keuze basisschool: christelijk of openbaar?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Druif78, May 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Onze openbare school geeft humanistische lessen.
    Je kunt dan kiezen uit islamitisch, christelijk of maatschappelijke vorming.
    Wel belangrijk in een wijk met zo veel nationaliteiten.

@gentle: welke openbare heb je in gedachte?
    Enneh.. Ik neem aan dat je bij die andere al ingeschreven bent?
    Die zitten namelijk hartstikke vol.
    (al maken ze graag uitzonderingen voor slimme kids heb ik het idee)

2. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Wat jij uitlegt over leefstijl, valt bij de christelijke basisschool bij ons onder de godsdienstlessen. prima dus. Spreekt me ook erg aan!
    Tokkies, allochtonen, je komt het idd overal tegen en niks op tegen dat hij daarmee al in aanraking zou komen. Bi ons in het dorp heb je nauwelijks allochtonen en die er zitten gaan vooral naar de openbare. Maar de schoolprestaties zijn bovengemiddeld, dus het heeft verder helemaal geen invloed!

Mijn man en ik willen allebei wat anders :( dus dat kan nog moeilijk worden... Openbare school gheeft aan de Daltononderwijs methode te gaan volgen, zijn er al mee bezig. Zelfstandigheid bij brengen etc. Dit spreekt mn man erg aan, maar de christelijke school doet dit ook, alleen noemt t niet zo. Dus dat is voor mij geen reden om dan specifiek voor de openbare te kiezen. Bovendien vind ik zelfstandigheid pria hoor, maar als we het hebben over het paradepaardje van de school,dan gaat mn voorkeur meer uit naar de normen en waarden waar de christelijke het over heeft. Die zelfstandigheid hoeft van mij allemaal niet zo snel, terwijl normen en waraden kan je niet vroeg genoeg mee beginnen ;)

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Op de openbare geven ze vanaf groep 7 ook deze lessen. hartstikke goed! Vaker godsdienstles is ook geen reden voor mij om voor de christelijke school te kiezen. Die keuze wordt voornamelijk bepaald door de klik en de nadruk op innerlijk besef van normen en waarden/ goed en kwaad, sociale omgangsvormen etc.

4. Saskia78

#24 Saskia78, Jun 1, 2012
    Last edited by a moderator: Jun 1, 2012
    mja wij zijn op 3 scholen geweest waarvan 1tje openlijk zei dat ze deels daltonprincipes nastreefden.. (in combi met montessori en wat eigen ideeen erbij)

maar ook de andere 2 scholen werkten met niveaugroepen en dergelijke.. dus wat dat betreft zou je dat evt op een andere school ook gewoon kunnen vinden.
    steeds meer scholen beseffen dat ze niet maar 1 niveauleerling hebben maar diversen en dalton gaat daar gewoon heel practisch mee om.

humanistische vorming is overigens bij ons al vanaf groep 3...
    maarja je hebt in onze wijk meer culturen dan huisdieren.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    naar de buurt waar wij naartoe gaan verhuizen staan 3 scholen.
    1. Christelijk
    2. Jenaplan
    3. Openbaar

1. Christelijk zouden wij nooit doen. We zijn zelf niet gelovig en wij vinden dat ze er te ver in gaan. Ze betrekken overal het geloof bij. Prima, maar zo zijn wij niet. En wij zouden hier thuis geen goede gesprekken over krijgen, want we geloven er niet in.

2. Jenaplan, dat was mijn oude basisschool van vroeger. En het was echt een zooitje. Er werd niet goed gelet op wat we nou allemaal deden. Zo heb ik nooit geschiedenis en aardrijkskunde gekregen. En natuurlijk zal dit ook per Jenaplan verschillend zijn, maar ik vind het niet fijn. Ik kies hier niet voor om te werken, of om mijn kind op te zetten.

3. Openbaar blijft dan over, en gelukkig is het een school die voor ons goed aanvoelt, wanneer ik het schoolplan en de schoolgids lees zie ik allemaal dingen qua werken en speerpunten waar ik blij van word.

