Ochtendritueel

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Emm27, Dec 20, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,907
    387
    83
    mriden wat is jullie ochtendritueel voor school?

Hier zet ik eigenlijk altijd de tv aan maar vind dat eigenlijk ongezellig.
    Het is wel geel praktisch. Ik kan rustig broodjes smeren, aankleden en de kids eten voor de tv. Om 8u zijn de kids voor de tv aangekleed en gaat ze plassen, 8 u tv uit. 8.10 naar school.

Heb 2 kids en een niet meewerkende man in de ochtend dus doe het alleen.

Tijdje geprobeerd aan tafel te ontbijten maar kostte wel meer tijd vond ik (dus eerder opstaan)

2. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wij ontbijten wel aan tafel. Mijn wekker gaat om 6.10, dan ga ik naar beneden om fruit en brood te maken voor school, zowel voor de kids als voor mezelf. Ook ruim ik dan de vaatwasser uit en zet vast alles klaar voor de smoothie voor het ontbijt. Dan ga ik snel douchen. Om 7.00 haal ik de jongste uit bed. De oudste twee kleden zich ondertussen zelf aan en lezen hun huiswerk een keer door als ze dat hebben. De oudste typt ook een kwartier. Om 7.30 zitten we allemaal aan de ontbijttafel en om 8.10 is alles weer opgeruimd en trekken we de jassen aan om naar school te fietsen. Als mijn man thuis is, gaat het hetzelfde. We genieten onwijs van de vakanties, als er eens niets klaargezet hoeft te worden! ;)

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Hier juist gemerkt dat voor ons de tv meer tijd kost/afleidt, wij eten dus ook aan tafel en als alles gedaan is en er is tijd over, dan moen ze nog even tv kijken. Redden ze nooit. :roflmao:

Maar het ochtendritueel: ik maak ze om 7.00u wakker, ze gaan ontbijten en maken hun eten en drinken voor school klaar (ik help ze soms een klein beetje), ze kleden zich aan, doen hun haren/ik doe hun haren, ze pakken hun tas in, poetsen hun tanden en dan jas en schoenen aan. Tot slot geeft een van de twee de konijnen eten en om 7.50u breng ik de jongste naar school, daarna naar huis om de oudste op te pikken en dan breng ik haar naar school. En tussen de bedrijven door maak ik als ik die dag moet werken mijn eigen eten klaar, ruim de vaatwasser uit, ruim de tafel af en zorg ik dat ik zelf ook op tijd klaar ben om weg te gaan.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Ik doe het ook alleen.
    7.00 kinderen wakker maken. Ik kleed me aan, oudste zelf en daarna die ik de jongste.
    Beneden smeer ik brood / maak ik pap en dat eten we aan de eettafel op. Daarna doe ik de haren van de kinderen. Hierna mogen ze nog even spelen tot 8.10 uur. Ik ruim ondertussen op en maak de tas(sen) klaar.
    8.10 uur schoenen en jassen aan een naar school.

Ik vind het juist fijner als mijn man er niet bij is in de ochtend. Hij loopt alleen maar in de weg waardoor ik uit het ritme ben :D

JoyLex and Biny like this.
  5. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Man is altijd al naar het werk, dus ik ben altijd alleen. Ik heb het ochtendritueel opgegeven haha.
    Leg wel altijd kleding klaar als we gaan slapen, de ene keer heeft dochter zich aangekleed, de andere keer neemt ze het mee naar beneden.
    Ze mag altijd tv kijken, totdat ik zeg dat we aan gaan kleden, als ze dan nog tijd heeft zetten we meestal een muziekje aan, en kan ze nog even spelen. We wonen zowat naast de school dus we gaan 8:20 de deur uit.

6. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    7.15 gaat mijn wekker, meestal liggen dochter en jongste zoon dan al bij me in bed. Als ik me aan ga kleden gaan zij vast naar de eetkamer. Tafel dek ik altijd al de avond ervoor. Dochter vult meestal aan met spullen uit de koelkast.
    Oudste zet zelf zijn wekker om 7.15 dus die is er meestal ook al als ik klaar ben met aankleden.
    In pyjama ontbijten ze. Als ze klaar zijn gaan ze meestal spelen in de eetkamer, we sluiten niet echt met elkaar af ofzo. Ondertussen kleden ze aan, ik leg hun kleren daar klaar de avond ervoor. Om 8 uur gaat de oudste naar de badkamer voor zijn haar, deo en tanden poetsen, terwijl ik dochter haar haar doe.
    Om 8.05 gaan ze schoenen aan doen, en gaan we naar de auto, of ze gaan wachten op degene die ze naar school brengt.

