heb wel gemerkt dat hij lager werd hoor, zeker van 8.1 naar 6.1 HB... toen kreeg ik een kuur en dacht dat ie hoger was geworden... maar hij was iets gezakt alsnog...hoop echt dat ie nu weer omhoog is gegaan... @all: Grens voor zwangere vrouwen is 6.3 HB (tegen eind van de zwangerschap) het beste is 7.5 HB ongeveer...
Mijn dochter kreeg meteen een recept mee voor staaltabletten omdat ze zwanger blijkt te zijn van een tweeling. Bloed is dus niet eerst getest en ze had ook geen klachten die wijzen op bloedarmoede.
Mijn hb is 8.6 dus hardstikke prima, Vorig jaar had ik bij de bevalling in juli 2,5L bloed verloren en zat toen op 5.5. Zij raadden toen een bloedtransfusie aan maar die wilde ik niet omdat ik bloeddonor (plasma) ben. Ik kon 2 weken lang helemaal niks, nog niet het tuinpad aflopen maar na 4 weken ijzertabletjes was ie weer 7,3.
De gyn heeft die resultaten ook gehad en heeft er zelfs met geen woord over gerept. Die heeft alleen maar de resultaten van de suikertest aangehaald... Over het waarom ik geen ijzerkuur mag starten: volgens mijn ha duurt het te lang voor het aanslaat en is het gewoon even doorzetten. "Het is gewoon zo" dat zo'n kuur na de bevalling wordt opgestart. Ik moest "gewoon" veel rusten. Ik heb nu nog een week ziekeverlof gekregen en ik denk dat ik het maar ga nemen... Groetjes
Wat apart.. Ik moest m juist wel starten voor de bevalling.. Je hebt nog ong. 7 weken te gaan.. Een kuurtje duurt ong. 15 dagen, dan wachten ze ong. 2 weken en prikken ze opnieuw.. één kuur is vaak al genoeg.. Wat je ook kan doen is bij de apotheek een ijzerdrankje halen, kan geen kwaad voor de baby en je hebt er geen recept voor nodig.. Floradix heet het.. Als extra zeg maar.... Misschien kun je dat voorleggen aan de HA?
Zeg dames, nu ben ik echt helemaal in de war... Ik heb mijn bloedtest van het begin van de zwangershap (begin mei) hier bij me liggen en het volgende wordt aangegeven: ijzer: 34 .................ug/dl................... 49-151 sorry voor de puntjes, maar met gewone spaties lukt het niet. Zo staat het er letterlijk. Die lijn staat vet gedrukt, toen had ik al een licht tekort blijkbaar. Dus dan zou het toch kunnen dat de ha effectief over de ijzerwaarde heeft gesproken. Dan zou het toch kunnen dat mijn ijzer echt maar 9 is. Verwarrend hoor!
Dottie, ik vind dat je arts hier de plicht heeft om jou in begrijpelijke taal uit te leggen wat dit nu precies inhoudt. Ik zou zeggen morgen bellen en eisen dat je uitleg krijgt, of zelfs een second opinion aanvragen. Van een ijzerkuurtje kan je snel opknappen, bovendien kan het nog wel 7 weken duren of meer voor je bevalt, en zul je daarbij veel bloed verliezen!
ja ook (de resultaten van mei hé) Hemoglobine..........12.7............g/dl............ 11.7-15.5 Dus toen blijkbaar in orde. Ah maar hij sprak nu ook van iets dat 13 moest zijn en nu 10 was. Dan zal dat dit wel zijn. Pff voel me nu echt een muts!
nouja, echt duidelijk is het niet zoals het uitgelegd is.. Ik zou nog eens een nieuwe afspraak maken en vragen wat het nu precies inhoud en hoeveel te laag het dan is.. anders even vragen bij gyn/VK?
Op mijn blaadje staat het zo: Hemoglobine ...... L .... 7.1 ..... mmol/L ....... 7.5-10.0 Dit betekend dat mijn hemoglobine, laag is (L), nl 7.1 mmol/L (eenheid) en het beste tijdens de zwangerschap zit het tussen de 7.5-10.0. Zo is het bij mij uitgelegd. Mijne is laag maar niet echt laag natuurlijk.
Ik krijg echt de indruk dat dit weer eens zo'n verschil is tussen NL en BE. In NL komen de resultaten van hb in mmol/L te staan. In BE g/dl En zo is er precies ook een verschil in de weergave van het ijzergehalte. Niet moeilijk, dat er zo verwarring ontstaat!