doe voeding echt heel vies vindt inderdaad. Als ze dan eenmaal drinkt duwt ze de fles echt meerdere keren uit haar mond en huilt of trekt een vies gezicht. Ze spuugt nu ook meer. Dat deed ze voorheen niet, met de standaard voeding.

Maar je hebt gelijk, er is iets verbetering en wellicht komt het toch wel door de hypo allergene voeding. Een provocatie test is nu ook wat snel na 1 week.

Ik overleg morgen even. Het is gewoon vervelend als je ziet dat ze zo slecht drinkt en eigenlijk wel honger heeft, maar het gewoon te vies vindt. Dan denk je, dit is al het enige dat ze krijgt en het is zoooo smerig. Heb het gisteren even geproefd, heel erg vies bitter en zout.

Maar ik overleg morgen mijn bevindingen ook even met de kinderarts.

Helpt wel om weer even wat andere moeders te spreken met hetzelfde euvel.

7. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Fijn dat je wat aan ons verhaal en ervaringen hebt.

Ik zou wel proberen je eigen gevoel en idee over de voeding aan de kant te zetten, wellicht merkt ze dat jij het niet met een fijn gevoel geeft en zorgt dit ook voor wat slechter drinken.

Jaylin was ook echt een op verzoek drinkertje. Zeker voorheen met de BV, sinds de nutramigen ging het varieren van 3-5 uur tussen de voedingen. Op schema is niks voor haar maar ook niet voor mij dacht ik.

tot de vorige week toen ze was afgevallen. Ben ik direct meer voedingen gaan geven (ze zat al vrij vroeg voor haar doen op 220/7 en dan 4 voedingen). Nu met 5 voedingen en dan 190/6 doet ze het al stukken beter. Maar merk toch dat ze nog wat honger heeft maar het zou kunnen dat mijn bv nu echt achteruit gaat, we zullen het zien. Als mama blijf je toch altijd ook wel wat onzeker;)

Ik zit eens te denken, hoeveel geef jij Valerie aan flesvoeding per keer? en hoeveel voedingen per dag?
    Wellicht krijgt ze teveel per keer en laat ze er daarom langer tussen? En spuugt ze daarom ook wat meer? Het is maar een idee hoor!

Als dat het geval is zou dat een hoop verklaren en een hoop oplossen als je iets minder geeft per keer en kortere tijd ertussen. Als je natuurlijk op verzoek voed weet ze ook niet zo goed waar ze aan toe is met FV (omdat ze elke keer hetzelfde en dezelfde hoeveelheid krijgt maar wel om andere tijden).

uitslag Ja ik twijfelde i.h. begin dus ook omdat iedereen zei dat het hormoonpukkels waren van mij zegmaar die heeft iedere baby in het begin. Maar Jaylin had het zo erg dat ik dus twijfelde daaraan. Uiteindelijk had ik gelijk en was er meer a.d. hand.

8. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Oh ja provocatie/eliminatie test was ik geen fan van maar goed Jaylin had inmiddels ook zulke erge eczeem / last van KMA na 3 mnd verkeerde oplossingen door artsen dat dit niet nodig was.

Ik was al zovaak op en neer gelopen naar de dokter dat ik het helemaal zat was, zat elke week bij de HA! Smeerseltjes dit, zantac daar. Kind werd er niet beter van.
    Ik was het zat om Jaylin als soort van proefkonijn te behandelen.

9. Momfulness

dat snap ik inderdaad. Ik heb het zelf ook hoor. Het gaat heel erg tegen mijn gevoel in om haar al die middeltjes te geven. Nexium is ook geen kattenpis. Daarnaast nog iets tegen de krampen.

Wat ik moeilijk vind, is dat je het nooit zeker weet. Ik zit me continu af te vragen, heeft ze het wel allemaal nodig? Maar goed ,dat doe ik mezelf aan en daar schiet niemand wat mee op.

Het is een kwestie van tijd. gelukkig is het voor jullie wel duidelijk hoe en wat nu. Hopelijk kun je de rust weer een beetje vinden.

10. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Wij zijn ook op schema gaan voeden, geheel tegen mijn gevoel in, maar het werkt wel. Jesse geeft door zijn reflux niet meer aan dat hij honger heeft. Hij heeft de variant waar kindjes er voor kiezen minimaal te gaan eten.

@ LUna: Jesse heeft ook enorm last van kramp, vooral tijdens het drinken. De arts hier zegt dat hij daar maar mee moet leven (heb al gezegd dat HIJ dan eens gezellig mag komen voeden, want het is een klein drama). Wat hebben jullie gekregen tegen de kramp???

hier wel een groot fan van Nexium. Wat een verschil zeg! Jesse doet het daar goed op.

Verder even een zeer foute tip van deze moeder, ik doe bij Jesse een heel klein mespuntje biologische vanillesuiker door de fles. Hij gaat in ieder geval niet meer van de smaak kokhalzen. Moet zeggen dat de mening van de artsen is dat ze echt wel beter gaan eten op het spul, maar was wanhopig en het is inderdaad niet te drinken!

11. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik snap het hoor Luna die onzekerheid is slopend. Maar luister naar je moedergevoel dan komt het allemaal goed.

Als de situatie beter is/ wordt dan dat het voorheen was dan heeft ze die voeding zeker nodig.

Schema voeden voelde bij mij ook erg onnatuurlijk maar nu went het wel. Het is ook wel rustgevend nu die structuur. Vergeleken met voorheen; heel de dag met die kleine op je arm rondlopen en haar dan nog niet kunnen troosten.

Trouwens ze ontwikkelde naar mijn idee ook minder of niet echt goed door alle pijn en verdriet door de KMA. sinds de nutramigen is ze begonnen met rollen en meer brabbelen. Op haar buik liggen en hoofdje ophouden lukt haar nog niet zo goed omdat ze dan vaak veel spuugt (door de druk), maar dat is allicht verbeterd tov 4 weken geleden. Toen spuugde ze de hele dag door en alles onder.

12. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het kan idd even duren voordat je echt verbetering ziet, maar hou ook in je achterhoofd dat de allergie zodanig erg kan zijn dat zelfs Nutramigen niet voldoende is en je dus naar de laatste stap voeding over zou moeten stappen > Neocate.

Bij mijn oudste dochter zijn we er met 3 maanden achter gekomen dat ze KMA had. Op eigen initiatief hebben we zelf Pepti gekocht, omdat we wanhopig waren (ik gaf toen nog bv, maar kon niet meer wachten tot de eiwitten uit mn lichaam zouden zijn met een speciaal dieet, zo wanhopig was ik van t huilen). Hierdoor werd ze al iets rustiger en werd het huilen iig al wat minder (ze huilde zo'n 20 uur per dag). Maar dit was totaal niet voldoende, dus via de HA Nutramigen gekregen. De eerste dagen ging t super! Maar op dag 6 begon het hele feest weer opnieuw met extreem veel huilen etc. Haar lichaam herkende de verknipte eiwitten dus uiteindelijk toch weer en reageerde hier dus weer op!
    Uiteindelijk Neocate gekregen en een allergische reactie hierop is onmogelijk. Sindsdien deed ze het super en hadden we een baby die alleen nog maar huilde van de honger, vermoeidheid of vragen om aandacht ;)

Ik zou dus ZEKER NIET weer terug gaan naar de standaard voeding maar het nog even de tijd geven en anders echt vragen om Neocate.
    Mocht ze met Neocate alsnog klachten houden (na een week of 2-4) dan weet je zeker dat het geen KMA is, maar iets anders...

Deel Deze Pagina