Nog te "redden"? Of weggooien?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kristel86, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Vanochtend heb ik om 5 uur gevoed, maar omdat de andere borst op springen stond heb ik nog nagekolfd (dubbelzijdig).
    Opbrengst 150cc
    Mijn man stond om 5.30 uur op dus ik heb hem gevraagd de melk mee naar beneden te nemen zodat ik verder kon slapen.
    Om 9 uur werd ik samen met mn dochter wakker en misschien kunnen jullie t al raden; mn man is vergeten de melk mee te nemen.. :x :(
    Verwarming stond al aan, dus t was zo'n 21-22 graden denk ik. (verwarming staat hier vaak hoog omdat ik nogal een koukleum ben :))
    Ik heb t meteen in de koelkast gezet, maar ik twijfel nu heel erg of ik t nog wel aan mn dochter kan geven. (aangezien ze zeggen dat de houdbaarheid 5-10 uur is bij max 20 graden)
    Ik ben best wel boos geworden op mn man :), helemaal omdat ik zelf denk dat t nu weg gegooid moet worden (en ik had al zoveel melk staan.. not)
    Wat denken jullie?
    Kan ik t toch nog bewaren nu t in de koelkast staat? (ondanks dat t 4 uur in een warme omgeving heeft gestaan)
    Of zal ik t alsnog weg moeten gooien? :(
    Of heeft t misschien nut om t te pasteurisen/steriliseren zodat ik t toch niet weg hoef te gooien?

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Misschien kan je het proeven en als het nog prima smaakt, direct geven en die voeding dan afkolven?
    Volgens mij bederft het niet zo snel.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Zelf had ik het wel aangedurfd hoor. Het bederft helemaal niet snel, maar je kunt het anders eventueel idd tegen de kook brengen en dan invriezen?

4. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Ik zou het niet meer invriezen maar zsm geven en die voeding afkolven en invriezen. Het bederft niet zo snel hoor, maar invriezen als het lang heeft gestaan zou ik niet doen

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties! :)

Ok, ze heeft om 9 uur bij mij gedronken en ze ligt nu op bed.
    Ik denk dat ik deze voeding dan maar geef als ze wakker wordt (staat koel nu) en daarna ga kolven :)
    Ben iig blij dat het niet weg gegooid hoeft te worden; zo zonde!! (elk beetje extra wat ik kan krijgen ben ik enorm zuinig op ;) Sowieso al, maar helemaal omdat ik een paar weken terug een megadip gehad heb door hevige griep en ik toen echt mijn mini-voorraad al moest aanspreken die ik nu dus weer langzaamaan probeer op te bouwen voor een evt. volgend geval van nood :))

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Versgekolfde melk is ongekoeld een uur of 5 houdbaar. Daarna kun je het niet meer invriezen, maar je kunt het wel nog meteen geven i.p.v. voeding (betekent wel keertje extra kolven voor je). Beste in zo'n geval is als je de melk ziet, meteen in de koelkast en binnen 5 uur geven.

Deel Deze Pagina