Dit topic is voor alle mama's die een kindje hebben met KMA (koemelkallergie) Hier kunnen we elkaar helpen, om advies vragen en natuurlijk gewoon lekker kletsen! Dames (en heren...voor als er ook koemelkallergie papa's zijn ) KOMT U MAAR!
Ik begin gelijk maar! Ik ben Sarah. Bij ons zoontje Finn is een aantal maanden geleden koemelkallergie vastgesteld. Wij hebben al 1 provocatie proef gehad (rond 5 maanden zo uit mnhoofd) en dat was foute boel! Nu na zijn 1e verjaardag pas weer! Hij krijgt vanaf de 6 maanden bijvoeding en dit gaat aardig goed! Hij eet erg veel en is een vreetzak! Alleen appel kan hij niet zo goed tegen dus dat laten we even weg! Verder gaat hij super! Hij groeit goed enis erg snel in zijn ontwikkeling (wat mij nu al tot wanhoop drijft..met dat gekruip van hem...hihi!)
Gevonden! Ik ben Miekje, en mama van 2 kindjes. Julen, is nu bijna 23 maanden oud en Jaeda van 8 weken. Julen heeft koemelkallergie, heeft sinds de ontdekking hiervan (was toen een week of 7 oud geloof ik) Pepti gehad. Dit was voor hem afdoende om zo van de erge buikklachten en exceem af te komen. Inmiddels krijgt hij gewone melkproducten, en is hij grotendeels over de allergie heen. Heel af en toe vlamt de exceem nog wat op. Dat is voor ons het signaal om weer te letten op de melkproducten. Jaeda krijgt sinds ze 3,5 week oud is Neocate voorgeschreven via de kinderarts. We hebben net het eerste deel van de blinde provocatie gehad in t ziekenhuis. Dit verliep goed, zonder klachten. Nu moeten we as dinsdag voor deel 2. Jaeda kreeg toen ze een week of 1,5 was dezelfde klachten als haar grote broer had, daarbij had ze ook veel 'reflux' klachten. We zijn toen met 3 weken naar het consultatiebureau gegaan. Daar aangeklopt bij de wijkverpleegkundige, die ons supergoed heeft geholpen met Julen destijds. Ivm andere protocollen kwamen we direct met een doorverwijzing bij de kinderarts in t ziekenhuis uit. Daar ook een PH-metrie gedaan, ivm refluxverdenking, en dat is bewezen. Nu medicatie daarvoor. Nu nog afwachten of ze ook koemelkallergie heeft.... Voor de rest is t een lastige periode tot nu toe. Veel huilen/krijsen etc. Zo erg dat Jaeda ter observatie is opgenomen geweest een week geleden. Daar liet ze niks zien van haar krijsen (dat kon ze goed 7 uur achter elkaar volhouden..) Ze lag daar ingebakerd en nog iets schuiner dan thuis. Dus sinds afgelopen weekend zijn we daar ook thuis mee gestart. Het gaat al stukken beter. Al heeft ze nu af en toe nog van die krijsbuien die 4 uur duren (maar das al velen malen korter dan we gewend zijn)..
hey, wat fijn zo'n topic! ik ben susanne en heb 3 kinderen de oudste is 7,de middelste 3 en de jongste 5 maanden. danique heeft ook een koemelkallergie, mijn oudste heeft het ook gehad.danique zit vanaf dat ze 5 weken is op de pepti(ivm veel buikklachten en verborgen reflux) de buikklachten verdwenen snel, maar voor de verborgen reflux bleek ze met 9 weken toch nog extra medicatie nodig te hebben(zantac) sindsdien gaat het erg goed met ons meisje! vorige maand hebben we 1 schepje pepti vervangen voor omneo en nog geen kwartier later erge darmkrampen, dit hield aan tot de volgende voeding(4u later) en vervolgens hetzelfde liedje weer, heb toen contact gehad met de ka en moest gelijk weer stoppen, ze heeft nog 1 dagje wat last gehad, daarna was het helemaal over!(gelukkig) fijn om hier ervaringen te kunnen lezen!
@miekje,lastig als ze zo uren achter elkaar kunnen krijsen he...danique heeft dat ook heel veel gedaan, voor de medicijnen voor de reflux ook dagen dat ze maar 1 of 2 uurtje stil was, erg vermoeiend, na de medicatie ging het een stuk beter, maar had ze nog periodes dat ze een paar uur achter elkaar gilde, na 3 maanden ging het een heel stuk beter gelukkig! sterkte met deze periode, is erg zwaar soms!