LoPi likes this.
  7. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Ik doe het ook alleen. 2 kids van 6 en 3.

Ik sta om 7.15u op. Dat is altijd net te laat om relaxt te kunnen doen haha!
    Ik maak allebei de kids wakker (in het weekend staan ze om 6.30u naast mn bed maar op schooldagen moet ik ze natuurlijk uit bed slaan).
    Beiden kleden zichzelf aan terwijl ik ook aankleed.
    Beneden voor de tv eten zij een boterham terwijl ik de lunch van de oudste maak en zelf ook wat eet.
    Om 8u gaat 'de tandenpoetswekker' en dan gaan we met zn 3en tanden poetsen en een doek over ons gezicht. Daarna sokken/schoenen/jas aan en rond 8.15u gaan we naar school.

8. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

Feb 20, 2018
    1,514
    853
    113
    Female
    Als ik vrij ben gaan we er rond 07.00 uit mijn man gaat het brood smeren voor ons allemaal. De meiden gaan beneden naar de wc en ik zoek hun kleding uit en leg dat in de keuken.
    Ze kleden zich zelf aan en gaan aan tafel kleuren of met wat playmobil etc. spelen.
    rond 07.20 gaan we samen aan tafel eten en soms nog Engels etc overhoren.
    Na het eten ruimt mijn man meestal de vaatwasser uit en maakt hij zich klaar voor zijn werk. Ik doe de haren van de meiden opsteken,vlechten etc.
    Hierna gaan ze tanden poetsen en spelen tot het tijd is om naar school te gaan (rond 08.05) In die tussentijd zet ik hun schoolspullen klaar en doe nog even iets in het huishouden.

Als ik ochtenddienst heb zet ik de schoolspullen klaar en vertrek ik om 06.45 naar mijn werk en regelt mijn man alles.
    Heel af en toe is mijn man er niet en doe ik het gewoon alleen.

De ochtenden zijn hier eigenlijk altijd relax de meiden hebben geen ochtend humeur en werken altijd lekker mee zeer fijn.

9. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Hier ook een niet-meewerkende man. Ik heb een heel strak schema zodat iedereen op tijd klaar is.

07:00 opstaan, zelf douchen en oudste wakker maken.
    07:10 oudste onder de douche, ikzelf aankleden etc.
    07:20 oudste gaat zich aankleden, jongste is dan meestal uit zichzelf wakker en gaat ook aankleden. Ik smeer dan hun boterhammen.
    07:35 kinderen aan tafel, zij gaan eten terwijl ik hun haren doe en hun tassen inpak
    07:55 oudste met de fiets naar school
    08:10 jongste met de auto naar school, ik ga door naar mijn werk waar ik zelf ga ontbijten.

Als er na het eten tijd over is om te spelen, gaan ze met elkaar spelen. Tv gaat geen moment aan, dan zitten ze teveel daarin en vergeten ze te eten.

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Mijn man is regelmatig op reis, maar als hij wel thuis is doet hij het meeste van het ochtendritueel. Lijkt mij ook vanzelfsprekend dat een man meehelpt als hij thuis is. Ik heb dus twee versies van het ochtendritueel.

Man thuis:
    07.10 uur man douchen en aankleden, dochter wordt wakker en gaat naar beneden op de tablet spelen / filmpjes kijken. Ik slaap nog even verder.
    07.30: man haalt dreumes uit bed, verschoont hem en neemt hem mee naar beneden. Maakt voor alle drie ontbijt, en maakt de schooltas voor dochter klaar (brood, fruit, drinken). Ontbijten doen we altijd aan de eettafel.
    07.55 uur: man komt boven met de kinderen. Ik slaapwandel mijn bed uit, leg kleren klaar voor de oudste en doe haar haar (vaak doet man het). Dochter kleed zichzelf aan.
    08.00 uur: ik ga onder de douche. Dreumes speelt even in zijn ledikant. Man en dochter zijn op de badkamer, tanden poetsen etc.
    08.15 uur: ik ga aankleden. Man en dochter doen jas & schoenen aan en fietsen naar school. Man fietst daarna door naar zijn werk,
    08.30 uur: ik ga ontbijten en koffie drinken
    09.00 uur: vaatwasser uitruimen, ontbijtspullen opruimen. Ik werk vanuit huis maar ben geen ochtendmens ;)

