Hmm, het klinkt niet echt geweldig dus.. Het klinkt precies hetzelfde als toen ik zelf nog in het ziekenhuis werkte 2 jaar geleden (alleen in een ander ziekenhuis dan). geen tijd voor de mensen, mensen in de steek laten, geen hulp aanbieden, te weinig personeel, etc etc. Bah! Ik twijfel zelf nog heel erg over of ik thuis wil bevallen of in het ziekenhuis. Voor het geld maakt het niks uit, want ik krijg ook een ziekenhuisbevalling 100% vergoed ookal kies ik er zelf voor, dus dat scheelt weer. Ik ben alleen bang dat er straks wat gebeurt thuis en ze er niet op tijd iets aan kunnen doen omdat er geen middelen voor zijn.. Maar als ik in het ziekenhuis ga bevallen wil ik het daar ook wel een beetje onder controle hebben zeg maar. Ik heb iig al wat punten op papier gezet, een soort van bevallingsplan, voor als ik dus wel naar het ziekenhuis ga, en daar houden ze maar gewoon rekening mee anders schreeuw ik de hele afdeling bij elkaar. Want dat is echt zo, je moet je echt van je meest assertieve kant laten zien anders laten ze je gewoon liggen, helaas ik zal jouw ervaring iig meenemen in mijn besluit
@ Elise, succes vandaag! @ Kristel, mijn vk zei dat het eigenlijk niet uitmaakt of je thuis of in het ziekenhuis bevalt. Ze zei dat bij een ziekenhuis bevalling hun ook gewoon eigenlijk alles doen zoals ze thuis doen en als je thuis bevalt en er lijkt wat te zijn ben je hier in Nederland, helemaal als je in een stad woont supersnel in het ziekenhuis. Ik heb me tijdens de hele bevalling thuis ook in goede handen gevoeld. Op een gegeven moment zei ze hoe de vork in de steel zat en dat ik er rekening mee moest houden dat we richting het zkh zouden gaan. En toen was het dus zo, wij reden naar het zkh, zij reed erachter aan. Toen mijn haantje en ik wat spullen bij elkaar hadden gepakt thuis had zij het zkh gebeld en daar stonden ze ons ook echt op te wachten, prima geregeld. Heb me nooit angstig gevoeld ofzo! Van ervaringen van andere hoor ik niet veel positiefs eigenlijk van een zkh bevalling. Vaak zijn ze idd te druk voor je maar zoals ik al zei ligt dat denk ik ook gewoon aan welke mensen er werken die dag. En natuurlijk hoeveel bevallingen er zijn! Jij moet nog met je vk het bevallingsgesprek hebben he? Misschien dat dat je wel de doorslag kan geven voor een thuis of zkh bevalling. Vk's kunnen in principe bijna alles zelf bij een bevalling en ik geloof echt dat ze kundig genoeg zijn om op tijd in te grijpen en naar het zkh te gaan. Maar goed, die keuze moet je zelf maken natuurlijk Ik had niks geen plan voor de bevalling, had geen eens een vluchtkoffertje ofzo?! Heb ook geen rondleiding gehad in het zkh, wilde zo min mogelijk weten van de bevalling en alles over me heen laten komen!
zo even rondje mark geweest. wel rotweer maar goed toch er maar even uit. Kristel: het was echt niet bedoeling je aan te vallen ofzo hoor. Vertel gewoon wat ik er van vind. Je moet gewoon lekker doen wat jij wilt.. Het is jouw kindje dus komt helemaal goed. Iedereen doet het gelukkig weer anders!
