Hoii allemaal! Ik ben momenteel ruim 8 weken zwanger en mijn zoontje heeft waarschijnlijk hand voet en mond ziekte. Ik heb nu ook sinds net verhoging en ben bang dat ik aangestoken ben. Is dit schadelijk als je zwanger bent? Groetjess
Volgens mij niet. Alleen als je hoogzwanger en op het punt van bevallen staat. Het is gevaarlijk voor een pasgeborene.
Ik heb het enkele weken geleden gehad nadat mn zoontje het had. Eerst voelde ik mij ziek en toen pas kwamen de blaasjes op handen voeten en in mn mond. (Bij zoon idem) Het kan gevaarlijk zijn in je eerste trimester, maar er is geen medicijn ofzo.. dus als je het krijgt, moet je de hoop houden dat alles bij jullie goed blijft gaan. Ook op het einde van je zwangerschap kan het kwaad voor je pasgeboren baby. Maar ook dan is er geen medicijn. Het is al voor je het ziet en merkt besmettelijk, en ook lang erna nog (tot wel vier maand) dus hygiene is het enihe wat je kan doen.. en hopen dat het niet naar jou over gaat. Oh en je vk bellen is sowieso niet verkeerd. Ook gezien zij bij pasgeboren babys komen enzo. Omdat het dus zo besmettelijk is. Is het bij je zoontje al bevestigd? Je kunt het laten testen bij de huisarts
De meeste volwassenen zijn immuun voor handvoetmondziekte omdat ze het al eens doorgemaakt hebben. Mocht dit bij jou niet het geval zijn dan is de kans op negatieve effecten op zwangerschap minimaal (bron: RIVM). Niet te veel zorgen maken dus