Man niet thuis:
    07:00 uur: ik ga douchen en aankleden, dochter gaat naar beneden op de tablet spelen.
    07.20 uur: dreumes uit bed halen, verschonen. Naar beneden ontbijt maken en schooltas vullen. Alle drie ontbijten. Ik eet snel twee crackers + koffie en ontbijt later verder.
    07.50 uur: naar boven. Tanden poetsen, haren kammen, dreumes aankleden.
    08.15 uur: jas en schoenen aan.
    08.20 uur: op de fiets naar school.
    08.35 uur: weer thuis. Koffie!

De tv gaat 's ochtends niet aan. De tablet wel maar niet tijdens het eten. Als dochter helemaal klaar is, incl schoenen aan, mag ze nog even op de tablet maar dat lukt nooit hihi.

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Wij hebben een fijn ochtend ritueel, zonder schermen/tv.
    De oudste twee zijn sinds de wintertijd erg vroeg wakker, en mogen om 6:10 uur opstaan. Ik blijf dan nog even met de baby liggen, in verband met nachtvoedingen. Mijn man staat met ze op, zoekt samen met hun kleren uit voor die dag en op de badkamer kleden ze zich zelf aan terwijl mijn man doucht
    Mijn man gaat beneden de vaatwasser uitruimenen het ontbijt klaar zetten terwijl de kinderen zelf spelen. Mijn oudste smeert dan zelf haar lunch voor school en ergens rond die tijd ben ik ook opgestaan. Meestal geef ik de baby dan even aan mijn man en ga dan douchen. Ergens krijgt de baby ook nog een voeding en dan ontbijten we samen of ik alleen met kids als mijn man een vroege afspraak heeft.

12. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Als ik alleen ben met de kinderen:
    7:00 mijn wekker gaat, ik ga douchen/wassen/aankleden
    7:15 de wekker bij de kinderen gaat. Soms worden ze dan wakker, soms moet ik daar nog een beetje bij helpen :D
    7:20 kinderen wassen en aankleden, de oudste doet het meeste zelf, de jongste help ik
    7:35 naar beneden en aan tafel. Als mijn man vroeg naar zijn werk is gegaan is de tafel meestal al gedekt, anders doe ik dat snel. Ik smeer brood voor de jongste, de oudste doet het zelf en dan eet ik zelf ook een broodje. Ondertussen smeer ik ook brood voor mee naar school en maak het fruitbakje klaar.
    7:55 ik doe de haren van de oudste en daarna gaan we allemaal tandenpoetsen
    Tot 8:10 mogen ze even spelen en dan schoenen en jassen aan en op de fiets.

Als mijn man er is staan we met zijn allen om 7:15 af en zorg ik voor mezelf en de jongste en hij voor de oudste en het tafel dekken. De rest gaat hetzelfde.

13. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

Jul 16, 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Om 7 uur gaat mijn wekker. Mijn dochter maak ik uiterlijk 7.15 wakker als ze nog ligt te slapen. Aankleden en opfrissen doen we meteen. Beneden ontbijten we aan tafel. Rond 8.05 vraag ik haar haar tas in te pakken en schoenen aan te doen. Om 8.10 of 8.15 als we laat zijn pakken we de fiets. Op maandag gaan we standaard lopend dan vertrekken we uiterlijk 8.10. als we eens met de auto gaan dan 8.05, want anders kan ik de auto niet fatsoenlijk kwijt.

14. princess79

princess79 Bekend lid

Mar 17, 2011
    902
    68
    28
    Female
    6.00 opstaan douchen en aankleden
    6.20 maak ik het ontbijt en de lunchtrommels voor iedereen klaar

Kinderen zijn bijna altijd rond 6.15 wakker die gaan eerst beneden rustig wat drinken, spelen en rond 7 ontbijten.
    7.20 aankleden, tanden poetsen haren doen
    7.45 iedereen klaar
    Jongens nog even spelen ik ruim dan alvast op en drink een bakje koffie
    8.20 naar school

15. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

Nov 28, 2013
    1,249
    228
    63
    Leiden
    Nou het is hier altijd een race tegen de klok.
    Ik doe het altijd alleen:

Douchen doen we s’avonds, ik heb een dreumes van 16 maanden die heel slecht slaapt, dus iedere uurtje is meegenomen.