Hoi, goed initiatief Sarah! Ik ben Anita en heb 1 zoontje (Milan) van bijna 7 maanden. Het heeft bij Milan even geduurd voordat wij ergens serieus werden genomen. Dit was uiteindelijk bij de arts van het consultatiebureau. Deze adviseerde ons pepti. Met de pepti hebben we de eliminatie / prococatie test gedaan. Milan deed het vrij goed op de pepti en tijdens het provoceren reageerde hij direct bij 10 cc standaard voeding. Dus duidelijk koemelkallergie. Echter reageerde hij daarna niet meer zo goed op de pepti en werd het nutramigen. Daar doet hij het heel goed op. Sinds een tijdje krijgt hij bijvoeding en dit gaat zeer goed, het is een echt smullertje. Nu alleen het slapen nog.
Ik zal ook mijn verhaal doen. Ik ben Ilse en onze dochter Eva is 7.5 maand oud. direct na de geboorte van Eva ben ik begonnen met borstvoeding. Met veel verdriet heb ik deze droom moeten laten varen. Het lukte haar niet om goed bij me te drinken. Na een bezoek van lactatiekundige bleek het bijna een verloren zaak. Het zou me zeker maanden gaan kosten en dan was het nog de vraag of het ging lukken. Dan maar een fles (dit schrijf ik makkelijker dan hoe het destijds is gegaan). Vanaf toen ging het fout. Pijn, krampje, gillen, overstrekken. Ze bleek reflux te hebben. Na 2 dagen met medicatie was er geen verbetering. Ik moest overgaan op Omneo + Zantac. Na enige verbetering, kwamen de klachten terug. Na weer een wisseling van voeding liep ik op het einde. Klaar en nu gaan we écht actie nemen. Ze werd kreeg Nutramigen voorgeschreven. De klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook hebben we bezoeken gebracht aan een osteopaat en mesoloog. Beide merkte een enorme gevoeligheid bij o.a. haar darmen. Dit uitte zich vooral toen we begonnen met vaste voeding. Dit gaat allemaal heel voorzichtig en helaas hebben we al een paar keer flinke reacties bij haar opgemerkt. Eva drinkt met pieken en dalen goed-slecht. Doet ze al haar hele leven. Tot aan het weigeren van de fles toe. Toen ze weer een slechte periode inging (30-80 cc per fles van 210) vond ik het genoeg. We werden doorgestuurd naar een logopediste via de kinderarts. Ze bleek door de pijn met drinken een stoornis te hebben ontwikkeld. Daarnaast bleek dat ze problemen had met mondje goed open doen en slikken. (Er ging bij mij een lampje branden waarom de bv mislukt is) Inmiddels ben ik gesloopt. Het hele eten is me mijn keel uitgekomen. Het plezier waar ik destijds naar uit keek heb ik nog niet vaak zo ervaren. Ze eet nu wel goed van de lepel en ook eet ze steeds meer. Het drinken gaat momenteel weer richting het dalletje. Sorry voor mijn lange verhaal
Wel opvallend dat alle beebs ook last hebben van (verborgen)reflux. @Antje: Wat gebeurt er tijdens het slapen? @Miekje: pfff klinkt heel heftig zeg. krijsbuien van 4 uur Is er niet meer aan de hand? Misschien dat je baat hebt aan een osteopaat (noem maar iets). Wat vervelend zeg.
