wat versta jij onder tiener moeder

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door QenY, 27 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. officieel ben je tot je 25ste een tienermoeder.
    maar hoe zien jullie dat wanneer vinden jullie dat je een tiener moeder bent en wanneer gewoon moeder of jonge moeder.
    voor mij ligt die grens op 16 boven de 16 vind ik dat je genoeg verantwoordelijkheid kan en mag nemen je mag werken (ja tuurlijk je moet tegenwoordig tot je 18e naar school maar dit kan ook 1 dag in de week vanaf 16 ) je mag als je wilt een eigenhuis als je ouders toestemming geven en je mag na toestemming trouwen als je jonger bent dan 16 mag dat allemaal niet vandaar dat voor mij op 16 de grens ligt.
    maar ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie daar over denken?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou niet precies weten waar ik de grens moet leggen, maar in elk geval wel ruim boven de 16! Misschien bij 18 (dan ben je ook 'volwassen', mag je autorijden, stemmen etc). Maar goed, sommige meiden zijn met 18 al heel zelfstandig en kunnen zelf hun dingen regelen en andere kunnen dat nog niet met 25. Is misschien ook persoonsafhankelijk. Maarreh... het is toch maar een aanduiding?

3. maar wat ik eigenlijk bedoel waar vind je de term tienermoeder eindigen en de term jonge moeder beginnen

4. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hee! Ik vind dat het niet te maken heeft met dat je 16 of 18 bent. Sommige mensen hebben op hun 18e nog steeds geen verantwoording, en zijn dan nog steeds niet volwassen. Ik vind dat, als iemand 18 is, een baan heeft, eigen woning, financieel goed. Dan ben je voor my geen tienermoeder meer maar een jonge moeder. Dus denk ik dat die grens, van tot welke leeftijd je tienermoeder bent voor ieder verschilt. Xxx

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou die grens ergens rond de 20 leggen.. Al heb je hele verantwoordelijk 18-jarige moeders, en 30-ers die er een zooi van maken. Dus het zegt verder weinig over hoe goed je voor de kleine kunt zorgen. Maar meer hoe je je leven hebt ingericht. Dus een eigen huisje, een baan, langdurige relatie, ipv bij de ouders inwonend, studerend, en weekendvriendjes..

Ik heb mijn kleintje met 24 gekregen. Maar heb mezelf nooit een tienermoeder gevoelt. Ondanks dat ik studeer, heb ik al jaren dezelfde vriend/man, wonen we een poos samen, was het een bewuste keuze zwanger te worden etc. Dus de grens bij 25 is voor mij te hoog..

6. Estherxxx

Estherxxx Nieuw lid

13 jul 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat een tienermoeder tot in in de tienerjaren was (dus t/m 19) wist niet dat het tot 25 was. Ik vindt t/m 19 tienermoeder en daarna een jonge moeder. Maar dat kijk ik puur naar leeftijden.

7. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Verantwoordelijkheid heeft inderdaad niks met leeftijd te maken. Ik vind als je boven de twintig bent echt geen tienermoeder meer :(.

Ik zou zeggen t/m 18 jaar ongeveer.

Net zoals 'oude moeders', daar zijn de meningen ook verschillend over. Ik vond mijzelf best 'oud' toen ik laatste keer zwanger werd.

8. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik ben toen ik echt net 19 was zwanger geworden ( bewust)
    mijn man was toen 26, ( hij heeft eerst een tijdje bij mij en mijn ouders gewoond,vandaar dat ik op mijn 17e met hem mee ben gegaan kon niet opeens weer "alleen" wonen)

toen we ruim 2 jaar samen woonden, vaste baan,vast inkomen, stabiele relatie ( nog net op mijn 18e getrouwd)
    toen hebben we er voor gekozen om er voor te gaan,

zelf zeggen veel mensen dat ik tiener moeder ben, zelf voel ik me helemaal niet zo, ( inmiddels ben ik trouwens 20 )
    ik ben een jonge moeder, maar voel me echt al wel volwassen.

maar zoals anderen hier ook al zeggen, het ligt vaak niet echt aan de leeftijd... een moeder van 18 kan wel tig keer zo verantwoordelijk zijn als een moeder van 30

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik zou zeggen tot 19. 16 vind ik nog nauwelijks tiener eigenlijk.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wow is dat zo? Wist ik niet! Dus ik ben ook een tienermoeder? Haha! Nouja kan mij het wat ;)!

Ik vind een tienermoeder iemand die echt die vooroordelen waar maakt ;)! Dus geen eigen inkomsten, geen eigen woonruimte dus nog bij ouders wonen, en dan ong tot de leeftijd 20 ofzo, neem eigenlijk aan dat je na die leeftijd wel voor die dingen kan zorgen als je weet dat je zwanger bent. (woning dan niet dat snap ik gezien de wachtlijsten maar vind dan toch zeker wel dat je voor je eigen inkomsten moet kunnen zorgen. Vind ik overigens sowieso eigenlijk als je een kindje krijgt. Maarja is ook lastig natuurlijk als je bijv op je 14de zwanger bent, dan vind ik het weer anders, maarja dan ben je mi dus ook echt een tienermoeder ;)!)