Om 07.00/07.15 opstaan jongste heeft dan al de borst gehad
    Oudste 2 kids wakker maken
    Iedereen gelijk aankleden.
    07.30/07.45 beneden ontbijt maken voor alle 3 (aan tafel gewoon)
    Ik maak gelijk tussendoortje en lunch voor de overblijf
    Tas inpakken
    Als er nog tijd is zelf koffie drinken
    08.00 Tandenpoetsen
    Mezelf snel opmaken jassen en schoenen aan
    08.10 vertrekken als ik de auto heb
    Anders moet ik iets eerder weg met de bakfiets

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    6:30 ik sta op in alle rust. Tafel is de avond van te voren al gedekt, ik leg alleen de koelproducten op tafel en schenk het drinken in. Ik eet even alleen en drink een bak koffie. Kleding van de kids ligt ook al klaar.
    7:00 oudste 2 komen zelf uit bed (8 en 10), ik haal de jongste 2 (3 en 1) uit bed. Ik kleed de jongste alvast aan.
    De oudste 2 eten en smeren zelf hun brood voor school, ik assisteer de jongste 2.
    7:30 ik ga douchen, de oudste 3 kleden zichzelf aan, pakken hun tas en vermaken zichzelf en elkaar.
    8:00 oudste 3 tandenpoetsen, haren kammen etc, ik verschoon ondertussen luiers en zorg dat de jongste in de buggy komt. Nr 3 poets ik nog even na. Dan iedereen vertellen zn jas en schoenen aan te doen (ja nog steeds..)
    8:15 doe ik zelf mn jas aan en off we go..

En dit gaat een stuk relaxter zonder vent ;)

Youtan likes this.
  17. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    6.15: ik sta op. Meestal is de baby ook wakker, die geef ik aan papa zodat die wat een op een knuffeltijd hebben.
    Ik maak mezelf klaar.

6.30: ik ontbijt beneden terwijl ik alles klaarmaak voor school/psz van de oudste twee. Ook zet ik hun ontbijt klaar. En drink even in alle rust een kop koffie :)

7.00: ik geef mijn vriend koffie op bed, maak de oudste twee kindjes wakker. Terwijl zij wakker worden was en kleed ik de baby aan. Terwijl ik de middelste help met aankleden, kleed de oudste zichzelf aan.

7.30: oudste twee zitten aan het ontbijt terwijl ik de baby voedt.

7.50: tandenpoetsen van iedereen.

8.00: schoenen en jas aan. Vaak de baby nog even verschonen omdat ze altijd poept als we moeten gaan.

8.10: naar school lopen.

8.45: terug van school. Hond uitlaten.

18. JoyLex

JoyLex Lid

Dec 16, 2018
    34
    13
    8
    Female
    O wat een heerlijke tijden. Ik moet 5 uur uiterlijk opstaan om het te redden met wat doordoen. Mijn man is dan al naar het werk, dus doe het ook alleen.Ik douche snel en haal dan de kleine uit bed en was haar en aankleden. Dan ga ik eten (en koffie!!) en de kleine de fles geven. Dan lopen we samen in de draagzak een half uur met de hond over de dijk.
    En kleren en tassen sowieso avond van te voren. En ben dan iets voor 7 van huis om de kleine weg te brengen. Gelukkig hoeft dit niet op mijn vrije dag en op mijn spreekuur middag/avond. Met 3 dagen vroeg opstaan kan ik wel leven, en om de week is mijn man wel in de ochtend thuis nu gelukkig en laat hij de hond uit. (Toen die nog boer was kon ik s'morgens, s'avonds en s'nachts alles alleen doen:rolleyes:)
    Las dat iemand de tafel, avond van te voren al klaar maakte. Dat is een strak plan die gaan we invoeren.:thumup:

19. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

Dec 13, 2011
    2,439
    372
    83
    in een huis
    Uuuhhhh chaotisch :roflmao:

Maar zijn altijd op tijd!

20. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,008
    2,373
    113
    05.21 gaat de wekker. Snooze.

05.30 er uit en douchen

05.45 aangekleed beneden en broodje smeren

05.50 honden uitlaten

06.10 in de auto

Wederhelft doe s ochtends de kindjes. 1x snooze wil ook wel eens drie keer snooze worden ;)

Share This Page