@Ilse...viel mij ook op! Sowieso bijna alle moeders die je op dit forum hoort over koemelkallergie hebben het ook over verborgen reflux! Het één zal het ander wel doen opspelen misschien! Drinkt Eva weer niet goed? Balen zeg! Zou het niet zo zijn dat ze minder gaat drinken door de bijvoeding? Of is het echt weer spugen enzo? @Miekje...ow ellendig dat ze zo kan huilen zeg! Bij Finn viel dat gelukkig wel "mee" bij hem was echt alleen na het eten (een uur ofzo) en dan zodra zn maagje wat leger was, was het huilen minder! Hij was wel echt ongelukkig nog! Nu is het zo;n vrolijker dikzak! Hahaha! Ben benieuwd naar de reactie bij de blinde proef van volgende week! Dat inbakeren kan ook echt wonderen doen verichten hoor ik! Hebben we bij Finn niet echt gedaan...het was veeeeeeeel te warm en 's nachts sliep hij gewoon door na 6 weken! (wonderbaarlijk schijnbaar...bij verborgen reflux en koemelkallergie..hihi!) Overdag deed hij alleen hazeslaapjes van nog geen half uur...ik dacht dat dat gewoon kon! Wist ik veel...overal lees je dat alle baby's verschillend zijn...dus ik dacht in het begin dat hij gewoon zichzelf was! Haha! @suze..stom heh dat het zich zo snel laat zien! Hier ook echt bij de provocatie (iom de KA) Na de eerste fles zei ik al dat het fout was! Je ziet echt dat ze snel reageren! Ik hoop wel echt dat hij er over heen gaat groeien! Nu is het allemaal nog niet zo'n probleem, maar mijn man wees me er vandeweek op toen we een verjaardagsfeestje hadden in een zaaltje met buffet. Hij zou dan misschien wel niets kunnen eten omdat je niet zeker weet of er iets inzit wat hij niet mag! Hoe gaat het met bijvoeden bij jullie? Hier een vreetzak! Hij lust alles en eet ondertussen erg veel! Dit bouwen we elke keer rustig op natuurlijk. Wortels en bietjes zijn nummer 1! Die vind ie geweldig! En hij vind het schitterend om zelf zn boterham te eten! Hij heeft dat nu 3 keer op..en hij wil gewoon al een hele!
@ Miekje, dat is pittig die huilbuien zeg. Misschien, zoals Ilse al aan geeft, een osteopaat proberen. Je hoort vaak dat kindjes daar toch wel baat bij hebben oa dat er werveltjes verkeerd zitten door de bevalling. @ Ilse, wat is de oorzaak dat ze het mondje niet goed open kan doen en niet goed kan slikken? Gelukkig dat het eten met de lepel wel goed gaat. Hier is het slapen 's nachts problematisch. Milan zat helemaal onder het eczeem wat enorm jeukte. Toen hij zo'n 3 maanden was ging dit zijn nachtrust verstoren. Wij konden zo'n 15 x uit bed. Het speentje was toen nog voldoende. Maar na een aantal weken werd hij steeds meer overstuur wakker en het troosten werd steeds moeilijker. Uiteindelijk is hij bij ons in bed beland. Doordat wij dan tijdig konden voorkomen dat hij bleef krabben, werd hij iets minder vaak wakker, nog zo'n 4 keer per nacht. Paar weekjes geleden hebben we een andere hormoonzalf gekregen voor zijn gezichtje. Eindelijk kwam hij eens van die vreselijke jeuk af. Begin van de week hadden we dan de luxe van 2 nachten met 6 uur slaap aan een stuk. Helaas heeft hij nu een oorontsteking en zijn er tandjes op komst, wat ook slechte nachtrust veroorzaakt. Wij kijken dus enorm uit naar de dag dat Milan weer gewoon de nacht doorslaapt en dan in zijn eigen bedje. Voor ons zelf, maar vooral voor hem. Hij is zelf namelijk enorm gefrustreerd als hij wakker wordt 's nachts en het mannetje moet gewoon kunnen slapen om zich goed te kunnen ontwikkelen. @ Sarah, hier gaat de bijvoeding ook erg goed. Milan is ook zo'n klein vreetzakje. Alles wat we hem voorschotelen vind hij lekker. Spercieboontjes zijn heel erg in trek. Hier zijn we nu ook bezig met broodkorst. Alles wat hij zelf kan eten vindt hij geweldig. Hier was de zogenaamde verborgen reflux echt een symptoom van de koemelkallergie. Sinds de nutramigen heeft hij hier namelijk geen last meer van gehad.
@ Antje: Jee meis, das mooi rot dat Milan zoveel last heeft (gehad) van de exceem! Ik hoop echt dat hij weer snel lekker kan slapen, zonder jeuk. En dan vooral.. in zijn eigen bedje! Is voor jou en je man ook fijner! Wat fijn dat de Nutrimagen zo goed helpt, dat de verborgen reflux de deur uit is! Ik reageer later op de rest.. Kleine meid is aan t huilen..
@Antje: Wat de reden precies is, weten ze niet. Ze heeft het nooit goed gedaan. Maar met wat lepeltechniek gaat het nu dus veel beter. Wat rot van eht slapen zeg! kan me goed voorstellen dat je gebroken bent. bijvoeding: Gaat hier nu goed. Alleen kan ze nog niet tegen de sperziebonen (raar toch?) Misschien omdat het een peulvrucht is? Favoriet zijn hier: pompoen, bruine bonen, rode bietjes en van fruit staan stoofpeertjes op nummer 1 nauw gevolgd door abrikozen en banaan @Sarah: Er komen nu net 2 tandjes door, dus misschien heel misschien dat het daar mee te maken heeft dat ze iets minder goed drinkt. ze eet haar groente en fruitpapjes wel heel goed dus ik maak me er iets minder druk om. Finn is echt een lekker vreetzakje zeg. Heerlijk is dat om ze zo lekker te zien eten.