Daar ben ik weer! Moest ff met Stan naar de ha. Rid hoe gaat ie? Linnie...SCHRIKKEN ZEG! Doe je rustig aan. Ik ga als een malle veren dat beebje nog ff blijft zitten. Kristel....vervelend he die hormonen . Het is in ieder geval niemand zijn bedoeling om je iets op te dringen. Ik vind ook dat een aerosleep een beetje een mode zou kunnen zijn maar ik vind het wel een nuttig ding. Geeft mij in ieder geval een stukje rust in mijn hoofd. Het is puur het idee omdat ik nu nog een luier er op heb liggen heeft het ding ook nog totaal geen zin. Ook denk ik zeker niet dat je domme opmerkingen maakt omdat je geen ervaring zou hebben. Iedereen moet gewoon doen wat je gevoel je verteld en dat is dan de beste manier voor jou! En net wat Deli zegt...iedereen verteld hier zijn ervaringen/mening en of je daar iets aan hebt of mee doet is nog altijd je eigen keus. Mijn ervaring van thuis/ziekenhuisbevalling. Ik ben thuis begonnen en uiteindelijk na een uur persen toch nog in het ziekenhuis beland en een ks gehad. Mijn ervaring is dat het thuis heeeeeeeerlijk was en de vk op tijd signaleerde dat het niet vlotte en we dus nog genoeg tijd hadden om naar het ziekenhuis te rijden. De rit er naar toe was niet prettig maar als ik dan na ga dat je met een zkhuisbevalling ook pas met ongeveer 8 cm er naar toe mag maakt dat niet zo veel verschil denk ik zo. Maar ook dat moet je zelf uitvogelen. Iedere bevalling loopt toch anders en is helaas niet te plannen. Overleg goed met je haan wat die er van vind en maak dan zelf je beslissing. Ben zo terug....ff naar stan kijken
Ja dat klopt, de VK zei tegen mij ook dat het niet zoveel uitmaakt of je in het ziekenhuis bevalt of thuis omdat zij het toch zelf doen. En ook dat je pas met 8 cm naar het ziekenhuis mag.. Maar het lijkt mij dat als je écht eerder wilt dat ook wel mag. Want ze hebben niet voor niks pijnbestrijding, maar pijnbestrijding bij 8 cm al heeft weinig zin meer, dus je zal dan toch wel eerder moeten gaan. niet dat ik iets tegen de pijn wil, ik wil het gewoon op eigen kracht doen, maar mocht het zover komen dat ik het echt niet meer trek zou het wel fijn zijn als ik er wat voor kan krijgen. Ik moet er alleen niet aan denken om pas naar het ziekenhuis te gaan als je bezig bent, dat je dus met persweeën nog weg moet omdat iets niet verloopt zoals het zou moeten.. Dus in die zin zou ik er dan al graag zijn Ik vind het iig een moeilijke keuze, maar gelukkig heb ik nog eventjes om erover na te denken Mijn haantje vindt het allemaal best iig, hij zegt: Jij bent degene die moet bevallen en die zich er volledig op haar gemak bij moet voelen, daar heb ik dan niks over te zeggen hoe en wat en waar je het moet doen. En daar heeft ie gelijk in ook
Zoals jij het nu beschrijft zo dacht ik er ook precies over! De rit naar het ziekenhuis was geen pretje maar als ik ooit nog thuis zou mogen bevallen (wat helaas niet mag) zou ik het zo weer doen! Ik vond het namelijk heel prettig om te douchen en rond te lopen. Op bed werd ik gek Nu hebben ze in het ziekenhuis ook een douche dus daar kan het ook maar ik vond het thuis gewoon lekker rustig en vertrouwd. Moet wel zeggen dat ik op het laats nog niet meer het besef had waar ik was en het maakte me geen donder uit al zou ik ergens in een hutje op de hei moeten bevallen, als hij er maar uit ging! Maar ja, ik heb ook niet echt een voorbeeldige bevalling gehad. Wie weet gaat het bij jou heel makkelijk en kan alles thuis Het blijft altijd een moeilijke beslissing maar denk er wel om dat je ten alle tijden nog van gedachte mag veranderen. Als je thuis ineens bedenkt dat je toch naar het zh wil dan kan dat volgens mij toch ook? Overleg bij twijfel anders nog een met je vk?