Het is dus niet alleen het soort onderwijs, het geloof ed. Maar ook hoe je je bij een school voelt. Want je moet wel je kind(eren) daar gerust achterlaten voor de komende 8 jaar.

Sterkte met je keuze!

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    ik heb voor een protestants christelijk school gekozen omdat de sfeer goed is, de schoolresultaten goed zijn. De oudere kinderen moeten de jongere helpen, er is een pest beleid. Ze gaan hier met het geloof niet heel actief om. ik moet wel wat verder fietsen. In de straat zit een openbare school, maar het blonde koppie van mijn zoontje zou daar wel heel erg opvallen, en ze hebben 6 taalklassen voor groep 1 en 2. En de schoolresultaten waren ook niet echt goed. Je moet gewoon een beetje je gevoel volgen.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ja precies, ik zou hetzelfde hebben als ik in dit dorp blijf wonen, dan is ook het blonde koppie van mijn kindje de enige, dat zou ik ook niet doen:) maar in t andere dorp is de openbare school alweer heel anders.

8. Saskia78

maar.. als ze buiten spelen.. dan spelen ze toch ook met die donkere koppies?

misschien ben ik een beetje te gewend aan multiculti wonen hoor.. maar anders moet je elke middag op en neer naar het adnere dorp voor naschoolse speelpartijtjes :)

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    haha nee mijn kind gaat naar school in hetzelfde dorp als dat wij wonen, maar we gaan bijna verhuizen. Ik wil wel een school in hetzelfde dorp. Maar als ik alleen kon kiezen tussen Christelijk of Jenaplan was het wel een ander dorp geworden.

10. Saskia78

ahja.. dat is anders inderdaad :D

hier was manlief tegen christelijk.. maar zijn we toch wezen kijken.
    toen waren we ineens allebei snel genezen
    niet mbt geloof trouwens.. dat was prima geregeld
    ieder zijn geloof.. en respect voor elkaar.

maar de rest van de school sprak ons alledrie niet aan.. tja dan ben je snel klaar :)

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ja daarom, het is ook een gevoel als je daar rondloopt.

Wel fijn dat jullie er samen uit zijn gekomen dan.

12. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    zoveel kinderen wonen er niet in onze buurt, en op straat spelen kan helaas niet, want we wonen in een winkelstraat waar je officieel 30km per uur mag rijden, maar zelfs de stadsbus tijd probeerd in te halen. Levensgevaarlijk al voor volwassenen. Ik ga daarom regelmatig naar een grote stadsspeeltuin of lekker bij ons achter op de parkeerplaats fietsen.

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,993
    6,743
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb zelf op een prot.christelijke school gezeten terwijl we thuis niet gelovig waren. Ik had er erg veel last van dat de kinderen elkaar allemaal al kenden van de kerk en elkaar altijd zagen met activiteiten van de kerk en alle liedjes en bijbelverhalen allang kenden en ik niet. Kortom ik voelde me nogal buitengesloten. Desondanks vond ik het qua culturele bagage wel heel leerzaam. Ik heb wel heel mijn leven nog plezier gehad van alles wat ik daar geleerd heb over het geloof.

Voor mijn kindje ga ik denk ik voor een katholieke school kiezen ipv een protestantse. Over het algemeen doen die minder intensief aan bijbellezen en ouderwetse psalmen zingen. Dat staat me op de een of andere manier vooral tegen, van die kleine kindjes die liederen zingen in onbegrijpelijk oubollig nederlands

14. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Wij hebben ook gekozen voor een christelijke school. Op zich sprak de openbare school hier in de buurt ons ook wel aan. Een nieuwer gebouw in een leuke wijk, ze geven daar al Engels vanaf groep 1, zijn erg bezig met vernieuwing etc. Wel ook hier wat meer Tokkie-achtig publiek, maar ik ben zelf niet zo moeilijk, dus dat was niet echt bepalend.
    De christelijke school is wat ouderwetser in alles, grotere klassen, redelijk streng, niet erg flexibel (hoewel ze bij het kennismakingsgesprek zeiden dat dat wel meeviel) en ook vrij strak christelijk. Voor ons was dat uiteindelijk toch het doorslaggevende punt. Wij zijn zelf gelovig en ik zou het heel vervelend vinden als mijn kind op school andere dingen te horen krijgt, dan dat hij al 4 jaar thuis te horen heeft gekregen. Bijv. met kerst een kerstdisco ipv een behoorlijke kerstviering, met pasen alleen maar eieren zoeken ipv waar pasen werkelijk over gaat etc. We zijn achteraf erg blij met onze keuze, ook omdat ik op het schoolplein van de openbare school heel wat meer lelijke woorden hoor dan bij de onze en ik heb echt een hekel aan schelden en vloeken. Enige nadeel vind ik het gebrek aan flexibiliteit. Ze hebben richtlijnen en procedures en protocollen en nergens valt over te praten. Wel duidelijk, maar niet altijd even handig.

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ik werk op een interconfessionele school, en hier is hiet ook niet met kerst of pasen alleen eieren zoeken of disco. Wij vertellen ook echt waar de viering om gaat, waar het op gebaseerd is. Dus dat is echt niet alleen bij Christelijke scholen.

ook op katholieke/openbare scholen gebeurd dit, maar dit is ook net per school verschillend.

16. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    In het kleine dorp waar wij wonen heb je haast geen allochtonen of gekleurde mensen. Wel veel tokkies ;) haha! Maar goed, als dit verder het niveau van de school niet bepaald dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Respect voor een ander vind ik zeer belangrijk!

Hier op de openbare school wordt ook specifieke uitleg gegeven over de vieringen rondom kerst en pasen etc dus dat is verder prima.

Toch begint mn man nu ook meer open te staan voor de christelijke school. Ik hoop binnenkort t kunnen melden dat we een keuze hebben kunnen maken!

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Eerlijk gezegd?
    Ik snap het probleem niet zo.

Wat is er mis met zogenaamde "tokkies"?
    Wat is er mis met een zogeheten "gekleurde" school?
    Waarom je kind naar een "Christelijke" school sturen als je zelf niets met het geloof hebt, maar als reden aandraagt "omdat ik het belangrijk vind dat mijn kind er iets van mee krijgt"?

Verschil in cultuur, millieu en geloof is er en dat zul je altijd houden.
    Is het niet op de basisschool dan is het wel op de middelbare school, de universiteit, het werk of gewoon de straat waarin je woont.

Daarbij hoor ik vaker het argument over een Christelijke school zonder gelovige achtergrond "Ik vind het belangrijk dat mijn kind er iets van mee krijgt".
    Waarom? Is het niet ook belangrijk dat je kind van andere geloven iets meekrijgt?

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen deze verschillen in cultuur, millieu, afkomst, geloof, etc leren kennen en leren te respecteren.
    Ze hoeven het niet per se te begrijpen (ik begrijp alvast ook niet elke keuze van een ander) maar respect voor een ander vind ik oh zo belangrijk! Ongeacht wat iemand doet, denkt of hoe iemand eruit ziet.

18. Saskia78

@kristel: omdat onze hele samenleving en normen/waarden/wettenstelsel erop gebaseerd is.

Maar wel met je eens.. Uiteindelijk draait het om een zeker respect voor elkaar en kennis kan daar enkel maar bij helpen.

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ik vind een gemengde school wel belangrijk, maar als mijn kind het enige kind is met een blond koppie en de rest is allemaal donker, dan vind ik dat niet fijn.

Ik vind het juist goed dat mijn kind iets van alle geloven meekrijgt, omdat wij zelf niet gelovig zijn, maar ze wel moet beseffen dat anderen dit wel kunnen zijn en welke geloven er zijn.

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Aangezien ik het vrij wil houden voor onze dochters wat betreft geloof gaan ze hier naar een openbare school...!

Share This Page