@Antje...kan me voorstellen dat je nachten zo erg zwaar worden! Lijkt me ook echt niets! Voor hem niet...maar ook voor jullie niet! Finn heeft wel echt los van zijn koemelkallergie last van de reflux...niet zo erg meer...maar we dikken zijn voeding nog in...bij bijv thee merk ik wel dat er af en toe wat terug komt...maar zolang hij er geen last van heef tblijf ik dat onverdunt geven! @Ilse...kan zijn omdat het een peulvrucht is! In mijn boekje van de diëtiste staat dat ze daar echt last van kunnen hebben! Krampjes ook enzo. Stoofpeertjes he bik nog nooit gegeven en bruine bonen ook eigenlijk niet...koop je dan een babypotje? Uit een blik lijkt me zo vol met zout zittenen vers is volgens mij echt een gedoe! Die dame gaat wel snel met al die tanden zeg! Die wil gewoon geen melk meer! Ze denk:"ik wordt daar alleen maar ziek van...geef mij maar echt eten" Hahaha!
Mag ik me ook aanmelden hier? Ik ben Umm85, moeder van een eigenwijze dreumes van 19 maanden. Even mijn verhaal: Ben begonnen met bv wat op zich redelijk ging, maar mijn meisje was erg huilerig. Slapen ging erg slecht vanaf 3 weken en was dag en nacht met haar in de weer om haar in slaap te krijgen. Rond de 4 maanden was het wel het toppunt en sliep ze maar een paar uur op de 24 uur. Mijn bv liep enorm terug en bij het cb kwam dit ook naar voren: mijn meisje was eigenlijk niks aangekomen in een maand tijd. Omdat we in een vicieuze cirkel terecht waren gekomen van honger, niet slapen, teruglopende bv.. werd mij aangeraden om haar s'avonds een flesje Nutrilon te geven om bij te voeden. Dat ging er die avond goed in, maar binnen een kwartier herkende ik mijn kind niet meer terug! Compleet opgezwollen, overal dikke bulten, rochelen, dikke ogen, mij niet aankijken en slap zijn. We zijn dus direct naar de spoedeisende hulp gereden waar ze extra zuurstof kreeg en een antihistaminicum. Na een nachtje ter observatie mochten we weer naar huis met de diagnose: koemelkallergie. Verder nooit last gehad van reflux of eczeem. Later bij de ka nog een prikjestest op haar rug gehad waar ook kippeiwitallergie uit kwam. Provoceren kan bij ons niet omdat dit te gevaarlijk is. Vanaf 7 maanden helemaal gestopt met de bv omdat ze anders de friso allergycare niet wilde drinken die wij hadden voorgeschreven gekregen. Vanaf 1 jaar zit ze nu aan de sojamelk wat gelukkig goed gaat. Verder geen duidelijke allergische reacties nog ontdekt op ander voedsel. Afgelopen oktober reageerde ze nog even heftig met de priktest op koemelk en kippenei en in maart moeten we weer naar de ka en dietiste. Wil nu bij de volgende beeb weer graag bv gaan geven, en ga hiervoor wel eerst een lactatiedeskundige inschakelen om een dieet te bespreken. Ga even lezen wat jullie al geschreven hebben!
@Umm...wauw wat heftig zeg! Je moet je wel kapot geschrokken zijn! Hier dus wel eczeem en reflux...maar (gelukkig) nog nooit zo'n heftige reactie gezien! Finn krijgt waarschijnlijk na de 9 maanden ook soja...tenminste..als het allemaal goed gaat nu. De diëtiste zal het allemaal wel uitleggen tegen die tijd! Leuk dat je er ook bent! Ik las net al wat over jullie in het topic in de lounge!