@ Kristel, mijn schoonzusje beviel ook in rijnstate 2x maar die ging met 5 cm. al naar het zkh, niet bij 8 pas hoor! Tijdens de bevalling kun je nog zeggen dat je naar het zkh wilt volgens mij. En bij 8 cm. pijnbestrijding lijkt mij ook niet te helpen de cm's van 8 tot 10 voelde bij mij wel hetzelfde dus als bij die cm. ervoor dus als je het tot 8 kan volhouden kun je die laatste 2 er ook nog wel bij hebben ja... Ik denk dat het met pijnbestrijding ook afhangt van hoe lang het allemaal duurt. Maar goed, dat is weer een verhaal apart, dat voel je straks vanzelf wel, of je dat wilt of niet. Ik voelde me na het bevallingspraatje helemaal goed bij het idee om thuis te bevallen. En net zoals bij Dag, had de vk snel genoeg door dat Wesley er niet uit kon. Ritje zkh is iets minder prettig met persweeen en volledige ontsluiting maar ook dat overleef je wel! Vaak wordt in het ziekenhuis ook sneller gezegd we knippen of we gebruiken even de vacuum terwijl je thuis misschien met iets aanmoediging zou bevallen zonder die middelen. En in het zkh loop je meer risico's op infecties!
Ohhhhhhh ben zo benieuwd hoe het met Rid gaat. Ze zal wel druk aan het puffen zijn! You go girl! Ik ga even wat in huis doen. Kom straks nog ff spieken of er kuiken-nieuws is. Tok jullie laterzzzzzzzzzz
@ Dag, hahahaha... Op het laatst kon het mij ook niks meer schelen allemaal, erg herkenbaar. Onze bevallingen lijken ook wel op elkaar. Ze gingen mij in het ziekenhuis ook van alles vertellen over de onderzoeken die ze deden en de dingen die ze erin stopte en ik zei alleen maar "ach ja joh, ga je gang" kon mij het schelen, al hadden ze me helemaal opengeknipt, ik wilde Wesley gewoon veilig in m'n armen!
Kristel... ik heb geen 1 van de 3 bevallingen thuis gehad! Alle 3 in t ziekenhuis! Komt omdat de 1ste met 35 weken al geboren wilde worden, was te laat voor weeenremmers en dus zit er niks anders op dan de kleine gewoon te laten komen. Ik ben met 7 cm ontsluiting naar ziekenhuis gereden en toen ik daar aankwam stonden ze me gelijk op te wachten. Daar werd gelijk doorgebeld naar n kinderarts en voor couveuse. Alles werd gereed gemaakt. Ik zag dat ze scharen en alle instrumenten klaar legde en vond dat doodeng. Ik zei ook tegen die verpleegster dat ik bang ben voor pijn en dus ook voor naalden en de hele reutemeteut! Daar hebben ze ook echt rekening mee gehouden want toen ik n flinke wee had, hadden hun t infuus erin gedaan. Daar keek ik wel raar van op omdat ik dat helemaal niet gevoeld had. Toen hoorde ik n arts zeggen over n knip en die verpleegster zei moet je even wachten want ze is erg bang. Maar toen ik dus weer n flinke wee had en die dokter de knip wou zetten scheurde ik dus uit omdat de kleine dus toch eruit wou! Bij mijn 2de moest ik medisch in t ziekenhuis bevallen omdat hij van n 2ling was en die andere zat er dus dood in. En ook deze kleine was maar heel licht van gewicht. Ook n zeer prettige ervaring in t ziekenhuis. Ik