Verwarrende bloedarmoede

Discussion in 'Gezondheid' started by Aegyo, Jun 17, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Gisteravond ben ik naar het ziekenhuis gegaan omdat ik steeds duizelig werd, sterretjes zag, hoofdpijn had, hartkloppingen en ga zo maar door. Bloeddruk gemeten, was prima. Eiwitten in urine gecheckt, ook prima. Maar toen mijn HB...die was gekelderd. Ik heb bloedarmoede.

Ik gebruik al maanden dagelijks een vloeibaar ijzer supplement, dus je zou verwachten dat de waarde in ieder geval niet steeds verder zou zakken. Maar dat is dus wel het geval.

Het verwarrende is dat mijn Ferritine juist is gestegen en de MCV waarde ook normaal is. Maar ondertussen zakt m'n HB dus steeds verder en verder en worden de klachten erger.

Nu moet ik een sterker ijzer supplement proberen, maar toch vind ik het maar raar. En de klachten zijn natuurlijk eng en vervelend. Ze denken ook dat de vele harde buiken die ik al weken heb hier aan zijn gerelateerd.

Wie kan hier wijs uit?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe neem je je ijzersupplement in?

Wanneer je het inneemt met zuivel kan je lichaam het eigenlijk niet opnemen, de zuivel bindt het ijzer aan zich en vervolgens verlies je het weer via je urine.

Wanneer je het met vitamine C (dus bijv jus d'orange) inneemt, dan zorgt de vit C juist voor een goede drager van t ijzer naar je lichaam toe.

3. meisjemeisje85

meisjemeisje85 Bekend lid

Apr 29, 2016
    529
    226
    43
    Ik had vorige week zoiets. Ik lag zaterdag nacht te slapen en werd ik wakker omdat ik me niet goed voelde. Geen controlle over lijf, voelde me of ik zo weg zou vallen, licht in me hoofd, hoge hartslag, benauwd, ijskoud, klam worden over me hele lijf, zwart zien allemaal tegelijk, kortom doodeng. Mijn vriend vertrouwde het ook niet ik zag er blijkbaar uit als een soort van lijk en hij wilde een ambulance bellen, het hield ook best wel een tijd aan. Maarja ondanks dat ik dacht dit is niet goed wilde ik dat niet. Uiteindelijk in de auto gekomen en naar de huisartsenpost. Was volgens huisarts waarschijnlijk een bloeddruk dip waardoor ik me niet goed voelde en doordat ik rechtop ben gaan zitten het nog even heftiger was geworden. Het is niet gevaarlijk al voelde dat wel zo. Als ik het weer heb moet ik met mijn benen omhoog gaan liggen en als het dan naar 1min niet over is weer terug komen. Op mijn bloeddruk en hardslag na is er niks onderzocht. Maar als ik jou verhaal lees kan dit het dus ook zijn. Misschien toch ook maar even bloedprikken of wordt dat met een andere test bekeken? Verder weet ik niks van hd, ferritine, mcv dus daar kan ik je helaas niet mee helpen :-S sterkte!

4. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Hebben ze ook op vit. B12 geprikt?
    Als die te laag is. Zakt je hb ook.

5. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Vandaar de MCV waarde. Gynaecoloog zei dat ze daaruit op kunnen maken of B12 of IJzer het probleem is, maar die waarde was dus prima.

6. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Meestal met versgeperste mandarijnensap of met alleen wat water. Zuivel ontwijk ik sowieso zoveel mogelijk i.v.m. eczeem.

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,334
    113
    Amsterdam
    Wat waren je waardes eigenlijk en wanneer was het voor het laatst geprikt daarvoor?

8. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    HB was 6, MCV weet ik niet (ze zei alleen dat het goed was), Ferritine was gestegen van 14 naar 21.

9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,334
    113
    Amsterdam
    Hmm gaan ze het nog een keer bepalen, want je zit namelijk onder de 6.2 en dat gebruiken ze als onder grens. En idd met een normaal mcv is er ook een zeer kleine kans dat het een andere oorzaak heeft dan de zwangerschap.