Hoi Wat fijn dit topic! Ik zal me meteen maar even voorstellen: Ik ben Kristel, 23 jaar en sinds (bijna, nog 3 dagen ) 6 maanden mama van Yentle Direct na de bevalling ben ik begonnen met BV, helaas lukte dit niet en na 2 dagen was ik t al zat en ben ik overgestapt op KV, standaard voeding. Op dag 12 na de bevalling ben ik alsnog begonnen met BV na dus niks gedaan te hebben. Ik heb me suf gekolft en kreeg een productie. Yentle kreeg toen, als ik te weinig melk had, HypoAllergene voeding van de Etos. Yentle had vanaf het begin af aan al haar neus dicht zitten en mettertijd kwamen er steeds meer klachten, maar die herkenden wij toen nog niet als koemelkallergie. Ze spuugde veel, had last van zuur, krijste urenlang... Ik ben gaan googlen en kwam Verborgen Reflux tegen. Hup, naar de dokter. We kregen Zantac mee. Het leek eventjes beter te gaan, maar na een week ongeveer waren we weer terug bij af, erger nog zelfs. Yentle krijste gemiddeld zo'n 16-20 uur per dag, sliep dus vrijwel niet meer, dronk ontzettend slecht en zat onder de uitslag. Ik ben weer gaan googlen en kwam terecht op een site over koemelkallergie. koemelkallergie spookte al een tijdje door mn hoofd, maar ik durfde niks ermee te doen, bang dat ik overbezorgd was ofzo Diezelfde dag toch maar uit wanhoop een pak Pepti gekocht en dit volledig gegeven. Elke dag ging het beter met haar! Na een weekje ongeveer kreeg ze weer een fles afgekolfde melk van mij (met kme erin dus) en t was weer raak.. Toen via de HA Nutramigen gekregen. Het leek perfect te gaan, ze dronk goed, sliep goed, huilde bijna niet meer... Tot dag 6 van het gebruik, mevr zat helemaal onder de uitslag en gilde weer de hele dag Uiteindelijk op advies van de arts Neocate gaan geven en sindsdien gaat het geweldig met haar! Ze is echt een supervrolijke meid nu (op periodes na dan, tijdens sprongetjes bijv ) Sinds kort ook begonnen met bijvoeding; tot nu toe heeft ze wortel, broccoli en kikkererwten gehad. Van de kikkererwten kreeg ze uitslag dus die krijgt ze voorlopig niet meer, maar verder gaat t super!
Dit klinkt echt precies zo als bij ons! Alleen als we zijn voeding niet indikken krijgt hij toch weer last van de verborgen reflux. Goed heh...hoe een kindje kan veranderen door andere voeding! Hier ook echt een superkerel! Hij is zo makkelijk en zo vrolijk altijd!
Ja het was enorm schrikken! Ze vroegen ook meteen of allergien voorkwamen in onze families, maar bij mij helemaal niet en mijn man heeft alleen een lichte huisstofmijtallergie waar het dus waarschijnlijk vanaf is gekomen. (wist ik veel! ) Ben benieuwd hoe Finn zal reageren op soja, aangezien je hoort dat ze daar ook nog weleens allergisch voor willen zijn. Hier was dat gelukkig niet het geval. Maak me trouwens wel een beetje druk over beeb 2 betreffende de voeding. Ben eigenlijk bang dat mijn bv niet goed gaat lopen en dat ik dan moet bijvoeden. Minder bewerkte voeding dan Friso Allergycare of Nutramigen ga ik niet gebruiken, want ben als de dood dat dit kindje ook zo'n aanval krijgt. Maar het is dan nog de vraag of hij/zij die voeding wel gaat pikken ivm de smaak, dat is hier ook een drama geweest namelijk. Zal het in maart ook met de ka bespreken.
@Miekje: Jeetje, 4 uur huilen! Misschien idd een keer met haar naar een osteopaat? Reflux: Wanneer spreek je echt van reflux? Zoë spuugt heel veel en vaak. Maar ze heeft er geen last van dus de k.a. vond het niet nodig haar te zien. Ze groeit goed, is vrolijk en lijkt geen pijn te hebben. @Ilse: Ken je verhaal natuurlijk al.. Zie dat ze weer slechter drinkt, balen. Hopelijk is het een klein dalletje en gaat ze snel weer goed drinken! Bijvoeden: Ging in het begin wat minder, ben begonnen met groente en toen dat goed ging en ik haar ook fruit ging geven wilde ze opeens geen groente meer Maar dat gaat nu goed gelukkig! Ook brood eet ze goed @Antje: Zwaar hoor, zulke nachten. Hoop ook voor jou én Milan dat hij snel lekker door kan slapen. @Umm: Zo wat heftig, dan schrik je je ook een ongeluk.. @Kristel: Ook al zon heftige tijd gehad, fijn dat het nu goed gaat met Yentle!