mocht zelfs in bad als ik wou. Had ik geen behoefte aan maar t kon wel. Bij nummer 3 moest ik ook medisch bevallen omdat de voorgangers van haar te klein waren. Maar ik kreeg thuis de eerste wee... had gelijk persdrang... heb zkh gebeld gehad... verteld dat t bevalling nr 3 was en moest gelijk komen. In zkh aangekomen had ik al 8 cm ontsluiting en nog geen 2 uur later was ze al ter wereld gekomen! Nu heb ik toch in sept '08 die curretage gehad en die gyn zei dat ik onder controle moest in zkh MAAR ik zou nu zo graag thuis willen bevallen he! Maar ik heb geen nare ervaringen van t ziekenhuis. Alleen als je er moet blijven mogen er niet te veel familie bij gelijk na de bevalling en thuis ben je eigen baas dat is t verschil! Riddle... meissie, hopelijk is het zover want je bent zo afwezig nu! Heel veel suc6!!! By the way... wie is de buddy van Riddle??? En van Linnie, Kristel, Pooh!!! Linnie... jeetje meisje die kleine van jullie moet toch nog even hoor! Maar goed het is wel n teken dat je teveel hebt gedaan he?!! Rust moet je nu nemen tot aan de bevalling toe! Ik heb t ook gehad hoor bij nr 2 en bij nr 3 heb ik 3 maanden plat moeten blijven liggen anders zouden ze me opnemen in zkh dus mocht ik nu zwanger raken weet ik al wat me te wachten staat! Heel veel sterkte meissie! Hou je taai en knijp die benen goed tegen elkaar he... laat hem/haar nog even zitten waar t warm is! All... mn kinders zijn tot vrijdag bij opa en oma... dan ga ik ze ophalen want mn zoontje moet maandag geopereerd worden MAAR eergisteren hebben ze in t zkh (anestesist) verteld dat zijn hartje iedere keer n slag overslaat dus nu ben ik erg ongerust voor zn operatie. Nu moet ie vrijdag naar de kinderarts voor extra controle.. mama is erg ongerust natuurlijk! Hou jullie op de hoogte!!!
Haha, ja ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je op een gegeven moment alleen nog maar kan denken aan dat je kind er veilig uit komt en dat de rest je een zorg zal zijn. Ach, ik zie het allemaal wel Ik zal eens kijken bij die info-avond en er met de VK nog eens goed over praten. En als het echt zo is dat je altijd nog van gedachte mag veranderen en naar het ziekenhuis kan gaan dan maakt dat de keuze alweer een stuk makkelijker! Iig bedankt voor de ervaringen Ben alleen benieuwd of ik überhaupt wel thuis mag bevallen.. Wij hebben best een grote slaapkamer en naast het bed, aan mijn kant, heb ik zeker nog 2 meter vrije ruimte tot aan het raam. Alleen aan het voeteneinde is het heel krap, daar staat namelijk een smalle kast tegen de muur met de tv erop, maar door die kast is de loopruimte nog maar 50 cm ofzo ertussen. Of gaan ze gewoon naast het bed zitten? Pff, wat een gedoe allemaal zeg
@ Kristel, je moet zorgen dat de vk rechts van jou ruimte heeft. Wij hebben aan het voeteneind ook niet veel ruimte. Ze ging bij mij rechts van me op het bed zitten! En gewoon vragen stellen hoor! @ Miran, ik ben iig de buddy van Riedeltje!