Ik blijf hangen op 6.4 en dat is net aan genoeg, maar hoop dat ik straks met de bevalling niet teveel bloed ga verliezen.
    Ik heb overigens geen klachten maar ik had ook rond 16 weken al een hb van 7, dus niet super veel gezakt meer.

Succes in ieder geval!

10. caat

caat Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    1,195
    1
    36
    Ik heb hetzelfde probleem en ijzer innemem heeft weinig effect. Dat gaan ze hier oplossen met infuus en bloedtransfusie, net als vorige zwangerschap. Al mijn waarden zijn prima in mijn bloed wat betreft hb- relatie. Ik heb wel een slechte nier. Ik zit nu op 5.3 (dinsdag geprikt) net zoals mijn vorige zwangerschap. Daar was het na de bevalling 3.8 en mocht ik met bloed naar IC ipv kennismaken met dochter..... hoor hier maandag wat ze gaan doen. Maar het hoeft dus niet perse een foutje/ tekort in je bloedwaarden te zijn..... hoop dat ze voor jou een oplossing vinden!

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ik had die klachten al met 6.7 hb ik moest 3maal daags ijzertabletjes in nemen van de apotheek. Dus ik zou wel een recept vragen hoor

12. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Hebben ze toevallig gecheckt of je drager bent van sikkelcelziekte? Dat kan zonder echte problemen, alleen kun je daar dus wel bloedarmoede van krijgen.
    Hetzelfde verhaal eigenlijk met verschillende soorten thalassemie, hebben ze daarop getest?

13. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Niet dat ik weet? Ik zal het noteren. Moet komende week naar de gynaecoloog, dus dan kan ik het vragen. Bedankt!! :)

14. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Goed dat je het gaat vragen, want ik ben er niet heel erg in thuis... ;)

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,334
    113
    Amsterdam
    Wanneer iemand geen bloedarmoede voor de zwangerschap heeft is de kans op deze ziektes zeer klein. Verder zijn beide meestal erfelijk heel soms heb je een mutatie en moeten je voorouders een mediterrane achtergrond hebben. Is dit zo dan zullen ze daar eventueel aandenken, meestal hoort dit helaas gewoon bij de zwangerschap en de ene vrouw heeft er sneller last van dan de andere.

16. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Vervelend dat soort dingen waarbij de oorzaak niet duidelijk is. Ik heb al jaren een te laag hb waarbij mijn ferritine en mcv wel gewoon normaal zijn. Mijn hb is nu 6.3. Hb waarde heeft ook te maken met de aanmaak van bloedcellen. Als dat verstoort is kan je hb zakken. Bij mij is er diverse keren gezocht naar de reden maar alles lijkt verder ok. Ben ook benieuwd wat de procedure is als hb later in zw zakt ivm te veel bloedverlies tijdens bevalling.

17. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Meer ijzer heeft trouwens geen zin. Je ferritine is goed dus daar ligt het niet aan.

18. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Het blijft wel heel vreemd dat het zo keldert natuurlijk. Want ik begon met een HB waarde van 8 :(

Ik zie ook wel extreem bleek nu. Had sowieso al een hele lichte huidskleur, maar nu ben (en voel) ik me echt een spook. Zelfs toen ik hevig bloedde vanwege de hematoom (tot week 16), zag ik niet zo bleek als nu :$

19. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Dat is ook helemaal niet prettig en lijkt me ook wat eng.
    Bij mij was het in december ineens 7.5 (niet eerder zo hoog gehad) en vanaf april weer 6.3 maar zo'n snelle daling snap ik ook niet goed. Wordt er niet verder gezocht? Is er iets over consequenties voor je bevalling gezegd?

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik had het ook, kwam volgens de vk doordat je bloed verdund is doordat je lichaam harder groeit dan de bloedaanmaak kan bijbenen.
    Ijzer had geen nut omdat ik geen ijzertekort had, maar gewoon 'te dun' bloed.

Share This Page