Ons meisje heeft van begin aan al verborgen reflux. We geven haar vanaf week 2 zantac en dikken de voeding in met nutriton. Op zich ging dat prima. Ze "herkauwde" nog wel eens natuurlijk, maar ze leek er totaal geen last van te hebben. Tot een paar weken geleden. Ze begon ineens meer te spugen, ze geeft nu uren na de fles ineens melk terug. Niet heel veel, maar wel genoeg om haar meerder keren per dag een schone trui aan te moeten trekken (en mezelf ook trouwens) Daarnaast stinkt het natuurlijk, het is zuur. We hadden de Zantac al iets afgebouwd omdat het zo goed leek te gaan, maar zitten nu weer op de normale dosering. Het is overigens nog steeds zo dat het lijkt of ze er zelf weinig last van heeft. Kan het nou zo zijn dat ze "ineens" meer last krijgt van de reflux?
bij mijn zoontje met verborgen reflux verminderde het zichtbaar elke paar weken, met medicijn. Is ze niet al een paar weken flink verkouden of aan het hoesten/vastzittend slijm, daar kunnen ze ook flink van gaan spugen. Als het goed is moet het toch wel verminderen met 4 maanden, zeker wanneer ze beginnen met zitten straks. Succes met je kleine meid ik hoop dat het maar van korte duur is
Meer bewegen? mij is verteld als ze er geen last van heeft, goed vrolijk en zichzelf is en goed groeid er niet veel aan de hand is... Iig zo is het mij uitgelegt...Het is alleen vervelend voor ons heel veel wassen en verschonen.. de ka zei dat hij vermoede had bij ons zoontje maar liever geen medicatie geeft omdat het het spugen niet stopt alleen voor de pijn... maar zoals ik al zei zijn die dingen mij allemaal verteld! Misschien even contact opnemen met de KA?
Met meer bewegen, bedoel je dan dat ze meer moet gaan bewegen of dat het spugen erger wordt doordat ze meer beweegt? Ze spuugt namelijk op alle momenten, bij bewegen, maar ook op het aankleedkussen of gewoon als ik haar rechtop op m'n arm heb. Zantac heeft ze gekregen omdat ze krijste van de pijn. Het houdt het spugen totaal niet tegen, het zorgt er puur voor dat het maagzuur wat milder wordt zodat haar slokdarm niet zo geïrriteerd raakt door het spugen. We staan niet onder behandeling bij een kinderarts. We zijn gewoon bij de huisarts geweest.
Dat is helaas absoluut niet zo. Mijn dochtertje is anderhalf en heeft er nog steeds last van en krijgt nog steeds medicatie. Gemiddeld neemt reflux rond de eerste verjaardag af (staan/lopen/meest vast eten) Het kan zijn dat de medicatie te laag is omdat je dochtertje nu meer weegt, of dat ze weer meer last heeft gekregen omdat je bent gaan afbouwen. Of ben je begonnen met bijvoeden? dat kan ook nog invloed hebben.
Dat de medicatie te laag is voor haar gewicht nu klinkt wel heel logisch Toen ze twee weekjes oud was kregen we omdat het zo erg was het advies om twee keer per dag 1 ml te geven. Nu geven we sinds ze een maand is 1 keer 1 ml per dag en dat ging heel goed. Maar nu is ze natuurlijk 4 maanden en krijgt ze nog steeds 1 ml per dag. Miss eens twee keer 0,7 proberen ofzo, kijken of het beter wordt. Bijvoeding geven we niet, daar wachten we mee tot ze een half jaar is. En bewegen, dat doet ze inderdaad veel meer natuurlijk. Rollen en staan op schoot lijkt me ook vrij belastend voor de maag. Ik ga jullie tips proberen meiden! Thanks!
dat is wel een goede ja Eylem, wel erg vervelend dat je dochtertje er nog steeds last van heeft. Bij mijn zoontje hield het indd op na een jaar ong.
Bij Zantac moet je rekening houden met het gewicht qua dosis naarmate je kindje groeit (en dat gaat hard in het begin!) moet de dosis dus steeds bijgesteld worden als ze nog steeds last heeft. De oudste heeft hier tot 11 maanden Zantac gebruikt (tussendoor vaker geprobeerd af te bouwen maar dan ging t steeds mis) en kreeg een overdosering omdat het anders gewoon echt niet ging.. Jongste heeft ook "ernstige" verborgen reflux en zit, na een traject van max. dosis Zantac (wat niet hielp), hoge/lage/medium dosering Nexium en Losec (wat ook niet hielp; ze kreeg allerlei heftige bijwerkingen), nu ook op een overdosering Zantac wat eindelijk wel helpt! Zij krijgt nu 1ml per kilo lichaamsgewicht per dag (6ml per dag verdeeld over 3x 2ml) en naarmate ze groeit moeten we dit ook ophogen.. Ik zou dus maar even contact opnemen met je HA (liefst KA) en dit voorleggen. Laat ze maar even een nieuwe dosering berekenen die geschikt is voor je dochter
Linn, ik zou niet zelf gaan experimenteren, als je de dosis verandert altijd in overleg met je arts. Het hoeft namelijk niet - mijn dochtertje kreeg met 3 maanden 7,5 mL, is nooit omhoog gegaan en heeft nu zelfs genoeg aan 2 mL maar zonder kan ze nog niet. Ja ik hoop ook dat het binnenkort een keer klaar is, zolang ze haar medicijnen krijgt (en dus echt heel weinig maar) gaat het prima, maar zodra ze 1 of 2 dagen niet meer krijgt is het mis. We zijn nu heeeeel langzaam aan het afbouwen, 0,5 mL per week eraf, kijken wat er gebeurt. Maar de vorige keer lukte dat nog niet.
Nee, doe ik ook niet hoor! Alleen hebben we toen de dosering niet van onze eigen ha gehad. We zijn toen met dr naar de ha post geweest 's nachts omdat we ons geen raad meer wisten en er zeker van waren dat ze echt pijn had. We staan verder ook helemaal niet onder behandeling of controle (gek eigenlijk toch?) Heb het er wel altijd nog even over op het cb. Daar gaf ze vorige week aan dat als we binnen de 2x1ml per dag die ons voorgeschreven is blijven we best kunnen proberen om de dosering wat aan te passen. Ze krijgt nu alleen 's ochtends 1 ml, dus vandaar mijn idee om misschien weer naar twee keer per dag te gaan. Dan is het wat meer verdeeld. En als we dan 2x0,7ml doen, dan is het ook niet ineens weer veel meer.