Ik ben ook van plaats geruild met haantje, eerder sliep ik links van het bed sinds het laatst van de zwangerschap rechts
@Miranda: Oh jee, dat zou ik ook echt hartstikke eng vinden om al die instrumenten te moeten zien waarmee ze je alleen maar pijn kunnen doen... Ik moet er ook echt niet aan denken dat ik geknipt zou worden, ik ben daar zó bang voor! Maargoed, als het moet dan moet het natuurlijk. En qua pijnbestrijding moet ik bijv ook echt niet denken aan een ruggeprik, ik word al misselijk bij het idee dat ik zo'n naald in mn rug zou krijgen.. brr! Ik ben echt niet kleinzielig ofzo, maar sommige dingen moet ik gewoon niet aan denken Het lijkt me echt superheftig om te bevallen van een tweeling waarvan je weet dat eentje het niet gehaald heeft, dat moet echt een nare bevalling geweest zijn zeg Enne, zo erg vind ik het niet dat er niet zoveel familie bij mag in het ziekenhuis! Ik moet er niet aan denken om meteen bestormd te worden door familie.. @Deli: Rechts van mij dus? Dan wordt het dus bevallen aan de kant van mn haantje Zal die leuk vinden Nee, we hebben een 2-persoons onderlaken gekocht die waterdicht is en dus ook het vruchtwater zou moeten opvangen, dus hij heeft nergens last van.
@ Kristel, ik was heel erg bang voor en knip en het is heel erg mee gevallen hoor, op het moment zelf maakt het je toch niet uit en daarna is het mij wel meegevallen wat de hechtingen betreft. Ik hoefde ook niet de hele fam. naast m'n bed hoor maar net moeder worden, helemaal vol zijn van alles wat je is overkomen en dan alleen met je baby op een kamer met vreemde vond ik niks ik heb helemaal geen instrumenten gezien! Ook de vacuumpomp niet en toen ik laatst ging googlen voor een afbeelding kwam ik uit bij een of andere penispomp, dus ben maar snel gestopt met zoeken toen hahaha... @ Miran, wel fijn dat ze bij jou rekening met je hielden! Ik zei niks, liet alles over me heen komen ik denk dat dat ook scheelt, vond alles wel best eigenlijk. Bij mij prikte ze 3 x mis voor het infuus die de weeen moest opwekken, was een co-assistente en ik had het niet eens door. voelde ineens wat geprik in m'n hand en dacht wat gebeurd er daar aan diekant nu weer hahahaha
kristel: ik ben thuis bevallen. Als alles goed gaat is dat echt super. Was best ontspannen en kon in mijn eigen huis lekker aanrommelen. Je moet niet te bang zijn voor de knip hoor. Heb er niets van gevoeld. ja na de bevalling natuurlijk wel maar dan ben je zo vol van je kleine dat dat minder belangrijk is.
@ kristel.. ik moest ook met haan van plek ruilen in ons bedje. Ze gaan idd aan de zijkant van je bed en niet aan je voeteneind dus dat komt goed @deli...ik ben drager van een bepaalde vorm vd streptokokkenbacterie waardoor ik tijdens elke volgende bevalling aan een infuus moet en 8 wk voor de uitgerekende datum aan de antibiotica moet. Maar ook daar hoor ik verschillende gyn. weer andere verhalen over vertellen dus wie weet veranderd dat nog. De eerstvolgende keer is zoieso medische indicatie ivm mijn keizersnede. Miran...tuurlijk ben je ongerust maar hopelijk word er snel meer duidelijk door een gesprek met de anesthesist. Hopelijk valt het mee. Waarvoor eigenlijk een operatie? Heb ik ff gemist.
@Deli: Hoe bedoel je met een vreemde op de kamer? Je haantje was er toch bij neem ik aan?! Of lag je samen met iemand anders nog op een kamer? Want dat laatste lijkt mij ook niet echt wat eigenlijk. Ik dacht dat je alleen op een kamer zou liggen...? @Juffie: ja mij lijkt het ook heel erg ontspannen om thuis te bevallen, lekker doen wat ik zelf wil zonder al te veel gezeur aan mn hoofd.. Alleen, waar ik ook wel mee zit is dit: Ik zal midden in de zomer bevallen, als het goed is is het dan hartstikke warm en dan staan de ramen natuurlijk open. Helemaal als je bezig bent, dan is het nog véél warmer. Alleen ik ben bang dat de hele buurt dan kan horen dat ik aan het bevallen ben Ik zal me dan niet echt op mn gemak voelen... Haha, waar kan je je druk om maken he