Maar ben je 17, ben je zwanger, heb je een eigen woonruimte, heb je eigen inkomsten, en dus gewoon alles voor elkaar, dan vind ik dat geen tienermoeder, maar een jonge moeder.

Maar ben je 17, ben je zwanger, woon je bij je ouders, heb je geen inkomsten, en het dus niet allemaal voor elkaar, dan vind ik dat een tienermoeder.

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik voel me met mn 24 toch echt geen tienermoeder...

voor mij is het gewoon alles tot 20 en verder heb ik bij de naam tienermoeder toch een beetje nare associaties, ongelukjes, slechte relatie met een te jonge papa, zaakjes slecht op orde.
    Tuurlijk zijn er ook die er gewoon bewust op jonge leeftijd voor gaan en alles wel op orde hebben, dat zijn voor mij dan jonge moeders... dan kan wat mij betreft vanaf 18 jaar. 16 en 17 vind ik echt te jong om een kind te krijgen

12. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    het is tot je 23e officieel trouwens!

Ik ben zelf 21 en ik vind mezelf een jonge moeder, maar ik voel me echt beledigd als iemand mij tienermoeder noemt! mijn moeder was 22 toen ze mij kreeg en niemand die er toen wat van zei of vond..

13. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik vind ook niet dat het leeftijdsafhankelijk is! Ik ben met 22 jaar bevallen. Toen waren wij al 7,5 jaar samen, hebben we beide een vaste baan en net een huis gekocht....

Dus wat de meeste al zeggen....ligt er aan hoe je je verantwoordelijkheden neemt!!

14. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ik was 17 toen ik van mijn dochter was bevallen. Ik voel mij absoluut geen tienermoeder! Wij hebben bewust voor een kindje gekozen en wij hadden ook de woonruimte en allebij een baan.
    Ik ben nu van de tweede zwanger. Ik zit inmiddels op school en volg de opleiding verzorgende.

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Iedereen heeft t hier over verantwoordelijkheden en weet ik veel wat nog meer... Dat heeft niks te maken met de term 'tienermoeder', al die vooroordelen hebben mensen aan het woord gekoppeld, maar het heeft er niks mee te maken.

Je bent tot en met je 19e een tiener, zo simpel is het gewoon.
    Dus ben je ook tot en met je 19e een tienermoeder als je kinderen hebt ;)

Als het gaat om al die vooroordelen die eraan gekoppeld zijn dan noem ik zo iemand geen tienermoeder, maar een slechte moeder; even héél zwart/wit gezegd...

16. Er werd niet gevraagd wat er bedoeld wordt met de term, maar wat anderen er onder verstaan.

Ik vind een tienermoeder iemand die eigenlijk nog geen kinderen had moeten krijgen. Ik vind het ook echt vreselijk als mensen mij onder die groep laten vallen.

Tieners zijn onverantwoordelijk, willen liever uitgaan dan een kindje opvoeden, en gaan, als de baby er eenmaal is, veel te makkelijk met hun kindje om (laten vaak anderen het kleintje verschonen, voeden, enz.).

Toen ik net zwanger was heb ik een tijdje op www.tienermoeders.nl gezeten, maar wat een domme meisjes zitten daar zeg ;)
    Het grootste gedeelte van de meisjes die mij toen hebben toegevoegd op msn, vonden het belangrijker of ze 'nog wel jongens konden krijgen als ze bevallen waren', en 'om hun haar te stijlen', dan of hun kindje wel gezond geboren zou worden, en op tijd te fles kreeg.

Hier op dit forum heb ik gelukkig genoeg andere jonge moeders gevonden waar ik wél leuk mee om kan gaan :D

Voor mij heeft de term dus niets met leeftijd te maken, maar absoluut met gedrag en verantwoordelijkheid :)

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat vreemd dat het tot 25 zou zijn.. lijkt me eigenlijk ook erg onwaarschijnlijk. Een tiener ben je tot je 20 wordt dus gewoon je tienerjaren.
    Alles tussen de 12 en de 19e als je moeder wordt... dat is een tienermoeder. Als je 10 of 11 bent natuurlijk ook maar dat wens ik echt nooit te lezen! (12,13,14 ook niet.. en 16,17,18, 19 liever ook niet ;)

18. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    tienermoeder term in mijn ogen:

Jonge meisje die bewust zwanger worden zonder erbij na te denken. die het kind droppen bij hun ouders. jonge moeder meisjes die nog steeds leven als een puber die alleen maar wilt uitgaan en de verandwoordelijkheid niet op zich neemt. een jong meisje die zwanger word ervoor kiest om ervoor te gaan maar er nog niet aan toe is.

leeftijd speelt geen rol

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tot je 25e?! Volgens wie?!

Ik ben ECHT geen tienermoeder hoor :( Verantwoordelijkheid of niet, ik ben al lang geen tiener meer, klaar.

Verder ben ik het eens met Hanneke.

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Alhoewel ik wel de neiging heb om een 16 jarige (of 13, of 14, of 17 etc) hoe dan ook als dusdanig te classificeren.

Deel Deze Pagina