Ik heb op het dressoir ons fruit staan, maar eigenlijk wil ik het daar weg hebben, maar waar moet ik ze neerleggen... Aanrecht niet, want dan wordt het daar weer te vol. Mijn vraag dus: waar bewaren jullie je fruit?
Sinaasappels en appels in de schuur Kiwi's, bananen en peren in de keuken op de fruitschaal Druiven, aardbeien en bessen e.d. in de koelkast
Wij hebben een bar tussen de woonkamer en keuken en daar staat het fruit dus op in een schaal. Maar wat mag je nu wel of niet in de koelkast bewaren eigenlijk.....zijn daar regels voor?
In schaaltjes in de kelder. (Zie foto) Koel, droog en donker. In de supermarkt ligt het fruit ook niet in de koeling, dus thuis ook niet.
in de koelkast blijft het wel veel langer lekker hoor... Daarom is het fruit van de supermarkt ook meestal minder lekker dan van een goede marktkraam. Die bewaren het namelijk altijd gekoeld. Behalve de bananen ligt hier alles in de koelkast. Appels van de nieuwe oogst worden gekocht op de veiling en gekoeld bewaard. Zo blijven ze maaaaaaaanden lekker. Volgens mij op 2 graden.
Voornamelijk in een fruitschaal op de eettafel. Sinaasappels om te persen in de koelkast, drink dat graag koud. Druiven ook in de koelkast, maar dat is praktischer.
Vers fruit blijft het langst goed door: - het voorzichtig te behandelen en goed te verpakken. Dit voorkomt beschadigingen en uitdroging. - het te bewaren in de koelkast, tenzij het gaat om tropisch fruit. Het kwaliteitsverlies verloopt dan langzamer. Fruit dat niet goed rijp is komt wel beter op smaak buiten de koelkast. - van oorsprong tropische vruchten buiten de koelkast te bewaren. Dat geldt bijvoorbeeld voor ananas en bananen, mangos en papajas. In de koelkast krijgen deze vruchten waterige plekken in de schil en gaan ze snel rotten. - zachte soorten fruit, zoals aardbeien, bessen, bramen en frambozen, zijn kort houdbaar. Bewaren gaat het best in de koelkast in een papieren zak. Aardbeien, frambozen, kersen en dergelijke zijn beter houdbaar wanneer het kroontje en steeltje niet verwijderd worden. - verschillende soorten fruit apart van elkaar te bewaren, bijvoorbeeld door ze in een afgesloten papieren zak te doen. Appels, bananen, peren en perziken produceren veel ethyleen, dit is een stof dat de rijping bevordert. Andere vruchten zijn daar gevoelig voor en kunnen er sneller door bederven. appels in de koelkast bewaren dan blijven ze langer stevig en lekker. Maar eente koude appel eten is niet lekker, dus meestal 2 op de fruitschaal. Kiwi's moet je niet naast ander fruit leggen!
Hoezo moet je kiwi's niet naast ander fruit leggen? Ligt hier altijd naast ander fruit, gebeurt niks mee. Ik leg het fruit dat ik in de schuur en koelkast bewaar ook de avond ervoor op de schaal.
In de koelkast want ik koop het meestal in een groot aantal en in een fruitschaal is het met een paar dagen klaar voor de kliko. In de koelkast blijft het toch wel enige tijd goed.
Alles in de koelkast; wij kopen vaak grote hoeveelheden in een x en dat blijft in de koelkast t langst goed. Paar jaar geleden legden we t nog wel in de fruitschaal, maar 's zomers stikt t hier van de fruitvliegjes. Nu dus in de koelkast allemaal en ook geen last meer van die vieze beestjes
Het meeste gaat in de koelkast, dingen die daar niet in mogen liggen op de plank die we in de keuken hebben. Heb niet eens een fruitschaal